Beroepingswerk discussie [7]

Herman
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Thea schreef:Goede aanvulling, @ Herman! We zijn het in ieder geval over eens, dat het niet op een internetforum thuis hoort.
Jij bent het met jezelf eens, denk ik?

Van mij mag hier alles besproken worden. Met de nodige mate van zorgvuldigheid, dat wel graag.
Thea

Bericht door Thea »

Kijk naar je laatste alinea. Ik denk dat je dat zelf vindt. Of schrijf je dat voor een ander?
Thea

Bericht door Thea »

Oeps, sorry, ik bedoelde @jcphilpot. Het wordt tijd dat ik ga quoten...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Thea schreef:Waarom moeten wij overal een mening over hebben? Die man is door God geroepen en door een curatorium aangesteld. Dan moet je de 'verantwoordelijkheid' daar laten.
Volgens mij staat er in het bevestigingsformulier voldoende beschreven van wat er van een predikant verwacht wordt. Daar belooft een predikant in de Gereformeerde Gezindte zich aan te zullen houden.

Daar doet een roeping of een curatorium niets van af.

Wel is het zo dat dat in eerste instantie een zaak van gesprek in de kerkenraad is, en dat niet ieder gemeentelid (of helemaal-niet-gemeentelid op een internetforum) zich daar mee bezig zou moeten houden.
Het gaat hier niet om iemand specifiek (of iemand moet zich aangesproken voelen), dus het is algemeen. Dan kan je dat uitstekend op een forum bespreken. Ik leid o.a. predikanten op, dus dan is het wel handig om te weten welke competenties regelmatig wat zwak zijn uitgevallen.
Niets mis mee om met elkaar te delen.
Thea

Bericht door Thea »

Nou, het is ook wel voor voor kritische geesten. Daar ben ik wel beducht voor...
Thea

Bericht door Thea »

Voer
DDD

Bericht door DDD »

Maar je zou juist helemaal niet beducht behoeven te zijn voor mensen die onderscheiden spreken en luisteren. Je kunt beter beducht zijn voor mensen die niet kritisch zijn.
Forummer

Bericht door Forummer »

Thea schreef:Nou, het is ook wel voor voor kritische geesten. Daar ben ik wel beducht voor...
Dat is onderdeel van het probleem, dat men beducht is voor kritische geesten.
Ook kritische geesten hebben zo hun oprechte levensvragen. Die zou men gewoon serieus moeten nemen.
Mooi als iemand als ds. Visscher uit Amersfoort zegt dat je van kritische vragen kunt leren, en die dus gewoon welkom zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Job

Bericht door Job »

Ben het ermee eens dat het ten behoeve van de prediking en van het ambtelijk gebed noodzakelijk is dat de herder z'n kudde kent. Pastoraat kan echter ook deels door een pastoraal werker en kerkenraadsleden worden gedaan, mits er maar een goede uitwisseling met de dominee is.
Verder geloof ik dat een predikant een grote rol kan hebben in het stimuleren van ledenpastoraat, niet als officiële functie maar wel in het aanjagen van de wezenlijke betrokkenheid van leden op elkaar. Als dat er meer zou zijn, zou er misschien minder verwacht hoeven worden van een dominee.
Tenslotte: als je de Evangelisten met elkaar vergelijkt en ook bijvoorbeeld een Paulus en Silas, dan blijkt overduidelijk uit de Bijbel dat de Heere ieder mens maar ook zeker elke ambtsdrager specifieke gaven geeft, en ja, ook mogelijke zwakten toeschikt. Het is niet goed dat we verwachten van dominees dat ze alleskunners zijn. Dat is niet realistisch, niet eerlijk en ook nog eens een heel ongezond verwachtingspatroon richting de mensen die het betreft. De mensen...want dat blijven ze. Geen engelen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Het gaat hier niet om iemand specifiek (of iemand moet zich aangesproken voelen), dus het is algemeen. Dan kan je dat uitstekend op een forum bespreken. Ik leid o.a. predikanten op, dus dan is het wel handig om te weten welke competenties regelmatig wat zwak zijn uitgevallen.
Zeker. In algemene zin, is daar prima over te spreken.

Ik ben van mening dat er veel druk op predikanten rust, omdat iedereen verwacht dat een predikant een duizendpoot is, en alles moet kunnen. In die zin zie ik prima ruimte voor predikanten die met name preken (predikanten die niet preken zie ik overigens niet zitten).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ararat

Bericht door Ararat »

Hoe ervaren predikanten eigenlijk zelf het ontvangen van pastorale aandacht?
Job

Bericht door Job »

Ararat schreef:Hoe ervaren predikanten eigenlijk zelf het ontvangen van pastorale aandacht?
Goede, terechte vraag! Ben benieuwd hoeveel aandacht hiervoor is. De predikanten die ik wat van nabijer ken hebben wel veel contacten met broeders predikanten en zijn elkaar merkbaar tot steun.
Ararat

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Ararat schreef:Hoe ervaren predikanten eigenlijk zelf het ontvangen van pastorale aandacht?
Goede, terechte vraag! Ben benieuwd hoeveel aandacht hiervoor is. De predikanten die ik wat van nabijer ken hebben wel veel contacten met broeders predikanten en zijn elkaar merkbaar tot steun.
... en dat laat me bedenken: zou zijn evt gezin er soms niet een beetje bekaaid vanaf komen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Het gaat hier niet om iemand specifiek (of iemand moet zich aangesproken voelen), dus het is algemeen. Dan kan je dat uitstekend op een forum bespreken. Ik leid o.a. predikanten op, dus dan is het wel handig om te weten welke competenties regelmatig wat zwak zijn uitgevallen.
Zeker. In algemene zin, is daar prima over te spreken.

Ik ben van mening dat er veel druk op predikanten rust, omdat iedereen verwacht dat een predikant een duizendpoot is, en alles moet kunnen. In die zin zie ik prima ruimte voor predikanten die met name preken (predikanten die niet preken zie ik overigens niet zitten).
Toch zijn die er wel, althans: ze preken in mindere mate, omdat ze bijvoorbeeld geestelijk verzorger in een ziekenhuis zijn.
Het is ook wat je afspreekt. Maar als iemand (fulltime) gemeentepredikant is, denk ik dat het goed is dat hij over pastorale gaven dient te beschikken of die te ontwikkelen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat we de lat voor een predikant vaak erg hoog leggen. Hij moet goed kunnen preken, maar ook nog eens heel pastoraal zijn, toegankelijk, altijd beschikbaar etc etc. Taken verdelen naar de mate wat passend is bij de persoon lijkt mij heel goed.

Sommige karaktereigenschappen die bij uitstek passen bij een goede preek (analytisch, diepgravend, toepassend), zeg maar een Betha. Terwijl de ‘zachte’ kant daar vaak niet de meest ontwikkelde is.

Taken verdelen heeft ook een Bijbelse onderbouwing.
Matthew Henry schrijft bij Romeinen 12 vers 7 en 8 onder meer:

Hij die leert moet zich tot dat leren bepalen. Leren is de enkele uitlegging en bewijzing van de evangelische waarheden, zonder praktikale toepassing; dus de uitlegging van de Schriften. ‭Herders en‭ ‭leraars‭ zijn twee namen voor dezelfde bediening, Ef. 4:11; ‭‭{#Efe 4.11}‭‭ maar ieder van die werkzaamheden in het bijzonder heeft zijn eigenaardigheid. Hij die aanleg heeft om te leren en die dat op zich genomen heeft, behoort zich daar geheel aan te geven. ‭Die leert in het‭ ‭leren‭ (moet hij zijn gaven besteden). Sommigen vullen ‭ho didaskoon en‭ ‭têi didaskaliai‭ op deze wijze aan. Laat hem daarin gewoonlijk, gedurig en ijverig bezig zijn; laat hem in dit zijn eigenaardig werk, volgens zijn eigen aanleg, steeds werken. Zie 1 Tim. 4:15, 16, ‭‭{#1Ti 4.15,16}‭‭ waar er twee woorden voor gebruikt worden, ‭en toetois isthi‭ en ‭epimene‭ ‭autois. Bedenk deze dingen en wees er in bezig. Ten tweede‭. Hij die vermaant moet zich geheel wijden aan het vermanen. Hij moet daar al zijn krachten aan geven. Dat is het werk van den herder, gelijk het vorige dat van den leraar. Hij moet de evangelische waarheden en voorschriften meer bepaald toepassen op de omstandigheden en lotgevallen der gemeente, en den nadruk leggen op hetgeen meer praktisch is. Velen, die zeer nauwkeurig zijn in het leren, kunnen toch zeer koud en onhandig zijn in het vermanen; en het tegendeel. Het ene vereist een helderder hoofd; het andere een warmer hart. Nu, waar deze gaven duidelijk onderscheiden zijn (zodat de ene uitmunt in het ene en de andere in het andere deel van het werk) draagt het tot de stichting bij om het werk dienovereenkomstig te verdelen; en wat ook het ons opgedragen deel van het werk zij, laat ons het van harte verrichten. Ons aan ons werk geven, dat is er onze beste gedachten en onzen besten tijd aan besteden; alle gelegenheden aangrijpen en er op bedacht zijn niet alleen om het te doen, maar ook om het goed te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie