Vakantie

DDD

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

TSD schreef:
DDD schreef:Maar is dat ook niet gewoon de inflatie, die voor huizen erg hoog is?
“Gewoon”?

Jij vindt een bijna verdubbeling in prijs over een periode van 7 jaar “gewoon”? ;)
Ik ben geen groot expert, maar de inflatie in de huizenmarkt is ongeveer even hoog. De huizenprijzen zijn sinds 2000 ongeveer verdrievoudigd. Dus dat is 200 procent erbij. Bijna een verdubbeling in zeven jaar lijkt mij dan precies de inflatie.

Het CBS houdt de huizenprijzen merkwaardig genoeg uit de inflatiemandjes (en de betaalbaarheid van huizen hangt ook af van de rente). Maar bijzonder kan ik het niet vinden.

De enorme geldontwaarding van de laatste twintig jaar is wel bijzonder, maar dat heeft lang niet alleen met de kosten van een vakantiehuisje te maken, maar ook met de waarde van pensioenen, grond en spaargeld.
DDD

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Maar is dat ook niet gewoon de inflatie, die voor huizen erg hoog is?
Dan moet die inflatie een procent of 10 per jaar zijn. Lijkt me erg fors.

Overigens hebben we nu geboekt voor Duitsland. Ook pittige prijs, maar je moet toch wat.
In de hoop dat de maatregelen de komende zomer een stuk minder zijn.
Misschien heb je dan gewoon iets gemist:

https://www.hypotheker.nl/actueel/huize ... nederland/

Omdat er in Nederland nog nauwelijks vakbonden meer zijn, weerspiegelt zich dit niet in de salarissen, althans niet die van de grote meerderheid. Wat weer een probleem apart is.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:
TSD schreef:
“Gewoon”?

Jij vindt een bijna verdubbeling in prijs over een periode van 7 jaar “gewoon”? ;)
Ik ben geen groot expert, maar de inflatie in de huizenmarkt is ongeveer even hoog. De huizenprijzen zijn sinds 2000 ongeveer verdrievoudigd. Dus dat is 200 procent erbij. Bijna een verdubbeling in zeven jaar lijkt mij dan precies de inflatie.

Het CBS houdt de huizenprijzen merkwaardig genoeg uit de inflatiemandjes (en de betaalbaarheid van huizen hangt ook af van de rente). Maar bijzonder kan ik het niet vinden.

De enorme geldontwaarding van de laatste twintig jaar is wel bijzonder, maar dat heeft lang niet alleen met de kosten van een vakantiehuisje te maken, maar ook met de waarde van pensioenen, grond en spaargeld.
Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk best een vergelijk is te maken met huizenprijzen. Al denk ik dat er geen sprake is van een hard causaal verband. Immers, geld is zoveel goedkoper geworden dat de kosten voor investeerders nauwelijks zijn gestegen.

Ik denk dat het eerder met vraag en aanbod op de vakantiemarkt te maken heeft zoals al eerder is opgemerkt.

Ik haakte vooral in op het woordje “gewoon”. Dit soort prijsstijgingen zijn niet gewoon, hoeveel verklaringen er ook voor te bedenken zijn.

En inderdaad, we worden door de inflatiemandjes feitelijk gemanipuleerd, maar dat is een andere discussie en off-topic. ;)
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het wel met je eens dat vraag en aanbod een belangrijke factor zijn in de prijssstelling. Door corona willen veel mensen in Nederland blijven. Ik zag net dat een vliegtuigvakantie met autohuur in juni in Spanje 8 dagen voor 400 euro kost. Dat is dan in verhouding een stuk goedkoper.

Helaas is er geen goed aanbod voor treinkaartjes naar die regio. Maar dat is ook buiten het onderwerp.

Maar desondanks vind ik dat een verband met huizenprijzen en vakantiehuizenprijzen toch niet erg buiten het onderwerp gaat.
Orchidee

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
refo schreef:Er is veel geld beschikbaar voor vakantie. Dus waarom zou je als verhuurders niet veel vragen? Gewoon kwestie van vraag en aanbod. Als in 2021 750 euro grif werd betaald, waarom zou je dan nu niet 900 vragen?
Omdat het waarschijnlijk te duur word voor de gemiddelde Nederlander.

Als iedereen (kappers, horeca, vakantie etc) flink duurder word gaat de gemiddelde Nederlander het niet meer betalen. Uiteindelijk verzieken ze het voor zichzelf.
Idd, wij gaan ook steeds meer bezuinigen: wat minder naar de kapper en/of weer zelf doen, nooit meer uit eten, niet meer op vakantie, ik ga steeds beter begrijpen waarom mijn ouders ook zo leefden, het is voor een gewone arbeider allemaal niet meer zo vanzelfsprekend!
Het kon ook niet op bij velen en dat vind ik nu weleens een eye-opener in deze verwarde (corona) tijd.
Het leek allemaal maar zo gewoon en normaal maar ik vind uit eten, een terrasje pakken, een kapper, een vakantie nog steeds een enorme luxe!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

refo schreef:Er is veel geld beschikbaar voor vakantie. Dus waarom zou je als verhuurders niet veel vragen? Gewoon kwestie van vraag en aanbod. Als in 2021 750 euro grif werd betaald, waarom zou je dan nu niet 900 vragen?

Als iedereen (kappers, horeca, vakantie etc) flink duurder word gaat de gemiddelde Nederlander het niet meer betalen. Uiteindelijk verzieken ze het voor zichzelf.
Bij de gemiddelde Nederlander klotst het geld tegen de plinten. Vraag maar eens na wat uitgegeven wordt aan vakanties, weekendjes weg, afhaaleten en koffie onderweg.
Orchidee schreef:

Idd, wij gaan ook steeds meer bezuinigen: wat minder naar de kapper en/of weer zelf doen, nooit meer uit eten, niet meer op vakantie, ik ga steeds beter begrijpen waarom mijn ouders ook zo leefden, het is voor een gewone arbeider allemaal niet meer zo vanzelfsprekend!
Het kon ook niet op bij velen en dat vind ik nu weleens een eye-opener in deze verwarde (corona) tijd.
Het leek allemaal maar zo gewoon en normaal maar ik vind uit eten, een terrasje pakken, een kapper, een vakantie nog steeds een enorme luxe!
Wij gaan ook weinig uit eten en op vakantie gaan ( of is het met vakantie gaan ?) doen wij ook max 1 keer per jaar. Naar de kapper gaan doe ik ook 'maar' een paar keer per jaar. Wel naar een hele dure kapper.

Zouden jullie wel in het voor- of naseizoen op vakantie kunnen gaan? Is het dan nog te duur?

Weer on topic; wij willen deze week ook gaan boeken. Wij hebben een kleine camping midden in de bergen op het oog zonder animatie en wifi :haha
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:

Overigens hebben we nu geboekt voor Duitsland. Ook pittige prijs, maar je moet toch wat.
Vakanz weer?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Bij de gemiddelde Nederlander klotst het geld tegen de plinten. Vraag maar eens na wat uitgegeven wordt aan vakanties, weekendjes weg, afhaaleten en koffie onderweg.
Het gemiddelde inkomen in Nederland is zo'n € 40.000. Het modale inkomen ligt lager. Dat is niet bepaald een vetpot als je eenverdiener bent en een gezin moet onderhouden. Het zijn vooral de huiseigenaren bij wie het vermogen over de plinten klotst. Maar dat geld is niet vrij beschikbaar. Wij wonen nu bijna twee jaar in ons huis. In die tijd zijn we op papier zeker € 150.000 rijker geworden.
merel schreef: Zouden jullie wel in het voor- of naseizoen op vakantie kunnen gaan? Is het dan nog te duur?
Wij gaan twee keer per jaar op vakantie, maar dat komt mede omdat wij keuzes hebben gemaakt die leiden tot relatief lage lasten.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:

Vakanz weer?
Yep
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mooi; wij ook.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Welk park?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Welk park?
Zie pb.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

PB? Kan dat weer?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Orchidee schreef:PB? Kan dat weer?
Kan altijd al.
Orchidee

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door Orchidee »

Bezorgd schreef:
Orchidee schreef:PB? Kan dat weer?
Kan altijd al.
Dat was toch afgeschaft?
Plaats reactie