Leespreken Gereformeerde Gemeenten

HHR

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Zeeuw schreef: 01 jul 2024, 10:07
DDD schreef: 01 jul 2024, 09:42 Ik vind dat helemaal niet bijzonder. Ik denk dat dat in veel gemeenten met een breed uitnodigingsbeleid wel speelt.
Het is bijzonder, dat jij dat niet bijzonder vindt. Je plaats leeglaten omdat je iets vindt van een dominee vind ik jammerlijk.
Stemmen met de voeten.
Maar dat komt toch veel breder voor?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 01 jul 2024, 10:23
Zeeuw schreef: 01 jul 2024, 10:07
DDD schreef: 01 jul 2024, 09:42 Ik vind dat helemaal niet bijzonder. Ik denk dat dat in veel gemeenten met een breed uitnodigingsbeleid wel speelt.
Het is bijzonder, dat jij dat niet bijzonder vindt. Je plaats leeglaten omdat je iets vindt van een dominee vind ik jammerlijk.
Stemmen met de voeten.
Maar dat komt toch veel breder voor?
Zeker.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de reactie van Zeeuw erg wonderlijk.

Dat hindert verder niet. Als je de hele week kip wilt eten omdat je veel traint, en je ouders eten op vrijdagavond friet, dan kun je mijns inziens zonder problemen standaard op vrijdagavond ergens anders gaan eten. Wat is het probleem?

Zeeuw kan kennelijk wel altijd ergens anders gaan eten, maar heeft een oordeel over mensen die wat ongezonde kost overslaan. Ik kan mij daar niet in vinden.

Overigens doe ik dit zelf niet, omdat ik al vrij vaak bij vrienden ben op zondag en bovendien speelt het in mijn gemeente nu nauwelijks.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik heb er ook niet direct een probleem mee als men standaard op woensdagavond ofzo elders diensten bezoekt maar wel als men standaard diensten op zondag over gaat slaan omdat de dominee niet bevalt. Mijns inziens heb je dan geen goed beeld van wat gemeente zijn inhoudt. Of trek conclusies voor jezelf en ga elders kerken.
Laatst gewijzigd door Henk J op 01 jul 2024, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 01 jul 2024, 10:42 Ik vind de reactie van Zeeuw erg wonderlijk.

Dat hindert verder niet. Als je de hele week kip wilt eten omdat je veel traint, en je ouders eten op vrijdagavond friet, dan kun je mijns inziens zonder problemen standaard op vrijdagavond ergens anders gaan eten. Wat is het probleem?

Zeeuw kan kennelijk wel altijd ergens anders gaan eten, maar heeft een oordeel over mensen die wat ongezonde kost overslaan. Ik kan mij daar niet in vinden.

Overigens doe ik dit zelf niet, omdat ik al vrij vaak bij vrienden ben op zondag en bovendien speelt het in mijn gemeente nu nauwelijks.
Jouw voorbeelden verdienen wel enige verbetering. M.a.w. ze slaan nergens op. Trouw zijn aan je eigen gemeente lijkt mij geen verkeerde eigenschap. Als er dan zondags naar jouw smaak een wat mindere dominee is of een leesdienst geeft het geen pas om dan te gaan shoppen.

Maar bij jou lees ik wel vaker dat je een kerkdienst een wat onbelangrijk gebeuren vindt. Graag verwijs ik je naar onze middagdienst over Psalm 134. Ging ook over de eredienst in het oude en nieuwe Testament.

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1145
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe kom je daar nu weer bij. Ik ga vrijwel altijd twee en soms drie keer op zondag naar de kerk.

Maar als mensen bij ongezonde prediking elders de eredienst bijwonen, dan heb ik daar geen negatief oordeel over.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 01 jul 2024, 11:00 Hoe kom je daar nu weer bij. Ik ga vrijwel altijd twee en soms drie keer op zondag naar de kerk.

Maar als mensen bij ongezonde prediking elders de eredienst bijwonen, dan heb ik daar geen negatief oordeel over.
Waarbij iedereen zelf mag bepalen wat gezond is? Als kind vond ik eten bij McDonald's geschikt als avondeten. Het is de taak van de kerkenraad om toezicht te houden.
DDD

Bericht door DDD »

Toch is het wel heel protestants dat iedere individuele gelovige ook de taak heeft om de preek te beoordelen op juistheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maar dat oordeel is niet de legitimatie om in bepaalde mate te 'breken' met de kerk.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 01 jul 2024, 11:32 Toch is het wel heel protestants dat iedere individuele gelovige ook de taak heeft om de preek te beoordelen op juistheid.
Dat is vrij lastig als je niet wil komen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef: 01 jul 2024, 10:06
Henk J schreef: 01 jul 2024, 09:50 Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat men wat 'kittelachtig van gehoor' begint te worden. Wegblijven is nooit een goed idee volgens mij, of je moet definitief de keuze voor een andere kerk maken. Maar ik heb niet zoveel op met cherrypicking op zondag, dan hoor je in je eigen gemeente thuis. Doordeweeks kun je dan opzoeken wat je op zondag tekort kwam.
Eens, al moet je zeker niet lichtvaardig naar een andere kerk gaan.

Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite.
Dat is niet zo gek. 's Zondags ben je erop ingesteld, dat is dé dag om goede preken te horen. En je gaat ook niet naar de kerk om thuis 'bij te moeten lezen'.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 01 jul 2024, 11:06 Waarbij iedereen zelf mag bepalen wat gezond is? Als kind vond ik eten bij McDonald's geschikt als avondeten. Het is de taak van de kerkenraad om toezicht te houden.
Er kan objectief worden vastgesteld dat voedsel van de McDonald's ongezond is. Dat kan bij preken niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 01 jul 2024, 11:33 Maar dat oordeel is niet de legitimatie om in bepaalde mate te 'breken' met de kerk.
Je breekt ook niet met de kerk, als je een andere gemeente bezoekt. Je neemt hooguit afstand van de denominatie waarvan je lid bent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 01 jul 2024, 12:36
MGG schreef: 01 jul 2024, 11:06 Waarbij iedereen zelf mag bepalen wat gezond is? Als kind vond ik eten bij McDonald's geschikt als avondeten. Het is de taak van de kerkenraad om toezicht te houden.
Er kan objectief worden vastgesteld dat voedsel van de McDonald's ongezond is. Dat kan bij preken niet.
Ja hoor, dat kan bij preken ook.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef: 01 jul 2024, 12:19
Mannetje schreef: 01 jul 2024, 10:06
Henk J schreef: 01 jul 2024, 09:50 Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat men wat 'kittelachtig van gehoor' begint te worden. Wegblijven is nooit een goed idee volgens mij, of je moet definitief de keuze voor een andere kerk maken. Maar ik heb niet zoveel op met cherrypicking op zondag, dan hoor je in je eigen gemeente thuis. Doordeweeks kun je dan opzoeken wat je op zondag tekort kwam.
Eens, al moet je zeker niet lichtvaardig naar een andere kerk gaan.

Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite.
Dat is niet zo gek. 's Zondags ben je erop ingesteld, dat is dé dag om goede preken te horen. En je gaat ook niet naar de kerk om thuis 'bij te moeten lezen'.
Begrijp ik goed dat je gisteren geen goede zondag had?
Plaats reactie