Op dit moment weet ik helaas niets.Lilian1975 schreef: ↑Gisteren, 15:47 @Edelweiss. Heb jij enig zicht op de kleine groep christenen daar? Wat is er nog? En hoe staan zij t.o. de situatie in Gaza. ( Het zijn geen terroristen en hoe ervaar(d)en zij de Israëlische bezetting? En nu het geweld? Konden ze vluchten? Is er vanuit de christen joden contact met hen? (...)
Ik heb een aantal Palestijnse christenen ontmoet die een werkvergunning hadden en op een kibbutz woonden en werkten.
Met één van hen heb ik interessante gesprekken gehad. Hij werkte op dat moment een aantal maanden in Israel en was vooral verbaasd over hoe hij gerespecteerd werd, hoeveel geld hij verdiende, hoeveel vrijheid de Arabieren en Druzen hadden op het gebied van werk, stemrecht, godsdienst, etc.. Dat was overduidelijk niet wat hem waarschijnlijk was voorgeschoteld.
Omdat wegstappen van indoctrinatie een zeer delicaat proces is, heb ik weinig durven doorvragen, maar ik had zelf de indruk (let wel, dit is natuurlijk een persoonlijke observatie en zeker geen feit) dat zijn beeld over Israel aan het kantelen was.
Via een goede vriend die permanent op de kibbutz woont heb ik ook na 7 oktober nog regelmatig over en van deze meneer en zijn familie gehoord. Zijn werkvergunning werd ingetrokken en hij moest terug naar Gaza. Daarna kwam de informatie mondjesmaat. Ik weet dus vrijwel niets over hem en zijn familie, en medechristenen.
Dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat het gevaarlijk is dingen te delen. Als je telefoon in verkeerde handen valt of men vangt iets op, kan dat zeer ernstige gevolgen hebben (daarom zijn de Palestijnen die de straat op gaan, zo ongelofelijk dapper).
Mocht ik echter in de komende tijd iets horen wat jouw vraag beantwoordt, dan kom ik daar zeker op terug.
Hoewel het me niet verbaasde, vond ik het wel zeer pijnlijk dat de NOS niets heeft gemeld over de zeer recente protesten in Gaza.
Dit is juist hét moment om de Palestijnen te steunen en Hamas internationaal onder enorme druk te zetten, bij zich bijvoorbeeld aan te sluiten bij de oproep van Mahmoud Abbas aan Hamas om de wapens neer te leggen, de gijzelaars vrij te laten en opzij te stappen; een oproep die ook wordt ondersteund door de Arabische Emiraten; twee partijen die als geen ander de cultuur begrijpen. In plaats daarvan praat men over een streep in het zand. Wauw. Daar worden de Palestijnen ernstig mee in de steek gelaten.