Is thuislezen Bijbels?

Herman
Moderator

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Herman »

Mara schreef:
DDD schreef:Ze lezen dus alleen oudvaders, begrijp ik. Dit forum is een voortdurende oefening in helder communiceren;-)
Niet alleen oudvaders hoor, ook kerkvaders en hedendaagse predikanten, al dan niet overleden.
Maar wanneer is iemand precies een oudvader? Valt ds. Mallan bijv. daar ook onder?
Alles vóór Theodorus van der Groe. (Zwammerdam, 3 september 1705 - Kralingen, 24 juni 1784).

Ds. F. Mallan leefde tot 2010. dus die valt daar niet onder.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik had het over de mensen die ik ken. Die lezen de oudvaders. Ds. Mallan valt daar zeker niet onder!
Lijkt mij persoonlijk vrij armoedig. De wereld van nu ziet er heel anders uit dan enkele honderden jaren geleden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik had het over de mensen die ik ken. Die lezen de oudvaders. Ds. Mallan valt daar zeker niet onder!
Lijkt mij persoonlijk vrij armoedig. De wereld van nu ziet er heel anders uit dan enkele honderden jaren geleden.
Op zich gaat het daar nu niet over natuurlijk, maar ik zou zeggen: het lezen van de oudvaders en dergelijke is wel degelijk verrijkend. Niet om iets over de wereld van nu te leren (hoewel...) maar wel over de Bijbel van toen en nu.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Ik zit niet echt te wachten op een waarde-oordeel van iemand die geen blijk geeft het gereformeerde gedachtengoed van de oudvaders serieus te nemen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
U spreekt niet uit ervaring, is mijn conclusie. Het gaat niet om hoe de wereld er uit ziet, maar wij verwachtte de stad die fundamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
Ons hart wordt verklaard bij het lezen van de predicaties van oudvaders. Wil ik niet luisteren naar een hedendaagse predikant? Jawel, bijvoorbeeld: ds. Stelwagen of ds. Heemskerk, dr. de Vries, dr. van der Sluijs, dr. Baars.
ejvl

Bericht door ejvl »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik zit niet echt te wachten op een waarde-oordeel van iemand die geen blijk geeft het gereformeerde gedachtengoed van de oudvaders serieus te nemen.
Het gaat natuurlijk niet om het gereformeerde gedachtengoed maar ook over de hedendaagse tijd. Veelal worden er in preken parelrellen en verwijzingen getrokken naar de hedendaagse tijd, het dagelijkse leven. Ook aangaande het evangelie.
En dat moet dan gemist worden. Armoedig zal ik het niet noemen, wel een gemis.
CvdW

Bericht door CvdW »

ejvl schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Het gaat natuurlijk niet om het gereformeerde gedachtengoed maar ook over de hedendaagse tijd. Veelal worden er in preken parelrellen en verwijzingen getrokken naar de hedendaagse tijd, het dagelijkse leven. Ook aangaande het evangelie.
U spreekt niet uit ervaring. Preken van oudvaders zijn zeer actueel.

Begrijp ik het goed dat u liever een preek beluistert waarin wordt gezegd wedergeboren te zijn, maar Christus nog niet te kennen.
Terwijl bij de oudvaders wordt gesproken door het geloof verenigt te zijn met Christus. Volgens mij moet uw laatste zin net andersom gelezen worden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

ejvl schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Ik stel het wat scherp ja. Mag best op een discussieforum.
Inhoudelijk. Wanneer je vanuit je innerlijke gereformeerde geloofsovertuiging leef, dan is de actualiteit niet meer zo'n vraag. Je hebt dan zelf het gereedschap in handen om de tijd te doorzien.

En je kunt de reformator Luther (ter onderscheiding van ons forumlid) prima toepassen op vandaag. Want wat is nu precies het verschil tussen het hanteren van een schop of het werken met een toetsenbord? In essentie werk je en beantwoord daarmee aan de zin van het leven door je taak te verrichten in je goddelijk beroep.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

CvdW schreef:[Wil ik niet luisteren naar een hedendaagse predikant? Jawel, bijvoorbeeld: ds. Stelwagen of ds. Heemskerk, dr. de Vries, dr. van der Sluijs, dr. Baars.
Dit is wel een rijtje met predikanten met goede spreekvaardigheden. Zijn anderen niet goed genoeg? Met alle respect naar voren gebracht, maar daar mogen we toch ook niet alleen van uitgaan?
ejvl

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:
U spreekt niet uit ervaring. Preken van oudvaders zijn zeer actueel.

Begrijp ik het goed dat u liever een preek beluistert waarin wordt gezegd wedergeboren te zijn, maar Christus nog niet te kennen.
Terwijl bij de oudvaders wordt gesproken door het geloof verenigt te zijn met Christus. Volgens mij moet uw laatste zin net andersom gelezen worden.
Je kunt niet zeggen dat ik niet uit ervaring spreek, want dat doe ik wel. Ik ben een groot liefhebber van oudvaders, met name de puriteinen.
En je leest ook nog eens mij bijdrage niet goed, want zoals ik zei: Het gaat natuurlijk niet om het gereformeerde gedachtengoed wat armoedig wordt bevonden.
Wat ik bedoel is dit: Aangaande het evangelie zal er als het goed is geen verschil moeten zijn, sterker nog, ik vind de oudvaders zelfs duidelijker en helderder dan veel hedendaagse predikaties. Maar zaken aangaande het dagelijkse leven, de gevaren en het goede van het internet, kleding, wereldorden zoals oorlog, vrede, islam, zaken als muziek, bijbelvertalingen, psalmen, toepassingen op de tijd waarin wij leven, het dagelijkse leven zul je missen, of in elk geval toegespitst op een andere tijd, als je alleen oudvaders leest en geen hedendaagse predikaties meer hoort.
Dus ik het het niet over het evangelie.
CvdW

Bericht door CvdW »

Herman schreef:
CvdW schreef:[Wil ik niet luisteren naar een hedendaagse predikant? Jawel, bijvoorbeeld: ds. Stelwagen of ds. Heemskerk, dr. de Vries, dr. van der Sluijs, dr. Baars.
Dit is wel een rijtje met predikanten met goede spreekvaardigheden. Zijn anderen niet goed genoeg? Met alle respect naar voren gebracht, maar daar mogen we toch ook niet alleen van uitgaan?
Ik heb geschreven 'bijvoorbeeld'. Echter u raakt wel een belangrijk punt aan. Spreekvaardigheid is heel belangrijk punt om jeugd (ook volwassenen) 50 minuten te laten luisteren.
Volontair

Bericht door Volontair »

eilander schreef:
Volontair schreef:Er ontstaan ook situaties waar de Geest Zich onttrekt en kerkgaan niet meer gaat, waar zoals al opgemerkt, de Bijbelgetrouwe prediking gaat ontbreken.
En daar mag je dan verder wel gewoon blijven wonen? Ik geloof er niets van.
Gedachte van Luther over de kerk.

Daniël 12:11: "En van die tijd af, dat het dagelijks offer weggedaan en er een gruwel der verwoesting geplaatst wordt, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen" (vertaling van Luther).
Ik wil gaarne het dagelijks offer zó uitleggen, dat er onder verstaan wordt het Heilige Evangelie, dat tot aan het einde van de wereld tezamen met het geloof en de kerk blijven moet. Maar het kan evenwel gebeuren, dat de wereld zo epikuréïsch zal worden, dat men in de gehele wereld geen openbare predikstoel zal hebben, en er alleen sprake zal zijn van epikuréïsche gruwelen in de openbare prediking. Het Evangelie zal dan alleen voortgang vinden in de huisgezinnen door de huisvaders, en dat zal een tijd zijn als die tussen de woorden van Christus aan het kruis: "Mij dorst"en "Vader, in Uwe handen beveel Ik Mijnen Geest". Want evenals Christus na de woorden "Mij dorst" nog een weinig leefde, zo kan ook de kerk na het zwijgen van het Evangelie in het openbaar, nog enige tijd blijven. En zoals het dagelijks offer der Joden in de zeventig weken door het concilie der apostelen (Hand. 15) wel had afgedaan en toch tot de verwoesting van Jeruzalem bleef, en ook door de apostelen zelf, waar zij wilden, onderhouden werd (doch zonder noodzaak), zo kan ook het Evangelie wel openlijk op de predikstoel liggen en zwijgen, terwijl het toch door oprechte christenen in de huizen onderhouden wordt.
Zulk een ellende zal echter niet lang duren, want zonder openbare prediking kan het geloof niet lang staande blijven, omdat in deze tijd ook in één jaar de wereld slechter wordt. De laatste dagen zullen buitengewoon goddeloos zijn, zodat ook in de huizen maar weinig geloof zijn zal, waarom hij zegt: "Welgelukzalig is hij die deze dag verbeidt en bereikt"( Dan. 12:12), als wilde hij zeggen zoals Christus zegt: "Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?"(Luk. 18:8). Zo gering moet de kerk nog worden, en alles enkel gierigheid, woeker, buik-overdaad en vlees worden, zoals voor de zondvloed. (E.A. 41, 318).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Volontair, is dat wat Luther beschreef de situatie nu in Nederland?
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:@Volontair, is dat wat Luther beschreef de situatie nu in Nederland?
Ik ben het helemaal met je eens.
De verschillen tussen (O)GG(IN), CGK (BHP), HHK, PKN GB (niet allemaal) zijn dermate klein, en landelijk zo goed gedekt, dat er altijd wel een kerk in de buurt te vinden is waar gekerkt kan worden, en anders kan er wat geregeld worden met kerkauto's. Om minimale verschilpunten als excuus te gebruiken om thuis te gaan lezen, vind ik verkeerd.
Als er alleen maar een RK kerk in de omtrek van 200 kilometer te vinden is, is het een ander verhaal.
Alhoewel ik niet met alle leerpunten van bijvoorbeeld de GGIN kan instemmen, zal ik daar gerust ten kerke gaan. Evenals een PKN gemeente waar het evangelie mag klinken en de sacramenten bediend worden, misschien niet zoals ik het graag zie, maar dat is geen reden om thuis te lezen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hoe belangrijk is de kerk bij een keuze voor een woonplaats?
Plaats reactie