Verwachte boeken theologie

huisman

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Trek mij, wij zullen U nalopen - deel 1
Auteur:ds.B.Smijtegelt
Aantal pagina's:624
Afbeelding
Titel:Uit het Woord
Auteur:Ds. M.C. Tanis
Aantal pagina's:140
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

Mannetje schreef:
refo schreef:En niet te vergeten: Zondagskinderen van ds Veldkamp.
En Ursinus, het Schatboek.

Valt me op dat moderne dominees een ds krijgen, terwijl de oudere die titel kennelijk mogen ontberen.
Ik heb een keer de titel ds. genoemd, bedoeld voor alle drie. Of moet de afkorting dan anders worden?
Volgens mij is de afkorting dan di.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

huisman schreef:Afbeelding
De studententijd is een bevoorrechte fase van je leven. Jarenlang je verdiepen in de studie van je keus. Vele dingen zijn nieuw, maar niet alle. Je hebt immers al een vorming achter de rug vanuit je christelijke opvoeding.

Dit boekje zoekt naar verbinding tussen de academische studie en je persoonlijk en kerkelijk leven. Niemand minder dan Gisbertus Voetius zag het grote belang van deze verbinding. Hij hield er zijn inauguratie over: ‘Wetenschap verbinden met vroomheid.’ Hij riep zijn studenten op om wetenschap te beoefenen niet tot eigen eer, maar tot Gods eer. Het gaat immers in alles om de wijsheid die van boven is.

Gezamenlijke uitgave van Deputaatschap(GG) kerk, gezin, jeugd en onderwijs en uitgeverij De Banier
Deel 5 van ds Visscher over Openbaringen
'
Afbeelding
Van de week nog naar de boeken van Ds. Visscher staan kijken. Zal ongetwijfeld zeer leerzaam zijn, maar de ervaring leert dat ik het vrij prijzig vond. 16,90 per deel. Dat is niet niks :sweat
Martijn

Bericht door Martijn »

Afbeelding

In zijn nieuwste boek onderzoekt bestsellerschrijver Tim Keller een
van de moeilijkste vragen in het leven: Waarom is er pijn en lijden in
de wereld?
Het probleem van het lijden is van alle tijden. En voor diegenen die
er zelf onder gebukt gaan kan het de grootste hindernis zijn om in
een goede en liefhebbende God te geloven. Als er zo'n God bestaat,
waarom is er dan zoveel leed in de wereld? En als het in ons eigen
leven moeilijk wordt, hoe gaan we er dan mee om?
Keller komt niet met simpele antwoorden, maar geeft in dit theologische
maar tegelijk heel praktische boek op bewogen wijze leiding,
bemoediging en inspiratie.

Aan Gods hand door pijn en lijden bevat een grote hoeveelheid materiaal
voor iedereen die een ander of zichzelf wil troosten en helpen in
een tijd van lijden en strijd. Zoals altijd schrijft Keller glashelder, en
tegelijk weet hij je mee te nemen in zijn betoog. Hij bekijkt hoe er in
deze wereld tegen het lijden aangekeken is en wordt, beschrijft hoe
mensen er mee omgaan, en hij gaat tenslotte in op de vraag hoe we
door alles heen met God kunnen wandelen.
Door het boek heen laat hij mensen aan het woord over hun eigen
levensverhaal - het maakt dit boek enorm herkenbaar.

Een wijs en troostvol boek voor mensen die pijn lijden - echt een
boek voor iedereen.

Tim Keller (1950) is opgeleid aan het Gordon-Conwell Theological
Seminary en het Westminster Theological Seminary. Hij is sinds
1989 predikant van Redeemer Presbyterian Church in New York.
Martijn

Bericht door Martijn »

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding

Deze auteur schreef eerder het leerzame boek.

Afbeelding
Een spiritualiteit-historisch onderzoek naar de Engelse puriteinse geschriften in de periode 1587-1684
De schrijver doet in deze studie onderzoek naar de geestelijke strijd, een thema dat opmerkelijk vaak in de geschriften van de puriteinen verschijnt. De geestelijke strijd brengt niet alleen de overmacht van Gods trinitarische genade naar voren, maar ook de verantwoordelijkheid van de christenstrijder. Deze studie bestaat uit drie delen: een historische deel; een systematisch deel; een vergelijkend-concluderend deel. Verder bevat het boek een overzicht van de geraadpleegde literatuur en een register van persoonsnamen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
Daarom hier een bericht + reacties geknipt.
Panny

Bericht door Panny »

Anker schreef:Ik las deze week nog iets over de eenvoudige mensen in en rond Ettrick, de standplaats van Thomas Boston. Die hadden naast de Bijbel over het algemeen maar een boek: de viervoudige staat, die werd gelezen en herlezen. Ik denk dat die mensen gelukkiger waren dan wij met al onze, vaak polariserende, boekjes.
Misschien heb je wel een punt.
In de geschiedenis zijn verschillende boeken die van grote zegen geweest zijn. Niet alleen binnen bepaalde kleinere groeperingen maar breed in het Christendom.
Zo las ik dat het favoriete boek (na de Bijbel) van John Bunyan de verklaring van de Galatenbrief van Luther was.
En John Bunyan heeft natuurlijk zelf ook verschillende boeken geschreven die tot grote zegen geweest zijn.
Mara

Bericht door Mara »

@ Martijn: Kun je mij uitleggen waarom dit boek zo heet?
Ik vind hem nogal....apart.
Ik wilde het plaatje overnemen, maar dat deed het niet.
Ik bedoel het boek over ds. Jac van Dijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Martijn

Bericht door Martijn »

Mara schreef:@ Martijn: Kun je mij uitleggen waarom dit boek zo heet?
Ik vind hem nogal....apart.
Ik wilde het plaatje overnemen, maar dat deed het niet.
Ik bedoel het boek over ds. Jac van Dijk.
@Mara
Ik heb even wat rondgezocht op internet en ik kwam op digibron het volgende tegen: http://www.digibron.nl/search/detail/f6 ... t-westland.
Ik zelf vind het ook een aparte titel.
Martijn

Bericht door Martijn »

Afbeelding
Gods eigenschappen
Wie is God? Dat is een vraag waarmee je kunt lopen. God is in elk geval veel hoger en groter dan wij ooit kunnen bevatten. Wij weten hooguit maar 'iets' van God. Dat is wat Hij van Zichzelf heeft bekendgemaakt in Zijn Woord. Zo is Hij eeuwig, onveranderlijk, wijs, almachtig en goed.

In dit boek willen we een aantal van deze eigenschappen van God behandelen. Juist met het doel dat jij deze God nodig krijgt en Hem wilt leren kennen en liefhebben. Uiteindelijk is Hij met niets en niemand te vergelijken. Zoals Hij is er maar Eén. Onvergelijkbaar. Uniek.

Afbeelding
Calvijns 'Institutie' uitgelegd

Weet elk mens dat God er is?
Is de Bijbel echt zo nodig?
Heeft alles een bedoeling?
Als ik Gods Wet niet kan houden, welke functie heeft die dan nog?
Waar draait het om in het geloof?
Is het wel zo nodig om te bidden?

In dit boek vind je talloze vragen die jij zou kunnen stellen, beantwoord vanuit Calvijns levenswerk, de Institutie. Als je om je heen kijkt, zie je dat er op allerlei fronten twijfel heerst. Wat is waar, wat is niet waar? Calvijn laat ons zien wat de waarheid is. Heel duidelijk, gegrond op de Bijbel.

Vast en zeker is een weergave van Calvijns belangrijkste boek in de taal van nu. Op een eigentijdse manier en aan de hand van herkenbare vragen kun je de rijkdom van de Institutie leren kennen.
Martijn

Bericht door Martijn »

helma schreef:
huisman schreef: Van dit boek van ds A.C. Uitslag verwacht ik veel.
Afbeelding
Een verhelderend en confronterend boek.
Zoals een sleutel nodig is om de auto te starten of om een huis binnen te gaan, zo is Paulus’ brief aan de Romeinen onmisbaar voor het verstaan van de Bijbelse boodschap. De Romeinenbrief opent de deur tot het verstaan van de hele Heilige Schrift, zeggen de kanttekeningen. De ‘sleutelbrief’ maakt duidelijk waar het in de Bijbel echt om gaat. Wie de Romeinenbrief niet verstaat, verstaat de Bijbelse boodschap niet. Blijvend actueel!
Paulus is in deze brief bepaald niet eenzijdig. Hij richt zich niet tegen één bepaalde dwaling of op één specifiek onderwerp. Alle wezenlijke geloofsthema’s komen aan de orde. Denk maar aan onderwerpen als het mensbeeld, de rechtvaardiging van de goddeloze, vrede met God, de zekerheid van het geloof, de heiliging van het leven, groeien in het geloof, de plaats van Israël, de wederkomst of het duizendjarig vrederijk.
De brief aan de Romeinen is niet alleen een sleutel, maar fungeert ook als een spiegel. Dat plaatst ons voor de vraag: waar staan we nu als gereformeerde gezindte? Ze roept ons op om de bijbelse leer, die door de reformatoren werd herontdekt, goed te bewaren en zuiver door te geven aan ons nageslacht.
Ik heb het zondag uitgelezen. Een aanrader.
Gisteren dit boek uitgelezen. En zoals @helma zegt: een aanrader.
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mara

Bericht door Mara »

Is weer een indrukwekkend rijtje Huisman.
Houd je bij in een schriftje welke je hebt of ken je alle titels uit je hoofd? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie