Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: 29 jun 2024, 00:34
DDD schreef: 29 jun 2024, 00:26 Wat is er bijgeschaafd aan de prekenwebpreken?
De zinsopbouw is geregeld helemaal veranderd, wat ten koste kan gaan van de kenmerkende stijl van de predikant. Onlangs werden er in korte tijd 2 preken gelezen van ds. Huisman. De ene was uit een boekje en de ander van Prekenweb. Die laatste was echt een hele andere taal en daar miste je datgene wat je in de oude druk wel terugvond.

Ik kan het niet goed verklaren en omschrijven. Maar ik vind dat je in een leespreek niets mag toevoegen of wijzigen.
De taal verandert nou eenmaal en zinnen zijn tegenwoordig korter. Ik vind het juist fijn als daar rekening mee is gehouden. In een preek gaat het om het Woord en om het woord te begrijpen moet het hedendaags te verstaan zijn. Stijl is natuurlijk een leuke bijkomstigheid maar niet essentieel. En als er iemand is die met hertalen vermoedelijk geen problemen gehad zou hebben, is het wijlen ds. Huisman wel.
HHR

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 29 jun 2024, 00:34 Maar ik vind dat je in een leespreek niets mag toevoegen of wijzigen.
Dan zou je weinig preken van oudvaders meer kunnen lezen.
DDD

Bericht door DDD »

Van mij hoeft dat ook niet.

Het is prima om met kerkhervorming een preek van Calvijn of Luther te lezen. Met een duidelijke uitleg waarom je dat doet. Het is wel goed om in de lijn van de geslachten te staan, maar het is mijns inziens niet goed als een kerkelijke gemeente in de erediensten vooral aan het terugdenken is aan vroeger jaren.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je moet het ene doen en het andere niet nalaten.
De kerk staat in een lange traditie en daarom is er niets mis met een oude preek, mits te begrijpen. Natuurlijk veranderen dingen, maar ik ben voor mijzelf wat aan het lezen van Wulfert Floor en dan blijkt dat in zijn tijd sommige vragen speelden die nu net zo spelen, zij het in een 21e eeuwse context.

Tegelijk moet die 21e eeuwse context ook in de kerk aan de orde komen. Dus alleen maar preken van minstens een (halve) eeuw oud lijkt me net zo min wenselijk.

En dan is er ook nog de vaardigheid van de lezer. Niet iedereen kan oude preken begrijpelijk voorlezen.
- Niet meer zo actief -
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 29 jun 2024, 00:38 O dat vind ik niet. Anders zou je ook geen preken kunnen hertalen.

Maar in zijn algemeenheid blijf ik bij mijn standpunt dat een kerk geen historische vereniging is. Je kunt voor de aardigheid bij zijn honderdjarige sterfdag eens een preek van ds. Kersten lezen, maar zoiets moet geen gewoonte worden, vind ik.

Er zijn genoeg preken van de afgelopen maanden beschikbaar. Waarom zou je een preek van meer dan een jaar oud lezen?
Ok, dan moet er nog 24 jaar gewacht worden om een preek van ds GH Kersten te lezen. Klopt het inderdaad dat er genoeg preken van de afgelopen (schriftelijk) beschikbaar zijn en is dan niet het risico dat je dan slechts kunt putten uit preken van een enkele predikant wat ook weer kan leiden tot een bepaalde eenzijdigheid?
DDD

Bericht door DDD »

Als die eenzijdigheid werkelijk een probleem zou zijn -waar ik me op zich wel iets bij kan voorstellen- dan zouden er eerst maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat één predikant 30 jaar in één gemeente staat en bijna iedere zondag voorgaat.

Los daarvan: nee. Ik heb het idee dat er ieder jaar meer preken op prekenweb komen dan dat je zou kunnen lezen. En zo niet, dan is dat ook een probleem wat kan worden opgelost. Er verschijnen ook nog steeds boekwerken met preken. Als je die zou meetellen, dan kun je wel iedere dag leesdienst houden, heb ik het idee.
JvW

Bericht door JvW »

Zita schreef: 28 jun 2024, 18:05
GerefGemeente-lid schreef: 27 jun 2024, 23:26
JvW schreef: 27 jun 2024, 23:00
GerefGemeente-lid schreef: 27 jun 2024, 20:33 Dat is onjuist. Als er een specifieke linkerflankdominee op Walcheren is, zit de betreffende gemeente mutjevol.
Welke is dat dan? Ik heb geen idee wie en waar je bedoeld! In Vlissingen is het vrijwel altijd een behoorlijk lege kerk. De zalen worden al tijden niet meer gebruikt voor een (over)volle kerk.
Ik doe daar bewust geen uitspraak over.
Zeg dan helemaal niks over 'een specifieke dominee' en 'de betreffende gemeente'. Nu zijn het volstrekt oncontroleerbare suggestieve opmerkingen.
Precies dit! Het klopt dus niet meer wat GerefGemeente-lid beweert. Het is tegenwoordig zo dat wanneer bepaalde predikanten komen de gemeenteleden een andere dienst opzoeken. Dan is het dus bij leesdiensten drukker dan wanneer er een dominee komt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

JvW schreef: 01 jul 2024, 06:42

Welke is dat dan? Ik heb geen idee wie en waar je bedoeld! In Vlissingen is het vrijwel altijd een behoorlijk lege kerk. De zalen worden al tijden niet meer gebruikt voor een (over)volle kerk.
Zeg dan helemaal niks over 'een specifieke dominee' en 'de betreffende gemeente'. Nu zijn het volstrekt oncontroleerbare suggestieve opmerkingen.
Precies dit! Het klopt dus niet meer wat GerefGemeente-lid beweert. Het is tegenwoordig zo dat wanneer bepaalde predikanten komen de gemeenteleden een andere dienst opzoeken. Dan is het dus bij leesdiensten drukker dan wanneer er een dominee komt.
Dat is jammerlijk zeg.
Bruna

Bericht door Bruna »

JvW schreef: 01 jul 2024, 06:42

Dat is wel heel bijzonder, zoiets heb ik nog nooit gehoord. En inderdaad jammerlijk.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat helemaal niet bijzonder. Ik denk dat dat in veel gemeenten met een breed uitnodigingsbeleid wel speelt.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat men wat 'kittelachtig van gehoor' begint te worden. Wegblijven is nooit een goed idee volgens mij, of je moet definitief de keuze voor een andere kerk maken. Maar ik heb niet zoveel op met cherrypicking op zondag, dan hoor je in je eigen gemeente thuis. Doordeweeks kun je dan opzoeken wat je op zondag tekort kwam.
CvD

Bericht door CvD »

Henk J schreef: 01 jul 2024, 09:50 Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat men wat 'kittelachtig van gehoor' begint te worden. Wegblijven is nooit een goed idee volgens mij, of je moet definitief de keuze voor een andere kerk maken. Maar ik heb niet zoveel op met cherrypicking op zondag, dan hoor je in je eigen gemeente thuis. Doordeweeks kun je dan opzoeken wat je op zondag tekort kwam.
+1👍
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Henk J schreef: 01 jul 2024, 09:50 Ik krijg dan toch een beetje het gevoel dat men wat 'kittelachtig van gehoor' begint te worden. Wegblijven is nooit een goed idee volgens mij, of je moet definitief de keuze voor een andere kerk maken. Maar ik heb niet zoveel op met cherrypicking op zondag, dan hoor je in je eigen gemeente thuis. Doordeweeks kun je dan opzoeken wat je op zondag tekort kwam.
Eens, al moet je zeker niet lichtvaardig naar een andere kerk gaan.

Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 01 jul 2024, 09:42 Ik vind dat helemaal niet bijzonder. Ik denk dat dat in veel gemeenten met een breed uitnodigingsbeleid wel speelt.
Het is bijzonder, dat jij dat niet bijzonder vindt. Je plaats leeglaten omdat je iets vindt van een dominee vind ik jammerlijk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 01 jul 2024, 10:06
Eens, al moet je zeker niet lichtvaardig naar een andere kerk gaan.

Maar dat doordeweeks iets opzoeken, of op zondag eens een goed boek pakken, blijkt dan soms weer teveel moeite.
Inderdaad. Klagen over zaken, zonder blijkbaar de wil om echt te onderzoeken. Dat zegt veel.
Plaats reactie