Pagina 56 van 127

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 16 feb 2010, 22:00
door helma
ik heb mijn aantekeningen even uitgewerkt.
Ik heb niet alle vragen gedaan, alleen die ik er het meest vond uitspringen.
Ik heb niet letterlijk geciteerd want ik heb niet alles letterlijk op kunnen schrijven dus ik hoop dat het allemaal een beetje klopt zo.


Interview met boekhandelaar
Vraag: Waarom wordt er gesproken van ‘de’ vader; ‘de’ moeder?
Antwoord: Om de afstand aan te geven tussen Katelijne en haar ouders. Het was ook fijn bij het schrijven; het werd anders te gezellig, te close, te knus. (te dichtbij)

Vraag: Op pag 82 staat het gesprek met Katelijne met haar vriendin over het mooiste woord uit de Bijbel. Het woord ‘iegelijk’ vindt Katelijne het mooist. Wat vind je nu zelf heel mooi aan de ‘tale Kanaäns’/ (het Zeeuws) ?
Antwoord: Dat is taal die bewaard moet blijven voor het nageslacht. Daarom heb ik het ook gebruikt in het boek. De Statenbijbel is geschreven in mooi 17e eeuws taalgebruik. Er staan hele mooie woorden in. (Ze geeft aan dat ze eigenlijk wat voorbeelden vooraf had moeten bedenken).
Denkt even na: het hemelrond!! Het ruime hemelrond. Schitterend! Geen ander woord zou de ruimte/de grootsheid, de bijzonderheid van de lucht aan kunnen geven als dat het woord ‘hemelrond’ dat doet.
Net als het woord: Heilbespiegelingen. Dat woord heeft iets heel dieps in zich. En dat is wat de tale Kanaäns doet….er worden diepten aangegeven. Het wordt uitgerafeld…of eigenlijk ook weer niet. (Ze zoekt naar woorden om te zeggen wat ze bedoelt) Er worden diepe dingen aangegeven. . Die woorden kunnen zó mooi zijn.
Net als het ritme in de Statenbijbel. Heel bijzonder. “In de beginne was het Woord….”
Je kan de taal mooi vinden zonder de religieuze betekenis ervan.
Het is iets mystieks. Menselijke taal is mystiek. Menselijke religie is mystiek.

Het Zeeuws ook. Er zijn woorden waar ik zo gauw geen Nederlands woord voor weet.
De ´veurhôad’ van een land. Daar is toch gewoon geen Nederlands woord voor. (na wat zoeken met mensen uit de zaal kwamen we uit op ‘de kop van het land’)

Vraag: Pag 104; het bezoek van de onderwijzer over het rapport van K. De cijfers naar beneden afgerond uit angst voor hoogmoed. Is dat calvinistisch of agrarisch (vraagsteller leest stukje voor uit een ander boek waarin hetzelfde gebeurt in een niet-calvinistisch boerengezin uit Zweden).
Antwoord: Nederig zijn is beter dan trots. Doe maar gewoon. Heeft toch wel met het geloof te maken.

Vraag: Is het lastig om verward te worden met Katelijne?
Antwoord: Is niet zo leuk. Ik moet het steeds corrigeren. Maar je stopt er wel dingen avn jezelf in. Er zitten in een boek altijd fictieve waarheden. Ik kan het niet ontkennen dat Katelijne veel van mij weg heeft. Maar ze was slimmer dan ik en dacht meer na. Ik vind het ook wel een eer.

Vraag: Het woord is een machtig iets. Nu heb je zelf iets gemaakt. Hoe voelt dat?
Antwoord: Het boek is nu van iedereen. Ik heb er geen vat meer op. En dat is eigenlijk wel logisch.
Je raakt mensen met taal. Met een verhaal.
In het boek heb ik dat ook laten zien. (ze leest de episode voor van het verhaal wat ze haar broertjes vertelde over de paardenbloemen in de giertank; wat uiteindelijk als gevolg had dat de opa stierf)
Woorden eenmaal losgelaten zijn vrij.
Woorden hebben veel kracht. En door de verhalen van Katelijne raken dingen op de boerderij ontregeld. Opa sterft bijvoorbeeld.
Dat doen kunstuitingen…dingen ontregelen. Dat doet taal. Dat zie je nu in de Reformatorische wereld (de ontvangst van het boek)

Vraag: Enny de Bruin stelt in het RD dat je in hetzelfde hoekje zit als ’t Hart en Siebelink. Hoe vind je dat?
Antwoord: De uitgever heeft dat hoekje opgezocht. Die kondigde het boek aan als “vrouwelijke variant van…..”. Dat was slim. (zakelijk)
Maar de enige overeenkomst is dat we alle drie een Gereformeerde jeugd hebben gehad.
’t Hart komt niet uit het bevindelijk milieu en Siebelink had een extreme vader. Ik vind mijn boek totaal anders (al heb ik wel complimenten gekregen van hen, dat was heel leuk)
Ik heb juist in het boek willen laten zien dat het allemaal zo gewoon is; die godsdienst. Het is niet buitenissig, niet extreem. Ik heb het niet als streng ervaren.


Vragen vanuit het publiek.

Vraag: Je wereld verbreedde toen je naar de stad ging. Er veranderde heel veel. Wat gebeurde er?
Antwoord: Meliskerke is een echt plattelandsdorp. En het milieu Reformatorisch. 70% stemt SGP, dta is meer dan in Staphorst/Grafhorst . We hadden geen bibliotheek (een bibliobus) en dan woonde ik ook nog eens buiten het dorp. (geen internet). Vrijwel alle mensen hebben dezelfde overtuiging, zijn sterk georganiseerd (verenigingen) Een eigen cultuur.
Geloof en geïsoleerd zijn hangt nauw samen.
Ik heb geen kritiek op de regeltjes. Katelijne in het boek ook niet. Ik heb alleen willen laten zien hoe het is; ik kijk er niet met gemengde gevoelens op terug. Heb mijn opvoeding als warm, veilig ervaren. Het heeft voor mijn zin waarde (m.n. de taal) Maar ik ben niet blij met de angst die mij is bijgebracht voor de rechterstoel.

Vraag: In je interviews noem je regelmatig de angst voor de rechterstoel. Ook Katelijne is bang voor de oordeelsdag. Ik miste in je boek de hoop. Katelijne worstelt met schuldgevoelens over haar zonden maar ik lees nergens dat er iemand is die Katelijne wijst op Christus. Heb je dat ook zo ervaren in je eigen leven? Werd je niet verteld dat er redding mogelijk is? Dat je tot Christus mag vluchten met je zonden? Dat Hij je Zaligmaker wil zijn? En dat er veiligheid is achter het bloed, je dan ook geen angst hoeft te hebben voor de rechterstoel?
Antwoord: Er was misschien redding. Maar die kans was niet zo groot. Dus daar durfde je nooit op te hopen. Als je keek naar het aantal Avondmaalgangers dan wist je gewoon dat het maar voor een enkeling was. Waarom zou je denken dat je er bij hoorde. De kans dat je naar de hel verwezen zou worden op de dag dat het kaf van het koren zou gescheiden worden was gewoon het grootst.

Vraag: Heb je daarom het woord dorsvloer gebruikt? Heeft het te maken met het laatste oordeel?
Antwoord: ja, Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren. Het kaf zal van het koren gescheiden worden.

Vraag: Hoe reageert je omgeving?
Antwoord: Ze herkennen de weggetjes en menen ook de personages (hoewel verzonnen) te herkennen. Ze missen dan figuren bijvoorbeeld…
Katelijne zet haar eigen verhaal naast de Bijbel. Een gemaakt verhaal (zoals ook de Bijbel een gemaakt verhaal is). De personen zijn ook ´gemaakt´ in mijn boek. Eigenlijk vind ik dat wel grappig.
De personen die zelf een gemaakt verhaal hebben, maken nu ´gemaakte´ personages uit in mijn gemaakte verhaal.

Vraag: Voelen die gelovigen zich beter dan andere mensen?
Antwoord: Nee, het zijn geen mensen met eigendunk. Ze vinden echt niet dat ze beter zijn. (uit de zaal reageert iemand met het gezegde: dan zeggen ze: we zijn niet beter, we dóen beter. Franca lacht herkennend)
Ze geloven wel dat ze de waarheid hebben. Dat is logisch. Dat denkt iedereen.
Geloof is een andere manier van kijken naar dingen.

Vraag: Houdt het onderwerp je zo bezig dat je er een boek over moest schrijven?
Antwoord: Blijkbaar wel. Ik was het niet van plan. Was met iets heel anders begonnen. Maar dit kwam tussendoor en hier kon ik mijn woorden kwijt.

Vraag: Ben je nog welkom thuis?
Antwoord: Ja. Het blijft moeilijk voor mijn ouders en vooral na het verschijnen van het boek is het onderwerp ‘hot’, maar ze kunnen er goed mee omgaan.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 16 feb 2010, 22:11
door Zita
dankjewel, Helma!
Nav de laatste vraag: op Franca's site staat een heel aardig NRC-artikel van haar van een paar jaar geleden over Franca thuis. Ik las het pas, en proefde tegelijkertijd verbondenheid en afstand.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 16 feb 2010, 22:23
door Respect
Zita schreef:dankjewel, Helma!
Nav de laatste vraag: op Franca's site staat een heel aardig NRC-artikel van haar van een paar jaar geleden over Franca thuis. Ik las het pas, en proefde tegelijkertijd verbondenheid en afstand.
Ik sluit me hierbij aan. Een mooi verslag !!

Dat dubbele gevoel bij het artikel "Franca in overall" had ik ook. Leuk, dat haren knippen van haar opa..... Maar het taalgebruik en de stier......

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 16 feb 2010, 22:31
door Zita
Respect schreef:
Zita schreef:dankjewel, Helma!
Nav de laatste vraag: op Franca's site staat een heel aardig NRC-artikel van haar van een paar jaar geleden over Franca thuis. Ik las het pas, en proefde tegelijkertijd verbondenheid en afstand.
Ik sluit me hierbij aan. Een mooi verslag !!

Dat dubbele gevoel bij het artikel "Franca in overall" had ik ook. Leuk, dat haren knippen van haar opa..... Maar het taalgebruik en de stier......
ik bedoelde vooral verbondenheid en afstand tussen Franca en haar ouderlijk huis. Ze komt als 'yup' naar huis als het nodig is om de koeien te melken, maar uit heel veel dingen blijkt dat ze er niet meer thuis is.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 16 feb 2010, 22:56
door huisman
Zita schreef:
Respect schreef:
Zita schreef:dankjewel, Helma!
Nav de laatste vraag: op Franca's site staat een heel aardig NRC-artikel van haar van een paar jaar geleden over Franca thuis. Ik las het pas, en proefde tegelijkertijd verbondenheid en afstand.
Ik sluit me hierbij aan. Een mooi verslag !!

Dat dubbele gevoel bij het artikel "Franca in overall" had ik ook. Leuk, dat haren knippen van haar opa..... Maar het taalgebruik en de stier......
ik bedoelde vooral verbondenheid en afstand tussen Franca en haar ouderlijk huis. Ze komt als 'yup' naar huis als het nodig is om de koeien te melken, maar uit heel veel dingen blijkt dat ze er niet meer thuis is.

Voor allen: In de nieuwe Daniël gaat Ds W Visscher een verantwoording schrijven over het (in mijn ogen teleurstellende interview) in de vorige Daniël.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 16 feb 2010, 22:58
door -DIA-
huisman schreef:
Zita schreef:
Respect schreef:
Zita schreef:dankjewel, Helma!
Nav de laatste vraag: op Franca's site staat een heel aardig NRC-artikel van haar van een paar jaar geleden over Franca thuis. Ik las het pas, en proefde tegelijkertijd verbondenheid en afstand.
Ik sluit me hierbij aan. Een mooi verslag !!

Dat dubbele gevoel bij het artikel "Franca in overall" had ik ook. Leuk, dat haren knippen van haar opa..... Maar het taalgebruik en de stier......
ik bedoelde vooral verbondenheid en afstand tussen Franca en haar ouderlijk huis. Ze komt als 'yup' naar huis als het nodig is om de koeien te melken, maar uit heel veel dingen blijkt dat ze er niet meer thuis is.

Voor allen: In de nieuwe Daniël gaat Ds W Visscher een verantwoording schrijven over het (in mijn ogen teleurstellende interview) in de vorige Daniël.
Ik heb nog geen nieuwe Danël gezien...
Maar ben wel benieuwd...

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 00:03
door henriët
helma schreef:



Vraag: In je interviews noem je regelmatig de angst voor de rechterstoel. Ook Katelijne is bang voor de oordeelsdag. Ik miste in je boek de hoop. Katelijne worstelt met schuldgevoelens over haar zonden maar ik lees nergens dat er iemand is die Katelijne wijst op Christus. Heb je dat ook zo ervaren in je eigen leven? Werd je niet verteld dat er redding mogelijk is? Dat je tot Christus mag vluchten met je zonden? Dat Hij je Zaligmaker wil zijn? En dat er veiligheid is achter het bloed, je dan ook geen angst hoeft te hebben voor de rechterstoel?
Antwoord: Er was misschien redding. Maar die kans was niet zo groot. Dus daar durfde je nooit op te hopen. Als je keek naar het aantal Avondmaalgangers dan wist je gewoon dat het maar voor een enkeling was. Waarom zou je denken dat je er bij hoorde. De kans dat je naar de hel verwezen zou worden op de dag dat het kaf van het koren zou gescheiden worden was gewoon het grootst.

Vraag: Heb je daarom het woord dorsvloer gebruikt? Heeft het te maken met het laatste oordeel?
Antwoord: ja, Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren. Het kaf zal van het koren gescheiden worden.
.
Als ik het antwoord lees van Franca, dan doortrekt mij een huiver.
Wat enorm erg dat het Evangelie zo 'eng'gemaakt wordt.. voor een enkeling..dat is puur onbijbels..
Wat een verantwoordelijkheid hebben de predikanten eigenlijk toch ook, en daarnaast wij allen als christenen. Om te laten horen dat iedereen welkom is bij Hem.. dat je gaan mag..
en je niet moet bedenken .. een enkeling.. dus hopelijk .. als een soort lot....
eigenlijk stelt franca de uitverkiezing voorop..
er zijn verkorenen.. een paar.. een enkeling.. klein kansje.. ..

Maar dan te verstaan.. O alle gij dorstigen..
wie dorst heeft, kome..
en krijgt het Water om niet!

De plicht die op ons rust.. te gaan.. te komen.. te geloven..

Eigenlijk heb ik er geen woorden voor, misschien ook wel omdat ik Franca ook wel begrijpen kan, vanuit mijn vroegere gedachten.
En daarom doet het me verdriet te zien dat zij afhaakt.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 01:00
door Luther
huisman schreef:
Zita schreef:
Respect schreef:
Zita schreef:dankjewel, Helma!
Nav de laatste vraag: op Franca's site staat een heel aardig NRC-artikel van haar van een paar jaar geleden over Franca thuis. Ik las het pas, en proefde tegelijkertijd verbondenheid en afstand.
Ik sluit me hierbij aan. Een mooi verslag !!

Dat dubbele gevoel bij het artikel "Franca in overall" had ik ook. Leuk, dat haren knippen van haar opa..... Maar het taalgebruik en de stier......
ik bedoelde vooral verbondenheid en afstand tussen Franca en haar ouderlijk huis. Ze komt als 'yup' naar huis als het nodig is om de koeien te melken, maar uit heel veel dingen blijkt dat ze er niet meer thuis is.

Voor allen: In de nieuwe Daniël gaat Ds W Visscher een verantwoording schrijven over het (in mijn ogen teleurstellende interview) in de vorige Daniël.
Helemaal geen teleurstellend interview! Goed dat het zo in Daniël stond.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 01:12
door jvdg
In antwoord op Henriët.
Het sterfbed van mijn moeder die altijd in armoede heeft geleefd, maar die op haar sterfbed heeft mogen getuigen van Hem die haar heeft verlost, is omringd, na haar overlijden, door allerlei figuren die meenden daar weet van te hebben.

De predikant sprak van de dragers der olijftakken als overwinning.
De wijkouderling sprak en bad van een doorgang tot het eeuwige leven.

Maar op de begrafenis werd alleen maar gesproken over de enge poort en de weinigen die daar mochten doorgaan.
En dat terwijl diezelfde predikant sprak over de heerlijkheid van God na haar overlijden.
En in de rouwdienst was er geen hoop.
Voor niemand.

Stomverbaasd ben ik, toen alleen zijnde, huiswaarts gekeerd.

Juichende ambtsdragers en naar mijn vermeende inzien juichende kinderen des Heeren hebben mij daarna verlaten.

Waar ging het hen om?

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 08:42
door Tiberius
Luther schreef:
huisman schreef:Voor allen: In de nieuwe Daniël gaat Ds W Visscher een verantwoording schrijven over het (in mijn ogen teleurstellende interview) in de vorige Daniël.
Helemaal geen teleurstellend interview! Goed dat het zo in Daniël stond.
Nee, ik ben het met Huisman eens: het interview was de Daniël onwaardig. Al eerder gezegd: ik hoop niet, dat ze op deze koers doorgaan, want daarmee vervreemden ze in een paar nummers een behoorlijk deel van de door de jaren heen moeizaam verworven achterban mee.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 09:35
door huisman
Tiberius schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Voor allen: In de nieuwe Daniël gaat Ds W Visscher een verantwoording schrijven over het (in mijn ogen teleurstellende interview) in de vorige Daniël.
Helemaal geen teleurstellend interview! Goed dat het zo in Daniël stond.
Nee, ik ben het met Huisman eens: het interview was de Daniël onwaardig. Al eerder gezegd: ik hoop niet, dat ze op deze koers doorgaan, want daarmee vervreemden ze in een paar nummers een behoorlijk deel van de door de jaren heen moeizaam verworven achterban mee.
@Luther wacht het stuk van Ds W Visscher maar af : Gelukkig is de redactie van de Daniël nog vatbaar voor terechte kritiek.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 09:55
door huisman
henriët schreef:
helma schreef:



Vraag: In je interviews noem je regelmatig de angst voor de rechterstoel. Ook Katelijne is bang voor de oordeelsdag. Ik miste in je boek de hoop. Katelijne worstelt met schuldgevoelens over haar zonden maar ik lees nergens dat er iemand is die Katelijne wijst op Christus. Heb je dat ook zo ervaren in je eigen leven? Werd je niet verteld dat er redding mogelijk is? Dat je tot Christus mag vluchten met je zonden? Dat Hij je Zaligmaker wil zijn? En dat er veiligheid is achter het bloed, je dan ook geen angst hoeft te hebben voor de rechterstoel?
Antwoord: Er was misschien redding. Maar die kans was niet zo groot. Dus daar durfde je nooit op te hopen. Als je keek naar het aantal Avondmaalgangers dan wist je gewoon dat het maar voor een enkeling was. Waarom zou je denken dat je er bij hoorde. De kans dat je naar de hel verwezen zou worden op de dag dat het kaf van het koren zou gescheiden worden was gewoon het grootst.

Vraag: Heb je daarom het woord dorsvloer gebruikt? Heeft het te maken met het laatste oordeel?
Antwoord: ja, Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren. Het kaf zal van het koren gescheiden worden.
.
Als ik het antwoord lees van Franca, dan doortrekt mij een huiver.
Wat enorm erg dat het Evangelie zo 'eng'gemaakt wordt.. voor een enkeling..dat is puur onbijbels..
Wat een verantwoordelijkheid hebben de predikanten eigenlijk toch ook, en daarnaast wij allen als christenen. Om te laten horen dat iedereen welkom is bij Hem.. dat je gaan mag..
en je niet moet bedenken .. een enkeling.. dus hopelijk .. als een soort lot....
eigenlijk stelt franca de uitverkiezing voorop..
er zijn verkorenen.. een paar.. een enkeling.. klein kansje.. ..

Maar dan te verstaan.. O alle gij dorstigen..
wie dorst heeft, kome..
en krijgt het Water om niet!

De plicht die op ons rust.. te gaan.. te komen.. te geloven..

Eigenlijk heb ik er geen woorden voor, misschien ook wel omdat ik Franca ook wel begrijpen kan, vanuit mijn vroegere gedachten.
En daarom doet het me verdriet te zien dat zij afhaakt.
De verantwoordelijkheid van predikanten (en van ons allen) is levensgroot, daarom moet je altijd voorzichtig zijn als je een predikant hoort waar geen Eu (Goede) Angelos (boodschap) in doorklinkt. De boodschap waar de apostelen de wereld mee in moesten gaan was met de belofte van de vergeving der zonden en het eeuwige leven. Er is onder ons ook een prediking waar je die beloften nauwlijks hoort of alleen zeer voorwaardelijk.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 11:02
door Ander
huisman schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Voor allen: In de nieuwe Daniël gaat Ds W Visscher een verantwoording schrijven over het (in mijn ogen teleurstellende interview) in de vorige Daniël.
Helemaal geen teleurstellend interview! Goed dat het zo in Daniël stond.
Nee, ik ben het met Huisman eens: het interview was de Daniël onwaardig. Al eerder gezegd: ik hoop niet, dat ze op deze koers doorgaan, want daarmee vervreemden ze in een paar nummers een behoorlijk deel van de door de jaren heen moeizaam verworven achterban mee.
@Luther wacht het stuk van Ds W Visscher maar af : Gelukkig is de redactie van de Daniël nog vatbaar voor terechte kritiek.
De bedoeling is ws. goed geweest. Het is onjuist dat er een artikel in staat waarvan de slotopmerking is: :"Ik ben blij dat ik niet meer hoef te geloven." Terwijl daar niets tegenover gezet wordt, ook niet in de beschouwing van Sandor. Ik wacht het stuk van ds. Visscher af. Ik heb daar alle vertrouwen in.

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 11:27
door Joannah
"ik ben blij dat ik niet meer hoef te geloven".
Dat woordje "hoef" spreekt boekdelen.
Geloof en liefde laten zich niet dwingen.Niemand kan een ander geloof of liefde opleggen,
Er zijn mensen die zouden willen geloven, maar niet kunnen, en er zijn er die niet zouden willen geloven, maar wel moeten....

Re: Dorsvloer vol confetti

Geplaatst: 17 feb 2010, 12:47
door henriët
huisman schreef:
henriët schreef:
helma schreef:



Vraag: In je interviews noem je regelmatig de angst voor de rechterstoel. Ook Katelijne is bang voor de oordeelsdag. Ik miste in je boek de hoop. Katelijne worstelt met schuldgevoelens over haar zonden maar ik lees nergens dat er iemand is die Katelijne wijst op Christus. Heb je dat ook zo ervaren in je eigen leven? Werd je niet verteld dat er redding mogelijk is? Dat je tot Christus mag vluchten met je zonden? Dat Hij je Zaligmaker wil zijn? En dat er veiligheid is achter het bloed, je dan ook geen angst hoeft te hebben voor de rechterstoel?
Antwoord: Er was misschien redding. Maar die kans was niet zo groot. Dus daar durfde je nooit op te hopen. Als je keek naar het aantal Avondmaalgangers dan wist je gewoon dat het maar voor een enkeling was. Waarom zou je denken dat je er bij hoorde. De kans dat je naar de hel verwezen zou worden op de dag dat het kaf van het koren zou gescheiden worden was gewoon het grootst.

Vraag: Heb je daarom het woord dorsvloer gebruikt? Heeft het te maken met het laatste oordeel?
Antwoord: ja, Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren. Het kaf zal van het koren gescheiden worden.
.
Als ik het antwoord lees van Franca, dan doortrekt mij een huiver.
Wat enorm erg dat het Evangelie zo 'eng'gemaakt wordt.. voor een enkeling..dat is puur onbijbels..
Wat een verantwoordelijkheid hebben de predikanten eigenlijk toch ook, en daarnaast wij allen als christenen. Om te laten horen dat iedereen welkom is bij Hem.. dat je gaan mag..
en je niet moet bedenken .. een enkeling.. dus hopelijk .. als een soort lot....
eigenlijk stelt franca de uitverkiezing voorop..
er zijn verkorenen.. een paar.. een enkeling.. klein kansje.. ..

Maar dan te verstaan.. O alle gij dorstigen..
wie dorst heeft, kome..
en krijgt het Water om niet!

De plicht die op ons rust.. te gaan.. te komen.. te geloven..

Eigenlijk heb ik er geen woorden voor, misschien ook wel omdat ik Franca ook wel begrijpen kan, vanuit mijn vroegere gedachten.
En daarom doet het me verdriet te zien dat zij afhaakt.
De verantwoordelijkheid van predikanten (en van ons allen) is levensgroot, daarom moet je altijd voorzichtig zijn als je een predikant hoort waar geen Eu (Goede) Angelos (boodschap) in doorklinkt. De boodschap waar de apostelen de wereld mee in moesten gaan was met de belofte van de vergeving der zonden en het eeuwige leven. Er is onder ons ook een prediking waar je die beloften nauwlijks hoort of alleen zeer voorwaardelijk.
ja dat bedoel ik ja.
Maar dat is wel heel ernstig.
Het kan ervoor zorgen dat je jaren tobt zeg maar.