Ik ben toch ook wel benieuwd hoe jij tegen de verklaring van de uitleggers van de Studiebijbel HSV bij Gen. 5 aankijkt?Luther schreef:Het artikel van dr. M. Klaassen in het RD van afgelopen zaterdag (09-05) vond ik een afdoende antwoord op alle discussie op dit thema.
Evolutie of schepping
Re: Evolutie of schepping
Net even snel doorgelezen (diagonaal). Wat is het probleem?Sheba schreef:Ik ben toch ook wel benieuwd hoe jij tegen de verklaring van de uitleggers van de Studiebijbel HSV bij Gen. 5 aankijkt?Luther schreef:Het artikel van dr. M. Klaassen in het RD van afgelopen zaterdag (09-05) vond ik een afdoende antwoord op alle discussie op dit thema.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ook de kanttekeningen nemen het woord "dag" niet altijd even letterlijk:
Openbaring 18 vs 8 Daarom zullen haar plagen (16) op één dag komen, namelijk dood en rouw en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; (17) want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
16 Dat is, in een korten tijd, dien God over haar bestemd heeft.
17 Namelijk: en derhalve zal geen wereldse macht Zijn krachtige arm van het uitvoeren van dit Zijn oordeel van haar kunnen weren.
Openbaring 18 vs 10 (20) Van verre staande uit vrees van haar pijniging, zeggende: Wee, wee de grote stad Babylon, de sterke stad! Want uw oordeel is (21) in één ure gekomen.
20 Namelijk zonder haar te kunnen helpen.
21 Gelijk vers 8 op één dag, dat is, in een korten tijd.
Openbaring 18 vs 8 Daarom zullen haar plagen (16) op één dag komen, namelijk dood en rouw en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; (17) want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
16 Dat is, in een korten tijd, dien God over haar bestemd heeft.
17 Namelijk: en derhalve zal geen wereldse macht Zijn krachtige arm van het uitvoeren van dit Zijn oordeel van haar kunnen weren.
Openbaring 18 vs 10 (20) Van verre staande uit vrees van haar pijniging, zeggende: Wee, wee de grote stad Babylon, de sterke stad! Want uw oordeel is (21) in één ure gekomen.
20 Namelijk zonder haar te kunnen helpen.
21 Gelijk vers 8 op één dag, dat is, in een korten tijd.
Beste mensen kijk hier eens op http://www.brinktv.com/ er staan diverse docu's op over schepping versus evolutie en over de Bijbel en Historische feiten, erg leerzaam.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zij nemen de geslachtslijsten niet letterlijk. Wijzen naar geslachtsregisters met nog veel grotere getallen en zeggen op grond daarvan kan je de geslachtsregisters niet letterlijk nemen. ( kijk maar bij Genesis 5)Luther schreef:Net even snel doorgelezen (diagonaal). Wat is het probleem?Sheba schreef:Ik ben toch ook wel benieuwd hoe jij tegen de verklaring van de uitleggers van de Studiebijbel HSV bij Gen. 5 aankijkt?Luther schreef:Het artikel van dr. M. Klaassen in het RD van afgelopen zaterdag (09-05) vond ik een afdoende antwoord op alle discussie op dit thema.
Dus gaan af op buitenbijbelse bronnen...
Nee, dat staat er niet.Sheba schreef:Zij nemen de geslachtslijsten niet letterlijk. Wijzen naar geslachtsregisters met nog veel grotere getallen en zeggen op grond daarvan kan je de geslachtsregisters niet letterlijk nemen. ( kijk maar bij Genesis 5)Luther schreef:Net even snel doorgelezen (diagonaal). Wat is het probleem?Sheba schreef:Ik ben toch ook wel benieuwd hoe jij tegen de verklaring van de uitleggers van de Studiebijbel HSV bij Gen. 5 aankijkt?Luther schreef:Het artikel van dr. M. Klaassen in het RD van afgelopen zaterdag (09-05) vond ik een afdoende antwoord op alle discussie op dit thema.
Ze concluderen na een heel aantal argumenten dat we de getallen letterlijk moeten nemen.
Wel is er de mogelijkheid dat er geslachten worden overgeslagen. Dat laatste is niet zo vreemd, dat gebeurt wel vaker in de Bijbel (zie Matth. 1).
Je moet vooral goed letten op het doel van dergelijke teksten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Je hebt helemaal gelijk! Ik las het niet goed. Ben misschien te wantrouwend naar de HSV Studiebijbel.Luther schreef:Nee, dat staat er niet.Sheba schreef:
Zij nemen de geslachtslijsten niet letterlijk. Wijzen naar geslachtsregisters met nog veel grotere getallen en zeggen op grond daarvan kan je de geslachtsregisters niet letterlijk nemen. ( kijk maar bij Genesis 5)
Ze concluderen na een heel aantal argumenten dat we de getallen letterlijk moeten nemen.
Wel is er de mogelijkheid dat er geslachten worden overgeslagen. Dat laatste is niet zo vreemd, dat gebeurt wel vaker in de Bijbel (zie Matth. 1).
Nou, een gezonde dosis wantrouwen tegen alles wat zich in theologisch opzicht manifesteert, kan geen kwaad. Hooguit zou je kunnen overwegen om iets wat al eeuwen overleefd heeft, voor waar aan te nemen.Sheba schreef:Je hebt helemaal gelijk! Ik las het niet goed. Ben misschien te wantrouwend naar de HSV Studiebijbel.Luther schreef:Nee, dat staat er niet.Sheba schreef:
Zij nemen de geslachtslijsten niet letterlijk. Wijzen naar geslachtsregisters met nog veel grotere getallen en zeggen op grond daarvan kan je de geslachtsregisters niet letterlijk nemen. ( kijk maar bij Genesis 5)
Dat is natuurlijk ook het argument van degenen die zeggen dat je het scheppingsverhaal niet letterlijk moet lezen. Het gaat om het doel van tekst: duiden dat de Heere de Schepper is van hemel en aarde. Dát is het doel van de tekst.Luther schreef: Je moet vooral goed letten op het doel van dergelijke teksten.
Het doel van Genesis 1-3 lijkt me uitdrukkelijk niet om een rationele, natuurwetenschappelijke rapportage te geven van hoe dat precies gebeurd is.
En wat neem ik dan niet voor waar aan wat al eeuwen overleefd heeft? Of bedoel je het anders?Luther schreef:Nou, een gezonde dosis wantrouwen tegen alles wat zich in theologisch opzicht manifesteert, kan geen kwaad. Hooguit zou je kunnen overwegen om iets wat al eeuwen overleefd heeft, voor waar aan te nemen.Sheba schreef:
Je hebt helemaal gelijk! Ik las het niet goed. Ben misschien te wantrouwend naar de HSV Studiebijbel.
Ik bedoelde te zeggen dat de tweede zin een nuancering is van de eerste.Sheba schreef:En wat neem ik dan niet voor waar aan wat al eeuwen overleefd heeft? Of bedoel je het anders?Luther schreef:Nou, een gezonde dosis wantrouwen tegen alles wat zich in theologisch opzicht manifesteert, kan geen kwaad. Hooguit zou je kunnen overwegen om iets wat al eeuwen overleefd heeft, voor waar aan te nemen.Sheba schreef:
Je hebt helemaal gelijk! Ik las het niet goed. Ben misschien te wantrouwend naar de HSV Studiebijbel.
@ Luther
Ik werd op onderstaande site gewezen m.b.t. tot dit onderwerp.
http://www.toetsalles.nl/
(Artikel oproep tot...)
Het zette mij in ieder geval wel even tot nadenken. (ondanks dat het uit evangelische hoek komt
Ik plaats een citaat van deze pagina wat raakvlakken heeft met de discussie rondom WJ0

(Artikel oproep tot...)
Het zette mij in ieder geval wel even tot nadenken. (ondanks dat het uit evangelische hoek komt

Ik plaats een citaat van deze pagina wat raakvlakken heeft met de discussie rondom WJ0
De weg voor het aanvaarden van theistische evolutie wordt voorbereid door gemorrel aan het letterlijke verstaan van Genesis 1 en 2. En door de stelling dat Genesis 1 en 2 niet in de eerste plaats zijn bedoeld om ons te informeren over de wijze waarop God de wereld heeft geschapen. Deze dingen worden door een aantal vooraanstaande leraren uit orthodox reformatorische en uit evangelische kring geleerd. Dat doet bijvoorbeeld G. van den Brink. Hij heeft samen met C. van der Kooi, de vorig jaar verschenen "Christelijke Dogmatiek" geschreven. In het boek gaat hij overigens nog verder. Want er staat ook dat hij geen reden ziet om zich tegen het natuurwetenschappelijke plaatje van de evolutietheorie te keren. Hij is voor de integratie van evolutie als puur wetenschappelijk paradigma in het christelijk denken (p. 212).
In evangelische kringen wordt iets dergelijks ook gedaan. Ouweneel spreekt zich in zijn boek "de Schepping van God" niet rechtstreeks uit over directe schepping of theistische evolutie (VI). Maar in het boek maakt hij wel de weg vrij voor theistische evolutie, door de traditionele letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2 te relativeren. Hij schrijft dat er wel tien manieren zijn om Genesis 1 en 2 uit te leggen. Alle uitleggingen hebben, volgens hem, hun voors en tegens. Hij wijst er op dat er bezwaren zijn tegen de letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2 en hij begint over het poetisch karakter van deze hoofdstukken. Door dat te doen zaait hij twijfel aan de letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2. Hij weet zelf niet welke uitleg de juiste is. Door deze opstelling geeft hij de boodschap door dat de juiste uitleg van Genesis 1 en 2 niet met zekerheid is vast te stellen. En als dat het geval is, dan kun je niet met gezag eisen dat die hoofdstukken letterlijk uitgelegd moeten worden. Immers, als de Bijbel onduidelijk is op dit punt, zoals Ouweneel suggereert, dan is er in dit geval geen leertucht mogelijk.
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 mei 2015, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
@ Luther
Het zetmij in ieder geval wel tot nadenken. (ondanks dat het uit evangelische hoek komt
Het is ook niet als De bron, bedoeld. Maar meer een aanzet tot nadenken hoe we waakzaam kunnen zijn om bepaalde invloeden vroegtijdig te herkennen.

Het zetmij in ieder geval wel tot nadenken. (ondanks dat het uit evangelische hoek komt

Het is ook niet als De bron, bedoeld. Maar meer een aanzet tot nadenken hoe we waakzaam kunnen zijn om bepaalde invloeden vroegtijdig te herkennen.
De weg voor het aanvaarden van theistische evolutie wordt voorbereid door gemorrel aan het letterlijke verstaan van Genesis 1 en 2. En door de stelling dat Genesis 1 en 2 niet in de eerste plaats zijn bedoeld om ons te informeren over de wijze waarop God de wereld heeft geschapen. Deze dingen worden door een aantal vooraanstaande leraren uit orthodox reformatorische en uit evangelische kring geleerd. Dat doet bijvoorbeeld G. van den Brink. Hij heeft samen met C. van der Kooi, de vorig jaar verschenen "Christelijke Dogmatiek" geschreven. In het boek gaat hij overigens nog verder. Want er staat ook dat hij geen reden ziet om zich tegen het natuurwetenschappelijke plaatje van de evolutietheorie te keren. Hij is voor de integratie van evolutie als puur wetenschappelijk paradigma in het christelijk denken (p. 212).
In evangelische kringen wordt iets dergelijks ook gedaan. Ouweneel spreekt zich in zijn boek "de Schepping van God" niet rechtstreeks uit over directe schepping of theistische evolutie (VI). Maar in het boek maakt hij wel de weg vrij voor theistische evolutie, door de traditionele letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2 te relativeren. Hij schrijft dat er wel tien manieren zijn om Genesis 1 en 2 uit te leggen. Alle uitleggingen hebben, volgens hem, hun voors en tegens. Hij wijst er op dat er bezwaren zijn tegen de letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2 en hij begint over het poetisch karakter van deze hoofdstukken. Door dat te doen zaait hij twijfel aan de letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2. Hij weet zelf niet welke uitleg de juiste is. Door deze opstelling geeft hij de boodschap door dat de juiste uitleg van Genesis 1 en 2 niet met zekerheid is vast te stellen. En als dat het geval is, dan kun je niet met gezag eisen dat die hoofdstukken letterlijk uitgelegd moeten worden. Immers, als de Bijbel onduidelijk is op dit punt, zoals Ouweneel suggereert, dan is er in dit geval geen leertucht mogelijk.
Mhh... ik denk dat ik het er wel mee eens ben, maar ik houd niet zo van die schreeuwerige websites.Sheba schreef:@ Luther![]()
Het zetmij in ieder geval wel tot nadenken. (ondanks dat het uit evangelische hoek komt![]()
Ik ook niet. Maar het ging me te ver om de complete tekst te kopieëren en niet schreeuwerig te plaatsen.Luther schreef:Mhh... ik denk dat ik het er wel mee eens ben, maar ik houd niet zo van die schreeuwerige websites.Sheba schreef:@ Luther![]()
(Artikel: oproep tot)
Het zetmij in ieder geval wel tot nadenken. (ondanks dat het uit evangelische hoek komt![]()
Ik heb mijn uitroeptekentjes weggelaten om het niet nog schreeuwiger te maken

Wel vraag ik mij af of het niet erg overtrokken is om over een vooropgezet plan te spreken.