Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]
Ik denk dat daar wel eenvoudige verklaringen voor zijn.
Ds. Op 't Hof kan het goed vinden met zijn schare volgelingen. Hij voelt zich daardoor heel nuttig in Gods Koninkrijk. Het bevestigt hem in zijn standpunt dat de HHK ten onrechte heeft besloten dat mensen van boven de 70 niet meer in actieve dienst mogen dienen. Het woord 'dienen' heeft hij altijd al wat eigenaardig opgevat.
Ondertussen kan het natuurlijk prima zijn dat hij inmiddels niet helemaal goed meer functioneert, en dat het hem allemaal niet aan te rekenen is. Maar de sterke overtuigdheid van zijn eigen gelijk is al jarenlang kenmerkend voor zijn optreden. Als dat niet met zelfrelativering gepaard gaat, kun je mijns inziens als kerkelijke gemeente daar niet snel mee gezegend zijn.
Ds. Op 't Hof kan het goed vinden met zijn schare volgelingen. Hij voelt zich daardoor heel nuttig in Gods Koninkrijk. Het bevestigt hem in zijn standpunt dat de HHK ten onrechte heeft besloten dat mensen van boven de 70 niet meer in actieve dienst mogen dienen. Het woord 'dienen' heeft hij altijd al wat eigenaardig opgevat.
Ondertussen kan het natuurlijk prima zijn dat hij inmiddels niet helemaal goed meer functioneert, en dat het hem allemaal niet aan te rekenen is. Maar de sterke overtuigdheid van zijn eigen gelijk is al jarenlang kenmerkend voor zijn optreden. Als dat niet met zelfrelativering gepaard gaat, kun je mijns inziens als kerkelijke gemeente daar niet snel mee gezegend zijn.
-
Groepscirkel
Het is ook niet de eerste keer dat het niet goed met een kerkenraad/gemeente en prof. Op 't Hof. Ik zie daar wel een patroon in en verwacht niet dat hij iemand is die snel uit eigen beweging zal vertrekken.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 07:25 Ik begrijp echt niet waarom prof. Op 't Hof niet uit eigener beweging vertrekt. Houd de eer aan jezelf, al zou hij het gelijk aan zijn kant hebben. Schudt dan het stof van je voeten en zo.
Bij ons heeft een predikant onlangs een beroep aangenomen. Uit de berichtgeving hierover maak ik op dat het een Goddelijke besturing is. Als ds Op 't Hof dat ook gelooft kan hij toch niet zomaar vertrekken?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 07:25 Ik begrijp echt niet waarom prof. Op 't Hof niet uit eigener beweging vertrekt. Houd de eer aan jezelf, al zou hij het gelijk aan zijn kant hebben. Schudt dan het stof van je voeten en zo.
-
Groepscirkel
Dat [die besturing] kan je ook zeggen van het besluit van de kerkenraad en ledenvergadering.refo schreef: ↑Gisteren, 12:21Bij ons heeft een predikant onlangs een beroep aangenomen. Uit de berichtgeving hierover maak ik op dat het een Goddelijke besturing is. Als ds Op 't Hof dat ook gelooft kan hij toch niet zomaar vertrekken?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 07:25 Ik begrijp echt niet waarom prof. Op 't Hof niet uit eigener beweging vertrekt. Houd de eer aan jezelf, al zou hij het gelijk aan zijn kant hebben. Schudt dan het stof van je voeten en zo.
Een gemeente beroept. Een predikant neemt dit aan.
Kerkenraad staat het niet aan, dan maar ontslaan. Kerkenraad dient te buigen onder Gods hand.
Kerkenraad staat het niet aan, dan maar ontslaan. Kerkenraad dient te buigen onder Gods hand.
Sinds wanneer heeft een kerkenraad een gezamelijke roeping?
Dat is nieuw voor mij. Ik leer graag bij.
-
Groepscirkel
Nogmaals, ik weet inhoudelijk niet wat er aan de hand is en dus ook niet wie wel of niet het gelijk aan de kant heeft. Maar een kerkenraad, specifiek de ouderlingen, dragen wel een regeerambt. In de situatie dat het nodig is, dan moet een kerkenraad naar inzicht handelen. Dat heeft niets te maken met de simplistische redenering: beroepen > aangenomen > dan moet je als kerkenraad (blijven) buigen.
Als ik meen dat ik van Godswege een beroep moet aannemen en vervolgens komt er anarchie, wanorde, ruzie en gekijf, dan zou ik juist gaan twijfelen of ik het misschien verkeerd geïnterpreteerd heb. We kunnen daar natuurlijk heel geestelijk over doen, maar wat nuchterheid in dat hele beroepingswerk kan geen kwaad.
Wanneer een kerkenraad meent onder de aanroeping van Gods naam een predikant te beroepen en predikant mag komen dan past grote voorzichtigheid als kerkenraad. En stil te buigen voor God.