NGB.DDD schreef:En waar is dat dan op gebaseerd? Zoiets heb ik nog nooit gehoord.eilander schreef:Verhuizen! Niet meer reageren is de makkelijkste optie en ik besef best dat verhuizen géén makkelijke optie is. Maar wat ik net al zei: wie vrijwillig in ons land kiest voor een plaats waar geen bijbelgetrouwe prediking is, zondigt. Dat is voor mij zo helder als wat.Mara schreef:Geen auto? Geen rijbewijs? Principieel tegen zondagsreizen? Geen bijbelgetrouwe gemeente op loop- of fietsafstand?Luther schreef:Toch vraag ik me af, in wat voor soort situatie je beland moet zijn, wil je kunnen zeggen dat er écht geen andere mogelijkheid is dan thuis lezen? Volgens mij is dat in Nederland alleen het geval op enkele waddeneilanden, als je niet met de pont wilt gaan op zondag.
Volgens mij is deze discussie al vaker gevoerd en met net zo weinig begrip en empathie.
Dus de thuislezers gaan hier wijselijk niet meer reageren.
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Moet ik me in het slijk van de kerkelijke zonde gaan wentelen?! Wat geef je vreemde adviezen...JCRyle schreef:Thuislezen is geen zonde. Dat loop je hevig te beweren, maar dat kan je Bijbels niet staven. Onbegrepen wegen kom je in de Bijbel ook tegen. Daarmee wordt de zonde niet goed gepraat, aangezien het geen zonde is. Daarmee wordt alleen geworsteld met de weg van de Heere. Sommige mensen worstelen weleens, waar anderen alles kunnen berekenen. En ik vind het ronduit grof om te stellen dat thuislezen zonde is. Dan denk ik dat je een keer uit je hoog kerkelijke ivoren toren moet komen en in het slijk van de kerkelijke zonde moet wentelen. Als je dat eens gedaan hebt, dan spreek ik graag een keer verder met je.eilander schreef:Het klinkt o zo goed 'onbegrepen wegen' maar het is het goedpraten van de zonde. Pas er maar mee op. Waar in de bijbel vind je dit terug?
Nee het is donker in de kerk, omdat de kerkmensen net varkens zijn; ze eten alles zonder onderscheiding van wat wel en wat niet in overeenstemming met het Woord is. De prediking van het Woord moet zuiver en recht gebracht worden. Dat is de hoge eis van de Schrift aan de prediking. En zeker is daar het gegeven dat het hier onvolkomen is en zal zijn, dat neemt alleen niet de verantwoordelijkheid weg.samanthi schreef:Ik hou niet van dit soort opmerkingen, je bent zelf onderdeel van een gemeente en je hebt er zelf deel aan, in gebed, voorleven, warmte naar buiten toe geven, waarom is het zo donker in de kerk omdat ik geen licht geeft.Volontair schreef:Er ontstaan ook situaties waar de Geest Zich onttrekt en kerkgaan niet meer gaat, waar zoals al opgemerkt, de Bijbelgetrouwe prediking gaat ontbreken.
Dan ben jij een varken of een thuislezer.JCRyle schreef:Nee het is donker in de kerk, omdat de kerkmensen net varkens zijn; ze eten alles zonder onderscheiding van wat wel en wat niet in overeenstemming met het Woord is. De prediking van het Woord moet zuiver en recht gebracht worden. Dat is de hoge eis van de Schrift aan de prediking. En zeker is daar het gegeven dat het hier onvolkomen is en zal zijn, dat neemt alleen niet de verantwoordelijkheid weg.samanthi schreef:Ik hou niet van dit soort opmerkingen, je bent zelf onderdeel van een gemeente en je hebt er zelf deel aan, in gebed, voorleven, warmte naar buiten toe geven, waarom is het zo donker in de kerk omdat ik geen licht geeft.Volontair schreef:Er ontstaan ook situaties waar de Geest Zich onttrekt en kerkgaan niet meer gaat, waar zoals al opgemerkt, de Bijbelgetrouwe prediking gaat ontbreken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Je weet heel goed wat ik bedoel, eilander. Je praat hoog-kerkelijk zonder oog voor de kerkelijke werkelijkheid.eilander schreef:Moet ik me in het slijk van de kerkelijke zonde gaan wentelen?! Wat geef je vreemde adviezen...JCRyle schreef:Thuislezen is geen zonde. Dat loop je hevig te beweren, maar dat kan je Bijbels niet staven. Onbegrepen wegen kom je in de Bijbel ook tegen. Daarmee wordt de zonde niet goed gepraat, aangezien het geen zonde is. Daarmee wordt alleen geworsteld met de weg van de Heere. Sommige mensen worstelen weleens, waar anderen alles kunnen berekenen. En ik vind het ronduit grof om te stellen dat thuislezen zonde is. Dan denk ik dat je een keer uit je hoog kerkelijke ivoren toren moet komen en in het slijk van de kerkelijke zonde moet wentelen. Als je dat eens gedaan hebt, dan spreek ik graag een keer verder met je.eilander schreef:Het klinkt o zo goed 'onbegrepen wegen' maar het is het goedpraten van de zonde. Pas er maar mee op. Waar in de bijbel vind je dit terug?
Nou, als PKN-er weet ik best iets over de kerkelijke werkelijkheid, dat kan ik je verzekeren.JCRyle schreef:Je weet heel goed wat ik bedoel, eilander. Je praat hoog-kerkelijk zonder oog voor de kerkelijke werkelijkheid.eilander schreef:Moet ik me in het slijk van de kerkelijke zonde gaan wentelen?! Wat geef je vreemde adviezen...JCRyle schreef:Thuislezen is geen zonde. Dat loop je hevig te beweren, maar dat kan je Bijbels niet staven. Onbegrepen wegen kom je in de Bijbel ook tegen. Daarmee wordt de zonde niet goed gepraat, aangezien het geen zonde is. Daarmee wordt alleen geworsteld met de weg van de Heere. Sommige mensen worstelen weleens, waar anderen alles kunnen berekenen. En ik vind het ronduit grof om te stellen dat thuislezen zonde is. Dan denk ik dat je een keer uit je hoog kerkelijke ivoren toren moet komen en in het slijk van de kerkelijke zonde moet wentelen. Als je dat eens gedaan hebt, dan spreek ik graag een keer verder met je.
Dat laat je dan niet merken.eilander schreef:Nou, als PKN-er weet ik best iets over de kerkelijke werkelijkheid, dat kan ik je verzekeren.JCRyle schreef:Je weet heel goed wat ik bedoel, eilander. Je praat hoog-kerkelijk zonder oog voor de kerkelijke werkelijkheid.eilander schreef:Moet ik me in het slijk van de kerkelijke zonde gaan wentelen?! Wat geef je vreemde adviezen...JCRyle schreef:Thuislezen is geen zonde. Dat loop je hevig te beweren, maar dat kan je Bijbels niet staven. Onbegrepen wegen kom je in de Bijbel ook tegen. Daarmee wordt de zonde niet goed gepraat, aangezien het geen zonde is. Daarmee wordt alleen geworsteld met de weg van de Heere. Sommige mensen worstelen weleens, waar anderen alles kunnen berekenen. En ik vind het ronduit grof om te stellen dat thuislezen zonde is. Dan denk ik dat je een keer uit je hoog kerkelijke ivoren toren moet komen en in het slijk van de kerkelijke zonde moet wentelen. Als je dat eens gedaan hebt, dan spreek ik graag een keer verder met je.
Handelingen 3:1 "Petrus nu en Johannes gingen tezamen op naar den tempel, omtrent de ure des gebeds, zijnde de negende ure."
Hebr. 10:25 "En laat ons de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkaar vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert."
Zondag 38 Heidelbergse Catechismus: "... en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome om Gods Woord te horen, ....."
Artikel 28 NGB "... Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods."
Alle uitzonderingen heb ik niet weggelaten, maar ze staan er gewoon niet...
Ik wens u allen in alle oprechtheid een gezegende zondag. Geen kerkganger en geen thuislezer heeft dat verdiend.
Hebr. 10:25 "En laat ons de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkaar vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert."
Zondag 38 Heidelbergse Catechismus: "... en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome om Gods Woord te horen, ....."
Artikel 28 NGB "... Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods."
Alle uitzonderingen heb ik niet weggelaten, maar ze staan er gewoon niet...
Ik wens u allen in alle oprechtheid een gezegende zondag. Geen kerkganger en geen thuislezer heeft dat verdiend.
Zou je wellicht nader willen uitleggen waarom je thuislezen een zonde noemt?
Kort: er kunnen oorzaken zijn. Als er geen reine prediking wordt gebracht, hoe zou het leven geleerd, gevoed en onderhouden worden? Zou het leven niet gaan kwijnen onder een dode prediking?
Kan in de natuur een kind zonder voedsel? Nee toch? Zou dat geestelijk anders zijn?
Ik weet dat het gevoelig ligt. Ik weet ook dat de Heere Jezus niet naliet om in de tempel te gaan, hoezeer de godsdienst ook was verwaterd en naar het menselijk verstand was gericht.
Anna week niet uit de tempel. Simeon ontmoette Jezus in de tempel.
Ik weet ook van mensen die werden stilgezet onder een preek van een onbekeerde dominee.
Maar als je hongert en dorst naar het Levende Woord? En je krijgt stenen voor brood? Dan kan ik mij voorstellen dat je thuis gaat lezen, als noodsprong.
Wellicht zal je dan niet geheel thuisblijven als je nog op kunt gaan: zie ook aangehaalde gegevens over de tempeldienst in het O.T.
Toch moet Gods volk voedsel ontvangen. Bekend is hoe ds. P. Blok het uitdrukt: Is er geen voedsel dan zit Gods volk te sterven in de bank. Ik geloof dat dit beleefd moet worden om het te verstaan.
Kan in de natuur een kind zonder voedsel? Nee toch? Zou dat geestelijk anders zijn?
Ik weet dat het gevoelig ligt. Ik weet ook dat de Heere Jezus niet naliet om in de tempel te gaan, hoezeer de godsdienst ook was verwaterd en naar het menselijk verstand was gericht.
Ik weet ook van mensen die werden stilgezet onder een preek van een onbekeerde dominee.
Maar als je hongert en dorst naar het Levende Woord? En je krijgt stenen voor brood? Dan kan ik mij voorstellen dat je thuis gaat lezen, als noodsprong.
Wellicht zal je dan niet geheel thuisblijven als je nog op kunt gaan: zie ook aangehaalde gegevens over de tempeldienst in het O.T.
Toch moet Gods volk voedsel ontvangen. Bekend is hoe ds. P. Blok het uitdrukt: Is er geen voedsel dan zit Gods volk te sterven in de bank. Ik geloof dat dit beleefd moet worden om het te verstaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Dodo
Omdat er in de bijbel geen ruimte voor wordt gegeven.JCRyle schreef:Zou je wellicht nader willen uitleggen waarom je thuislezen een zonde noemt?
Ik snap wel dat het moeilijk is als je niet kunt kerken zoals je zou willen. Maar thuislezen is niet de oplossing.
Ja, die ds Blok kan er wat van, met z'n opmerkingen. Hij definieert alleen nooit wat voedsel is en wat niet.-DIA- schreef:Kort: er kunnen oorzaken zijn. Als er geen reine prediking wordt gebracht, hoe zou het leven geleerd, gevoed en onderhouden worden? Zou het leven niet gaan kwijnen onder een dode prediking?
En bovendien: Je weet alleen nooit wat er komt als je naar de kerk gaat. Dus kun je nooit van te voren zeggen dat het gaat tegenvallen. Het grappige in dit verband is ook dat ds Blok dat blijkbaar wel mag zeggen, maar dat als anderen kritiek op ds Blok zelf hebben, ze kittelachtig van gehoor zijn.
Eerst even goed definiëren, voor er misverstanden ontstaan: als het gaat over thuislezen als zonde, bedoel ik het in die gevallen dat iemand vrijwillig kiest om ergens te wonen waar Gods Woord niet gebracht wordt en dus 'noodgedwongen' thuis een preek gaat lezen. Of in een plaats woont waar wel Bijbelgetrouwe prediking is, maar dat iemand zich niet kan verenigen met die gemeenten, om wat voor reden dan ook.JCRyle schreef:Zou je wellicht nader willen uitleggen waarom je thuislezen een zonde noemt?
Als iemand in dat soort gevallen kiest om thuis structureel 'kerk' te gaan houden, en dus niet meer 's zondags naar de kerk gaat in de eigen gemeente, dan noem ik dat zonde.
De bijbelteksten en de gedeelten uit de belijdenisgeschriften die ik aanhaalde, zijn daarvoor de onderbouwing.
Onder zo'n prediking mag je niet blijven zitten, maar je mag ook niet thuis gaan zitten. In Nederland zijn er dan gelukkig nog vele mogelijkheden. Wie die nood voor de Heere neerlegt, zal zeker uitkomst krijgen. Maar geen noodsprong.-DIA- schreef:Kort: er kunnen oorzaken zijn. Als er geen reine prediking wordt gebracht, hoe zou het leven geleerd, gevoed en onderhouden worden? Zou het leven niet gaan kwijnen onder een dode prediking?
Daartoe moest eerst een nieuwe gemeente opgericht worden (van een ander kerkverband) en daar kwamen de mensen bijeen, die soms meer dan een uur moesten lopen, omdat zij principieel niet reden op zondag. Allemaal waren zij eerst thuislezers geworden, omdat het hen benauwd werd in hun gemeente.eilander schreef:Kijk, dat vind ik mooi om te lezen! Mensen die hiermee worstelen, zullen door de Heere weer terug gebracht worden in een bijbelgetrouwe gemeente. Die lijn, van een almachtig en wonderdoend God, wil ik graag vasthouden. In die weg kun je zegen verwachten.
Dacht je nu echt dat die mensen dit zelf goedgepraat hebben of uit gemakzucht thuisbleven met een boekje? Dat kost meer discipline dan een automatische kerkgang. En ze misten veel, want in die tijd was er nog geen internet.eilander schreef:En ik begrijp heus wel dat dat niet van de ene op de andere week gaat, daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over het goedpraten van het thuislezen, en dat wijs ik faliekant af.
De nieuwe gemeente bood onderdak, maar uiteindelijk moest die ook weer dicht, omdat de mensen op een gegeven moment vanwege ouderdom niet meer konden of overleden.
Dat in de geslachtslijn van Jezus niet allemaal vrome kerkgangers staan.eilander schreef:Wat je met de geslachtslijn van de Heere Jezus bedoelt in dit verband, ontgaat me overigens.
De trouwe kerkganger is niet per definitie beter.
Mijn vader nam deze beslissing in overleg met mijn moeder en zij stond hier geheel achter.
Er zijn ook schrijnende situaties bekend dat het gezin dan uiteen viel, omdat moeder beslist niet thuis wilde blijven en dan 1 of meer kinderen meenam. En dan is het idd zo'n situatie waarvan je kunt denken: is dit nu wel wijs?
In 2012 stond in het RD nog een artikel over thuislezers, met prof. Op 't Hof.
Twee citaten:
Tijdens zijn werk ontmoette hij onder meer in Nederhemert diverse thuislezende gezinnen. „Kwam daar iemand tot verandering, dan werd hij thuislezer. Dat was voor velen het kenmerk van een echte bekering.”
Aan de andere kant stoort het me geweldig als deze mensen belachelijk of verdacht worden gemaakt. Dan neem ik het altijd voor hen op.”
AANTAL THUISLEZERS NEEMT TOE
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon