Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anker schreef:
huisman schreef:Toch heeft Fjodor gelijk. Je kunt idd uit hun uitleg van de Westminster catechismus het anders opvatten. Maar uit hun belofteprediking kun je niet anders concluderen dan wat Fjodor zegt. Ik kom nog wel met voorbeelden. Moet nu vliegtuigjes gaan sturen :modo
Tja, eerst ben je het er mee eens, 't moest wel van ver komen, maar dat idee van Fjodor spreekt je ook wel aan. Dacht ik ook wel, want op mijn opmerking richting jou dat er dus beloften zijn die niet voor iedereen gelden bleef het wat stil. 't Is wel ingewikkeld. Maar als ik die vragen bekijk kan ik toch niet anders dan er een onderscheid in zien. En dat is logisch, de Bijbel is daar immers duidelijk in.
Maar goed, ik ben benieuwd naar je onderbouwde voorbeelden om je herziening van je standpunt in deze te rechtvaardigen.
Anker lees de preek van Ds. Ralph Erskine over
Handelingen 13:26. Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden.
maar eens?!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11641
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:Toch heeft Fjodor gelijk. Je kunt idd uit hun uitleg van de Westminster catechismus het anders opvatten. Maar uit hun belofteprediking kun je niet anders concluderen dan wat Fjodor zegt. Ik kom nog wel met voorbeelden. Moet nu vliegtuigjes gaan sturen :modo
Tja, eerst ben je het er mee eens, 't moest wel van ver komen, maar dat idee van Fjodor spreekt je ook wel aan. Dacht ik ook wel, want op mijn opmerking richting jou dat er dus beloften zijn die niet voor iedereen gelden bleef het wat stil. 't Is wel ingewikkeld. Maar als ik die vragen bekijk kan ik toch niet anders dan er een onderscheid in zien. En dat is logisch, de Bijbel is daar immers duidelijk in.
Maar goed, ik ben benieuwd naar je onderbouwde voorbeelden om je herziening van je standpunt in deze te rechtvaardigen.
Anker lees de preek van Ds. Ralph Erskine over
Handelingen 13:26. Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden.
maar eens?!
Hoe lees jij die vragen van Erskines/Fisher dan JWG?

Staat die preek in deze topic?

Wel grappig: Erskine lijkt in zijn preken wat anders te zeggen dan in een meer dogmatische verhandeling.

Op zich logisch: als ik hier een preek van bijv. wijlen ds. Mallan zou plaatsen en zou vragen om aan te wijzen waaruit blijkt dat hij tegen een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade was, zou waarschijnlijk ook niets te vinden zijn. Dus een preek is altijd weer lastig om een dogmatische stelling uit te destilleren.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:Toch heeft Fjodor gelijk. Je kunt idd uit hun uitleg van de Westminster catechismus het anders opvatten. Maar uit hun belofteprediking kun je niet anders concluderen dan wat Fjodor zegt. Ik kom nog wel met voorbeelden. Moet nu vliegtuigjes gaan sturen :modo
Tja, eerst ben je het er mee eens, 't moest wel van ver komen, maar dat idee van Fjodor spreekt je ook wel aan. Dacht ik ook wel, want op mijn opmerking richting jou dat er dus beloften zijn die niet voor iedereen gelden bleef het wat stil. 't Is wel ingewikkeld. Maar als ik die vragen bekijk kan ik toch niet anders dan er een onderscheid in zien. En dat is logisch, de Bijbel is daar immers duidelijk in.
Maar goed, ik ben benieuwd naar je onderbouwde voorbeelden om je herziening van je standpunt in deze te rechtvaardigen.
Anker lees de preek van Ds. Ralph Erskine over
Handelingen 13:26. Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden.
maar eens?!
Hoe lees jij die vragen van Erskines/Fisher dan JWG?

Staat die preek in deze topic?

Wel grappig: Erskine lijkt in zijn preken wat anders te zeggen dan in een meer dogmatische verhandeling.

Op zich logisch: als ik hier een preek van bijv. wijlen ds. Mallan zou plaatsen en zou vragen om aan te wijzen waaruit blijkt dat hij tegen een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade was, zou waarschijnlijk ook niets te vinden zijn. Dus een preek is altijd weer lastig om een dogmatische stelling uit te destilleren.
Geen onderscheid.
En dat verschil wat je meent te zien in dogmatiek en prediking bij gebroeders Erskine, is er niet.
Dus zo grappig is het niet.

http://www.theologienet.nl/documenten/E ... _Deel5.pdf
Hier 5de preek.

Het is gewoon te triest voor woorden dat men dingen leest bij predikers als de Erskines, zo onduidelijk waren ze niet.
Het kabinet van de evangelische beloften werd voor alle toehoorders zeer wijd geopend. En Christus werd aan ieder aangeboden.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 03 mar 2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

Anker schreef:
Fjodor schreef:
Anker schreef:
Fjodor schreef:Hela,

@ Anker, ik zag staan dat je zei dat de Erskines een onderscheid tussen verbondsbeloften en beloften van het evangelie leren. Maar volgens mij doen ze dat niet hoor.

81. Aan wie was deze belofte des eeuwigen levens gedaan?
Allereerst aan Christus, en vervolgens aan de uitverkorenen in en door Hem, gelijk blijkt uit Tit. 1:2 vergeleken met 1 Joh. 2:25.

82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."


Dit is geen onderscheid in belofte, dit is een onderscheid in wijze van toekomen van de belofte. Ze maken hier eigenlijk een onderscheid tussen 'gedaan' en 'gericht'. De belofte is aan Christus en de uitverkorenen gedaan, maar tot de hoorders en al hun zaad gericht. Eigenlijk het onderscheid tussen het aanbod van genade en de belofte van genade.
Ik geloof niet dat ik dat ergens opgeschreven heb.
Dat onderscheid wat jij noemt keurt ds. Roos af. Volgens mij is dat onderschied wel uitgewerkt in uitgaven van de GG: Louter genade en Zijn verbond en woorden. Er is wel een onderscheid in de beloften des eeuwigen levens (voor de uitverkorenen, vraag 81) en de beloften des verbonds (voor allen die het evangelie horen, vraag 82).
Ow ja, ik bedoel eigenlijk gewoon het onderscheid wat je bij de Erskines meent op te merken. Volgens mij gaat dat niet over andere beloften.
Nou, dan moet je toch echt wat inlegkunde bedrijven, volgens mij.
Zie maar:

82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

85. Wat kunnen we uit het belovend deel van het verbond leren?
Dat al de weldaden ervan de vrije genadegiften zijn, lopende door het kanaal van de gehoorzaamheid en de dood van Christus, en in Hem volkomen gewis zijn aan het uitverkoren zaad, Jes. 55:3.


Ook deze beloften van het verbond zijn volgens vraag 85 enkel aan de uitverkorenen gedaan. Dat is het belovend deel.
Tussen deze vragen staat het onderscheid tussen recht van bezit en recht van toegang. Dat kan alles duidelijk maken. Er is één soort beloften. Beloften van het eeuwige leven/beloften van het genadeverbond, dat is hetzelfde. Maar in de prediking aan alle hoorders wordt 'slechts' een recht van toegang gegeven. Door het geloof ontvangen mensen een recht van bezit.

Je zou hetzelfde onderscheid kunnen maken met het aanbod van genade en de belofte. Beiden gaan over dezelfde zaak. Namelijk over de genade in de Heere Jezus Christus. Het aanbod is dan voor alle hoorders, de belofte enkel voor de gelovigen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11641
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef: Geen onderscheid.
En dat verschil wat je meent te zien in dogmatiek en prediking bij gebroeders Erskine, is er niet.
Dus zo grappig is het niet.

http://www.theologienet.nl/documenten/E ... _Deel5.pdf
Hier 5de preek.

Het is gewoon te triest voor woorden dat men dingen leest bij predikers als de Erskines, zo onduidelijk waren ze niet.
Het kabinet van de evangelische beloften werd voor alle toehoorders zeer wijd geopend. En Christus werd aan ieder aangeboden.
Ik lees niets wat er niet staat: Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in beloften: de beloften des eeuwigen levens zijn voor de uitverkorenen, daar is dat vragenboekje glashelder in. Er zijn dus beloften in de Schrift die alleen bestemd zijn voor de uitverkorenen in Christus. En er zijn beloften die alle hoorders worden voorgesteld/aangeboden.

Ik ga jouw woordgebruik niet overnemen maar een zin als: het is te triest voor woorden kan ik op precies dezelfde manier gebruiken. 't Voegt niet zoveel toe.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11641
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Fjodor schreef:Zie maar:

82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

85. Wat kunnen we uit het belovend deel van het verbond leren?
Dat al de weldaden ervan de vrije genadegiften zijn, lopende door het kanaal van de gehoorzaamheid en de dood van Christus, en in Hem volkomen gewis zijn aan het uitverkoren zaad, Jes. 55:3.


Ook deze beloften van het verbond zijn volgens vraag 85 enkel aan de uitverkorenen gedaan. Dat is het belovend deel.
Tussen deze vragen staat het onderscheid tussen recht van bezit en recht van toegang. Dat kan alles duidelijk maken. Er is één soort beloften. Beloften van het eeuwige leven/beloften van het genadeverbond, dat is hetzelfde. Maar in de prediking aan alle hoorders wordt 'slechts' een recht van toegang gegeven. Door het geloof ontvangen mensen een recht van bezit.

Je zou hetzelfde onderscheid kunnen maken met het aanbod van genade en de belofte. Beiden gaan over dezelfde zaak. Namelijk over de genade in de Heere Jezus Christus. Het aanbod is dan voor alle hoorders, de belofte enkel voor de gelovigen.
Dit is een constructie om iets kloppend te maken. Ik hou me gewoon maar bij wat ik lees. Net zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Geen onderscheid.
En dat verschil wat je meent te zien in dogmatiek en prediking bij gebroeders Erskine, is er niet.
Dus zo grappig is het niet.

http://www.theologienet.nl/documenten/E ... _Deel5.pdf
Hier 5de preek.

Het is gewoon te triest voor woorden dat men dingen leest bij predikers als de Erskines, zo onduidelijk waren ze niet.
Het kabinet van de evangelische beloften werd voor alle toehoorders zeer wijd geopend. En Christus werd aan ieder aangeboden.
Ik lees niets wat er niet staat: Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in beloften: de beloften des eeuwigen levens zijn voor de uitverkorenen, daar is dat vragenboekje glashelder in. Er zijn dus beloften in de Schrift die alleen bestemd zijn voor de uitverkorenen in Christus. En er zijn beloften die alle hoorders worden voorgesteld/aangeboden.

Ik ga jouw woordgebruik niet overnemen maar een zin als: het is te triest voor woorden kan ik op precies dezelfde manier gebruiken. 't Voegt niet zoveel toe.
Het lijkt er toch op dat het is zoals Fjodor zegt.

Zie ook
http://www.theologienet.nl/documenten/D ... laring.pdf
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11641
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Geen onderscheid.
En dat verschil wat je meent te zien in dogmatiek en prediking bij gebroeders Erskine, is er niet.
Dus zo grappig is het niet.

http://www.theologienet.nl/documenten/E ... _Deel5.pdf
Hier 5de preek.

Het is gewoon te triest voor woorden dat men dingen leest bij predikers als de Erskines, zo onduidelijk waren ze niet.
Het kabinet van de evangelische beloften werd voor alle toehoorders zeer wijd geopend. En Christus werd aan ieder aangeboden.
Ik lees niets wat er niet staat: Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in beloften: de beloften des eeuwigen levens zijn voor de uitverkorenen, daar is dat vragenboekje glashelder in. Er zijn dus beloften in de Schrift die alleen bestemd zijn voor de uitverkorenen in Christus. En er zijn beloften die alle hoorders worden voorgesteld/aangeboden.

Ik ga jouw woordgebruik niet overnemen maar een zin als: het is te triest voor woorden kan ik op precies dezelfde manier gebruiken. 't Voegt niet zoveel toe.
Het lijkt er toch op dat het is zoals Fjodor zegt.

Zie ook
http://www.theologienet.nl/documenten/D ... laring.pdf
Welke citaten staan er die bewijzen dat het is zoals Fjodor zegt? Zo'n heel document is wat lastig. Bij een snelle scan zie ik dat het precies zo is zoals in het vragenboekje staat.
Wat is trouwens het bezwaar daartegen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24715
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door refo »

Wat zegt de Bijbel hierover?

Er zijn uitverkorenen.
Er zijn beloften des eeuwigen levens.

Dan is er de oproep: wend u naar Mij toe en wordt behouden!
Dat wordt alle hoorders aangeboden: belofte van het eeuwige levens voor die daar gehoor aan geven. Het gaat niet aan om dat aanbod dan te gaan beperken.

De uitkomst zal zijn dat alleen de uitverkorenen de oproep beantwoorden zullen. Maar aangezien in de bijbel 'uitverkorene' en 'gelovige' synoniemen zijn en er geen ongelovige uitverkorenen voorkomen is het voor ons onnodig onderscheid te maken in categorieën mensen. Of zelfs schadelijk. Of funest.

We laten daarom de verkiezing aan God en bieden als mensen aan alle mensen het heil aan.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Geen onderscheid.
En dat verschil wat je meent te zien in dogmatiek en prediking bij gebroeders Erskine, is er niet.
Dus zo grappig is het niet.

http://www.theologienet.nl/documenten/E ... _Deel5.pdf
Hier 5de preek.

Het is gewoon te triest voor woorden dat men dingen leest bij predikers als de Erskines, zo onduidelijk waren ze niet.
Het kabinet van de evangelische beloften werd voor alle toehoorders zeer wijd geopend. En Christus werd aan ieder aangeboden.
Ik lees niets wat er niet staat: Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in beloften: de beloften des eeuwigen levens zijn voor de uitverkorenen, daar is dat vragenboekje glashelder in. Er zijn dus beloften in de Schrift die alleen bestemd zijn voor de uitverkorenen in Christus. En er zijn beloften die alle hoorders worden voorgesteld/aangeboden.

Ik ga jouw woordgebruik niet overnemen maar een zin als: het is te triest voor woorden kan ik op precies dezelfde manier gebruiken. 't Voegt niet zoveel toe.
Het lijkt er toch op dat het is zoals Fjodor zegt.

Zie ook
http://www.theologienet.nl/documenten/D ... laring.pdf
Welke citaten staan er die bewijzen dat het is zoals Fjodor zegt? Zo'n heel document is wat lastig. Bij een snelle scan zie ik dat het precies zo is zoals in het vragenboekje staat.
Wat is trouwens het bezwaar daartegen?
De geciteerde vragen. Wijzen er duidelijk op.
En de geciteerde Catechismusverklaring moet je maar eens goed lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

Anker schreef:
Fjodor schreef:Zie maar:

82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

85. Wat kunnen we uit het belovend deel van het verbond leren?
Dat al de weldaden ervan de vrije genadegiften zijn, lopende door het kanaal van de gehoorzaamheid en de dood van Christus, en in Hem volkomen gewis zijn aan het uitverkoren zaad, Jes. 55:3.


Ook deze beloften van het verbond zijn volgens vraag 85 enkel aan de uitverkorenen gedaan. Dat is het belovend deel.
Tussen deze vragen staat het onderscheid tussen recht van bezit en recht van toegang. Dat kan alles duidelijk maken. Er is één soort beloften. Beloften van het eeuwige leven/beloften van het genadeverbond, dat is hetzelfde. Maar in de prediking aan alle hoorders wordt 'slechts' een recht van toegang gegeven. Door het geloof ontvangen mensen een recht van bezit.

Je zou hetzelfde onderscheid kunnen maken met het aanbod van genade en de belofte. Beiden gaan over dezelfde zaak. Namelijk over de genade in de Heere Jezus Christus. Het aanbod is dan voor alle hoorders, de belofte enkel voor de gelovigen.
Dit is een constructie om iets kloppend te maken. Ik hou me gewoon maar bij wat ik lees. Net zo makkelijk.
Niks constructie om iets kloppend te maken.
Dat is gewoon hoe ik deze vragen altijd heb gelezen, en hoe ik ook de preken van de Erskines heb gelezen. En ik heb er behoorlijk wat gelezen, dus aangezien jouw bewijsgrond behoorlijk zwak is, denk ik nog steeds dat je ze verkeerd hebt gelezen.
refo schreef:Wat zegt de Bijbel hierover?

Er zijn uitverkorenen.
Er zijn beloften des eeuwigen levens.

Dan is er de oproep: wend u naar Mij toe en wordt behouden!
Dat wordt alle hoorders aangeboden: belofte van het eeuwige levens voor die daar gehoor aan geven. Het gaat niet aan om dat aanbod dan te gaan beperken.

De uitkomst zal zijn dat alleen de uitverkorenen de oproep beantwoorden zullen. Maar aangezien in de bijbel 'uitverkorene' en 'gelovige' synoniemen zijn en er geen ongelovige uitverkorenen voorkomen is het voor ons onnodig onderscheid te maken in categorieën mensen. Of zelfs schadelijk. Of funest.

We laten daarom de verkiezing aan God en bieden als mensen aan alle mensen het heil aan.
Volgens mij ben je het zo precies eens met de Erskines, en inderdaad met de bijbel.
Je zegt dat de belofte aan alle hoorders aangeboden wordt. Daar ben ik het mee eens. Maar dat is wel wat anders dan te zeggen dat alle hoorders het eeuwige leven beloofd wordt.
Hoewel je aan de andere kant ook wel kan zeggen dat het ze beloofd wordt, maar dan in voorwaardelijke zin. En ook dat zeg je eigenlijk: belofte van het eeuwige leven voor allen die daar gehoor aan geven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11641
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef: De geciteerde vragen. Wijzen er duidelijk op.
En de geciteerde Catechismusverklaring moet je maar eens goed lezen.
Dit is geen duidelijk antwoord voor mij: jij stuurt me een Catechismusverklaring van Durham als bewijs. Ik vraag alleen: welke passages uit die verklaring wijzen er op dat ik de citaten verkeerd lees. De geciteerde vragen wijzen op een onderscheid in beloften. Dat is inderdaad duidelijk.
't Is trouwens een behoorlijk legitieme vraag hoor. In de door de GG uitgebrachte boekjes over de leer wordt dat onderscheid, met beroep op de Erskines o.a. ook duidelijk gemaakt.

Wat is het bezwaar daarvan? Ik lees wellicht verkeerd, dan doet de hele GG dat. Zou kunnen. Maar welk bezwaar is er dat er onderscheid is in beloften?
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door vragensteller »

Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: De geciteerde vragen. Wijzen er duidelijk op.
En de geciteerde Catechismusverklaring moet je maar eens goed lezen.
Dit is geen duidelijk antwoord voor mij: jij stuurt me een Catechismusverklaring van Durham als bewijs. Ik vraag alleen: welke passages uit die verklaring wijzen er op dat ik de citaten verkeerd lees. De geciteerde vragen wijzen op een onderscheid in beloften. Dat is inderdaad duidelijk.
't Is trouwens een behoorlijk legitieme vraag hoor. In de door de GG uitgebrachte boekjes over de leer wordt dat onderscheid, met beroep op de Erskines o.a. ook duidelijk gemaakt.

Wat is het bezwaar daarvan? Ik lees wellicht verkeerd, dan doet de hele GG dat. Zou kunnen. Maar welk bezwaar is er dat er onderscheid is in beloften?
Herkenbare vraag. Ik lees mee, maar het is mij ook niet helder, waarom dat onderscheid problematisch zou zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24715
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door refo »

Het onderscheid is problematisch omdat het niet uit de Schrift opkomt, maar door theologen bedacht. Soms achtenswaardige theologen, met goede bedoelingen.

Dogmatiek is altijd een toets van de eigen uitspraken aan de Schrift. En niet een toetsen aan andere theologen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: De geciteerde vragen. Wijzen er duidelijk op.
En de geciteerde Catechismusverklaring moet je maar eens goed lezen.
Dit is geen duidelijk antwoord voor mij: jij stuurt me een Catechismusverklaring van Durham als bewijs. Ik vraag alleen: welke passages uit die verklaring wijzen er op dat ik de citaten verkeerd lees. De geciteerde vragen wijzen op een onderscheid in beloften. Dat is inderdaad duidelijk.
't Is trouwens een behoorlijk legitieme vraag hoor. In de door de GG uitgebrachte boekjes over de leer wordt dat onderscheid, met beroep op de Erskines o.a. ook duidelijk gemaakt.

Wat is het bezwaar daarvan? Ik lees wellicht verkeerd, dan doet de hele GG dat. Zou kunnen. Maar welk bezwaar is er dat er onderscheid is in beloften?
Ik zit nog even verder te denken.
Het geloof wordt genoemd beloofd te zijn binnen het verbond zelf:

72. Waarom kan het geloof, of de daad des geloofs, niet de voorwaarde zijn van het genadeverbond?
Omdat het geloof beloofd is in het verbond zelf, Zach. 12:10, en daarom kan het er de voorwaarde niet van zijn.


Dus dan zou ook daarvan weer gelden dat het enkel aan de uitverkorenen beloofd wordt.

Ik snap het standpunt van de GG hierin dan niet echt. Kan iemand dat misschien helder maken?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie