Anker schreef:Fjodor schreef:Zie maar:
82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."
85. Wat kunnen we uit het belovend deel van het verbond leren?
Dat al de weldaden ervan de vrije genadegiften zijn, lopende door het kanaal van de gehoorzaamheid en de dood van Christus, en in Hem volkomen gewis zijn aan het uitverkoren zaad, Jes. 55:3.
Ook deze beloften van het verbond zijn volgens vraag 85 enkel aan de uitverkorenen gedaan. Dat is het belovend deel.
Tussen deze vragen staat het onderscheid tussen recht van bezit en recht van toegang. Dat kan alles duidelijk maken. Er is één soort beloften. Beloften van het eeuwige leven/beloften van het genadeverbond, dat is hetzelfde. Maar in de prediking aan alle hoorders wordt 'slechts' een recht van toegang gegeven. Door het geloof ontvangen mensen een recht van bezit.
Je zou hetzelfde onderscheid kunnen maken met het aanbod van genade en de belofte. Beiden gaan over dezelfde zaak. Namelijk over de genade in de Heere Jezus Christus. Het aanbod is dan voor alle hoorders, de belofte enkel voor de gelovigen.
Dit is een constructie om iets kloppend te maken. Ik hou me gewoon maar bij wat ik lees. Net zo makkelijk.
Niks constructie om iets kloppend te maken.
Dat is gewoon hoe ik deze vragen altijd heb gelezen, en hoe ik ook de preken van de Erskines heb gelezen. En ik heb er behoorlijk wat gelezen, dus aangezien jouw bewijsgrond behoorlijk zwak is, denk ik nog steeds dat je ze verkeerd hebt gelezen.
refo schreef:Wat zegt de Bijbel hierover?
Er zijn uitverkorenen.
Er zijn beloften des eeuwigen levens.
Dan is er de oproep: wend u naar Mij toe en wordt behouden!
Dat wordt alle hoorders aangeboden: belofte van het eeuwige levens voor die daar gehoor aan geven. Het gaat niet aan om dat aanbod dan te gaan beperken.
De uitkomst zal zijn dat alleen de uitverkorenen de oproep beantwoorden zullen. Maar aangezien in de bijbel 'uitverkorene' en 'gelovige' synoniemen zijn en er geen ongelovige uitverkorenen voorkomen is het voor ons onnodig onderscheid te maken in categorieën mensen. Of zelfs schadelijk. Of funest.
We laten daarom de verkiezing aan God en bieden als mensen aan alle mensen het heil aan.
Volgens mij ben je het zo precies eens met de Erskines, en inderdaad met de bijbel.
Je zegt dat de belofte aan alle hoorders aangeboden wordt. Daar ben ik het mee eens. Maar dat is wel wat anders dan te zeggen dat alle hoorders het eeuwige leven beloofd wordt.
Hoewel je aan de andere kant ook wel kan zeggen dat het ze beloofd wordt, maar dan in voorwaardelijke zin. En ook dat zeg je eigenlijk: belofte van het eeuwige leven voor allen die daar gehoor aan geven.