Verwachte boeken theologie

helma

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door helma »

huisman schreef: Van dit boek van ds A.C. Uitslag verwacht ik veel.
Afbeelding
Een verhelderend en confronterend boek.
Zoals een sleutel nodig is om de auto te starten of om een huis binnen te gaan, zo is Paulus’ brief aan de Romeinen onmisbaar voor het verstaan van de Bijbelse boodschap. De Romeinenbrief opent de deur tot het verstaan van de hele Heilige Schrift, zeggen de kanttekeningen. De ‘sleutelbrief’ maakt duidelijk waar het in de Bijbel echt om gaat. Wie de Romeinenbrief niet verstaat, verstaat de Bijbelse boodschap niet. Blijvend actueel!
Paulus is in deze brief bepaald niet eenzijdig. Hij richt zich niet tegen één bepaalde dwaling of op één specifiek onderwerp. Alle wezenlijke geloofsthema’s komen aan de orde. Denk maar aan onderwerpen als het mensbeeld, de rechtvaardiging van de goddeloze, vrede met God, de zekerheid van het geloof, de heiliging van het leven, groeien in het geloof, de plaats van Israël, de wederkomst of het duizendjarig vrederijk.
De brief aan de Romeinen is niet alleen een sleutel, maar fungeert ook als een spiegel. Dat plaatst ons voor de vraag: waar staan we nu als gereformeerde gezindte? Ze roept ons op om de bijbelse leer, die door de reformatoren werd herontdekt, goed te bewaren en zuiver door te geven aan ons nageslacht.
Ik heb het zondag uitgelezen. Een aanrader.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding
Ds. J.P. Paauwe
Alzo lief heeft God de wereld gehad
Zeven preken over Johannes 3:16.
Geb., 91 blz., ISBN 978-90-72048-27-1. Prijs 9,50 euro.
N.B. t.z.t. verkrijgbaar via de boekhandel.
Verwachte verschijningsdatum medio juni 2014
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding

Deel 1 is verschenen deel 2 volgt deze maand
Ds. B. Smytegelt was zeer geliefd bij Gods volk. In zijn preken vonden zij voedsel voor hun zielen. Zijn preken zijn velen tot zegen geweest. Daarbij is het zeker een Catechismusverklaring die niet aan tijd gebonden is.

Al vele jaren bestaat de Catechismusverklaring van ds. B. Smytegelt uit een fotografische herdruk, welke overgezet was naar de uitgave uit 1747. Lastige zinsopbouw, lange zinnen en veel verouderde woorden maken het moeilijk om deze verklaring te lezen, zowel persoonlijk als in de leesdiensten.

Vandaar dat er nu een nieuwe uitgave het licht ziet welk breed toegankelijk is en (weer) door velen gelezen kan gaan worden.

Bij de herspelling zijn de huidige spellings- en interpunctie regels gehanteerd. De aangehaalde Bijbelteksten zijn aangepast aan de editie van de GBS.

Om zoveel mogelijk recht te doen aan het oorspronkelijke werk is bij de bewerking de opzet ervan gehandhaafd. Ook de zinsopbouw is zoveel mogelijk intact gelaten. Om het lezen te vergemakkelijken zijn wel al te lange zinnen 'geknipt' en is de woordvolgorde soms veranderd. Woorden die niet meer gebruikt worden of nu een andere betekenis hebben zijn vervangen door hedendaagse.

Daarnaast zijn voor de leesbaarheid de punten van de preek toegevoegd op de plaatsen waar dat aangegeven is of op plaatsen waar dat het meest 'pasbaar' is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis

Bericht door dennis »

huisman schreef:Afbeelding

Deel 1 is verschenen deel 2 volgt deze maand
Ds. B. Smytegelt was zeer geliefd bij Gods volk. In zijn preken vonden zij voedsel voor hun zielen. Zijn preken zijn velen tot zegen geweest. Daarbij is het zeker een Catechismusverklaring die niet aan tijd gebonden is.

Al vele jaren bestaat de Catechismusverklaring van ds. B. Smytegelt uit een fotografische herdruk, welke overgezet was naar de uitgave uit 1747. Lastige zinsopbouw, lange zinnen en veel verouderde woorden maken het moeilijk om deze verklaring te lezen, zowel persoonlijk als in de leesdiensten.

Vandaar dat er nu een nieuwe uitgave het licht ziet welk breed toegankelijk is en (weer) door velen gelezen kan gaan worden.

Bij de herspelling zijn de huidige spellings- en interpunctie regels gehanteerd. De aangehaalde Bijbelteksten zijn aangepast aan de editie van de GBS.

Om zoveel mogelijk recht te doen aan het oorspronkelijke werk is bij de bewerking de opzet ervan gehandhaafd. Ook de zinsopbouw is zoveel mogelijk intact gelaten. Om het lezen te vergemakkelijken zijn wel al te lange zinnen 'geknipt' en is de woordvolgorde soms veranderd. Woorden die niet meer gebruikt worden of nu een andere betekenis hebben zijn vervangen door hedendaagse.

Daarnaast zijn voor de leesbaarheid de punten van de preek toegevoegd op de plaatsen waar dat aangegeven is of op plaatsen waar dat het meest 'pasbaar' is.
Wat een goed initiatief!
claus

Bericht door claus »

Wie is de uitgever van de twee delen van de Catechismusverklaring van ds. B. Smytegelt?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

claus schreef:Wie is de uitgever van de twee delen van de Catechismusverklaring van ds. B. Smytegelt?
http://www.derooboeken.nl/
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Die laatste lijkt me mooi en heel leerzaam
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
In 1541 was de leer van het Avondmaal een twistappel geworden tussen protestanten en katholieken, maar ook tussen protestanten onderling. Gewone gemeenteleden begrepen niet wat de theologen bezighield. Om hen uit de verwarring te halen, schreef de jonge Calvijn dit kleine traktaat. Hij behandelt op een eenvoudige manier Gods bedoeling met, het nut voor ons en het juiste gebruik van het Avondmaal. Tegelijk was het een poging om uit de impasse te komen.
Dit oorspronkelijk Franse geschrift is opnieuw vertaald en ingeleid door dr. Herman Speelman. Prof. Dr. Paul van Geest schreef een woord vooraf.
freek

Bericht door freek »

Grappig dat juist Paul van Geest een voorwoord schrijft.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Van de Ger. Gem. van Opheusden schijnt ook een boek te komen over het 125 jaar bestaan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:Van de Ger. Gem. van Opheusden schijnt ook een boek te komen over het 125 jaar bestaan.
Bestaan in feite daar beide gemeenten niet 125 jaar?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

-DIA- schreef:
Yesenaer schreef:Van de Ger. Gem. van Opheusden schijnt ook een boek te komen over het 125 jaar bestaan.
Ik dacht dat het grootste gedeelte in 1953 is meegegaan naar de GGiN, en dat er nog een klein groepje in 1956/58 opnieuw is begonnen.
Maar ik kan me vergissen..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat boek is er al voor een selecte groep; komt binnenkort in de verkoop.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:
-DIA- schreef:
Ik dacht dat het grootste gedeelte in 1953 is meegegaan naar de GGiN, en dat er nog een klein groepje in 1956/58 opnieuw is begonnen.
Maar ik kan me vergissen..
Ik geloof dat je gelijk hebt. Maar ik kan me vergissen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie