Jongere schreef:
Daar heb je je dan gruwelijk in vergist cosmo. Het is een mythe dat iemand die sceptisch is over uitspraken als die van Flusser zich heeft beperkt tot de kerkelijke kaders.
Ik bemerk in het geheel van jouw bijdrages een bepaalde kerkelijk kader te kunnen ontdekken. Overigens hetzelfde kader waarbinnen ik ben opgegroeid.
Dat zou impliceren dat iedereen die daarbuiten kijkt het gelijk daarmee eens is.
Dat zou zeer onnadenkend zijn.
Ik raad je aan niet te snel onder de indruk te zijn van dit 'historisch' onderzoek.
Ik ben niet onder de indruk van hetgeen Flusser, en met hem andere bijbelwetenschappers, presenteert. Ik zeg enkel dat wij onze ogen niet moeten sluiten voor zijn stellingen.
Maar ik raad je vooral aan mensen niet in een hokje te duwen door hen als 'simpel' of als 'gevangen in een kerkelijk kader' te klassificeren zodra ze niet klakkeloos kritiek aannemen.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt meen ik ontdekt te hebben dat wij in ieder geval ons kerkelijke achtergrond delen. Binnen dit kerkverband is er nu eenmaal weinig ruimte voor andere opvattingen dan de reguliere.
Dan neem je de discussie maar van één kant serieus. Deze meneer Flusser zit eveneens in zijn kaders en daar kijken teveel mensen overheen.
Natuurlijk, Flusser blijft ontkrachten dat Jezus de zoon van God is. Echter, dat maakt niet dat zijn onderzoek naar de historische context van de bijbel opeens zonder waarde is.
Denk nou eens niet zo makkelijk 'oh, het is er zo één' als iemand het van een andere kant bekijkt. Dan zal er nooit een goede discussie mogelijk zijn.
Volgens mij gaf ik het summiere commentaar dat Flusser beweerd heeft dat de predestinatieleer afkomstig is van de sekte der Essenen. Het enige wat jij hierop antwoordde was cynisch van aard.
Je kunt dus niet zomaar zeggen dat ik een discussie onmogelijk maakt. Sterker nog, je heb de bewering van Flusser niet ontkracht door middel van steekhoudende argumenten.