Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
hans1234 schreef:Het dagboek van W. a Brakel
Geschreven door: J.M. Vermeulen
je valt in herhaling...
Dat heb je vaak met een dagboek.
Dan weet ik al wat Hans5678 morgen gaat schrijven:

Het dagboek van W. a Brakel
Geschreven door: J.M. Vermeulen :mrgreen:
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
je valt in herhaling...
Dat heb je vaak met een dagboek.
:mrgreen:

Ja in alle opzichten idd.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:
Ik dacht dat iemand zijn dagboek zelf schrijft? :mrgreen:
Je hebt ook nog zoiets als een pseudoniem... :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:
Jongere schreef: Misschien zou je er niet van uit moeten gaan dat ik de materie niet ken.
Gezien je opmerking kan ik niets anders concluderen dat je je beperkt hebt tot de kerkelijke kaders.

De onwetendheid over de historische context waarbinnen het christendom is ontstaan, heeft geleid tot veel misvattingen binnen de kerk.
Daar heb je je dan gruwelijk in vergist cosmo. Het is een mythe dat iemand die sceptisch is over uitspraken als die van Flusser zich heeft beperkt tot de kerkelijke kaders. Dat zou impliceren dat iedereen die daarbuiten kijkt het gelijk daarmee eens is. Ik raad je aan niet te snel onder de indruk te zijn van dit 'historisch' onderzoek.
Maar ik raad je vooral aan mensen niet in een hokje te duwen door hen als 'simpel' of als 'gevangen in een kerkelijk kader' te klassificeren zodra ze niet klakkeloos kritiek aannemen. Dan neem je de discussie maar van één kant serieus. Deze meneer Flusser zit eveneens in zijn kaders en daar kijken teveel mensen overheen. Denk nou eens niet zo makkelijk 'oh, het is er zo één' als iemand het van een andere kant bekijkt. Dan zal er nooit een goede discussie mogelijk zijn.
helma

Bericht door helma »

Melody Carlson; A mother's story; Three days
cosmo

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef: En jij gaat daar verandering in aanbrengen?
Dat zou nogal pretentieus zijn, niet waar?
cosmo

Bericht door cosmo »

Jongere schreef: Daar heb je je dan gruwelijk in vergist cosmo. Het is een mythe dat iemand die sceptisch is over uitspraken als die van Flusser zich heeft beperkt tot de kerkelijke kaders.
Ik bemerk in het geheel van jouw bijdrages een bepaalde kerkelijk kader te kunnen ontdekken. Overigens hetzelfde kader waarbinnen ik ben opgegroeid.
Dat zou impliceren dat iedereen die daarbuiten kijkt het gelijk daarmee eens is.
Dat zou zeer onnadenkend zijn.
Ik raad je aan niet te snel onder de indruk te zijn van dit 'historisch' onderzoek.
Ik ben niet onder de indruk van hetgeen Flusser, en met hem andere bijbelwetenschappers, presenteert. Ik zeg enkel dat wij onze ogen niet moeten sluiten voor zijn stellingen.
Maar ik raad je vooral aan mensen niet in een hokje te duwen door hen als 'simpel' of als 'gevangen in een kerkelijk kader' te klassificeren zodra ze niet klakkeloos kritiek aannemen.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt meen ik ontdekt te hebben dat wij in ieder geval ons kerkelijke achtergrond delen. Binnen dit kerkverband is er nu eenmaal weinig ruimte voor andere opvattingen dan de reguliere.
Dan neem je de discussie maar van één kant serieus. Deze meneer Flusser zit eveneens in zijn kaders en daar kijken teveel mensen overheen.
Natuurlijk, Flusser blijft ontkrachten dat Jezus de zoon van God is. Echter, dat maakt niet dat zijn onderzoek naar de historische context van de bijbel opeens zonder waarde is.
Denk nou eens niet zo makkelijk 'oh, het is er zo één' als iemand het van een andere kant bekijkt. Dan zal er nooit een goede discussie mogelijk zijn.
Volgens mij gaf ik het summiere commentaar dat Flusser beweerd heeft dat de predestinatieleer afkomstig is van de sekte der Essenen. Het enige wat jij hierop antwoordde was cynisch van aard.

Je kunt dus niet zomaar zeggen dat ik een discussie onmogelijk maakt. Sterker nog, je heb de bewering van Flusser niet ontkracht door middel van steekhoudende argumenten.
freek

Bericht door freek »

Volgens mij gaf ik het summiere commentaar dat Flusser beweerd heeft dat de predestinatieleer afkomstig is van de sekte der Essenen. Het enige wat jij hierop antwoordde was cynisch van aard.
Je wekte wel de indruk dat je wilde zeggen dat de predestinatieleer van Paulus dus niet helemaal in orde is (omdat het afkomstig is van een sekte).
cosmo

Bericht door cosmo »

freek schreef:
Je wekte wel de indruk dat je wilde zeggen dat de predestinatieleer van Paulus dus niet helemaal in orde is (omdat het afkomstig is van een sekte).
Die indruk zou ik, hoewel onbedoeld, gewekt kunnen hebben. Echter, bij deze deel ik mede dat het geenszins mijn intentie was om dat op enigerlei wijze te willen doen voorkomen.
Jongere

Bericht door Jongere »

OK cosmo, duidelijk. Ik denk dat ik je aanvankelijk verkeerd heb begrepen.
Ik ben niet onder de indruk van hetgeen Flusser, en met hem andere bijbelwetenschappers, presenteert. Ik zeg enkel dat wij onze ogen niet moeten sluiten voor zijn stellingen.
Eens. Het sluiten van de ogen is het domste om te doen, wat weer een andere discussie is. Het is trouwens ook helemaal niet nodig, aangezien het christelijk geloof vrij sterke papieren heeft. Wat ook weer een andere discussie is.
freek

Bericht door freek »

cosmo schreef:
freek schreef:
Die indruk zou ik, hoewel onbedoeld, gewekt kunnen hebben. Echter, bij deze deel ik mede dat het geenszins mijn intentie was om dat op enigerlei wijze te willen doen voorkomen.
Oke, gelukkig maar! Mooie zin trouwens :)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wie kent het boek: "Wat moet ik doen om zalig te worden" van John Angel James ?

Het is indrukwekkend en radicaal maar ook heel eerlijk.
Maar ik had nog nooit van deze schrijver gehoord

Wie kent deze schrijver ?
Gian

Bericht door Gian »

De getemde tijger
van Tony Antony
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Josephus

Bericht door Josephus »

Wilhelm schreef:Wie kent het boek: "Wat moet ik doen om zalig te worden" van John Angel James ?

Het is indrukwekkend en radicaal maar ook heel eerlijk.
Maar ik had nog nooit van deze schrijver gehoord

Wie kent deze schrijver ?
Ik ken hem niet, maar ik weet wel dat van deze schrijver al een tijd een ander boek in de ramsj ligt voor een paar euro, "Groeien als christen". Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen (in meerdere opzichten).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Leest er hier iemand eigenlijk ook 'gewone' boeken naast alle oudvaders, of is dat ijdelheid.
"............................................................."
Gesloten