Is thuislezen Bijbels?

eilander
Moderator

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Ik begrijp het gewoon niet. 'Na een lang proces heb je dan geen andere keuze' zeg je. Hoezo geen andere keuze? Ik geloof gewoon niet dat de Heere iemand roept om te wonen op een plek waar het Woord niet gepreekt wordt.
We kunnen hier vast wel weer uitzonderingen bedenken, maar ik bedoel natuurlijk gewoon mensen die in Nederland een plek uitkiezen om te wonen zonder dat ze door omstandigheden worden gedwongen om ergens te wonen waar ze niet willen wonen.

Dus nog een keer heel zwart-wit: als je er vrijwillig voor kiest om op een plek te wonen waar je niet naar de kerk kunt (en dat laatste kun je niet als het Woord niet wordt verkondigd, maar één of ander surrogaat) - en als je er dan voor kiest om thuis preken te gaan lezen: dan kun je er gerust vanuit gaan dat je daar de zegen van de Heere niet voor kunt vragen.
Dat de Heere in Zijn goedertierenheid ondanks ons tóch nog een zegen wil geven, is iets anders dan een zegen te mogen verwachten en daarom bidden.

Anders gezegd: zoals je in je laatste zin zegt 'dat er altijd gezocht moet worden naar gemeentelijke woordverkondiging'. Welnu, dat is heel eenvoudig: als je in de nood van je ziel hiernaar zoekt, zul je dit ook vinden. Dan hoef je helemaal niet thuis te gaan lezen.

En dat er mensen zijn die dominees vereren, dat hoef je mij niet te vertellen. Natuurlijk, ik zeg ook niet dat je als trouwe kerkganger niet je eigen valkuilen hebt! Maar als kerkganger mag je wél verwachting hebben van het Woord.

Verachten en verwachten kan niet samengaan. Dat kun je zwart-wit vinden, maar dat zij dan maar zo.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Toch vraag ik me af, in wat voor soort situatie je beland moet zijn, wil je kunnen zeggen dat er écht geen andere mogelijkheid is dan thuis lezen? Volgens mij is dat in Nederland alleen het geval op enkele waddeneilanden, als je niet met de pont wilt gaan op zondag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen

Bericht door Moderamen »

JCRyle schreef:Maar er zijn situaties in het kerkelijke leven dat er geen andere mogelijkheid overblijft.
In Nederland zijn die situaties er niet.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:Toch vraag ik me af, in wat voor soort situatie je beland moet zijn, wil je kunnen zeggen dat er écht geen andere mogelijkheid is dan thuis lezen? Volgens mij is dat in Nederland alleen het geval op enkele waddeneilanden, als je niet met de pont wilt gaan op zondag.
Geen auto? Geen rijbewijs? Principieel tegen zondagsreizen? Geen bijbelgetrouwe gemeente op loop- of fietsafstand?
Volgens mij is deze discussie al vaker gevoerd en met net zo weinig begrip en empathie.
Dus de thuislezers gaan hier wijselijk niet meer reageren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Luther schreef:Toch vraag ik me af, in wat voor soort situatie je beland moet zijn, wil je kunnen zeggen dat er écht geen andere mogelijkheid is dan thuis lezen? Volgens mij is dat in Nederland alleen het geval op enkele waddeneilanden, als je niet met de pont wilt gaan op zondag.
Geen auto? Geen rijbewijs? Principieel tegen zondagsreizen? Geen bijbelgetrouwe gemeente op loop- of fietsafstand?
Volgens mij is deze discussie al vaker gevoerd en met net zo weinig begrip en empathie.
Verhuizen! Niet meer reageren is de makkelijkste optie en ik besef best dat verhuizen géén makkelijke optie is. Maar wat ik net al zei: wie vrijwillig in ons land kiest voor een plaats waar geen bijbelgetrouwe prediking is, zondigt. Dat is voor mij zo helder als wat.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Ik weet niet waar jullie invulling op gebaseerd is, maar ik heb het geenszins over de locatie ergens in Nederland gehad.
Al zijn er gedeelten in ons land waar je verstoken bent van de Bijbel getrouwe prediking. En dan is de oplossing niet direct verhuizen. Wat een gemakzuchtige houding. De Heere wijst soms ook woonplaatsen aan, die voor jezelf onbegrepen zijn, maar waar je toch wonen moet.
Je kan niet allemaal achter de veilige bastions van de biblebelt wonen.
Volontair

Bericht door Volontair »

Er ontstaan ook situaties waar de Geest Zich onttrekt en kerkgaan niet meer gaat, waar zoals al opgemerkt, de Bijbelgetrouwe prediking gaat ontbreken.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Niet meer reageren is de makkelijkste optie en ik besef best dat verhuizen géén makkelijke optie is. Maar wat ik net al zei: wie vrijwillig in ons land kiest voor een plaats waar geen bijbelgetrouwe prediking is, zondigt. Dat is voor mij zo helder als wat.
Dat zeg ik, weinig empathie.
JCRyle schreef:Wat een gemakzuchtige houding. De Heere wijst soms ook woonplaatsen aan, die voor jezelf onbegrepen zijn, maar waar je toch wonen moet.
Juist! Dit vind je in de Bijbel ook terug.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Niet meer reageren is de makkelijkste optie en ik besef best dat verhuizen géén makkelijke optie is. Maar wat ik net al zei: wie vrijwillig in ons land kiest voor een plaats waar geen bijbelgetrouwe prediking is, zondigt. Dat is voor mij zo helder als wat.
Voor de zonde kan ik geen goed woord over hebben. En die wordt hier verdedigd!
Mara schreef:
JCRyle schreef:Wat een gemakzuchtige houding. De Heere wijst soms ook woonplaatsen aan, die voor jezelf onbegrepen zijn, maar waar je toch wonen moet.
Het klinkt o zo goed 'onbegrepen wegen' maar het is het goedpraten van de zonde. Pas er maar mee op. Waar in de bijbel vind je dit terug?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Volontair schreef:Er ontstaan ook situaties waar de Geest Zich onttrekt en kerkgaan niet meer gaat, waar zoals al opgemerkt, de Bijbelgetrouwe prediking gaat ontbreken.
En daar mag je dan verder wel gewoon blijven wonen? Ik geloof er niets van.
samanthi

Bericht door samanthi »

Volontair schreef:Er ontstaan ook situaties waar de Geest Zich onttrekt en kerkgaan niet meer gaat, waar zoals al opgemerkt, de Bijbelgetrouwe prediking gaat ontbreken.
Ik hou niet van dit soort opmerkingen, je bent zelf onderdeel van een gemeente en je hebt er zelf deel aan, in gebed, voorleven, warmte naar buiten toe geven, waarom is het zo donker in de kerk omdat ik geen licht geeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Het klinkt o zo goed 'onbegrepen wegen' maar het is het goedpraten van de zonde. Pas er maar mee op. Waar in de bijbel vind je dit terug?
Kijk jij dan maar eens de geslachtslijn waaruit de Heere Jezus is geboren, terug. Zijn dat allemaal vrome kerkmensen?
Daarmee praat ik geen zonde goed! Maar als dochter van een tijdelijk thuislezende vader, ken ik de worstelingen die hiermee gepaard gaan, de Zegen die toch ontvangen mocht worden en de Weg terug naar een plaatsje in een bijbelgetrouwe gemeente.
Dus pas jij maar op met je harde bewoordingen. Het is mogelijk dat iemand meeleest die hiermee worstelt momenteel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Het klinkt o zo goed 'onbegrepen wegen' maar het is het goedpraten van de zonde. Pas er maar mee op. Waar in de bijbel vind je dit terug?
Kijk jij dan maar eens de geslachtslijn waaruit de Heere Jezus is geboren, terug. Zijn dat allemaal vrome kerkmensen?
Daarmee praat ik geen zonde goed! Maar als dochter van een tijdelijk thuislezende vader, ken ik de worstelingen die hiermee gepaard gaan, de Zegen die toch ontvangen mocht worden en de Weg terug naar een plaatsje in een bijbelgetrouwe gemeente.
Dus pas jij maar op met je harde bewoordingen. Het is mogelijk dat iemand meeleest die hiermee worstelt momenteel.
Kijk, dat vind ik mooi om te lezen! Mensen die hiermee worstelen, zullen door de Heere weer terug gebracht worden in een bijbelgetrouwe gemeente. Die lijn, van een almachtig en wonderdoend God, wil ik graag vasthouden. In die weg kun je zegen verwachten.
En ik begrijp heus wel dat dat niet van de ene op de andere week gaat, daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over het goedpraten van het thuislezen, en dat wijs ik faliekant af.

Wat je met de geslachtslijn van de Heere Jezus bedoelt in dit verband, ontgaat me overigens.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Mara schreef:
Voor de zonde kan ik geen goed woord over hebben. En die wordt hier verdedigd!
Mara schreef:
Het klinkt o zo goed 'onbegrepen wegen' maar het is het goedpraten van de zonde. Pas er maar mee op. Waar in de bijbel vind je dit terug?
Thuislezen is geen zonde. Dat loop je hevig te beweren, maar dat kan je Bijbels niet staven. Onbegrepen wegen kom je in de Bijbel ook tegen. Daarmee wordt de zonde niet goed gepraat, aangezien het geen zonde is. Daarmee wordt alleen geworsteld met de weg van de Heere. Sommige mensen worstelen weleens, waar anderen alles kunnen berekenen. En ik vind het ronduit grof om te stellen dat thuislezen zonde is. Dan denk ik dat je een keer uit je hoog kerkelijke ivoren toren moet komen en in het slijk van de kerkelijke zonde moet wentelen. Als je dat eens gedaan hebt, dan spreek ik graag een keer verder met je.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Mara schreef:
Verhuizen! Niet meer reageren is de makkelijkste optie en ik besef best dat verhuizen géén makkelijke optie is. Maar wat ik net al zei: wie vrijwillig in ons land kiest voor een plaats waar geen bijbelgetrouwe prediking is, zondigt. Dat is voor mij zo helder als wat.
En waar is dat dan op gebaseerd? Zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Plaats reactie