Als ik het stukje van bovenstaande link lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het Boek der Openbaring hier wordt gelezen zoals ds. J. Roos deze week in de Wachter Sions zegt over het lezen van de geschriften der vaderen. Naar aanleiding van het plaatsen van citaten uit de Institutie van Calvijn in D.W.S. citeert ds. Roos daar wijlen ds. F. Mallen.DDD schreef:-DIA- schreef:Dit is de reinste ketterij en godslastering! Ik kan dan wel niet meer posten maar dat dit niet wordt gesanctioneerd vind ik dat een paradox! Als je binnen Schrift en Belijdenis blijft regent het bannen (als het op de puntjes aankomt) en dit mag zomaar gezegd worden? Hier kan ik met mijn verstand niet bij!DDD schreef:@Sheba:
Het is echt ongelofelijk hoeveel dingen er in jouw bericht staan, die allemaal weinig ter zake doen maar wel onjuist zijn.
Hoe kom je bijvoorbeeld op het rare idee dat iets wat God geschapen heeft in de bijbel nooit een negatieve betekenis kan hebben? Het is volstrekt helder dat die dingen er wel zijn, het woordje 'zee' is daarvan wel een duidelijk voorbeeld.
Er staat toch ook niet in de bijbel dat de Heere de hemel, de zee en de aarde gemaakt heeft? Dat zou heel raar zijn. Hoewel het in de berijming van ps 121 toch er in is geslopen.
Er is voorts niemand die de evolutietheorie in de tekst van Genesis 1 inleest. Dat is je reinste flauwekul. Er zijn wel mensen die de evolutietheorie als feit aanvaarden en hun interpretatie van Genesis 1 daarop aanpassen. Dat is iets heel anders.
Geen ketterij maar een vergissing. Inderdaad staat in de tien geboden ook dat de zee met alles wat daarin is, geschapen is. Al is het de vraag of daarmee hetzelfde bedoeld wordt.
Ik heb overigens niet beweerd, wat jij schijnt te denken, dat God de zee niet geschapen zou hebben. Ik beweerde dat die uitdrukking in de bijbel niet zou voorkomen, maar dat is niet waar.
Wat ik bedoel te zeggen staat hier
http://openbaring.blogspot.nl/p/openbar ... -meer.html
Ik citeer ds. J. Roos:
"De tijd der Reformatie is in het bijzonder een gezegende tijd geweest. Dat is de tijd van de hoogste verlichting geweest", sprak ds. Mallan in een dankdagpreek over Hebr. 11:4 (Geloofshelden, pagina 150, 153), waarna hij opriep de geschriften van onze vaderen goed te onderzoeken. Nu ontbreekt het niet aan onderzoek van deze geschriften door velerlei wetenschappers die daar hun eigen visie op geven. Maar dat bedoelde ds. Mallan niet. Hij riep op om deze geschriften zelf te onderzoeken." tot zover ds. J. Roos.
Verder mis ik nog een reactie op mijn constatering:
Ik citeer hier -DIA-:
"Maar toch... Wat is "in den beginne"? Er zit echt meer achter. Waarom dan curieuselijk onderzoeken de dingen die God voor ons verborgen heeft? Zijn de verborgen dingen niet voor de Heere onze God? Mogen we daar in wroeten? En of het zo ware: Dient het ergens tot des mensen zaligheid? Of wil de mens (weer) de hemel bestormen met die kennis, als in de dagen van de torenbouw van Babel? De mens wil zich een naam maken boven de Naam. Waartoe wroet hij hier dan anders in." tot zover -DIA-