Waarom zingen wij zo?

Cees

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Cees »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
EREdienst vind ik een beter woord.
Zelfs het Woord hoort niet zozeer centraal te staan, maar (de eer van) het 'vleesgeworden woord': Jezus Christus.

En Zang is trouwens ook 'Woord', alleen op melodie. Daar moeten we helemaal niet zo'n verschil in aan brengen.

Ik vind in de refo-kerken de zang en muziek zwaar ondergewaardeerd.

Dat was in Israel heel anders:
Psalm 98:
Doet bij uw harp de psalmen horen;
Uw juichstem geev' den Heere dank;
Laat klinken, door uw tempelkoren,
Trompetten en bazuingeklank.
Dat 's Heeren huis van vreugde druise
NB: niets van bovenstaande hebben we in onze refo diensten. Dat geeft te denken... :huhu
Is dit niet een beetje goedkoop neergezet? Bedoel je het Israel zoals het in de woestijn trok? Bedoel je het Israel alleen ten tijde van David en Salomo?

Want toen de 1e tempel verwoest was, hoe reageerde het volk toen? En toen de 2e tempel werd gebouwd, en de leidslieden de wet weer gingen voorlezen hoe reageerde het volk toen?

Volgens mij kan je niet zo maar de zaken die in de tempeldienst ons voorhouden, want dan moet je de rest ook noemen: ingetogenheid, zich reinigen, afgoden wegdoen, het vasten, schuldbelijden, etc er ook bij trekken want ook dat kwam ook in dezelfde tempeldienst terug en had ook zijn functie, zoals de Heere dat wilde.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:[Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
Merkwaardige logica: als er iets méér gezongen wordt dan jij gewend bent, wil dat nog niet zeggen dat de zang opeens centraal staat.
Dat maak jij ervan, maar die conclusie blijft geheel voor jouw rekening.
Je zegt "goede Calvinistische gewoonte", maar heb je je ooit verdiept in wat Calvijn wilde en ook in praktijk bracht? Héle psalmen zingen in de dienst, op volgorde, en bepaald niet sloom en niet-ritmisch. Dát is een goede Calvinistische gewoonte! Je laat Calvijn een beetje buikspreken als je het doet voorkomen alsof het een Calvinistische gewoonte is om slechts een enkel versje te zingen in de dienst.
Ik neem aan dat we dan ook weer dagelijks naar de kerk gaan (zoals bij Calvijn het geval was)?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:[Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
Merkwaardige logica: als er iets méér gezongen wordt dan jij gewend bent, wil dat nog niet zeggen dat de zang opeens centraal staat.
Je zegt "goede Calvinistische gewoonte", maar heb je je ooit verdiept in wat Calvijn wilde en ook in praktijk bracht? Héle psalmen zingen in de dienst, op volgorde, en bepaald niet sloom en niet-ritmisch. Dát is een goede Calvinistische gewoonte! Je laat Calvijn een beetje buikspreken als je het doet voorkomen alsof het een Calvinistische gewoonte is om slechts een enkel versje te zingen in de dienst.
Ik neem aan dat we dan ook weer dagelijks naar de kerk gaan (zoals bij Calvijn het geval was)?
Zou fantastisch zijn, elke dag evensong zoals in Engeland. Ik kijk vaak met jaloersheid naar onze Syrisch-Orthodoxe broeders en zusters, die elke ochtend en elke middag de gang naar hun bedehuis maken.

Maar daar gaat het niet om. DIA had het over een "goede Calvinistische gewoonte", maar hij bedoelde iets wat bepaald niet des Calvijns was. Dát was 't punt.
De term Calvinistisch wordt maar al te vaak ten tonele gevoerd voor zaken weinig met Calvijn van doen hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
Cees

Bericht door Cees »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Het ligt helemaal aan of er business in zit er voor hem :haha
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Zou fantastisch zijn, elke dag evensong zoals in Engeland. Ik kijk vaak met jaloersheid naar onze Syrisch-Orthodoxe broeders en zusters, die elke ochtend en elke middag de gang naar hun bedehuis maken.

Maar daar gaat het niet om. DIA had het over een "goede Calvinistische gewoonte", maar hij bedoelde iets wat bepaald niet des Calvijns was. Dát was 't punt.
De term Calvinistisch wordt maar al te vaak ten tonele gevoerd voor zaken weinig met Calvijn van doen hebben.
Tja, dat zou misschien iets zijn wat we van onze r.k. broeders en zusters over kunnen nemen. Veel r.k. kerken zijn elke dag open.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:

Eens, maar dat moet je dan ook zelf wel bedenken als je de praktijk van Calvijn over het zingen van hele psalmen te berde brengt: ook dat is denk ik niet los van het dagelijks kerken verkrijgbaar.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Cees schreef:Is dit niet een beetje goedkoop neergezet? Bedoel je het Israel zoals het in de woestijn trok? Bedoel je het Israel alleen ten tijde van David en Salomo?

Want toen de 1e tempel verwoest was, hoe reageerde het volk toen? En toen de 2e tempel werd gebouwd, en de leidslieden de wet weer gingen voorlezen hoe reageerde het volk toen?

Volgens mij kan je niet zo maar de zaken die in de tempeldienst ons voorhouden, want dan moet je de rest ook noemen: ingetogenheid, zich reinigen, afgoden wegdoen, het vasten, schuldbelijden, etc er ook bij trekken want ook dat kwam ook in dezelfde tempeldienst terug en had ook zijn functie, zoals de Heere dat wilde.
Ik bedoel dat muziek en zang ondergewaardeerd wordt in refo-kerken, als je vergelijkt met hoe het in de tempel eraan toen ging, met koren en allerlei instrumenten.
Wj hebben alleen maar een orgel.

En de andere dingen die je noemt, zijn zeker ook belangrijk, maar gaat dit topic niet over.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Wij spreken ook altijd nog, naar goede Calvinistische gewoonte, van De Dienst des Woords, en niet van de Dienst der Zang. Niet de zang staat centraal, maar het Woord.
EREdienst vind ik een beter woord.
Zelfs het Woord hoort niet zozeer centraal te staan, maar (de eer van) het 'vleesgeworden woord': Jezus Christus.

En Zang is trouwens ook 'Woord', alleen op melodie. Daar moeten we helemaal niet zo'n verschil in aan brengen.

Ik vind in de refo-kerken de zang en muziek zwaar ondergewaardeerd.

Dat was in Israel heel anders:
Psalm 98:
Uw juichstem geev' den Heere dank;
Dat 's Heeren huis van vreugde druise
NB: niets van bovenstaande hebben we in onze refo diensten. Dat geeft te denken... :huhu
Zang is (als het goed is) uit het Woord of naar het Woord.
Toch geloof ik niet dat dit bedoeld wordt, als wordt bevolen: Predikt het Evangelie.
In de veruit de meeste teksten waarkin de prediking van het Evangelie ter sprake komt is niet
veel te bespeuren om dit te zingen, maar te prediken: Het geloof is door het gehoor.
De psalm die hierboven werd aangehaald heeft mij eens bijzonder vertroost:

Uw juichstem geev' den HEERE dank;
Dat 's HEEREN huis van vreugde druise
Voor Isrels grote Opperheer;
De zee met hare volheid bruise,
De ganse wereld geev' Hem eer
.

Het is tot de ere van God, maar hoewel er hier muziekinstrumenten worden genoemd
zijn bij zulke tijden, alle muziekinstrumente van de hele wereld te kort.
Want wat houdt het in: De HEERE te danken in ootmoet en verwondering, zodat
je de hele wereld wel zou willen oproepen: Geeft de Heere de ere, Roemt onze God
Verheugd in God, naar waarde nooit te danken! Dan schieten mensenwoorden tekort
maar zullen allle muziekinstrumente ook niets kunnen toevoegen. Dit moet wel
geestelijk verstaan wordenl, hoewel in deze psalm daadwerkerlijke ook op deze muziek-
instrumenten zal zijn gedoeld. En zeker, dat is geoorloofd ja, wie zou dan kunnen zwijgen?
Trek dan de registers van het orgel maar eens open: Dat 's Heeren huis van vreuge
druise. Maar dan kom je er wel achter dat het maar zo'n arm geluid is, te arrm om op
de aarde recht te verkondigen.

Ik heb enige teksten verzameld uit het Nieuwe Testament, en zoals ik opmerkte is bij de
meeste teksen een muziekinstrument niet aan de orde.
Nu zouden we evenveel teksten kunnen zoeken waarin de muziekinstumente wel genoemd
worden. Die zul je meest in de psalmen vinden. Deze plalmen hebben een plaats in de eredienst
maar ze zullen het Woord toch nooit vervangen. De Psalmen maken deel uit van het Woord.
Maar in onze Godsdienstoefeningen (Dienst des Woords) zal (ook zoals uit de
onderstaande teksten blijkt de muziek slechts een tweede plek krijgen, zo die nodig is.
En dat zal als het goed is ook wel het geval zijn, ook BUITEN de Dienst des Woords.

Teksten waar we over de prediking en het Evangelie lezen:

Mattheus 4:23
En Jezus omging geheel Galilea, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie des Koninkrijks, en genezende alle ziekte en alle kwale onder het volk.

Mattheus 9:35
En Jezus omging al de steden en vlekken, lerende in hun synagogen, en predikende het Evangelie des Koninkrijks, en genezende alle ziekte en alle kwale onder het volk.

Mattheus 11:5
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.

Mattheus 24:14
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Mattheus 26:13
Voorwaar zeg Ik u: Alwaar dit Evangelie gepredikt zal worden in de gehele wereld, daar zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van hetgeen zij gedaan heeft.

Markus 1:14-15
En nadat Johannes overgeleverd was, kwam Jezus in Galilea, predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods. En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.

Markus 13:10
En het Evangelie moet eerst gepredikt worden onder al de volken.

Markus 14:9
Voorwaar zeg Ik u: Alwaar dit Evangelie gepredikt zal worden in de gehele wereld, daar zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden, van hetgeen zij gedaan heeft.

Markus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.

Lukas 3:17-18
Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en de tarwe zal Hij in Zijn schuur samenbrengen; maar het kaf zal Hij met onuitblusselijk vuur verbranden.
Hij dan, ook nog vele andere dingen vermanende, verkondigde den volke het Evangelie.

Lukas 4:17-22
En Hem werd gegeven het boek van den profeet Jesaja; en als Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats, daar geschreven was: De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart; om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.
En als Hij het boek toegedaan en den dienaar wedergegeven had, zat Hij neder; en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem geslagen. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren vervuld. En zij gaven Hem allen getuigenis, en verwonderden zich over de aangename woorden, die uit Zijn mond voortkwamen; en zeiden: Is deze niet de Zoon van Jozef?

Lukas 7:22-23
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Gaat heen, en boodschapt Johannes weder de dingen, die gij gezien en gehoord hebt, namelijk dat de blinden ziende worden, de kreupelen wandelen, de melaatsen gereinigd worden, de doven horen, de doden opgewekt worden, den armen het Evangelie verkondigd wordt. En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.

Lukas 8:1-3
En het geschiedde daarna, dat Hij reisde van de ene stad en vlek tot de andere, predikende en verkondigende het Evangelie van het Koninkrijk Gods; en de twaalven waren met Hem;
en sommige vrouwen, die van boze geesten en krankheden genezen waren, namelijk Maria, genaamd Magdalena, van welke zeven duivelen uitgegaan waren; en Johanna, de huisvrouw van Chusas, den rentmeester van Herodes, en Susanna, en vele anderen, die Hem dienden van haar goederen.

Lukas 9:6
En zij, uitgaande, doorgingen al de vlekken, verkondigende het Evangelie, en genezende de zieken overal.

Lukas 20:1-2
En het geschiedde in een van die dagen, als Hij in den tempel het volk leerde, en het Evangelie verkondigde, dat de overpriesters, en Schriftgeleerden, met de ouderlingen daarover kwamen,
en spraken tot Hem zeggende: Zeg ons, door wat macht Gij deze dingen doet; of wie Hij is, Die U deze macht heeft gegeven?

Handelingen 8:12-13
Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus; en ziende de tekenen en grote krachten, die er geschiedden, ontzette hij zich.

Handelingen 14:6-7
Zijn zij, alles overlegd hebbende, gevlucht naar de steden van Lykaonië, namelijk Lystre en Derbe, en het omliggende land; en verkondigden aldaar het Evangelie.

Handelingen 14:21-22
En als zij derzelve stad het Evangelie verkondigd en vele discipelen gemaakt hadden, keerden zij weder naar Lystre, en Ikonium, en Antiochië; versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.

Handelingen 16:9-10
En van Paulus werd in den nacht een gezicht gezien: er was een Macedonisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedonië, en help ons. Als hij nu dit gezicht gezien had, zo zochten wij terstond naar Macedonië te reizen, besluitende daaruit, dat ons de Heere geroepen had, om denzelven het Evangelie te verkondigen.

Handelingen 20:24
Maar ik acht op geen ding, noch houde mijn leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en den dienst, welken ik, van den Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods.

Romeinen 1:1-7
Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God, (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
Van Zijn Zoon, Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees; Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere: (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam; onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!) allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen, genade zij u, en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Romeinen 1:9
Want God is mijn Getuige, Welken ik diene in mijn geest, in het Evangelie Zijns Zoons, hoe ik zonder nalaten uwer gedenke.

Romeinen 1:13-16
Doch ik wil niet, dat u onbekend zij, broeders, dat ik menigmaal voorgenomen heb tot u te komen (en ben tot nog toe verhinderd geweest), opdat ik ook onder u enige vrucht zou hebben, gelijk als ook onder de andere heidenen. Beiden Grieken en Barbaren, beiden wijzen en onwijzen ben ik een schuldenaar. Alzo hetgeen in mij is, dat is volvaardig, om u ook, die te Rome zijt, het Evangelie te verkondigen. Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek

Romeinen 10:14-16
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen! Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?

Romeinen 15:14-17
Doch, mijn broeders, ook ik zelf ben verzekerd van u, dat gij ook zelven vol zijt van goedheid, vervuld met alle kennis, machtig om ook elkander te vermanen. Maar ik heb u eensdeels te stoutelijker geschreven, broeders, u als wederom dit indachtig makende, om de genade, die mij van God gegeven is; opdat ik een dienaar van Jezus Christus zij onder de heidenen, het Evangelie van God bedienende, opdat de offerande der heidenen aangenaam worde, geheiligd door den Heiligen Geest. Zo heb ik dan roem in Christus Jezus in die dingen, die God aangaan.

Romeinen 15:18-21
Want ik zou niet durven iets zeggen, hetwelk Christus door mij niet gewrocht heeft, tot gehoorzaamheid der heidenen, met woorden en werken; door kracht van tekenen en wonderheden, en door de kracht van den Geest Gods, zodat ik, van Jeruzalem af, en rondom, tot Illyrikum toe, het Evangelie van Christus vervuld heb. En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fondament zou bouwen. Maar gelijk geschreven is: Denwelken van Hem niet was geboodschapt, die zullen het zien; en dewelke het niet gehoord hebben, die zullen het verstaan.

Romeinen 16:25-27
Hem nu, Die machtig is u te bevestigen, naar mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, naar de openbaring der verborgenheid, die van de tijden der eeuwen verzwegen is geweest;
maar nu geopenbaard is, en door de profetische Schriften, naar het bevel des eeuwigen Gods, tot gehoorzaamheid des geloofs, onder al de heidenen bekend is gemaakt; den zelven alleen wijzen God zij door Jezus Christus de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.

1 Korinthe 1:17-19
Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde. Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods; want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.

1 Korinthe 4:14-16
Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn lieve kinderen vermaan ik u.
want al hadt gij tien duizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld. Zo vermaan ik u dan: zijt mijn navolgers.

1 Korinthe 9:12-14
Indien anderen deze macht over u deelachtig zijn, waarom niet veel meer wij? Doch wij hebben deze macht niet gebruikt, maar wij verdragen het al, opdat wij niet enige verhindering geven aan het Evangelie van Christus. Weet gij niet, dat degenen, die de heilige dingen bedienen, van het heilige eten? en die steeds bij het altaar zijn, met het altaar delen? Alzo heeft ook de Heere geordineerd dengenen, die het Evangelie verkondigen, dat zij van het Evangelie leven.

1 Korinthe 9:16-19
Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig! Want indien ik dat gewillig doe, zo heb ik loon, maar indien onwillig, de uitdeling is mij evenwel toebetrouwd. Wat loon heb ik dan? Namelijk dat ik, het Evangelie verkondigende, het Evangelie van Christus kosteloos stelle, om mijn macht in het Evangelie niet te misbruiken. Want daar ik van allen vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen.

1 Korinthe 9:1-5
Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat; door hetwelk gij ook zalig wordt, indien gij het behoudt op zodanige wijze, als ik het u verkondigd heb; tenzij dan dat gij tevergeefs geloofd hebt.
Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften; en dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften; en dat Hij is van Cefas gezien, daarna van de twaalven.

2 Korinthe 2:12-13
Voorts, als ik te Troas kwam, om het Evangelie van Christus te prediken, en als mij een deur geopend was in den Heere, zo heb ik geen rust gehad voor mijn geest, omdat ik Titus, mijn broeder, niet vond; maar, afscheid van hen genomen hebbende, vertrok ik naar Macedonië.

2 Korinthe 4:3-5
Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan;
in dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil.

2 Korinthe 8:7-9
Doch Gode zij dank, Die dezelfde naarstigheid voor u in het hart van Titus gegeven heeft;
dat hij de vermaning heeft aangenomen, en zeer naarstig zijnde, gewillig tot u gereisd is.
En wij hebben ook met hem gezonden den broeder, die lof heeft in het Evangelie door al de Gemeenten; en dat niet alleen, maar hij is ook van de Gemeenten verkoren, om met ons te reizen met deze gave, die van ons bediend wordt tot de heerlijkheid des Heeren Zelven, en de volvaardigheid uws gemoeds.

2 Korinthe 9:12-15
Want de bediening van dezen dienst vervult niet alleen het gebrek der heiligen, maar is ook overvloedig door vele dankzeggingen tot God; dewijl zij door de beproeving dezer bediening God verheerlijken over de onderwerping uwer belijdenis onder het Evangelie van Christus, en over de goeddadigheid der mededeling aan hen en aan allen; en door hun gebed voor u, welke naar u verlangen, om de uitnemende genade Gods over u. Doch Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave.

2 Korinthe 10:14-18
Want wij strekken onszelven niet te wijd uit, als die tot u niet zouden komen; want wij zijn ook gekomen tot u toe, in het Evangelie van Christus; niet roemende buiten de maat in anderer lieden arbeid, maar hebbende hoop, als uw geloof zal gewassen zijn, dat wij onder ulieden overvloediglijk zullen vergroot worden naar onzen regel; om het Evangelie te verkondigen in de plaatsen, die op gene zijde van u gelegen zijn; niet om te roemen in eens anders regel over hetgeen alrede bereid is. Doch wie roemt, die roeme in den Heere. Want niet die zichzelven prijst, maar dien de Heere prijst, die is beproefd.

2 Korinthe 11:1-4
Och, of gij mij een weinig verdroegt in de onwijsheid; ja ook, verdraagt mij! Want ik ben ijverig over u met een ijver Gods; want ik heb ulieden toebereid, om u als een reine maagd aan een man voor te stellen, namelijk aan Christus. Doch ik vrees, dat niet enigszins, gelijk de slang Eva door haar arglistigheid bedrogen heeft, alzo uw zinnen bedorven worden, om af te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is. Want indien degene, die komt, een anderen Jezus predikte, dien wij niet gepredikt hebben, of indien gij een anderen geest ontvingt, dien gij niet hebt ontvangen, of een ander Evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, zo verdroegt gij hem met recht.

Galaten 3:1-5
O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde?
Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees? Hebt gij zoveel tevergeefs geleden? Indien maar ook tevergeefs! Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

Galaten 3:8-9
En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden. Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham.

Galaten 4:11-15
Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb. Weest gij als ik, want ook ik ben als gij; broeders, ik bid u; gij hebt mij geen ongelijk gedaan. En gij weet, dat ik u door zwakheid des vleses het Evangelie de eerste maal verkondigd heb; en mijn verzoeking, die in mijn vlees geschiedde, hebt gij niet veracht noch verfoeid; maar gij naamt mij aan als een engel Gods, ja, als Christus Jezus. Welke was dan uw gelukachting? Want ik geef u getuigenis, dat gij, zo het mogelijk ware, uw ogen zoudt uitgegraven, en mij gegeven hebben.

Galaten 5:10-12
Ik vertrouw van u in den Heere, dat gij niet anders zult gevoelen; maar die u ontroert, zal het oordeel dragen, wie hij ook zij. Maar ik, broeders! Indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik nog vervolgd? Zo is dan de ergernis des kruises vernietigd. Och, of zij ook afgesneden werden, die u onrustig maken!

Efeze 1:11-14
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil; opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben. In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte; Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.

Efeze 2:16-17
En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende. En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.

Efeze 3:6-9
Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie; waarvan ik een dienaar geworden ben, naar de gave der genade Gods, die mij gegeven is, naar de werking Zijner kracht. Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus, en allen te verlichten, dat zij mogen verstaan, welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van alle eeuwen verborgen is geweest in God, Welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus.

Efeze 6:13-20
Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven. Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid; en de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes; bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord. Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen; en voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken; waarover ik een gezant ben in een keten, opdat ik in hetzelve vrijmoediglijk moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.

Filippenzen 1:2-7
Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus. Ik dank mijn God, zo dikwijls als ik uwer gedenk. (Te allen tijd in al mijn gebed voor u allen met blijdschap het gebed doende) Over uw gemeenschap aan het Evangelie, van den eersten dag af tot nu toe; vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus; gelijk het bij mij recht is, dat ik van u allen dit gevoel, omdat ik in mijn hart houde, dat gij, beide in mijn banden, en in mijn verantwoording en bevestiging van het Evangelie, gij allen, zeg ik, mijner genade mede deelachtig zijt.

Filippenzen 2:19-24
En ik hoop in den Heere Jezus Timotheüs haast tot u te zenden, opdat ik ook welgemoed moge zijn, als ik uw zaken zal verstaan hebben.Want ik heb niemand, die even alzo gemoed is, dewelke oprechtelijk uw zaken zal bezorgen.Want zij zoeken allen het hunne, niet hetgeen van Christus Jezus is. En gij weet zijn beproeving, dat hij, als een kind zijn vader, met mij gediend heeft in het Evangelie. Ik hoop dan wel dezen van stonde aan te zenden, zo haast als ik in mijn zaken zal voorzien hebben; doch ik vertrouw in den Heere, dat ik ook zelf haast tot u komen zal.

Filippenzen 4:1-3
Zo dan, mijn geliefde en zeer gewenste broeders, mijn blijdschap en kroon, staat alzo in den Heere, geliefden! Ik vermaan Euodia, en ik vermaan Syntyche, dat zij eensgezind zijn in den Heere.
En ik bid ook u, gij mijn oprechte metgezel, wees dezen vrouwen behulpzaam, die met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens, en de andere mijn medearbeiders, welker namen zijn in het boek des levens.

1 Thessalonicenzen 1:5
Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in vele verzekerdheid; gelijk gij weet, hoedanigen wij onder u geweest zijn om uwentwil.

1 Thessalonicenzen 2:1-4
Want gij weet zelven, broeders, onzen ingang tot u, dat die niet ijdel is geweest; maar, hoewel wij te voren geleden hadden, en ook ons smaadheid aangedaan was, gelijk gij weet, te Filippi, zo hebben wij nochtans vrijmoedigheid gebruikt in onzen God, om het Evangelie van God tot u te spreken in veel strijds. Want onze vermaning is niet geweest uit verleiding, noch uit onreinigheid, noch met bedrog; maar, gelijk wij van God beproefd zijn geweest, dat ons het Evangelie zou toebetrouwd worden, alzo spreken wij, niet als mensen behagende, maar Gode, Die onze harten beproeft.

1 Thessalonicenzen 2:8-9
Alzo wij, tot u zeer genegen zijnde, hebben u gaarne willen mededelen niet alleen het Evangelie van God, maar ook onze eigen zielen, daarom dat gij ons lief geworden waart. Want gij gedenkt, broeders, onzen arbeid en moeite; want nacht en dag werkende, opdat wij niemand onder u zouden lastig zijn, hebben wij het Evangelie van God onder u gepredikt.

1 Thessalonicenzen 3:1-3
Daarom, deze begeerte niet langer kunnende verdragen, hebben wij gaarne willen te Athene alleen gelaten worden; en hebben gezonden Timotheüs, onzen broeder, en Gods dienaar, en onzen medearbeider in het Evangelie van Christus, om u te versterken, en u te vermanen van uw geloof;
opdat niemand bewogen worde in deze verdrukkingen; want gij weet zelven, dat wij hiertoe gesteld zijn.

2 Thessalonicenzen 1:6-9
Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken; en u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht; met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn. Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,

2 Thessalonicenzen 2:13-17
Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid; waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onzen Heere Jezus Christus. Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief. En onze Heere Jezus Christus Zelf, en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade, vertrooste uw harten, en versterke u in alle goed woord en werk.

1 Timotheos 1:8-11
Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt; en hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
naar het Evangelie der heerlijkheid des zaligen Gods, dat mij toebetrouwd is.

2 Timotheos 1:8-11
Schaam u dan niet der getuigenis onzes Heeren, noch mijns die Zijn gevangene ben; maar lijd verdrukkingen met het Evangelie, naar de kracht Gods; Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen; doch nu geopenbaard is door de verschijning van onzen Zaligmaker Jezus Christus, Die den dood heeft te niet gedaan, en het leven en de onverderfelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie; waartoe ik gesteld ben een prediker, en een apostel, en een leraar der heidenen; om welke oorzaak ik ook deze dingen lijde, maar word niet beschaamd; want ik weet, Wien ik geloofd heb, en ik ben verzekerd, dat Hij machtig is, mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot dien dag.

2 Timotheos 2:7-9
Merk, hetgeen ik zeg; doch de Heere geve u verstand in alle dingen. Houd in gedachtenis, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit den zade Davids, naar mijn Evangelie; om hetwelk ik verdrukkingen lijde tot de banden toe, als een kwaaddoener; maar het Woord Gods is niet gebonden.

2 Timotheos 4:1-2
Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.

Hebreeën 4:1-2
Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn. Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.

Hebreeën 4:6-7
Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid, zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.

1 Petrus 1:11-12
Onderzoekende, op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.
Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.

1 Petrus 4:6
Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest.

1 Petrus 4:17-19
Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn? En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.

Openbaring 14:6-7
En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk; zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Handig, die bijbelsites :livre

Wat je hiermee ook bewijst is dat wat wij nu een kerkdienst noemen niet ondersteund wordt door bijbelteksten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Teksten waar we over de prediking en het Evangelie lezen:
...en toen volgde er een onafzienbare veelheid van woorden. Waarom, waartoe?
Je hebt heel goed je best gedaan om teksten te verzamelen over de prediking. Maar wat wil je ermee aantonen? Niet dat er niet gezongen wordt. Want het feit dat er niet over muziek wordt gesproken, wil nog niet zeggen dat die muziek er niet was. Misschien was die muziek wel zo vanzelfsprekend aanwezig dat men het niet nodig vond, dit te vermelden.
Als jij een preekverslag maakt, zet je er soms bij welke psalmen er gezongen zijn. Maar dat doet niet iedereen, en jij doet het ook niet altijd. Wil dat dan zeggen dat er in die dienst niet gezongen is? Natuurlijk niet.
Het knippen en plakken van al die teksten heeft je mooi van de straat gehouden, maar het nut ervan ontgaat me.
~~Soli Deo Gloria~~
jakobmarin

Jezus zong de Lofzang tijdens het Laatste Avondmaal (het Hallel: Psalm 115 - 118).
Qua hoeveelheid tekst meer dan er gezongen wordt in een gemiddelde kerkdienst..

Of er discipelen waren die instrumenten bespeelden, is me onbekend.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Je hebt heel goed je best gedaan om teksten te verzamelen over de prediking. Maar wat wil je ermee aantonen? Niet dat er niet gezongen wordt. Want het feit dat er niet over muziek wordt gesproken, wil nog niet zeggen dat die muziek er niet was. Misschien was die muziek wel zo vanzelfsprekend aanwezig dat men het niet nodig vond, dit te vermelden.
Als jij een preekverslag maakt, zet je er soms bij welke psalmen er gezongen zijn. Maar dat doet niet iedereen, en jij doet het ook niet altijd. Wil dat dan zeggen dat er in die dienst niet gezongen is? Natuurlijk niet.
Het knippen en plakken van al die teksten heeft je mooi van de straat gehouden, maar het nut ervan ontgaat me.
Het is een onderbouwing van wat ik eerder al zei, namelijk dat - anders dan in het Oude Testament - in het Nieuwe Testament de Woordverkondiging centraal staat. En dat er minder aandacht is voor voorbeelden en ceremonie.

Ik denk dat we dit aspect moeten betrekken in een discussie die gevoerd wordt over muziek en zang in de eredienst. Al te vaak wordt simpel gezegd dat we wel over trompetten etc. lezen in de Bijbel, maar dat we die instrumenten nu niet meer gebruiken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de kramp waarin we vaak schieten, terecht is met een beroep op het Nieuwe Testament. Ik zeg alleen dat we dit aspect er wel bij moeten betrekken. DIA heeft hier uitvoerig aandacht aan besteed, maar ook dat is maar één kant van de discussie denk ik.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Het was om te laten zien dat de prediking van het Evangelie centraal moet staan.
De Dienst der Zang is daarvan verschillend, en die niet kern dan de Dienst des Woords.
Lees deze teksten eens na, hoevaak wordt hier een muziekinstrument genoemd? En
daarbij, lees ook die teksten eens na, in hoeveel gevallen zou een muziekinstrument
nodig zijn voor de verkondiging van het Evangelie. Het gaat over het Woord.
Ik krijg af en toe de indruk dat juist de Dienst der Zang voor sommigen belangrijker
lijkt als de Dienst des Woords.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

knip
jakobmarin

Dit kun je toch niet volhouden als je de psalmen leest?!?
1 Halleluja!
Loof God in Zijn heiligdom,
loof Hem in Zijn machtig hemelgewelf.
Loof Hem om Zijn machtige daden,
loof Hem om Zijn geweldige grootheid.
Loof Hem met geschal van de bazuin,
loof Hem met luit en harp.
Loof Hem met tamboerijn en reidans,
loof Hem met snarenspel en fluit.
Loof Hem met helder klinkende cimbalen,
Loof Hem met luid klinkende cimbalen.
Laat alles wat adem heeft de HEERE loven.
Halleluja!
Onderstaande redeneringen komen op mij over: we moeten in de bijbel op zoek naar teksten waar uit blijkt dat er zo min mogelijk instrumenten en zang in de erediensten gebruikt mogen worden.
En Zang (met instrumenten) is óók Woord Verkondiging, waarom onderscheid maken?
Plaats reactie