Verontrustende berichten

DDD

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Je mag geen citaten uit hun verband halen, natuurlijk...

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... agne.dhtml

Verder zal het aan mijn inlevingsvermogen liggen. Ik vind sommige reacties zowel hierboven als in het PZC-artikel tamelijk dom. De opmerkingen klinken in mijn oren als die van een techneut die vindt dat in een reclamecampagne voor auto's de vermelding van vier wielen en een motor niet mag ontbreken.

Overigens weet ik niet beter dan dat de Ontmoetingskerk een gemeente is in de traditie van de Gereformeerde Bond, met enige evangelische invloeden. Maar dat geheel terzijde.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:Je opponenten lijken te denken dat de PKN God buitensluit (of liever binnen).
Ik geef dat citaat niet voor niets. Letterlijker kan je het niet zeggen dat je God buitensluit.
ddd schreef:De opmerkingen klinken in mijn oren als die van een techneut die vindt dat in een reclamecampagne voor auto's de vermelding van vier wielen en een motor niet mag ontbreken.
Aardig gevonden :-).

Maar het staat me tegen dat medediscussiegenoten als dom worden weggezet.

En je kunt een citaat niet ontkrachten door de volledige bron te noemen. Dat noem ik met drogredenen argumenteren. Zo van: 'kijk eens, er is ook een context'. Ga eens in op het citaat en probeer die welwillend uit te leggen.
Vagari

Bericht door Vagari »

Sjonge jonge, wat was Paulus dan toch lomp zeg. Hij jaagde zowat iedereen weg:

Romeinen 1:16 / STV
16 ‭‭Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet;‭³²‭ want het is een kracht Gods tot zaligheid‭³³‭ een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood,‭³⁴‭ en ‭ook‭ den Griek.‭

1Corinthiërs 1:23 / STV
23 ‭‭Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en‭⁵³‭ den Grieken een dwaasheid;‭⁵⁴‭‭
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Je mag geen citaten uit hun verband halen, natuurlijk...

Verder zal het aan mijn inlevingsvermogen liggen. Ik vind sommige reacties zowel hierboven als in het PZC-artikel tamelijk dom. De opmerkingen klinken in mijn oren als die van een techneut die vindt dat in een reclamecampagne voor auto's de vermelding van vier wielen en een motor niet mag ontbreken.

Overigens weet ik niet beter dan dat de Ontmoetingskerk een gemeente is in de traditie van de Gereformeerde Bond, met enige evangelische invloeden. Maar dat geheel terzijde.
Ahum...
Ik klik op er website van de ontmoetingskerk in Gouda.
1 - vrouwelijke predikant
2 - 5 vrouwelijke ouderlingen
3 - 4 vrouwelijke diakenen
Een gemeente wat voortkomt uit een federatie met de gereformeerde kerk...
Een gemeente staande in de traditie van de gereformeerde bond met wat evangelische invloeden?
Tja...
Wie is er hier nu dom?
DDD

Bericht door DDD »

@Herman:
Dat eerste is niet zo. Het blijft in deze campagne buiten beschouwing. En daar is een goede reden voor.

Ik zeg regelmatig domme dingen. Misschien was het bovenstaande ook dom. Ik gebruikte het slechts als voorbeeld voor een gebrek aan inlevingsvermogen. Eilander betwijfelde of ik wel helemaal eerlijk formuleerde toen ik meldde dat ik niets begreep van de problemen met deze slogan. Daar reageer ik op.

Overigens staat vandaag in het RD een interview over deze campagne, mijns inziens en terecht zonder de merkwaardige kritische vragen uit de PZC. De woordvoerder zegt: "Wij maken hongerig, maar in de gemeenten wordt het brood uitgedeeld'. En zo is het. Ik zie er werkelijk niets verontrustends in, behalve dan dat de gereformeerde gezindte zo kittelachtig van gehoor is geworden dat het er soms op lijkt dat men achter iedere ongewone uitspraak de duivel zelf meent te ontwaren. Dat zal een vorm van onzekerheid zijn, maar die verontrust mij dan weer erg.

Vervolgens het citaat. De campagne gaat nadrukkelijk niet over geloof en God. Wat is precies het probleem? Ik begrijp het oprecht niet. Er staat niet meer dan er staat. Deze campagne gaat niet over de motor en de wielen. Nou en? Ik heb daar verder weinig over toe te lichten. Iedereen die het in zijn verband leest, kan toch zien wat de bedoeling wél is?
DDD

Bericht door DDD »

Sheba schreef:

Ahum...
Een gemeente staande in de traditie van de gereformeerde bond met wat evangelische invloeden?
Tja...
Wie is er hier nu dom?
Over dat laatste hoef je niet lang in het ongewisse te blijven.

De PZC, ook wel de Provinciale Zeeuwse Courant genoemd, richt zich in het bijzonder op nieuws dat in Zeeland speelt. Gouda ligt in Zuid Holland, en Gouda komt dus in de PZC alleen in uitzonderlijke gevallen aan de orde.

Uiteraard kan de enkele overeenkomst van de naam tussen de Ontmoetingskerk in Middelburg en de Ontmoetingskerk in Gouda de Ontmoetingskerk in Middelburg op geen enkele manier worden aangerekend.

Mensen die daar wel een verband tussen leggen, zien ergens iets over het hoofd. Ik zal verder niet raden wat precies allemaal.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik begrijp nog echt het probleem niet.

"Geloven doe je in de kerk. Nadenken ook."

Waar in deze slogan mis je God?

En je hoeft ook niet hoogbegaafd te zijn om te begrijpen dat het de bedoeling is om mensen op die manier in aanraking te brengen met het Evangelie. Dat spreekt zo vanzelf, dat je dat er mijns inziens echt niet speciaal bij hoeft te zeggen.

Maar goed, het doet me denken aan dominees die in iedere preek melden dat zij het heus eerbiedig bedoelen, waar behalve henzelf geen mens aan twijfelt. Open deuren. Misschien zijn die toch voor sommige mensen nodig.
Als je het niet begrijpt, houdt het op. Zeker als je je opponenten op zo'n manier neerzet.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
Sheba schreef:

Ahum...
Tja...
Wie is er hier nu dom?
Over dat laatste hoef je niet lang in het ongewisse te blijven.

De PZC, ook wel de Provinciale Zeeuwse Courant genoemd, richt zich in het bijzonder op nieuws dat in Zeeland speelt. Gouda ligt in Zuid Holland, en Gouda komt dus in de PZC alleen in uitzonderlijke gevallen aan de orde.

Uiteraard kan de enkele overeenkomst van de naam tussen de Ontmoetingskerk in Middelburg en de Ontmoetingskerk in Gouda de Ontmoetingskerk in Middelburg op geen enkele manier worden aangerekend.

Mensen die daar wel een verband tussen leggen, zien ergens iets over het hoofd. Ik zal verder niet raden wat precies allemaal.

Ok, je had het over Middelburg. Ik dacht even dat je reageerde op de post van Refo waar over Gouda werd gesproken.

Maar ik sluit me verder aan bij anderen dat het vreemd Is dat er niet over God gesproken mag en kan worden in iets wat mensen naar de kerk zou moeten trekken. NB door een kerk zelf! En ik vind het triest om een ieder die niet jouw standpunt aanhangt als dom te betitelen.
::bye

Johannes de Doper noemde toch echt God in zijn prediking. En wat dacht je van Christus Zelf? En de apostelen? Wat een zegen dat zij het niet hielden in hun prediking op bijv. de zendingsreizen bij wat vaagheden.... om de mensen de 'kerk" binnen te trekken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind mensen die het niet met mij eens zijn niet perse dom. Ik heb überhaupt niemand als dom neergezet. Ik heb wel gezegd dat ik sommige reacties dom vind. En dat is iets anders, want ik heb ook gezegd dat ik zelf regelmatig domme dingen zeg. En ik ben niet dom.

Overigens begrijp ik niet dat 'dom' zo gevoelig ligt, terwijl atheist en 'nietszeggend' kennelijk wel mag.

Maar ik vind het oprecht onbegrijpelijk welke eisen sommige mensen stellen aan een reclameslogan van een kerk. Ik weet zeker dat bij een reclame voor Venz niemand over zulke dingen zou vallen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: De woordvoerder zegt: "Wij maken hongerig, maar in de gemeenten wordt het brood uitgedeeld'. En zo is het. Ik zie er werkelijk niets verontrustends in, behalve dan dat de gereformeerde gezindte zo kittelachtig van gehoor is geworden dat het er soms op lijkt dat men achter iedere ongewone uitspraak de duivel zelf meent te ontwaren.
Een dergelijke opmerking verhelderd veel. In ieder geval framen Trouw en NOS het bericht en leggen als buitenstaander dus al de vinger op de zere plek: He, de PKN voert campagne, maar niet over God. Dat is nieuws.

Ik heb de duivel er niet bijgehaald. En ik ben in het algemeen niet kittelachtig. Maar het Evangelie van Jezus verdoezelen (zie ook de teksten van Paulus) gaat me te ver.
Vervolgens het citaat. De campagne gaat nadrukkelijk niet over geloof en God. Wat is precies het probleem? Ik begrijp het oprecht niet. Er staat niet meer dan er staat. Deze campagne gaat niet over de motor en de wielen. Nou en? Ik heb daar verder weinig over toe te lichten. Iedereen die het in zijn verband leest, kan toch zien wat de bedoeling wél is?
Natuurlijk snap ik de bedoeling. Ik kan daar ook zeer ver in meekomen. Dat wil ik best toegeven. Maar je moet niet je eigen fundament gaan loochenen. Want dan bedot je de ontvanger van de boodschap. Dat is misschien wel de kern van mijn bezwaar, want reclame is altijd bedoelt om iemand onder halve voorwendselen jouw product te laten afnemen. En dat gebeurt hier ook.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Ik vind mensen die het niet met mij eens zijn niet perse dom. Ik heb überhaupt niemand als dom neergezet. Ik heb wel gezegd dat ik sommige reacties dom vind. En dat is iets anders, want ik heb ook gezegd dat ik zelf regelmatig domme dingen zeg. En ik ben niet dom.

Overigens begrijp ik niet dat 'dom' zo gevoelig ligt, terwijl atheist en 'nietszeggend' kennelijk wel mag.

Maar ik vind het oprecht onbegrijpelijk welke eisen sommige mensen stellen aan een reclameslogan van een kerk. Ik weet zeker dat bij een reclame voor Venz niemand over zulke dingen zou vallen.
Ik vraag mij zelfs af er wel over zingeving gesproken kan worden in dit verband. Wordt geloof dat niet iets rationeels... met wat gevoeligheden... om alleen als wij, ik, het sluitend kan krijgen het zin heeft om naar de kerk te gaan? Wie of wat staat er eigenlijk centraal?

En om het dan te gaan vergelijken met reclames van hagelslag,... of wat dan ook? :quoi
Platvloerser kan het m.i. bijna niet....

Zelfs op de radio viel het een interviewer op dat er niet over God werd gesproken... en dat was geen refo. Dus zo kittelachtig van gehoor zijn we nu ook weer niet!
DDD

Bericht door DDD »

@Sheba: als je bezwaar hebt tegen een reclamecampagne van een kerk, dan moet je dát aanvoeren. Dan kunnen we dáár een gesprek over voeren.

Maar inderdaad ben ik van mening dat een reclamecampagne voor een kerk niet wezenlijk anders is dan een andere reclamecampagne voor een serieus onderwerp. Misschien is Venz iets minder voor de hand liggend als vergelijking. Maar dat was prikkelend bedoeld. Want ik denk dat de bezwaren zich veel meer richten op het kenmerkende van veel reclamecampagnes: namelijk dat je er één ding uithaalt en dat belicht.

Ik zie dat ook in evangelisatiefolders die soms drie stukken, twee wegen en alle heilsfeiten en ook nog andere toelichtingen bevatten. Heel vermoeiend. Het ontbreekt nog maar aan voetnoten, bij wijze van spreken. Dat bedoel ik niet hard of vervelend. Het is een vervelende bijwerking van het idee dat iedere preek de laatste kan zijn en dus het gehele verhaal moet bevatten. Met als gevolg dat er nauwelijks tijd is om wat nieuws te melden, ook al duurt de preek meer dan een half uur.

@Herman:
De krant moet er natuurlijk een verhaal van maken. Maar ook in beide andere artikelen zie ik geen zorgwekkende citaten. En voor het overige kwam het commentaar niet alleen van jou. Alleen Vorst en Refo waren het met mij eens. Ik vatte het kort samen.

Van bedotten is heus geen sprake. De kennis van het christelijk geloof is in Nederland bedroevend. Maar dat de kerken iets met geloof in God te maken hebben is vrij algemeen bekend. Dat hoeft echt niet in zo'n reclamecampagne. Ik zie daarin echt géén verloochening van de boodschap.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik kan het toch niet laten. DDD, je weet toch, naar ik aanneem, wel hoe droevig de situatie in de PKN is? Dat daar predikanten gewoon openlijk mogen zeggen dat ze niet in het bestaan van God geloven, om het absolute dieptepunt maar te noemen.

Dat neem je toch mee in je achterhoofd als je naar deze nieuwe campagne kijkt. Dus dat 'kerken iets met geloof in God te maken hebben' is vreemd genoeg voor de PKN niet eens altijd het geval.
Het verbaast mij enorm dat je niet lijkt te beseffen dat het er alle schijn van heeft dat de vrijzinnige gemeenten binnen de PKN dit soort acties toejuichen, en het rechtzinnige gedeelte hier niets mee kan.

En het stoort mij dat je meer afkeer lijkt te hebben van een evangelisatiefolder waarin geprobeerd wordt recht te doen aan de Bijbelse boodschap, dan van een reclamecampagne van een kerk die voor een deel de Bijbelse boodschap verkwanselt!

Kun jij je geen kritiek voorstellen op deze zin? "Dat er wis en waarachtig nog wel andere dingen in een kerk plaatsvinden dan het uitsluitend voor wáár houden van een aantal geloofsovertuigingen – dát is waar deze campagne aandacht voor vraagt."

Of deze paragraaf (die misschien nog de beste van het hele stuk is): "Communicatie van de Protestantse Kerk moet honger creëren – geen brood uitdelen. Het moet mensen laten overwegen om naar de kerk te gaan. Dáár wordt het brood uitgedeeld, dáár klinkt het Evangelie. In de kerk - en dan wordt met nadruk bedoeld: in de plaatselijke geloofsgemeenschap - moet het brood worden uitgedeeld. En of dat brood bestaat uit een wellustig croissantje, glutenvrij speltbrood of spartaans roggebrood – dát is eerst en vooral aan de plaatselijke gemeente en haar voorganger."
Spartaans roggebrood, denk ik dan - wordt daar de Gereformeerde Bond mee bedoeld....?
DDD

Bericht door DDD »

Eerlijk gezegd was ik juist blij verrast met de citaten vanuit de PZC. Ook van plaatselijke kerkgemeenschappen die buiten mijn bevindelijk gereformeerde blikveld vallen, hoorde ik over God als kern van de geloofsgemeenschap. Het bevestigde voor mij dat de PKN meer belijdend is dan veel mensen in de gereformeerde gezindte voor waar houden.

Natuurlijk weet ik van de vrijzinnige stroming. Ik ga bij bijzondere gelegenheden zelfs wel eens ter kerke in een vrijzinnige kerk. Daar lopen verschillende predikanten rond die uit de Gereformeerde Bond afkomstig zijn. En soms is de preek inderdaad erg voorzichtig, en komt Jezus daarin (te) weinig voor.

Maar in zijn algemeenheid ben ik niet negatief over de orthodoxie van de PKN. Ik denk dat de tijden van Kuitert voor een groot deel voorbij zijn. De PKN is overwegend een belijdende kerk, uitzonderingen daargelaten. Veel moderamenleden zijn herkenbaar orthodox-christelijk.

Ik heb geen afkeer van een reclamefolder met de evangelieboodschap, maar ik vind het wel jammer dat er bergen geld worden uitgegeven zonder enig nut. Precies waar refo de vinger al bij legde. Dat geld kun je mijns inziens beter uitgeven aan een goede mediatraining voor een paar getalenteerde predikanten of evangelisten. En dat stoort mij niet zozeer, maar het doet mij wel pijn. Want het is wel allemaal collectegeld dat daaraan besteed wordt.

Ik stoor mij aan de uitdrukking 'wis en waarachtig'. Het komt op mij als vloeken over, maar dat klopt waarschijnlijk niet. Maar de diversiteit aan broodjes stoort mij niet. Diversiteit is mijns inziens juist een kerkelijke deugd. En ik zou ook helemaal niet overgevoelig reageren op de kwalificatie van roggebrood.

Maar goed. Ik heb geen bezwaar tegen jouw benadering en ik vind daar ook niets slecht aan. Je onderbouwt je mening en deels ben ik het ook met je eens, al zou ik daar niet dezelfde conclusies uit trekken. Maar ik heb wel ernstig bezwaar tegen het veroordelen van een kerk of campagne op basis van een paar kreten in de krant. Dat kan niet de bedoeling zijn.
mcgk

Bericht door mcgk »

Klopt het dat je graag discussies uitlokt en advocaat van de duivel wil spelen? Het is best vermoeiend.
DDD schreef: Maar in zijn algemeenheid ben ik niet negatief over de orthodoxie van de PKN. Ik denk dat de tijden van Kuitert voor een groot deel voorbij zijn. De PKN is overwegend een belijdende kerk, uitzonderingen daargelaten. Veel moderamenleden zijn herkenbaar orthodox-christelijk.
In ieder geval geeft deze reclamecampagne weer eens aan dat de PKN gewoon de voortzetting is van de aloude hervormde kerk.
Ik heb een bijzonder brede blik en ik ben echt niet alleen gebonden aan de refokerken. Maar wat jij nou orthodox-christelijk noemt is ten diepste niet orthodox-christelijk. Ik hoor behoorlijk vaak preken van zulke PKN predikanten en het zijn gewoon humanistische praatjes met een christelijk sausje. De opbouw van de erediensten is zeker nog orthodox-christelijk maar de praatjes (preken zijn het ten diepste niet) zijn dat niet. Ik snap dat jij dat als buitenstaander wellicht denkt: maar onderscheid die twee dingen alsjeblieft en focus je op hetgeen gezegd wordt. Dat Gods naam door de PKN bewust overgeslagen wordt is daar een uitvloeisel van. In de gemiddelde evangelische kerk is de preek orthodox-christelijker dan de PKN. Besef ook even dat de Geref. Bond en de Confes. Vereniging slechts een klein gedeelte zijn van de PKN. Wellicht niet in de Bible-belt, maar daarbuiten wel.
Gesloten