Verwachte boeken theologie

DDD

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Ik heb ook meer dan 40 meter en lang niet alles gelezen, ik lees eigenlijk meer van de bibliotheek. Maar het is fijn als je weet waar je iets kunt vinden. Toch is het geen goed teken als je meer tijd kwijt bent met het aanschaffen van boeken dan met het lezen ervan. Hoewel ik niet denk dat predikanten altijd hun eigen boeken aanschaffen.
dennis

Bericht door dennis »

In het verlengde van mijn eerdere bericht waarin ik schrijf dat ik liever een dominee met veel boeken dan een dominee zonder boeken zie, nog het volgende:

Een groot deel van de bibliotheek van de predikant bestaat uit naslagwerken. Die hoeven niet altijd (helemaal) gelezen te worden, maar niettemin kan het belangrijk zijn dat hij ze bezit. Studie is wezenlijk! Ik heb er moeite mee als daar - al dan niet subtiel - toch een tikje denigrerend over wordt gedaan.

Natuurlijk: alles kan een afgod worden. Maar ik geloof dat we er van uit moeten gaan dat predikanten veel boeken dienen te hebben en te bestuderen.
GerGem

Bericht door GerGem »

Zaterdag wordt er een jubileumboek en prekenboek uitgegeven door de Ger. Gem van Opheusden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GerGem schreef:Zaterdag wordt er een jubileumboek en prekenboek uitgegeven door de Ger. Gem van Opheusden.
Hoorde vorige week een preek vanuit Opheusden, waar ds. Lamain voorging.
Hij zei niet kerkistisch te zijn, en hij sprak dan ook tot 'beide gemeenten'.
Waarschijnlijk was de drempel toen weg, of in ieder geval zeer laag.
Dat is nog een stukje ware oecumene, niet dan? Om jaloers op te worden!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Auto

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
Hoorde vorige week een preek vanuit Opheusden, waar ds. Lamain voorging.
Hij zei niet kerkistisch te zijn, en hij sprak dan ook tot 'beide gemeenten'.
Lamain was breder dan je denkt, ik heb nu een aantal verhalen gehoord hoe hij in Amerika zijn contacten had ...... want daar kon het 'gewoon' en dat was wel wat anders dan in het vaderland.
refo

Bericht door refo »

Wat versta je onder 'breed'? Dat je ook vrienden hebt onder de 'smalstroom'?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Wat versta je onder 'breed'? Dat je ook vrienden hebt onder de 'smalstroom'?
Wie zijn de vrienden van de 'smalstroom' dan? Ik ken deze groep niet.
Zou u deze wat nader kunnen omschrijven?
Isala

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Hij zei niet kerkistisch te zijn, en hij sprak dan ook tot 'beide gemeenten'.
Elke zondag bidt onze predikant, niet alleen voor onze, maar voor alle kerken waar het Woord verkondigt wordt.
Hora est!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Hij zei niet kerkistisch te zijn, en hij sprak dan ook tot 'beide gemeenten'.
Elke zondag bidt onze predikant, niet alleen voor onze, maar voor alle kerken waar het Woord verkondigt wordt.
Bij ons ook.
Maar ik denk dat er wellicht ook gemeenten zijn waar dit niet altijd het geval is.
Kerkmuren zijn mensenwerk. Bovendien zei onze predikant eens in een interview
in het RD, de kerkmuren hebben wij opgetrokken, en ze staan op de verkeerde
plaats. (vrij verwoord, misschien staat het nog ergens online)
refo

Bericht door refo »

Zo'n opmerking is op zichzelf ook weer een kerkmuur.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Zo'n opmerking is op zichzelf ook weer een kerkmuur.
Hoe bedoel je dat?
peterf

Bericht door peterf »

-DIA- schreef:
Hoe bedoel je dat?
Ik denk dat refo bedoeld dat er dan eigenlijk wordt gezegd: Kerkmuren zijn prima, ze moeten alleen iets verzet worden.
refo

Bericht door refo »

peterf schreef:
-DIA- schreef:
Hoe bedoel je dat?
Ik denk dat refo bedoeld dat er dan eigenlijk wordt gezegd: Kerkmuren zijn prima, ze moeten alleen iets verzet worden.
Inderdaad.
Op zich zijn kerkmuren niet zo heel erg. We passen toch niet met z'n allen in één gebouw.
Maar ga niet steeds zeggen: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze, samen met degenen die het met mij eens zijn en de rest is brandhout. O God, wij danken u dat wij niet zijn zoals zijn daar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
peterf schreef:
-DIA- schreef:
Hoe bedoel je dat?
Inderdaad.
Op zich zijn kerkmuren niet zo heel erg. We passen toch niet met z'n allen in één gebouw.
Maar ga niet steeds zeggen: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze, samen met degenen die het met mij eens zijn en de rest is brandhout. O God, wij danken u dat wij niet zijn zoals zijn daar.
Nee dat is toch niet de bedoeling. De bedoeling is dat wat geestelijk één is nu als beenderen aan de mond
des grafs verspreid liggen. Of er wordt gesproken van de verbreking Jozefs. Het gaat over de toestand
waarin de zichtbare Kerk zich bevindt. En die staat is bedroevend als kerkmuren Gods volk moeten scheiden.
Deze kerkmuren zullen, als het recht ligt niet hoog zijn, maar anderzijds, ze zijn er wel, en ze staan op
plaatsen waar het volk Gods erdoor gescheiden optrekt. Dat zou ons toch wat moeten te zeggen hebben.
peterf

Bericht door peterf »

-DIA- schreef:Nee dat is toch niet de bedoeling. De bedoeling is dat wat geestelijk één is nu als beenderen aan de mond
des grafs verspreid liggen. Of er wordt gesproken van de verbreking Jozefs. Het gaat over de toestand
waarin de zichtbare Kerk zich bevindt. En die staat is bedroevend als kerkmuren Gods volk moeten scheiden.
Deze kerkmuren zullen, als het recht ligt niet hoog zijn, maar anderzijds, ze zijn er wel, en ze staan op
plaatsen waar het volk Gods erdoor gescheiden optrekt. Dat zou ons toch wat moeten te zeggen hebben.
Tja, bedroevend is het zeker DIA, daar is iedereen het over eens (hoop ik). Maar of er echt veel bedroefd onder zijn...
Plaats reactie