Vraag (pc en internet)
Re: Een vraag:
Het is gelukt!!
Na ruim een week de weldaad van de stilte van de Grote Stille Heide te hebben genoten
heb ik weer geluid!
Na ruim een week de weldaad van de stilte van de Grote Stille Heide te hebben genoten
heb ik weer geluid!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Proficiat!

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- Ireneüs van Lyon
Fijn! Het waren dus toch de drivers-DIA- schreef:Het is gelukt!!
heb ik weer geluid!

Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Een vraag: bij mijn gemeente staat de gehele gemeente bij het votum en groet. Nu merkte ik afgelopen zondag in de GG dat dit daar niet gebruikelijk is. Mijn vraag is: wie staan er dan precies? Alles wat tegen de wand watert? Alleen de belijdende manslidmaten? Of ook de jeugd?
Bij ons (GG) staat niemand tijdens het votum en de groet. Wel staat een gedeelte van de mannen tijdens het stil gebed voor de dienst.mcgk schreef:Een vraag: bij mijn gemeente staat de gehele gemeente bij het votum en groet. Nu merkte ik afgelopen zondag in de GG dat dit daar niet gebruikelijk is. Mijn vraag is: wie staan er dan precies? Alles wat tegen de wand watert? Alleen de belijdende manslidmaten? Of ook de jeugd?
- Niet meer zo actief -
Ik zie dat gebed altijd als een deel van het v&g. Maar ik bedoelde inderdaad het staan tijdens het gebed. Maar niet elke man doet dat?
Dat is heel verschillend en zijn niet echt richtlijnen voor.
Was pas ergens daar bleven de mannen staan bidden voor ze in de bank gingen zitten. Lastig als dat 5 minuten duurt en er iemand langs wil.
Spitten en niet moe worden.
Een weinig geduld doet wonderen.Ezen schreef:Was pas ergens daar bleven de mannen staan bidden voor ze in de bank gingen zitten. Lastig als dat 5 minuten duurt en er iemand langs wil.
- Niet meer zo actief -
Dat ken ik ook. ik vind het ook niet echt netjes eigenlijk, immers er is geklets en geluid van en door de kerkmensen, de organist speelt, niet echt geschikt om een gebed uit te spreken.Ezen schreef:Was pas ergens daar bleven de mannen staan bidden voor ze in de bank gingen zitten. Lastig als dat 5 minuten duurt en er iemand langs wil.
Ik ben voorstander dat iedereen zijn/haar gebed doet als de predikant met de kerkenraad dit ook doet in volkomen stilte.
-
Het is een hele grote chaos. Sommigen doen het (in mijn gemeente dan) wel. Anderen niet. Het heeft ook niks met belijdende mannelijke leden te maken, want degenen die gaan staan laten vaak ook hun zonen staan die nog lang geen belijdenis hebben kunnen doen.mcgk schreef:Ik zie dat gebed altijd als een deel van het v&g. Maar ik bedoelde inderdaad het staan tijdens het gebed. Maar niet elke man doet dat?
Het is m.i. overigens Bijbels onmogelijk te verklaren dat vrouwen moeten blijven zitten en mannen gaan staan bij een stil gebed. Het is ook geen gebruik uit de reformatie. Dus waar het vandaan komt weet ik niet.
Het is wel een oud gebruik, wat meer in onbruik raakt. Vroeger gingen meer mannen staan, nu veel minder.Curatorium schreef:Het is een hele grote chaos. Sommigen doen het (in mijn gemeente dan) wel. Anderen niet. Het heeft ook niks met belijdende mannelijke leden te maken, want degenen die gaan staan laten vaak ook hun zonen staan die nog lang geen belijdenis hebben kunnen doen.mcgk schreef:Ik zie dat gebed altijd als een deel van het v&g. Maar ik bedoelde inderdaad het staan tijdens het gebed. Maar niet elke man doet dat?
Het is m.i. overigens Bijbels onmogelijk te verklaren dat vrouwen moeten blijven zitten en mannen gaan staan bij een stil gebed. Het is ook geen gebruik uit de reformatie. Dus waar het vandaan komt weet ik niet.
Dat vrouwen blijven zitten heeft naar mijn gevoel ook te maken dat een vrouw niet openbaar voorgaat.
Ook bij (om wat te noemen) een gezelschap, gaat een man voor in gebed, en in geval er geen man aanwezig
is, of niemand de vrijmoedigheid het heeft, als het een klein gezelschap betreft, heb ik meegemaakt dan doet in
hoge uitzondering (tot beschaming van de man) een vrouw het gebed aan het begin en als besluit.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
in de column van Steef de Bruijn "Rustdag op internet" staat het volgende:
Weet iemand welke Bijbel app hier wordt bedoeld?....Een Bijbel-app heeft een duidelijke meerwaarde ten opzichte van een papieren versie. je kunt er de grondtekst, verklaringen en vertalingen raadplegen, tekst met tekst vergelijken, de kanttekeningen ernaast leggen, gedeelten uit de Bijbel of de Psalmen 'knippen', notities maken bij een tekst, leesroosters volgen en bladwijzers aanbrengen.....