Verontrustende berichten

Panny

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Panny »

Een nieuw dieptepunt?
http://nos.nl/artikel/2141797-protestan ... oemen.html
God wordt bewust niet genoemd, zegt een woordvoerder tegen de krant. "We willen het imago van de kerk bijstellen. Daarom gaat deze campagne nadrukkelijk niet over geloof en God", zegt ze tegen de krant.
DDD

Bericht door DDD »

Panny schreef:Een nieuw dieptepunt?
God wordt bewust niet genoemd, zegt een woordvoerder tegen de krant. "We willen het imago van de kerk bijstellen. Daarom gaat deze campagne nadrukkelijk niet over geloof en God", zegt ze tegen de krant.
Wat is precies het zorgelijke daaraan?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een kerk zonder God kan zichzelf opheffen. Het heeft geen boodschap meer.
Panny

Bericht door Panny »

DDD schreef:
Wat is precies het zorgelijke daaraan?
Naar welk imago ben je op zoek als je daarvoor moet zwijgen over geloof en God?
Dan blijft er van de kerk een theekransje over?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Eerlijk gezegd verbaast me dat niet van een kerkverband als de PKN.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:Een kerk zonder God kan zichzelf opheffen. Het heeft geen boodschap meer.
Maar dat is toch helemaal het punt niet? Het spotje wil uitdragen dat ook mensen die aan Gods bestaan twijfelen, in de kerkdiensten welkom zijn. Dat lijkt mij zeer te prijzen.

Los daarvan is vrijwel iedereen van de relatie tussen God en de kerk op de hoogte. Dus dat voegt in een reclamecampagne ook niet veel toe.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Maar dat is toch helemaal het punt niet? Het spotje wil uitdragen dat ook mensen die aan Gods bestaan twijfelen, in de kerkdiensten welkom zijn. Dat lijkt mij zeer te prijzen.

Los daarvan is vrijwel iedereen van de relatie tussen God en de kerk op de hoogte. Dus dat voegt in een reclamecampagne ook niet veel toe.
Wat betreft het eerste. Mensen die aan het bestaan van God twijfelen zijn zeer welkom in de kerk. Maar hoe zal je hen dan een boodschap meegeven als in de kerk blijkt dat het wél over een bestaande God gaat? Als de boodschap van de 'reclame' niet overeenkomt met het te leveren 'product' in de kerk, dan voelen mensen zich bedot.

Wat betreft het tweede. De 20e eeuw heeft genoegzaam laten zien dat het initiatief tot horizontaal verhaal ook een horizontaal verhaal blijft. De kerk is -nog steeds- geroepen de blijde boodschap van het Evangelie te verkondigen. Dus dat betekent dat je God niet kunt verzwijgen, omdat het Zijn boodschap is.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Wat een hoop reacties op basis van onvolledige informatie. Ik heb het interview gevolgd op radio 1 en kan me wel vinden in het standpunt van de PKN.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Maar dat is toch helemaal het punt niet? Het spotje wil uitdragen dat ook mensen die aan Gods bestaan twijfelen, in de kerkdiensten welkom zijn. Dat lijkt mij zeer te prijzen.

Wat betreft het eerste. Mensen die aan het bestaan van God twijfelen zijn zeer welkom in de kerk. Maar hoe zal je hen dan een boodschap meegeven als in de kerk blijkt dat het wél over een bestaande God gaat? Als de boodschap van de 'reclame' niet overeenkomt met het te leveren 'product' in de kerk, dan voelen mensen zich bedot.

Wat betreft het tweede. De 20e eeuw heeft genoegzaam laten zien dat het initiatief tot horizontaal verhaal ook een horizontaal verhaal blijft. De kerk is -nog steeds- geroepen de blijde boodschap van het Evangelie te verkondigen. Dus dat betekent dat je God niet kunt verzwijgen, omdat het Zijn boodschap is.
En wat komt er dan niet overeen? Dat is precies mijn vraag. Ik begrijp helemaal niets van deze 'bezwaren'.

En wat het met een horizontaal evangelie te maken heeft, is mij ook volkomen onduidelijk.
refo

Bericht door refo »

Onze evangelisatiecommissie organiseert ook high tea's voor onkerkelijke bejaarden, zonder dat er over 'het geloof' gepraat wordt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Probeer je dan in elk geval in te leven in de gedachtenwereld van je medeforummers, DDD. 'Helemaal niets' ervan begrijpen? Ik kan me dat niet voorstellen.

De PKN denkt in deze uiting althans uitermate oppervlakkig. Het gaat alleen over zingeving, tot jezelf komen en dat soort dingen. Waar lees je iets over een gedachte dat dit bedoeld is om mensen naar de kerk te krijgen om ze op die manier met het Evangelie in aanraking te brengen? Dan zou ik er nog enig begrip voor kunnen opbrengen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp nog echt het probleem niet.

"Geloven doe je in de kerk. Nadenken ook."

Waar in deze slogan mis je God?

En je hoeft ook niet hoogbegaafd te zijn om te begrijpen dat het de bedoeling is om mensen op die manier in aanraking te brengen met het Evangelie. Dat spreekt zo vanzelf, dat je dat er mijns inziens echt niet speciaal bij hoeft te zeggen.

Maar goed, het doet me denken aan dominees die in iedere preek melden dat zij het heus eerbiedig bedoelen, waar behalve henzelf geen mens aan twijfelt. Open deuren. Misschien zijn die toch voor sommige mensen nodig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dit zegt een woordvoerder van de PKN:

God blijft bewust achter de coulissen, meldt een woordvoerster van de kerk. "We willen het imago van de kerk bijstellen. Daarom gaat deze campagne nadrukkelijk niet over geloof en God.

Dat is niet te begrijpen. De slogan's kloppen beter, ja.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Ik begrijp nog echt het probleem niet.

En je hoeft ook niet hoogbegaafd te zijn om te begrijpen dat het de bedoeling is om mensen op die manier in aanraking te brengen met het Evangelie. Dat spreekt zo vanzelf, dat je dat er mijns inziens echt niet speciaal bij hoeft te zeggen.
Natuurlijk kan het dat je als kerk bijv. 6 posters maakt, waarbij er dan bij een aantal een spreuk als bovenstaande vermeld staat. Dat kan. In het seculiere nieuws lees je echter overal dat God bewust is weggelaten. En dan is het een ander verhaal. Dat had je zelf ook kunnen lezen. Het gaat in deze campagne echter niet om mensen in aanraking brengen met het evangelie, maar om mensen in aanraking te brengen tot een kerk waar je jezelf kan 'onthaasten en verwonderen'.
eilander schreef:Het gaat alleen over zingeving, tot jezelf komen en dat soort dingen.
Dat is natuurlijk ook de kern van het geloven van het grootste gedeelte van de PKN'ers. Vond de reactie hieronder (predikant van een behoorlijk progressieve gemeente met ooit bondswortels) wel mooi:
PZC schreef:Maar God en de kerk horen altijd bij elkaar, zegt dominee Bart de Bruin van de Ontmoetingskerk in Middelburg. Daarom vindt hij het jammer dat Zijn Naam niet wordt genoemd op de posters. "Zonder God heb ik geen boodschap. We zijn geen humanistisch verbond of iets intermenselijks. Het woord 'kerk' betekent letterlijk 'dat wat van de Heere is."

Hij vindt het wel goed dat de campagne laat zien dat ook gelovigen soms twijfelen en niet begrijpen hoe hun leven loopt. "In de preken ga ik ook op die vragen in. Maar tegelijk kan ik begrippen als onthaasten en troost niet zien zonder God. Hij is de Zingever. Die kern komt in de posters niet naar voren." De PKN-kerken kunnen het campagnemateriaal opvragen, in januari -de Maand van de Spiritualiteit- start de campagne. De Bruin: "We moeten dit nog bespreken in de kerkenraad. Maar ik betwijfel of we ze gaan ophangen."
Zie: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/g ... -1.6619200
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik begrijp nog echt het probleem niet.

Maar goed, het doet me denken aan dominees die in iedere preek melden dat zij het heus eerbiedig bedoelen, waar behalve henzelf geen mens aan twijfelt. Open deuren. Misschien zijn die toch voor sommige mensen nodig.
Men lijkt niet te begrijpen dat andere methoden niet werken. In Gouda wordt gefolderd. De enige reactie komt van mensen met een neeneesticker, die er toch een hebben gekregen.
Je opponenten lijken te denken dat de PKN God buitensluit (of liever binnen).
Gesloten