Kunnen we misschien een Kort Commentaar van u tegemoet lezen?Zonderling schreef:Nieuwe boek ds. Kort gekocht. Op verlanglijst staat nog het boek van Flavel: De Fontein des Levens.
Ik denk dat er overigens ook wel recensies zullen volgen.
Kunnen we misschien een Kort Commentaar van u tegemoet lezen?Zonderling schreef:Nieuwe boek ds. Kort gekocht. Op verlanglijst staat nog het boek van Flavel: De Fontein des Levens.
Inderdaad. Graag.-DIA- schreef:Kunnen we misschien een Kort Commentaar van u tegemoet lezen?Zonderling schreef:Nieuwe boek ds. Kort gekocht. Op verlanglijst staat nog het boek van Flavel: De Fontein des Levens.
Ik denk dat er overigens ook wel recensies zullen volgen.
Ik geloof dat ze in Trouw van afgelopen weekend zeer hoog gewaardeerd werden. Het verbaasde mij, omdat Trouw behoorlijk kritisch is op christelijke schrijvers.dennis schreef:Lila, van M. Robinson. (stond overigens recent een artikel over in het RD.)
Veel mensen vinden haar boeken saai, maar persoonlijk sprak 'Gilead' me best wel aan.
In het zicht van de naderende dood schreef Richard Baxter zijn Dying Thoughts (Gedachten over het sterven), een geschrift waarin hij zichzelf bemoedigt, opwekt en troost. Hij kijkt terug op zijn moeitevolle, maar ook rijke leven en blikt vooruit op de komende dood en het leven daarna. Wij horen hem worstelen met zijn twijfels en benauwdheden wanneer hij oog in oog staat met de eeuwigheid en ziet op zijn zondige hart. Hij beproeft zichzelf en onderzoekt hoe hij tegenover God staat.
In een overvloed aan mooie gedachten roept Baxter zichzelf (en zijn latere lezers) op, minder van de voorbijgaande wereld te houden en meer te verlangen voor altijd bij de Heere te zijn en zich met deze gedachte te vertroosten.
Heere, ik heb in hoop geleefd, ik heb gebeden, gewerkt, geleden en gewacht in hoop, en door Uw genade zal ik in hoop sterven.
Er staat een mooie en evenwichtige inleiding in van dr. P de Vries. Baxter had een paar standpunten die afweken van de hoofdstroom bij de puriteinen. Hij discussieerde daarover met o.a. John Owen maar ondanks hun verschillen zagen ze elkaar als trouwe dienstknechten van God.refo schreef:Richard Baxter? Jij?
Prof Baars heeft in de jaren ook vaak op het belang van de werken van Baxter gewezen.huisman schreef:Er staat een mooie en evenwichtige inleiding in van dr. P de Vries. Baxter had een paar standpunten die afweken van de hoofdstroom bij de puriteinen. Hij discussieerde daarover met o.a. John Owen maar ondanks hun verschillen zagen ze elkaar als trouwe dienstknechten van God.refo schreef:Richard Baxter? Jij?
Dit boekje is leerzaam en brengt een onderwerp aan bod waarover niet veel geschreven is maar wel erg belangrijk . (Perkins heeft ook een mooi boekje hierover geschreven :"Stervenskunst" )
P.S. Ik heb met prof van 't Spijker eens over Baxter gesproken en hij was furieus dat Baxter in de rechterkant van de gereformeerde gezindte zo verguisd werd (Dit gesprek vond plaats in de negentiger jaren van de vorige eeuw)
Ik hoop trouwens niet dat naar aanleiding van dit mooie boekje er een onheilige discussie op gang komt over de betrouwbaarheid van Baxter.
Het enige wat ik van Baxter weet, is dat meermaals gewaarschuwd werd voor Baxter. Ik meen dat er altijd een peperkorrel werd genoemd.... Het verband ben ik kwijt.huisman schreef:Er staat een mooie en evenwichtige inleiding in van dr. P de Vries. Baxter had een paar standpunten die afweken van de hoofdstroom bij de puriteinen. Hij discussieerde daarover met o.a. John Owen maar ondanks hun verschillen zagen ze elkaar als trouwe dienstknechten van God.refo schreef:Richard Baxter? Jij?
Dit boekje is leerzaam en brengt een onderwerp aan bod waarover niet veel geschreven is maar wel erg belangrijk . (Perkins heeft ook een mooi boekje hierover geschreven :"Stervenskunst" )
P.S. Ik heb met prof van 't Spijker eens over Baxter gesproken en hij was furieus dat Baxter in de rechterkant van de gereformeerde gezindte zo verguisd werd (Dit gesprek vond plaats in de negentiger jaren van de vorige eeuw)
Ik hoop trouwens niet dat naar aanleiding van dit mooie boekje er een onheilige discussie op gang komt over de betrouwbaarheid van Baxter.
Baxter week op een aantal punten af van de Calvinistische visie in zijn dagen, o.a.:Luther schreef: Het enige wat ik van Baxter weet, is dat meermaals gewaarschuwd werd voor Baxter. Ik meen dat er altijd een peperkorrel werd genoemd.... Het verband ben ik kwijt.
Ook onlangs aangeschaft. Heldere uitleg en hij draagt goede en wezenlijke argumenten aan.Auto schreef: