Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

MoesTuin
Verbannen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door MoesTuin »

en wij kregen Pizza :love
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
lien75 schreef:Kaasfondue met salade..... Even lekker gemakkelijk!
Doop je dan stokbrood in de kaasfondue?
Ik heb het eens op wintersportvakantie gedaan, toen was het erg lekker, maar best machtig.
Ja. Soms heb je wel ees bij de bakker van dat stevige brood wat je ook in Zwitserland hebt. Alleen is dat bij ons alleen op zaterdag. Stokbrood (Niet de afbak variant) is goedkoper.
Sommige mensen doen het ook met champignons, tomaat etc.

Het is machtig. dus bij ons is het dan geen toetje meer... Verder gewoon niet teveel eten. en je huis goed luchten! :)
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Ik heb het eens op wintersportvakantie gedaan, toen was het erg lekker, maar best machtig.
Ja. Soms heb je wel ees bij de bakker van dat stevige brood wat je ook in Zwitserland hebt. Alleen is dat bij ons alleen op zaterdag. Stokbrood (Niet de afbak variant) is goedkoper.

Het is machtig. dus bij ons is het dan geen toetje meer... Verder gewoon niet teveel eten. en je huis goed luchten! :)
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Mara schreef:

Alhoewel wij allemaal fervente kaaseters zijn, altijd eerst een volkorenboterham met kaas, staat fondue nooit op ons menu.
Jij bedoelt zeker dat zurige desembrood, dat je in Duitsland ook hebt?
Dat is lekker en voedzaam, vooral als je er kaas op doet. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
lien75 schreef:
Mara schreef:

Alhoewel wij allemaal fervente kaaseters zijn, altijd eerst een volkorenboterham met kaas, staat fondue nooit op ons menu.
Jij bedoelt zeker dat zurige desembrood, dat je in Duitsland ook hebt?
Dat is lekker en voedzaam, vooral als je er kaas op doet. :)
Nee. Gewoon stevig wit brood. En ze zien er dan ook echt een beetje uit zoals je de broden in het buitenland vaak bij de bakker koopt. Bakkerij Klootwijk....
Mara

Bericht door Mara »

Oh ja, dan weet ik het wel. :)
Dat Rotterdams wit is ook zo lekker, korst blijft knapperig.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb gisteravond tuinbonensoep gemaakt.
500 gr diepvries tuinbonen
100 gr diepvries doperwten
3 sjalotjes
100 gr bacon, klein gesneden
1 l kippenbouillon, heet
200 gr veldsla
1 eidooier
4 eetl slagroom
½ theel bonenkruid
zout, peper en boter

Kook de tuinbonen tot ze beetgaar zijn. Spoel ze af en laat uitlekken. Bak de bacon uit in wat boter. Schep de bacon uit de boter en fruit daar de ui in. Kook in een beetje van de bouillon de doperwten gaar. Doe de veldsla bij de uien, nog even hoog op en laat slinken.
Nu gaan we de soep in elkaar zetten. Uien en veldsla mogen bij de doperwten. Staafmixer er in. Als je een gladde puree hebt, mag dit mengsel bij de hete bouillon. Een beetje bonenkruid erbij, wat zout en peper naar smaak. De tuinbonen mogen erbij. Door verwarmen en de pan van het vuur halen. De eierdooier loskloppen met de room en door de warme soep roeren. Op warme borden serveren, met kruimels van de zeer fijngehakte bacon er over. Hier eet je mooie stukken zuurdesembrood bij. En zet een klein kommetje met een groene pittige olijfolie bij ieder bord. Gaan we morgen weer met de seizoenen mee.
===
Ik heb er kookroom en geen eidooier door gedaan en bonenkruid kon ik niet vinden. Maar het is een zachte romige soep. De kinderen houden helemaal niet van tuinboontjes als groente, maar op deze manier wel. Ik heb een handvol erwten niet meegepureerd.
Ik heb er sneetjes, gegratineerd met kaas, stokbrood bij geserveerd, en wat achtergehouden veldsla.
Het receptje heb ik van Telegraaf afgehaald.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Is de scherpe smaak van tuinbonen dan weg?
Mara

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Is de scherpe smaak van tuinbonen dan weg?
Ja juist.
Diepvriesbonen smaken sowieso anders dan verse en uit blik vind ik ze erg flauwig.
Omdat er erwtjes doorheen gaan, wordt het wat zoetig en de room maakt het fluweel.
De kinderen haten tuinbonen, ik hoef ze hier echt niet zo gekookt op tafel te zetten.
Maar ze hebben hier 2 kommen van op.
Vroeger dopte mijn moeder ze dubbel, dan begon ze met een vuilniszak vol en hield uiteindelijk 2 porties over.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Dat laatste snap ik niet, dubbel doppen? Als de schil eraf is is die er toch af? Ik moest vroeger ook wel meehelpen, vond het altijd lekker dat schilletje, zo zacht van binnen. Maar als je het aanraakte werd het plat en hard. Waarschijnlijk zat er veel vocht in. Ik moest het ook weleens op min wratten drukken, had nogal een hardnekkige bovenop mijn teen en daar scheen het goed tegen te helpen had mijn moeder gelezen. (NOT, niets hielp. Verdween uiteindelijk vanzelf)
Mara

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Dat laatste snap ik niet, dubbel doppen? Als de schil eraf is is die er toch af? Ik moest vroeger ook wel meehelpen, vond het altijd lekker dat schilletje, zo zacht van binnen. Maar als je het aanraakte werd het plat en hard. Waarschijnlijk zat er veel vocht in. Ik moest het ook weleens op min wratten drukken, had nogal een hardnekkige bovenop mijn teen en daar scheen het goed tegen te helpen had mijn moeder gelezen. (NOT, niets hielp. Verdween uiteindelijk vanzelf)
Vooral als het later in het jaar is, worden de bonen groter en de schil harder en stugger. Je ritst de boon open, haalt het kleine boontje eruit, dat heeft een bruinig schilletje. Dat moet er dan ook af. Dan houd je uiteindelijk een zacht, klein groen boontje over.
Mensen met gevoelige magen hadden daarom een hekel aan tuinbonen, ze lagen nogal "zwaar" zo, vooral vroeger, dan werden ze veel te lang gekookt.
Lekker is ook om ze in melk te koken, dan blijven ze mooi blank.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Bij ons lustte alleen mijn vader ze, hij kweekte er dan ook precies genoeg voor hem alleen ( incl. Natuurlijk een aantal maaltjes in de vriezer)
Mara

Bericht door Mara »

Misschien dan tijd voor een hernieuwde kennismaking? :)
Het is maar ruim een liter, één maaltijd.
Soms probeer ik iets wat één van ons niet lust op een andere manier te bereiden.
De ene keer is dat een succes, de andere keer een flop.
Met groenten wil ik nog wel eens experimenteren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zojuist een hele grote pan E-nummervrije tomatensoep gefabriceerd. Ben nu aan het proeven! Lekker! Dat kan dus, zonder smaakversterkers.
Mara

Bericht door Mara »

Anker schreef:Zojuist een hele grote pan E-nummervrije tomatensoep gefabriceerd. Ben nu aan het proeven! Lekker! Dat kan dus, zonder smaakversterkers.
In principe kun je geheel zonder E nummers koken.
Nu willen we natuurlijk wel even het recept. :langue
Plaats reactie