Verontrustende berichten

-DIA-

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Je zou Nacht und Nebel van Floris Bakels eens moeten lezen. Dan zijn de verschillen niet meer zo groot.
Wacht, dat gaat hier toch niet op? Deze man leed onrecht door anderen, een wereldse duivelse macht.
Het is bewonderenswaardig als je dan zo de kracht ontvangt: Ik zal mijn mond niet open doen, want Gij hebt het gedaan.
Veel hiervan ligt in het zachtmoedige karakter van de mens.
Maar dat is hier niet gaande. Hier iets diepers gaande. Dat is de strijd waar de Bijbel ook vol van staat. Lees de psalmen maar
eens aandachtig. "die mijne vijanden zijn zonder oorzaak".

Waarom? Had David daar reden voor gegeven? Nee. dat was louter de strijd der geesten die ook in deze dagen zeer actief is.
Hoe lang wordt de Waarheid nog verdragen? Als we wat open ogen hebben zien we welke verontrustende zaken of er wat dit
aangaat de kop opsteken. Lees elke de krant maar eens. Kijk ook daar maar eens hoe selectief de verontwaardiging daar is.
Nee dat is geen medelijden, echt niet.
En voor een groot deel zal het ook zijn uit onkunde. Daar de Waarheid op het scherpst van de snede in veel kerken niet meer
gebracht wordt. Als dat zo is dan verheft zich de strijd van een 'vrijgevochten' mens tegen wat hem of haar daar aan ontdekt.
Dat kan niet anders dan strijd veroorzaken? Zijn we echt goed thuis is de kerkgeschiedenis en de Bijbel?

En nogmaals, het gaat niet om mij, dan was ik al lang weggeweest. Wel om een rechtvaardige zaak, waar zo vele dwalingen
er bij doorkunnen. Maar wee, als je daar de vinger wat bij legt; dat kan niet anders dan wrevel opwekken.
Ben ik on-Bijbels? Of voel ik dit verkeerd, als een aanval op mijn persoon? Leer mij dan, want we lezen ook in de Psalmen:
De rechtvaardige sla mij. Dat is, dacht ik, toch uit een andere bron, dacht je niet?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Paal schreef:
ejvl schreef:@paal, hoe vind jij dat het hoort in volgorde dan?
Wat bedoel je?
De volgorde, schriftlezing, zingen, votum/groet, binnenkomen en dergelijke.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

"Ook in de kerk komen het moderne denken en de fragmentarisering van het leven van alle kanten naar je toe. Mensen zijn steeds minder trouw aan hun afkomst, shoppen heel gemakkelijk van de ene kerk naar de andere. De samenhang verbrokkelt en daardoor raken het reformatorisch onderwijs en de reformatorische politiek in de problemen. We zijn uit elkaar aan het vallen. - prof. Baars
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:"Ook in de kerk komen het moderne denken en de fragmentarisering van het leven van alle kanten naar je toe. Mensen zijn steeds minder trouw aan hun afkomst, shoppen heel gemakkelijk van de ene kerk naar de andere. De samenhang verbrokkelt en daardoor raken het reformatorisch onderwijs en de reformatorische politiek in de problemen. We zijn uit elkaar aan het vallen. - prof. Baars
Juist daarom had ik ook dit topic geopend. Ik ben, en dat is geen praatje, zeer verontrust over deze zaken. En dat gecombineerd met wat er nu allemaal in de wereld speelt. Het heeft me veel te zeggen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier een aantal op de persoon gerichte postings verwijderd.
Graag on-topic.
Paal

Bericht door Paal »

ejvl schreef:
Paal schreef:
Wat bedoel je?
Ach de volgorde vind ik geeneens zo belangrijk.
Wat mij betreft begint de dienst met het votum en groet uit Gods Woord, in het bijzijn van de gehele gemeente en kerkenraad. En of daarna eerst gezongen of eerst de schriftlezing plaatsvindt, vind ik niet zo belangrijk. Maar voorop staat voor mij wel dat Gods Woord centraal moet staan, dus begin er mee en eindig er mee en zorg dat dat de gehele dienst centraal staat.
samanthi

Bericht door samanthi »

Paal schreef:
ejvl schreef:
Paal schreef:
Wat bedoel je?
Ach de volgorde vind ik geeneens zo belangrijk.
Wat mij betreft begint de dienst met het votum en groet uit Gods Woord, in het bijzijn van de gehele gemeente en kerkenraad. En of daarna eerst gezongen of eerst de schriftlezing plaatsvindt, vind ik niet zo belangrijk. Maar voorop staat voor mij wel dat Gods Woord centraal moet staan, dus begin er mee en eindig er mee en zorg dat dat de gehele dienst centraal staat.
Zo? Openbaring 1 : 4 b
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;

5 En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

Dat deputaten man, vrouw en ambt in de GKv de conlusie hebben getrokken dat de GKv alle ambten open moeten stellen voor de vrouw.
Dit kerkverband is al langer de weg kwijt en deze opstelling zal er hopelijk toe leiden dat de CGK alle samenwerking zal stoppen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
claus

Bericht door claus »

Huisman, ik ben het grotendeels met je eens. Alleen ook bij de CGK zijn er plaatselijke kerken die de weg kwijt zijn en die diep in hun hart erg blij zijn met deze constatering van de GKV-Synode.
huisman

Bericht door huisman »

claus schreef:Huisman, ik ben het grotendeels met je eens. Alleen ook bij de CGK zijn er plaatselijke kerken die de weg kwijt zijn en die diep in hun hart erg blij zijn met deze constatering van de GKV-Synode.
Helaas heb je helemaal gelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Heb je ook een link waar ik de overweging van dit besluit kan vinden?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:Heb je ook een link waar ik de overweging van dit besluit kan vinden?
In het RD staan vrij uitgebreid de overwegingen.
RD schreef:De zogeheten zwijgteksten uit de brieven van Paulus aan de gemeente in Korinthe en aan Timotheüs betekenen volgens de vrijgemaakte deputaten niet dat vrouwen worden uitgesloten van kerkelijke ambten. „De strekking van de zwijgteksten is echter een andere, en bovendien gaan we daarmee voorbij aan de vrijmoedigheid waarmee de Bijbel vrouwen het woord geeft. Daarnaast worden door deze uitleg historische keuzes rond inrichting van ambten onterecht toegeschreven aan een directe opdracht uit de Bijbel.”

De deputaten erkennen dat de breuk met het verleden schadelijk kan zijn voor de relaties van de GKV met zusterkerken.
http://www.rd.nl/kerk-religie/deputaten ... -1.1140423

Hier al wat eerste reacties.
Prof. dr. J. Douma, die in 2014 de GKV verliet uit onvrede met de koers van de kerk, zegt niet verbaasd te zijn over het rapport. „Wat was er anders te verwachten als de GKV in principe bereid zijn zich te verenigen met de NGK, die de vrouw in het ambt al hebben geaccepteerd? Bovendien past het geheel in de oecumenische koers die deze kerken zijn gaan varen.”

Wat het tekstbewijs betreft raadt de ethicus ieder aan 1 Korintiërs 14 over de orde in de gemeente nog eens te lezen. „Paulus is niet alleen bezig in Korinthe tegenover een stel opdringende vrouwen. Hij wil dat de vrouwen in alle gemeenten zwijgen. Hij haalt er de wet van God bij en zijn eigen apostolisch gezag om dit de wil van God te noemen. Leg alle teksten ernaast die milder lijken te zijn, dan nog vind ik dat er acrobatische exegeten nodig zijn om de vrouw tot oudste in de christelijke kerk en tot predikante van het evangelie om te toveren. In de krant las ik dat de commissie door de teksten een ruimhartiger God gevonden heeft dan men dacht. Ik geloof dat het anders ligt. Men is zelf ruimhartiger geworden en blaast de teksten nu zo op, dat ze er vrolijker uitzien.”
Ds. H. G. Gunnink, emeritus predikant van de gkv te Ten Boer en te Zuidwolde (Gr.): „Ik heb het rapport nog niet gelezen, wel het „pijnpuntenverhaal”, waarin de zaken van dit rapport al aan de orde kwamen. De conclusie in de berichtgeving is terecht dat er sprake is van een breuk met het verleden en met de gereformeerde uitleg van de ‘zwijgteksten’ van de apostel Paulus. Ik kan niet begrijpen dat een uitleg van deze teksten uitkomt bij het omgekeerde van wat er staat. Wordt zo het spreken van de Schriften niet het zwijgen opgelegd? De deputaten schrijven dat zij „de opbouw van de gemeenten en het samen zoeken naar Gods wil” beogen. Maar voor opbouw moet je het Woord werkelijk aan het woord laten. En van samen zoeken lijkt mij geen sprake meer – er is gevonden. En wat de deputaten gevonden hebben, kan ík –met de beste wil van de wereld– niet vinden.

Als de synode besluiten zal nemen in overeenstemming met dit rapport, zal dat voor onder meer de kerken in Canada (CanRC) en Australië (FRCA) het einde van de betrekkingen betekenen, denk ik. Ik hoop en bid dat er nog GKV-kerkenraden en –kerkleden zijn die deze manier van Bijbellezen afwijzen.”
Curatorium

Bericht door Curatorium »

huisman schreef: Dit kerkverband is al langer de weg kwijt en deze opstelling zal er hopelijk toe leiden dat de CGK alle samenwerking zal stoppen.
Is dat een reële verwachting denk je?
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:Dat deputaten man, vrouw en ambt in de GKv de conlusie hebben getrokken dat de GKv alle ambten open moeten stellen voor de vrouw.
Dit kerkverband is al langer de weg kwijt en deze opstelling zal er hopelijk toe leiden dat de CGK alle samenwerking zal stoppen.
Tot voor kort ontkende de GKv alhier dat er ooit een vrouw op de kansel zou komen.
Ik hoop dat dit besluit er toe zal leiden dat er geen toenadering voor kanselruil/samenwerking zal worden gezocht, want als dit wel gebeurt is echt het hek van de dam.
Het zal mij niet eens verbazen als er over een paar jaar toch een vrouwelijke diaken is in een enkele CGK gemeente.
Er is immers een grote omslag van denken gaande w.b. de positie van de vrouw, ook in refokringen.
De kerk loopt altijd achter op de maatschappij, daar is het inmiddels heel vanzelfsprekend, nu de kerk nog.
Verschillende kerkgenootschappen zijn al door de knieën gegaan.
Ik denk dat het niet meer te keren valt huisman.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

Toch wel verontrustend dit. Van 1999 tot 2001 had Indonesie nog een moslim-theoloog als president, die meer rechten gaf aan Christenen en Chinezen, die de betrekkingen met Israel wilde verbeteren en die niet in verband is gebracht met corruptie. In de afgelopen jaren hebben Jakarta, Bandung en Surabaya goede leiders gekregen en gaan de steden echt vooruit. Maar je ziet nu dat het radicalisme opkomt en zijn lelijke gezicht laat zien.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... xtremisten
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gesloten