Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD
Berichten: 29028
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door DDD »

Waarom zou het lezen perse ter ontspanning moeten zijn? Ik zie dat verband niet zo direct. Met een goede afwisseling is ontspanning maar een relatief begrip, ook.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Panny schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Wat ik persoonlijk over lezen zou zeggen: We leven in de genadetijd. Deze hebben we niet te vermorsen.
Daarom is het ook dat ik al jarenlang persoonlijk geen romans of iets dergelijke meer lees. Ik kan die dan
ook niet aanbevelen.
Ik weet zelf wel dat ze (als we jong en gezond zijn) wel wat (tijdelijke) ontspanning kunnen bieden, en de ene roman is ook de andere niet.
Toch zou ik persoonlijk liever stichtelijke lectuur aanbevelen waar ook onze ziel wel bij kan varen.

Dat is dan zo kort als doenlijk een leesadvies. Ik heb ook met name de jongere generatie op het oog: De dagen dat je zegt:
"Ik heb geen lust in dezelve" zijn veel dichterbij dan je denkt, en ik weet ook dat je dat als je jong en gezond bent niet zo bij stilstaat,
of ook liever niet bij stil wil staan. Dat is de mens van nature.
Een goede genuanceerde post DIA.
Wat ik mij dan tegelijk afvraag, wat te denken van andere ontspanning? Muziek? Sport? Spelletjes? Computer? Tijdschriften?
Persoonlijk denk ik dat er wel tijd en ruimte voor ontspanning kan en mag zijn. Maar hoever gaan we hierin?
Ontspanning is inderdaad heel belangrijk.
En God heeft ook veel mooie dingen gegeven waarvan we mogen genieten.

Zelf zit ik heel de week al binnen op het werk en vaak savonds nog aan de studie.
Op vrije dagen kan ik echt niet ook nog een hele dag binnen goede boeken zitten lezen.
Ik denk dat God dit ook niet van ons vraagt.
Op vrije dagen ga ik het liefst met m'n camera de natuur in.. in weer en wind... lekker niets aan m'n hoofd. Echt ontspannen.
Ik geloof zeker dat God niet van ons vraagt om in onze "vrije tijd" alleen maar in de Bijbel te lezen en dat ontspanning ook goed is. Maar ik kan niet geloven dat we ter ontspanning boeken mogen lezen die volstrekt in tegenspraak zijn met wat God van ons vraagt. Waarin dus allerlei zonden worden bedacht en verheerlijkt, impliciet of expliciet.
Dat kun je niet vergelijken met de dagelijkse confrontatie met de gebrokenheid van deze wereld.
Dat we niet alles doen tot de eer van God is het gevolg van onze val. Dat we er geen zin in hebben vanzelf ook.
Natuurlijk zijn er geoorloofde dingen om te doen. Maar er we moeten wel alles doen tot Gods eer, en Zijn geopenbaarde wil.
En als we leven aan onze ziel kennen willen we dat ook, want dan is het toch: Hoe zoet zijn mij Uw redenen,
geen zoeter kan het gehemelte beter smaken. Of niet?.
Hetzij dat je eet, drinkt of wat anders, dat moet wel zijn tot eer van God. En wie gaat er dan vrijuit Niemand toch?
Blijft wel dat God het van ons eist als de Rechtvaardige en Rechthebbende.

Och, of wij Uw geboden volbrachten!
Genade, o hoogste Majesteit!
Gun, door het geloof, in Christus' krachten
Om die te doen uit dankbaarheid.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door kukkie30 »

Ik heb ''Dorsvloer vol confetti'' gelezen. Dat is toch wel een boek wat tegen de Bijbel ingaat. Is dat dan slecht? Dat denk ik niet, hoewel dat waarschijnlijk per persoon verschilt. Het is voor mij ook een ernstige waarschuwing geweest, net als Demas, die ook de wereld lief kreeg. Ook geeft het boek een visie op de kerk.
Ds. C. Mijderwijk zegt in de Waarheidsvriend: is er geen sprake geweest van een Christusprediking onder een deksel (2Kor.3:14)? Van een kerkgang waarin de verkondiging van een liefdevolle God (vrijwel) niet werd gehoord?

Nu wil ik hiermee niet een theologische discussie op gang brengen, maar wil ik aangeven dat het boek ook als reflectie op jezelf dienen kan.

Inclusief de verwerking, die er bij hoort, als je een boek voor school leest, denk ik zeker dat het leerzaam is geweest. Nuttiger in elk geval dan een willekeurig Amerikaans-christelijk romannetje, die vaak een leer verkondigen die net niet reformatorisch is. Zijn dat soort boeken dan niet gevaarlijk? En de Kameleon-serie, waar Hielke en Sietse thuisblijven bij de zondagse kerkgang van de ouders?

Dan blijven er niet veel boeken over die je lezen kunt. John Bunyan dan, maar die verkondigt weer een andere doopvisie, die ook in de Christenreis aan de orde komt.

Kortom: ik denk dat je niet-reformatorische boeken wel (Jan Wolkers niet dan) wel lezen kunt, zolang je je er maar van bewust bent dat ze een andere standpunt innemen dan jouw standpunt is. Via internet, en films (die ik overigens niet kijk), kom je ook in contact met andersdenkenden. Dat is op een reformatorische school echt niet anders, daar heeft een groot aantal ook afstand genomen van de catechismus in de zesde. Ik zal het er direct mee eens zijn dat een stichtelijk boek vele malen beter is dan een onchristelijk boek, maar ik durf het niet slecht te noemen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Waarom gaat 'dorsvloer vol confetti' tegen de bijbel in?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

Ik zie ook niet zo dat De Dorsvloer tegen de bijbel ingaat. Er zitten hier en daar wel wat elementen in, die het boek in mijn ogen minder sterk maken. Maar in zijn totaliteit geeft het wel een juist inkijkje in een refo-gezin.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Auto »

refo schreef:Ik zie ook niet zo dat De Dorsvloer tegen de bijbel ingaat. Er zitten hier en daar wel wat elementen in, die het boek in mijn ogen minder sterk maken. Maar in zijn totaliteit geeft het wel een juist inkijkje in een refo-gezin.
Tjonge, moeten jullie dan geen hulp zoeken als het er zo bij jullie toegaat?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

Speel niet op de man. :banni

In een ander gezin gaat het misschien anders, maar ze beschrijft er echt niets vreemds.
Dat Kateleine bijna met die kerel meegaat is wellicht wat extreem, maar zelfs daarin weet je blijkbaar als ouder niet wat er aan de rand van je gezin gebeurt.
Mannetje
Berichten: 7893
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mannetje »

Ik heb het boek ook gelezen, ik weet er niet veel meer van... Wel weet ik dat ik er weinig van herkende. Ik ben dan ook geen Zeeuw, maar toch. Ik zag ons gezin er niet in, maar ook niet direct een ander gezin. Daarmee zeg ik niet dat het boek geen inkijk geeft in Franca's thuis, maar wel dat het niet maatgevend is voor de gezindte.
Ook ben ik wel eens in Melis geweest, uut logeren, en ook dat herkende ik niet heel sterk.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Ik heb het boek ook gelezen, ik weet er niet veel meer van... Wel weet ik dat ik er weinig van herkende. Ik ben dan ook geen Zeeuw, maar toch. Ik zag ons gezin er niet in, maar ook niet direct een ander gezin. Daarmee zeg ik niet dat het boek geen inkijk geeft in Franca's thuis, maar wel dat het niet maatgevend is voor de gezindte.
Ook ben ik wel eens in Melis geweest, uut logeren, en ook dat herkende ik niet heel sterk.
Als je als kind op deze manier het gezin beschrijft waar je uit voortkomt, getuigt dat niet van veel liefde en respect voor je ouders.
Het is een slechte karikatuur.
Het had ook anders gekund.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Het is toch een roman, geen autobiografie? Ik denk niet dat je het boek moet lezen als 'echt gebeurd'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Ja tuurlijk, maar in dit geval?
Heb je haar interviews gelezen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Het is toch een roman, geen autobiografie? Ik denk niet dat je het boek moet lezen als 'echt gebeurd'.
Treur pretendeert op generlei wijze dat haar "Dorsvloer" autobiografisch is. Wel heeft zij dingen uit haar jeugd in het boek verwerkt, dat is helder. Maar het blijft fictie.
Wie in de refohoek is opgegroeid, z'n ogen en oren niet dicht heeft gehad en over enig schrijverstalent beschikt, krijgt genoeg bagage mee om nog ettelijke dorsvloeren vol te storten met confetti :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Het is toch een roman, geen autobiografie? Ik denk niet dat je het boek moet lezen als 'echt gebeurd'.
Treur pretendeert op generlei wijze dat haar "Dorsvloer" autobiografisch is. Wel heeft zij dingen uit haar jeugd in het boek verwerkt, dat is helder. Maar het blijft fictie.
Wie in de refohoek is opgegroeid, z'n ogen en oren niet dicht heeft gehad en over enig schrijverstalent beschikt, krijgt genoeg bagage mee om nog ettelijke dorsvloeren vol te storten met confetti :hum
Een dergelijk "wraak"boek zou ik niet uit mijn toetsenbord kunnen krijgen hoor.
Je kunt zoiets ook nog met een zekere dosis humor en mildheid doen.
Misschien nemen we allemaal zo onze kleinere frustraties mee vanwege een strenge wettische opvoeding.
Maar als je dan ouder wordt, zelf kinderen krijgt, ga je begrijpen waarom je ouders zo deden, waar ze je voor wilden behoeden.
En ondanks dat allemaal, zul je je dan ook herinneren dat je vaak heel hard moest lachen om die opa of dat die oma altijd heel lekker voor je kookte.
Negatieve gebeurtenissen schijnen langer te blijven hangen, maar je kunt ze ook proberen te relativeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Ezen »

Wat is er nu 'wraak' aan dat boek van Franka Treur?
Er staat geen lelijk woord richting ons in.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Posthoorn »

Ezen schreef:Wat is er nu 'wraak' aan dat boek van Franka Treur?
Er staat geen lelijk woord richting ons in.
Het is geen 'wraak', het is afrekenen met. Juist op de manier waarop ze dingen van het geloof beschrijft.
Maar deze discussie hebben we al eerder gevoerd. :hum
Plaats reactie