Het valt wel mooi samen met rellen bij defensie. Heftige pesterijen in Oirschot, Marco Kroon die mogelijk zijn ridderorde moet inleveren. Aan de andere kant wat Nederland in Afghanistan gedaan heeft lijkt wel weer goed. Het wordt behoorlijk gewaardeerd door de VN, juist omdat ze contact en vertrouwen proberen te krijgen met lokale bevolking en een poging doen om de mensen zelf een leven te laten opbouwen. Hierin was Nederland ook meer succesvol dan andere landen.
Willem schreef:
De plicht tot bevorderen van de internationale rechtsorde. En de koningin dineert bij een potentaat in het Midden Oosten. Heeft ze al langer goede vriendschapsbanden mee. En verder zijn er belangen enzo. Alleen niet die van de rechtsorde maar die van Shell en Havenbedrijf Rotterdam.
Haal maar gauw uit de grondwet, dan liegen we toch weer wat minder.
Dat gedoe over Oman begrijp ik niet helemaal. Oman is geen westerse democratie, maar het is een van de weinige landen waar de bevolking goed profiteert van de natuurlijke rijkdommen van het land en waar de chef ook nog oog voor zijn volk heeft. De protesten waren ook niet tegen de regering perse, maar meer voor meer inspraak. In Griekenland en Frankrijk zijn de protesten over het algemeen heftiger.
Verder mag dat Olie verhaal met Libie me wel eens uitgelegd worden. Er is een contact met Kadaffi, een machtswisseling daar geeft alleen maar onzekerheid. Als het westen ergens financieel bij gebaat is, is het wel dat Kadaffi aan de macht blijft. Ik denk dat hier echt wel de voornaamste reden is om een tweede Bosnie of Kosovo te voorkomen. Al blijft het vreemd dat men dan niet ingrijpt in Ivoorkust, waar men nog wat heftiger aan het doden is.
1. Ik ondersteun de Libie actie wel degelijk. Maar als je ingrijpt, doe het dan goed. Geen woorden (in de grondwet) maar daden.
2. Een kosten / opbrengsten vergelijking is geen reden tot wel/niet ingrijpen. Dat interesseert me ook niet. Noord Korea had allang - met de grondwet in de hand - aangepakt moeten worden, al kost dat heel wat meer dan het oplevert. Gebeurd niet. En nu, bij het in gevaar komen van eigen banen, moet het grondwet artikel uit de kast worden gehaald?
3. Er komen geen 10.000 werklozen bij. Er komen waarschijnlijk duizenden gedwongen ontslagen maar ook die duizenden worden lang niet allemaal werklozen. Het gros betreft burger personeel die - met deze bezuiniging in het vooruitzicht - nu al druk aan het solliciteren zijn.
Organon is verder bedrijfsleven. Defensie is overheid en wordt betaalt door de belastingbetaler.
Maar niet teveel luisteren naar de vakbonden. En niet te zielig doen. Organisaties dijen uit en moeten dan weer krimpen. Dat is een zowiezo al een normale bedrijfscyclus. In de huidige markt komt daarbij dat alleen constante innovatie en efficientieslagen e.e.a betaalbaar en effectief houden. Beschouw deze bezuinigingen nu eens als kansen i.p.v. als bedreigingen. Alleen de mens die meent dat zijn huis tot in eeuwigheid staat verbaast zich en wordt boos als de realiteit leert dat alles veranderd en dat niets beklijft.
1) Het handhaven van het vliegverbod lijkt me wel een goed iets.
2) Een beetje pragmatisme is niet verkeerd. Militair ingrijpen in NK zorgt er waarschijnlijk voor dat Seoel plat gaat en de bevolking van NK er ook niet echt direct op vooruitgaat. Er moet wel een redelijke kans op iets te winnen zijn bij ingrijpen lijkt me zo.
3) Ben ik het zowaar wel mee eens. (De bezuinigingen op onderwijs zijn weer slecht voor mij, maar ik vind het eigenlijk geen slecht idee).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."