Het echte MANIFEST

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door jacob
moet er ook niet een verwijzing komen naar de traditie. Waarschijnlijk zullen ook daar problemen ontstaan.

dragen van broek door vrouwen
gebruik van hoedjes in de kerk
haardracht van de vrouw
dragen van sieraden/make up
zondagsheiliging
enzv

Zaken waar waarschijnlijk niet helemaal eenduidig over zal worden gedacht.
Dit is niet zo relevant denk ik.

Het gaat er in eerste instantie om dat kerkenraden individueel predikanten uit andere kerkverbanden uit moeten kunnen nodigen. Hoe de gemeenteleden in de kerk komen en hoe ze zich verder gedragen, dat zal geen verschil uit maken met nu. Kerkenraad is en blijft zelf de 'baas' in hun gemeente.

[Aangepast op 9/6/04 door Pim]
hmm het kan misschien geen verschil uitmaken voor jou. Maar misschien wel voor andere.

ik ben er ook niet voor overigens. Maar ik vrees dat je er niet onder uit komt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
moet er ook niet een verwijzing komen naar de traditie. Waarschijnlijk zullen ook daar problemen ontstaan.

dragen van broek door vrouwen
gebruik van hoedjes in de kerk
haardracht van de vrouw
dragen van sieraden/make up
zondagsheiliging
enzv

Zaken waar waarschijnlijk niet helemaal eenduidig over zal worden gedacht.
Dit is niet zo relevant denk ik.

Het gaat er in eerste instantie om dat kerkenraden individueel predikanten uit andere kerkverbanden uit moeten kunnen nodigen. Hoe de gemeenteleden in de kerk komen en hoe ze zich verder gedragen, dat zal geen verschil uit maken met nu. Kerkenraad is en blijft zelf de 'baas' in hun gemeente.

[Aangepast op 9/6/04 door Pim]
hmm het kan misschien geen verschil uitmaken voor jou. Maar misschien wel voor andere.

ik ben er ook niet voor overigens. Maar ik vrees dat je er niet onder uit komt.
Maar is het relevant voor het manifest? Dat vraag ik me namelijk af. Niemand wordt namelijk verplicht samen te gaan werken, maar we roepen de kerken op de deur voor elkaar open te zetten! Als er dan bepaalde gemeenten zijn zich willen blijven beperken tot hun eigen kerkverband dan is dat jammer, maar prima.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Mensen, er klopt iets niet. Als het zou zijn dat primair kanselruil (waaronder ik versta 'gastpreken' ) wordt nagestreefd en niet een samengan van kerkverbanden, wat is dan de relavantie van bijvoorbeeld de eis dat de DKO wordt toegepast. Dat vat ik niet.

[Aangepast op 9/6/04 door Adrianus]
Kanselruil in een bedding van federatieve samenwerking is volgens mij de eerste aanzet. Uiteindelijk is het streven een samengaan, dat lijkt me logisch. Maar je moet ergens beginnen!

En wat betreft de verdere uitwerking, dan hebben we het over samenwerking waarbij de punten uit het manifest als uitgangspunt dienen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim Kanselruil
........... kansels zijn vaak aardig groot hoor....... zal een gesleep worden met die dingen.........

Een 'breekje' van Breekijzertje
Grace

Bericht door Grace »

Dag,

Ik volg de topic aandachtig. Wat zou het goed zijn als deze allen bij elkaar kwamen. Ik proef echter ook hier al weer bij sommige posters de gedachte en bij mezelf ook vaak:

"we bidden(dat hoop ik ten zeerste), willen, verlangen allemaal naar eenheid, maar ten diepste bedoelen we hiermee toch dat we eigenlijk willen dat de ANDER zo gaat worden en denken als WIJ."

En ik denk dat het hier fout gaat. We willen eenheid(waarom eigenlijk...), maar we willen wel dezelfde blijven en absoluut niets opgeven van wat wíj hebben(opgebouwd). Eenhied. Oké, maar wel op ONZE manier.

Ik krijg de indruk en hoop het eigenlijk ook, dat de Heere door alle bastions van kerkelijk Nederland heen blaast. Alle menselijke bouwwerken worden afgebroken. Wat blijft er over? Of willen we niet zien, dat de Heere hier een bedoeling mee heeft en bouwen meteen weer nieuwe muren en nieuwe (eigen) koninkrijkjes. We hebben ons veilig gewaand achter onze muren van de 'gereformeerde gezindte'. En die is me van harte lief, ik ben er zelf ook één van, maar het blijkt dat dit bouwwerk zo lek is als een zeef. Dan hoef je alleen maar de ontwikkelingen op kerkelijk gebied van de afgelopen twee jaar te bekijken(jongeren&media, prediking, SOW,etc,etc) en dat is maar een topje van de ijsberg, echt waar!
En de Heere breekt nogmaals alles af. Ik hoop dat de scheiding wat meer zichtbaar gaat worden. Niet van kerkverbanden of instituuten(waar wij mee bezig zijn), maar van ZIJ die God in waarheid hebben liefgekregen en Hem iedere dag van ganser harte volgen en ZIJ die wel met de mond belijden christen te zijn en naar de kerk gaan, maar wier hart verre van Hem is. Daar verlang ik naar. Dat inderdaad bijeen komt wat bijeen hoort. Over kerkmuren heen. Maar wel op de manier zoals God het ziet en wil. Dat zal anders gaan dan wij denken. Maar die tijd is nog niet gekomen, want we zijn 'met elkaar' nog niet aan een eind gekomen. En we hebben eigenlijk God nog niet nodig. Pas als God Zelf er aan te pas komt, kunnen we grote dingen verwachten. Niet eerst wij: dan de Heere achter ons aan. Juist andersom. Voor mijn gevoel zou ik nog veel meer willen zeggen, maar ik kan het niet goed onder woorden brengen. Vandaar

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace

Bericht door Grace »

Adrianus,

Ik vind(wie ben ik!) het een zeer nobel streven en ben van harte voorstander van het manifest. Maar ik denk dat we niet door hebben waar we mee bezig zijn, anders gezegd waar we aan werken en waar we naar verlangen. Als dit werkelijk de intentie van ons hart is en je gaat hier voor, dan betekent het gewoon concreet dat je je eigen ideeen naar achteren moet schuiven en de eenheid voorop moet zetten. En dat bedoel ik te zeggen, is voor vele mensen onmogelijk. Gaat hier mee door. Maar als God het huis niet bouwt, arbeiders bouwen te vergeefs. Een concrete vraag: ik hoop dat je hem beantwoord en als je dat niet wil doe, God kent je hart!

Bid jij voor deze eenheid? Heb je er überhaupt al voor gebeden? Hoe lang per dag? En hoe lang ben je hier per dag met anderen over aan het praten. Kortom weet God ervan dat we echt die eenheid verlangen omdat het tot schade is van Zijn lichaam en Naam.

Ik vrees wel eens dat we zo veel bezig zijn met van alles en nog wat, maar dat we De Belangrijkste voor Wie alles doen uit het oog verliezn. Begrijp je wat ik bedoel?
Grace

Bericht door Grace »

Adrianus,

Daar kan ik me van harte bij aan sluiten, dan gaat echter het wel over Zijn Lichaam. Dat is een eenheid. Dat zin al diegenen die Zijn verschijning hebben liefgekregen. En dat gaat niet over uiterlijke verbanden. Zijn Lichaam is één. Door alles wat wij er van gemaakt hebben.

Je vroeg daar net om iets concreets. Mijn voorstel voor alle mensen die dit manifest van ganser harte willen: kom één keer per maand bij elkaar en in kleinere verbanden één keer in de week of twee weken bij elkaar en gaat met elkaar op de knieen of GOD EEN EENHEID WIL GEVEN en of Hij een Manifest wil creeren. Kijk dan of er nog zoveel mensen zijn die eenheid willen. Meestal vallen er dan een hoop af. Toch zal zoiets alleen in weg van verootmoediging gestalte krijgen. Kijk de geschiedenis maar na. Iedere opwekking wordt geboren in verootmoedigend gebed.

mvrgr, Grace
Auto

Bericht door Auto »

Ik weet het niet hoor, maar druk bezig zijn om zaken vast te leggen is denk niet hetgeen gevraagd wordt op dit moment. Op allerlei fronten is er wat aan de hand. De predikant van gergem die ik citeerde is er ook duidelijk dat je 10x iets kan vastleggen mbt het verbond, maar je komt er toch niet uit. Wordt het hier dunnetjes over gedaan?

Is het niet beter om eens af te wachten wat de komende maanden gaat gebeuren? Of snap ik het niet helemaal?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Auto
Ik weet het niet hoor, maar druk bezig zijn om zaken vast te leggen is denk niet hetgeen gevraagd wordt op dit moment. Op allerlei fronten is er wat aan de hand. De predikant van gergem die ik citeerde is er ook duidelijk dat je 10x iets kan vastleggen mbt het verbond, maar je komt er toch niet uit. Wordt het hier dunnetjes over gedaan?

Is het niet beter om eens af te wachten wat de komende maanden gaat gebeuren? Of snap ik het niet helemaal?
Misschien heb je wel gelijk Auto.

We moeten ook bescheiden zijn: dit Manifest gaat zeker de wereld niet veranderen.

Wel zou het een hulpstuk kunnen zijn voor al diegenen (in de HNHK en andere verbanden) die de komende maanden na willen gaan denken over samenwerking tussen deze verbanden.

Ik ben van overtuiging dat als je een beetje goede wil hebt, en elkaar erkent op gevoelige punten, je een heel eind kunt komen. En in dit Manifest wordt niets dichtgetimmerd, maar juist naar "common ground" gezocht op punten waar veel controverse over is geweest. Dan is het te simpel om te zeggen: aan de Schrift en de drie formulieren hebben we genoeg. Dat hebben we nl. ook, maar we kunnen controverses van de laatste 100 jaar niet ontkennen of wegpoetsen. Wat we wel kunnen, is overeenkomsten benoemen en benadrukken, en constructief in gesprek gaan!

Niet uit een onheilig activisme, maar onder beding van 's Heeren onmisbare zegen!
Auto

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door Auto

Misschien heb je wel gelijk Auto.

We moeten ook bescheiden zijn: dit Manifest gaat zeker de wereld niet veranderen.

Wel zou het een hulpstuk kunnen zijn voor al diegenen (in de HNHK en andere verbanden) die de komende maanden na willen gaan denken over samenwerking tussen deze verbanden.

Ik ben van overtuiging dat als je een beetje goede wil hebt, en elkaar erkent op gevoelige punten, je een heel eind kunt komen. En in dit Manifest wordt niets dichtgetimmerd, maar juist naar "common ground" gezocht op punten waar veel controverse over is geweest. Dan is het te simpel om te zeggen: aan de Schrift en de drie formulieren hebben we genoeg. Dat hebben we nl. ook, maar we kunnen controverses van de laatste 100 jaar niet ontkennen of wegpoetsen. Wat we wel kunnen, is overeenkomsten benoemen en benadrukken, en constructief in gesprek gaan!

Niet uit een onheilig activisme, maar onder beding van 's Heeren onmisbare zegen!
Zijn wij de aangewezen personen hiervoor?

Binnenkort is er de synode van de Herst.Ned.Herv.Kerk, in september de synode van de Ger.Gem. en ook van de CGK. Wat ik begrepen heb zal er misschien een oproep komen om de kerken binnen de reformatorische gezindte op te roepen om met elkaar te gaan praten. Met mijn bescheiden mening, dan zal dat toch veel meer effect hebben om dan achter die mensen te gaan staan die de gesprekken moeten gaan voeren? Dan is er toch gebed nodig of de Heere wil bijeen vergaderen wat nu verstrooit ligt?

Van het stuk wat ik citeerde ziet de predikant in dat je een heleboel kan vastleggen maar dat er gesproken moet worden. Van hart tot hart en niet met polemieken zoals in de jaren '30. We hebben gezien wat er is van gekomen.
Plaats reactie