Anonieme brieven

Marco

Re: Anonieme brieven

Bericht door Marco »

DDD schreef:Ik zou behalve bidden en de kerkenraadsvergaderingen bijwonen zo gauw niet weten welke taken iedere ouderling zou moeten doen. Voor een dominee is dat wel iets meer, die moet naast preken toch ook wel enig talent hebben voor pastorale bezoeken, als dat enigszins kan. Anders kun je iemand beter alleen een preekbevoegdheid geven, of je moet er een pastoraal medewerker bij aannemen. Maar dat schijnt in de Gereformeerde Gemeenten niet zo gemakkelijk te zijn.
Primaire taak voor ouderling is huisbezoek. Daar hoort bidden bij, maar dat is taak voor iedere gelovige ('taak'? - raar woord eigenlijk..).
De kerkenraadsvergaderingen zijn ook belangrijk, maar niet de core-business.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is het een primaire taak van een ouderling om huisbezoeken te doen? Ik zie misschien iets over het hoofd, maar als er vijf ouderlingen zijn die goed huisbezoeken kunnen doen maar slecht kunnen voorgaan in de erediensten -in een situatie van het ontbreken van een dominee- dan lijkt het me prima als er een ouderling komt die zich alleen maar bezighoudt met het leiden van kerkdiensten. Dan zijn de anderen daar ook van verlost. Volgens mij is het de taak van de ouderlingen de kerk te besturen en te zorgen dat alle taken van de kerkenraad op een goede manier vervuld worden. Dat hoeft niet allemaal door iedereen te gebeuren. Dat doe je met preeklezen of catechisatie geven toch ook niet? Hoewel er wel gemeenten zijn waar alle ouderlingen preeklezen, wat zeker niet altijd fijn is voor de gemeenteleden.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

DDD schreef:Waarom is het een primaire taak van een ouderling om huisbezoeken te doen?
Ouderlingen hebben als taak om (geestelijk) leiding te geven aan en toezicht te houden op de gemeente. Naast de kerkenraadsvergaderingen vormt het doen van huisbezoeken m.i. de belangrijkste taak van ouderlingen. Op die manier kan de kerkenraad concreet meeleven met het persoonlijk leven van haar gemeenteleden en het geestelijk leven in de gemeente bevorderen.
Hier beneden is het niet.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedere ouderling afzonderlijk daar perse een talent voor hoeft te hebben.
Germanicus

DDD schreef:Natuurlijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedere ouderling afzonderlijk daar perse een talent voor hoeft te hebben.
In onze gemeente(n) is de diversiteit van talenten binnen de kerkenraad wel goed georganiseerd, vind ik. Enerzijds hebben we de wijkouderlingen (met meer pastorale verantwoordelijkheid) en anderzijds de ouderling-kerkrentmeesters (met meer 'stoffelijke' verantwoordelijkheid).

Tegelijkertijd is 'talent' of 'aanleg' niet alles natuurlijk. Je hebt ook nog zoiets als 'bekwaam gemaakt worden door de Heilige Geest'. Ik denk dat daar de nadruk op moet liggen - waarbij uiteraard gekeken moet/mag worden naar iemands (van nature aanwezige) sterke punten.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk is het prima als mensen bekwaam gemaakt worden. Maar dat blijkt dan ook natuurlijk in de praktijk.

Wat mij betreft is de discussie of alle ouderlingen talent zouden moeten hebben voor huisbezoeken, dat vind ik niet. Maar dan moeten ze ze ook niet doen natuurlijk. Daar zit vaak het probleem.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

DDD schreef:Natuurlijk is het prima als mensen bekwaam gemaakt worden. Maar dat blijkt dan ook natuurlijk in de praktijk.

Wat mij betreft is de discussie of alle ouderlingen talent zouden moeten hebben voor huisbezoeken, dat vind ik niet. Maar dan moeten ze ze ook niet doen natuurlijk. Daar zit vaak het probleem.
En wie bepaalt dat, of ze 'talent hebben'. Kunnen ze anders niet tot zegen zijn? Jawel toch.
Er zijn ook predikanten zonder sprekersgave; moeten die dan ook maar stoppen? Mogelijk was Paulus niet welbespraakt, maar goed dat er dan niet gekeken is of 'ie wel talent had.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat bepaalt iedereen behalve zijzelf. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.

En de discussie vindt zijn aanleiding in het feit dat ouderlingen zonder empathische gaven vaak meer kwaad dan goed doen in Gods koninkrijk. In dat geval kun je toch moeilijk van veel zegen spreken?

En dominees zonder sprekersgaven die mogen best een preek van een ander voorlezen, wat mij betreft. Hoewel, als ze op een verjaardag wel een normaal gesprek kunnen voeren, dan kunnen ze beter een presentatietraining volgen. Want ik ben er van overtuigd dat iedereen goed kan leren spreken in het openbaar. Het voornaamste wat je daarvoor moet kunnen is jezelf zijn.

Ik denk dat Paulus meer bescheiden dan niet welbespraakt was, maar dat terzijde.
Germanicus

DDD schreef:Nou, dat bepaalt iedereen behalve zijzelf. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.
Toch is het ingewikkelder dan je hierboven schetst, gezien de voorbeelden uit dit topic. Die 'iedereen' van jou hebben er ook voor gezorgd dat de betreffende broeders in het ambt werden gekozen. Zo onfeilbaar is je systeem toch niet, blijkbaar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Germanicus schreef:
DDD schreef:Nou, dat bepaalt iedereen behalve zijzelf. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.
Toch is het ingewikkelder dan je hierboven schetst, gezien de voorbeelden uit dit topic. Die 'iedereen' van jou hebben er ook voor gezorgd dat de betreffende broeders in het ambt werden gekozen. Zo onfeilbaar is je systeem toch niet, blijkbaar.
DDD gaat hier nogal kort door de bocht, mijns inziens. Zelfs in het bedrijfsleven werkt het nog niet zo. DDD lijkt hier een systeem van enquetes voor te stellen, waarbij de uitkomst bindend is voor de betreffende ambtsdragers. Als er niet een meerderheid van de leden vindt dat je geschikt ben voor de ene taak, moet je een andere taak krijgen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat hier nu de juiste conclusies worden verbonden aan wat ik vind.

Ik heb bij mijn weten niet anders betoogd dan dat ouderlingen als hoofdtaak hebben het regeren van de kerk, en dat als ze daarvoor geschikt zijn ze niet iedere deeltaak ook behoeven te kunnen uitvoeren.

En daarnaast dat als het gaat om de vraag wie beoordeelt of iemand iets goed doet iedereen behalve de persoon zelf daarover een mening mag hebben. Dat wil nog helemaal niet zeggen dat iedereen daar zeggenschap over heeft, wel is het in de kerk zo dat alle stemgerechtigde leden verantwoordelijkheid dragen voor de gekozen ambtsdragers, althans, voor hun keuze uit de geboden alternatieven.

Ik begrijp heus wel dat er ook wel eens mensen worden gekozen die toch niet geschikt blijken te zijn. Maar ik gaf antwoord op de vraag wie bepaalt of ambtsdragers talent hebben voor hun werk. Daar kun je niet gelijk de hele benoemingsprocedure aan koppelen. Ik kan best vinden dat de caissière bij AH geschikt is voor haar werk, maar als klant ga ik er toch niet over. Dat sluit elkaar niet uit.
Marco

Bericht door Marco »

Zij hebben als taak het hoeden van de kerk. En dat is niet een op een gelijk aan regeren!

Zoals ook voor het 'ambt aller gelovigen' geldt ook voor ouderlingen: profeet, priester en koning te zijn - in dienst van de grote Profeet, Priester en Koning.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik geloof niet dat hier nu de juiste conclusies worden verbonden aan wat ik vind.

Ik heb bij mijn weten niet anders betoogd dan dat ouderlingen als hoofdtaak hebben het regeren van de kerk, en dat als ze daarvoor geschikt zijn ze niet iedere deeltaak ook behoeven te kunnen uitvoeren.

En daarnaast dat als het gaat om de vraag wie beoordeelt of iemand iets goed doet iedereen behalve de persoon zelf daarover een mening mag hebben. Dat wil nog helemaal niet zeggen dat iedereen daar zeggenschap over heeft, wel is het in de kerk zo dat alle stemgerechtigde leden verantwoordelijkheid dragen voor de gekozen ambtsdragers, althans, voor hun keuze uit de geboden alternatieven.

Ik begrijp heus wel dat er ook wel eens mensen worden gekozen die toch niet geschikt blijken te zijn. Maar ik gaf antwoord op de vraag wie bepaalt of ambtsdragers talent hebben voor hun werk. Daar kun je niet gelijk de hele benoemingsprocedure aan koppelen. Ik kan best vinden dat de caissière bij AH geschikt is voor haar werk, maar als klant ga ik er toch niet over. Dat sluit elkaar niet uit.

Wat is volgens jou het verschil tussen een ambt en een beroep ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

De woorden ambt en beroep hebben deels verschillende betekenissen. Je hebt kerkelijke en wereldlijke ambten. In principe hoeft er geen groot verschil te zijn, in het woord beroep zit het woord roeping en in het woord ambt het woord opdracht, als ik het goed heb, maar dat weet ik niet zeker.

Ik kan me vinden in wat Wikipedia schrijft over het kerkelijk ambt. In het bevestigingsformulier wordt volgens mij trouwens ook over een beroeping geschreven, als het gaat om het kerkelijk ambt.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:De woorden ambt en beroep hebben deels verschillende betekenissen. Je hebt kerkelijke en wereldlijke ambten. In principe hoeft er geen groot verschil te zijn, in het woord beroep zit het woord roeping en in het woord ambt het woord opdracht, als ik het goed heb, maar dat weet ik niet zeker.

Ik kan me vinden in wat Wikipedia schrijft over het kerkelijk ambt. In het bevestigingsformulier wordt volgens mij trouwens ook over een beroeping geschreven, als het gaat om het kerkelijk ambt.
Ik mis in jou bijdragen dat een kerkelijk ambt je van Godswege wordt opgelegd en dat Hij Zijn ambtsdragers ook zal bekwamen voor de taken die zij in Gods koninkrijk hebben te verrichten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie