Helaas doet die gemeente dat niet.JolandaOudshoorn schreef:eh.. het is vruchten van het vlees.Tiberius schreef:Laat ik het zo zeggen: de vruchten van wereldgelijkvormigheid tieren weliger dan enig ander.Mister schreef:En je hebt ook het dagelijks leven van de getuigenis afleggers (snoevers) voldoende helder om het kunnen concluderen dat er verder 'niets van te merken' is?Tiberius schreef:Van horen lezen. Ik ontvang het kerkblad van de betreffende gemeente, waarin genoemde getuigenissen beschreven worden.
Dus die personen leven in hoererij? Onreinheid? Overspel? Dienen een andere God? Zoeken ruzie met anderen? Gaan zich te buiten aan eten en drinken??
Tja, dan zou die gemeente moeten ingrijpen.
Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Hetzelfde als jij mag ik hopen. En wat ieder ander die de Bijbel serieus neemt er onder verstaat.Mister schreef:Dan is het maar net de vraag wat jij onder wereldgelijkvormigheid verstaat.Tiberius schreef:Laat ik het zo zeggen: de vruchten van wereldgelijkvormigheid tieren weliger dan enig ander.Mister schreef:En je hebt ook het dagelijks leven van de getuigenis afleggers (snoevers) voldoende helder om het kunnen concluderen dat er verder 'niets van te merken' is?Tiberius schreef:Van horen lezen. Ik ontvang het kerkblad van de betreffende gemeente, waarin genoemde getuigenissen beschreven worden.
- JolandaOudshoorn
Ja, tegen wat?? Zeggen ze niks van hun steeds wisselende partners waarmee ze gemeenschap hebben?? Zeggen niets ervan dat ze iedere dag dronken over straat lopen?? Laten toe dat ze alleen maar lasteren en liegen over anderen??Tiberius schreef:Helaas doet die gemeente dat niet.JolandaOudshoorn schreef:eh.. het is vruchten van het vlees.Tiberius schreef: Laat ik het zo zeggen: de vruchten van wereldgelijkvormigheid tieren weliger dan enig ander.
Dus die personen leven in hoererij? Onreinheid? Overspel? Dienen een andere God? Zoeken ruzie met anderen? Gaan zich te buiten aan eten en drinken??
Wordt eens concreet met "de vruchten van wereldgelijkvormigheid"!!
Of lopen ze niet in de pas zoals jij dat graag zou willen.... dat ka nnatuurlijk ook. Maar dat heeft niets met wereldgelijkvormigheid te maken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Waarom zo agressief gelijk? En dat terwijl je gister in een ander topic nog wat anders typte over je eigen houding.JolandaOudshoorn schreef:Ja, tegen wat?? Zeggen ze niks van hun steeds wisselende partners waarmee ze gemeenschap hebben?? Zeggen niets ervan dat ze iedere dag dronken over straat lopen?? Laten toe dat ze alleen maar lasteren en liegen over anderen??Tiberius schreef:Helaas doet die gemeente dat niet.JolandaOudshoorn schreef:eh.. het is vruchten van het vlees.Tiberius schreef: Laat ik het zo zeggen: de vruchten van wereldgelijkvormigheid tieren weliger dan enig ander.
Wordt eens concreet met "de vruchten van wereldgelijkvormigheid"!!
Of lopen ze niet in de pas zoals jij dat graag zou willen.... dat ka nnatuurlijk ook. Maar dat heeft niets met wereldgelijkvormigheid te maken.
Maar goed. Of ze gewaarschuwd worden tegen ongehuwd samenwonen, discotheekbezoek 's zaterdagsavonds en dat soort zaken, weet ik niet; wel dat die mogelijke waarschuwingen geen effect hebben. En daar ging mij het even om.
Allemaal zaken, zo begrijp ik, die in jouw gemeente niet voorkomen of waar bij waarschuwing gelijk een ommekeer plaatsvindt?Tiberius schreef:Waarom zo agressief gelijk? En dat terwijl je gister in een ander topic nog wat anders typte over je eigen houding.
Maar goed. Of ze gewaarschuwd worden tegen ongehuwd samenwonen, discotheekbezoek 's zaterdagsavonds en dat soort zaken, weet ik niet; wel dat die mogelijke waarschuwingen geen effect hebben. En daar ging mij het even om.
- JolandaOudshoorn
Het bleef zo onduidelijk. En je hebt gelijk dat die zaken niet voor horen te komen onder gelovigen. Maar ik denk dat het beter is om die mensen er persoolijk op aan te spreken, dan op een forum iets vaags te roepen.
En aggressief, tja, soms moet je eerst heel duidelijk formuleren, voordat een ander concreet wil zijn.
En aggressief, tja, soms moet je eerst heel duidelijk formuleren, voordat een ander concreet wil zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wie zegt dat ik of iemand anders dat niet doet?JolandaOudshoorn schreef:Het bleef zo onduidelijk. En je hebt gelijk dat die zaken niet voor horen te komen onder gelovigen. Maar ik denk dat het beter is om die mensen er persoolijk op aan te spreken, dan op een forum iets vaags te roepen.
Ik wil gerust concreet zijn, want de vraag is waarom geen persoonlijke getuigenissen toelaten in de eredienst.JolandaOudshoorn schreef:En aggressief, tja, soms moet je eerst heel duidelijk formuleren, voordat een ander concreet wil zijn.
Daar heb ik twee argumenten voor gegeven. Op het ene argument, dat de gelovige mens zich dan in het middelpunt stelt, getuige de voorbeelden die ik daarvan gezien heb, zijn wat vragen gekomen, waarop ik wat antwoorden heb gegeven. Als het wat vaag was, is dat om herkenning te voorkomen.
In ieder geval niet bij degenen die zich bij de openbare belijdenisdienst snoevend in het middelpunt hebben geplaatst.Mister schreef:Allemaal zaken, zo begrijp ik, die in jouw gemeente niet voorkomen of waar bij waarschuwing gelijk een ommekeer plaatsvindt?Tiberius schreef:Waarom zo agressief gelijk? En dat terwijl je gister in een ander topic nog wat anders typte over je eigen houding.
Het blijft bijzonder storend dat je het woord snoevend gebruikt voor iets waar je zelf niet bij aanwezig was en voor personen die jij niet in het hart kunt kijken.Tiberius schreef:In ieder geval niet bij degenen die zich bij de openbare belijdenisdienst snoevend in het middelpunt hebben geplaatst.Mister schreef:Allemaal zaken, zo begrijp ik, die in jouw gemeente niet voorkomen of waar bij waarschuwing gelijk een ommekeer plaatsvindt?Tiberius schreef:Waarom zo agressief gelijk? En dat terwijl je gister in een ander topic nog wat anders typte over je eigen houding.
Jammer. Bij één dienst ben ik namelijk wel aanwezig geweest (i.v.m. familieleden), toen was het beslist snoevend.Mister schreef:Het blijft bijzonder storend dat je het woord snoevend gebruikt voor iets waar je zelf niet bij aanwezig was en voor personen die jij niet in het hart kunt kijken.Tiberius schreef:In ieder geval niet bij degenen die zich bij de openbare belijdenisdienst snoevend in het middelpunt hebben geplaatst.Mister schreef:Allemaal zaken, zo begrijp ik, die in jouw gemeente niet voorkomen of waar bij waarschuwing gelijk een ommekeer plaatsvindt?Tiberius schreef:Waarom zo agressief gelijk? En dat terwijl je gister in een ander topic nog wat anders typte over je eigen houding.
Ik vind het toch verstandiger rond dit soort dingen wat terughoudender te zijn met kritiek. Leer of leven, zeggen de DL, anders oordelen wij van hen het beste.
Zeker.Jongere schreef:Ik vind het toch verstandiger rond dit soort dingen wat terughoudender te zijn met kritiek. Leer of leven, zeggen de DL, anders oordelen wij van hen het beste.
@Tiberius: als jij het zo ervaart betekent dat nog niet dat het zo is.
Juist ja. Daarom moet en we denk ik niet schromen om mensen, wiens leven haaks staat op de Bijbel, te waarschuwen dat ze geen deel hebben aan het koninkrijk Gods, zolang ze in die zonden blijven volharden. Dat missen we een beetje, tegenwoordig heeft men liever dat je zachte dingen spreekt en iedereen zomaar de handen oplegt.Jongere schreef:Ik vind het toch verstandiger rond dit soort dingen wat terughoudender te zijn met kritiek. Leer of leven, zeggen de DL, anders oordelen wij van hen het beste.
Ook dat waarschuwen is in de lijn van de Dordtse vaderen en de apostelen, die er niet voor schroomden om zondaarsregisters op te stellen (zie bijvoorbeeld het avondmaalsformulier). Het werkt dus twee kanten op.
@Mister: Overigens gaat het mij in dit topic niet zozeer om kritiek te leveren op iemands levensopenbaring, of hoe ik een bepaalde invulling ervaar, maar om de eredienst zuiver te houden (in lijn met de Reformatie). Laat de Schrift maar in het middelpunt staan, de Christus der Schriften, en niet de gelovige mens met al zijn bevindingen, al dan niet opgeleukt tot een indrukwekkend verhaal.
Dan moet je dat ook niet doen.Tiberius schreef:Juist ja. Daarom moet en we denk ik niet schromen om mensen, wiens leven haaks staat op de Bijbel, te waarschuwen dat ze geen deel hebben aan het koninkrijk Gods, zolang ze in die zonden blijven volharden. Dat missen we een beetje, tegenwoordig heeft men liever dat je zachte dingen spreekt en iedereen zomaar de handen oplegt.Jongere schreef:Ik vind het toch verstandiger rond dit soort dingen wat terughoudender te zijn met kritiek. Leer of leven, zeggen de DL, anders oordelen wij van hen het beste.
Ook dat waarschuwen is in de lijn van de Dordtse vaderen en de apostelen, die er niet voor schroomden om zondaarsregisters op te stellen (zie bijvoorbeeld het avondmaalsformulier). Het werkt dus twee kanten op.
@Mister: Overigens gaat het mij in dit topic niet zozeer om kritiek te leveren op iemands levensopenbaring, of hoe ik een bepaalde invulling ervaar, maar om de eredienst zuiver te houden (in lijn met de Reformatie). Laat de Schrift maar in het middelpunt staan, de Christus der Schriften, en niet de gelovige mens met al zijn bevindingen, al dan niet opgeleukt tot een indrukwekkend verhaal.
Niet zozeer, zei ik. Oftewel: niet in de eerste plaats gezien de scope van dit topic.Mister schreef:Dan moet je dat ook niet doen.Tiberius schreef:Juist ja. Daarom moet en we denk ik niet schromen om mensen, wiens leven haaks staat op de Bijbel, te waarschuwen dat ze geen deel hebben aan het koninkrijk Gods, zolang ze in die zonden blijven volharden. Dat missen we een beetje, tegenwoordig heeft men liever dat je zachte dingen spreekt en iedereen zomaar de handen oplegt.Jongere schreef:Ik vind het toch verstandiger rond dit soort dingen wat terughoudender te zijn met kritiek. Leer of leven, zeggen de DL, anders oordelen wij van hen het beste.
Maar als het nodig is, hoop ik daar nooit voor terug te deinzen. Zoals ik al zei: ik denk dat we dat scherpe, waarschuwende van de reformatoren en apostelen te veel kwijt zijn.