Pagina 6 van 13
Re: ggin terugkeer buitenverband.
Geplaatst: 24 jun 2010, 20:36
door huisman
Afgewezen schreef:caprice schreef:Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid.
Daarom ben ik ook altijd een beetje allergisch voor dit soort uitspraken: dat er genade is voor de grootste der zondaren etc. Want dan voel je al aan: die zondaar moet dan wel aan een bepaalde kwalificatie voldoen, nl. dat hij zich de grootste der zondaren
voelt.
M.a.w. het
klinkt heel gunnend, maar het
is heel beperkend.
Het ligt eraan hoe het gezegd wordt,ik sprak eens iemand die onder de prediking van Ds van der Poel (OGG)was opgegroeid.
Ze wist nog te vertellen dat deze predikant tegen haar als kind zei:Wanhoop maar nooit hoor kind als het voor de dominee kon kan het voor jou zeker. Kijk dan is het wel echt gunnend.
@caprice ben jij het dan niet eens met mijn citaten uit een eerdere posting ?,Ds Kersten was het hier wel mee eens.
Helemaal mee eens, lees nog maar eens "De kennis der Zaligheid`van Fisher en de Erskine`s Dl 2 Par 85 punt 33 en 42
Citaat:
33. Aan wie wordt Hij aangeboden?
Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht, in tegenstelling tot de engelen die gevallen zijn.
42 Wat zou het gevolg zijn, als er in het welgemeend aanbod van het Evangelie enige uitzondering gemaakt werd ?
Het gevolg zou zijn, dat de dienaren van het Evangelie aan hen die van het aanbod van het Evangelie uitgezonderd zouden worden, evenmin Christus konden aanbieden als aan de gevallen engelen, aan wie na hun val nooit geen aanbod meer gedaan zal worden.
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 20:40
door Heus
Op 2de pinksterdag jl. zei 1 van de GGiN-Predikanten het zo op de preekstoel: Ik bied u de genade van Christus welmenend en onvoorwaardelijk aan, onder voorwaarde van geloof en bekering. Deze voorwaarde kan de mens echter zelf niet vervullen, want het is werk van de Heilige Geest. Dus is het aanbod voor de hoorders onvoorwaardelijk.
En volgens mij zeggen/bedoelen de meeste Ger. Gem. predikanten het ook zo, dus volgens mij is het leerverschil met de meeste Ger. Gem. helemaal niet zo groot als vaak gezegd wordt. Het cultuurverschil is in een aantal gemeenten wel groter geworden als in 1953. Maar laten we hopen dat deze spijker ook vlug in de plank geslagen wordt!
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 20:41
door caprice
Wat je opmerking betreft, Afgewezen, sluit ik me aan bij het antwoord van huisman.
En huisman, met die citaten ben ik het ook eens. Het is juist een groot wonder dat grote zondaren niet buitengesloten worden van die boodschap. Let wel: boodschap, dus de uitwendige roeping. Die komt tot alle hoorders.
Heus, mooie uitspraak van ds. Van Voorden, maar geef je hem wel goed weer? Er zit nl. een tegenstrijdigheid in.
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:12
door huisman
caprice schreef:Wat je opmerking betreft, Afgewezen, sluit ik me aan bij het antwoord van huisman.
En huisman, met die citaten ben ik het ook eens. Het is juist een groot wonder dat grote zondaren niet buitengesloten worden van die boodschap. Let wel: boodschap, dus de uitwendige roeping. Die komt tot alle hoorders.
Heus, mooie uitspraak van ds. Van Voorden, maar geef je hem wel goed weer? Er zit nl. een tegenstrijdigheid in.
Ik wil geen nieuwe spijkers slaan maar jij hebt het over "boodschap, dus de uitwendige roeping. " terwijl de Erskine's het hebben over "Aan wie wordt
Hij aangeboden?
Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht "
En die Hij is Christus, heel het hoofdstuk gaat over hoe Christus ons deel wordt. B.V. vr32
Op welke grond, of met welk recht nemen wij Christus aan of rusten wij op Hem tot zaligheid?
Op die grond, dat Hij aangeboden wordt.
Mijn voorzichtige vraag is dan ook : Wordt Christus in de prediking aangeboden aan alle hoorders ? Want dat wilden de Erskine's en Fisher zeggen in hun uitleg van de kleine Catechismus van Westminster
Re: ggin terugkeer buitenverband.
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:14
door Afgewezen
huisman schreef:Afgewezen schreef:caprice schreef:Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid.
Daarom ben ik ook altijd een beetje allergisch voor dit soort uitspraken: dat er genade is voor de grootste der zondaren etc. Want dan voel je al aan: die zondaar moet dan wel aan een bepaalde kwalificatie voldoen, nl. dat hij zich de grootste der zondaren
voelt.
M.a.w. het
klinkt heel gunnend, maar het
is heel beperkend.
Het ligt eraan hoe het gezegd wordt,ik sprak eens iemand die onder de prediking van Ds van der Poel (OGG)was opgegroeid.
Ze wist nog te vertellen dat deze predikant tegen haar als kind zei:Wanhoop maar nooit hoor kind als het voor de dominee kon kan het voor jou zeker. Kijk dan is het wel echt gunnend.
Dat bedoel ik ook niet.
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:16
door Afgewezen
huisman schreef:caprice schreef:Wat je opmerking betreft, Afgewezen, sluit ik me aan bij het antwoord van huisman.
En huisman, met die citaten ben ik het ook eens. Het is juist een groot wonder dat grote zondaren niet buitengesloten worden van die boodschap. Let wel: boodschap, dus de uitwendige roeping. Die komt tot alle hoorders.
Heus, mooie uitspraak van ds. Van Voorden, maar geef je hem wel goed weer? Er zit nl. een tegenstrijdigheid in.
Ik wil geen nieuwe spijkers slaan maar jij hebt het over "boodschap, dus de uitwendige roeping. " terwijl de Erskine's het hebben over "Aan wie wordt
Hij aangeboden?
Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht "
En die Hij is Christus, heel het hoofdstuk gaat over hoe Christus ons deel wordt. B.V. vr32
Op welke grond, of met welk recht nemen wij Christus aan of rusten wij op Hem tot zaligheid?
Op die grond, dat Hij aangeboden wordt.
Mijn voorzichtige vraag is dan ook : Wordt Christus in de prediking aangeboden aan alle hoorders ? Want dat wilden de Erskine's en Fisher zeggen in hun uitleg van de kleine Catechismus van Westminster
Het is de methode van het niet met elkaar in gesprek gaan, maar steeds met je antwoord langs de ander 'af te glijden', zodat die op het laatst zich de vraag stelt 'ben ik nou gek of hoe zit dat?'
Re: ggin terugkeer buitenverband.
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:17
door Luther
caprice schreef:Luther schreef:Voordat ik weer voor leugenaar wordt uitgemaakt, citeer ik in dit verband uit het boek 'Het aanbod van genade' door ds. C. Harinck: "In het Evangelie nadert een ontfermend God tot ons en biedt verloren zondaren Zijn genade aan. De Heere roept daarin: 'En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.'(openb. 22:17) Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast."
Dat God het aanbiedt aan
verloren zondaren, houdt in dat deze
zondaren bewust zijn van hun
verlorenheid. Wat is het verschil wat ds. C. Harinck wil beogen, evenals: welke voorwaarden ziet ds. C. Harinck, en wat is er niet Bijbels aan?
Elke hoorder in de kerk is een verloren zondaar; niet elke zondaar is zich daarvan bewust.
Jouw uitleg geeft exact aan, wat ik steeds betoogd heb te zeggen.
Re: ggin terugkeer buitenverband.
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:18
door Afgewezen
Luther schreef:caprice schreef:Luther schreef:Voordat ik weer voor leugenaar wordt uitgemaakt, citeer ik in dit verband uit het boek 'Het aanbod van genade' door ds. C. Harinck: "In het Evangelie nadert een ontfermend God tot ons en biedt verloren zondaren Zijn genade aan. De Heere roept daarin: 'En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.'(openb. 22:17) Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast."
Dat God het aanbiedt aan
verloren zondaren, houdt in dat deze
zondaren bewust zijn van hun
verlorenheid. Wat is het verschil wat ds. C. Harinck wil beogen, evenals: welke voorwaarden ziet ds. C. Harinck, en wat is er niet Bijbels aan?
Elke hoorder in de kerk is een verloren zondaar; niet elke zondaar is zich daarvan bewust.
Jouw uitleg geeft exact aan, wat ik steeds betoogd heb te zeggen.
... 'betoogd heb'... of 'beoogd heb te zeggen'...

Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:20
door caprice
huisman schreef:caprice schreef:Wat je opmerking betreft, Afgewezen, sluit ik me aan bij het antwoord van huisman.
En huisman, met die citaten ben ik het ook eens. Het is juist een groot wonder dat grote zondaren niet buitengesloten worden van die boodschap. Let wel: boodschap, dus de uitwendige roeping. Die komt tot alle hoorders.
Heus, mooie uitspraak van ds. Van Voorden, maar geef je hem wel goed weer? Er zit nl. een tegenstrijdigheid in.
Ik wil geen nieuwe spijkers slaan maar jij hebt het over "boodschap, dus de uitwendige roeping. " terwijl de Erskine's het hebben over "Aan wie wordt
Hij aangeboden?
Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht "
En die Hij is Christus, heel het hoofdstuk gaat over hoe Christus ons deel wordt. B.V. vr32
Op welke grond, of met welk recht nemen wij Christus aan of rusten wij op Hem tot zaligheid?
Op die grond, dat Hij aangeboden wordt.
Mijn voorzichtige vraag is dan ook : Wordt Christus in de prediking aangeboden aan alle hoorders ? Want dat wilden de Erskine's en Fisher zeggen in hun uitleg van de kleine Catechismus van Westminster
En mijn antwoord is: ja, in de prediking (uitwendig) aan alle hoorders zonder onderscheid.
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:21
door huisman
Afgewezen schreef:huisman schreef:caprice schreef:Wat je opmerking betreft, Afgewezen, sluit ik me aan bij het antwoord van huisman.
En huisman, met die citaten ben ik het ook eens. Het is juist een groot wonder dat grote zondaren niet buitengesloten worden van die boodschap. Let wel: boodschap, dus de uitwendige roeping. Die komt tot alle hoorders.
Heus, mooie uitspraak van ds. Van Voorden, maar geef je hem wel goed weer? Er zit nl. een tegenstrijdigheid in.
Ik wil geen nieuwe spijkers slaan maar jij hebt het over "boodschap, dus de uitwendige roeping. " terwijl de Erskine's het hebben over "Aan wie wordt
Hij aangeboden?
Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht "
En die Hij is Christus, heel het hoofdstuk gaat over hoe Christus ons deel wordt. B.V. vr32
Op welke grond, of met welk recht nemen wij Christus aan of rusten wij op Hem tot zaligheid?
Op die grond, dat Hij aangeboden wordt.
Mijn voorzichtige vraag is dan ook : Wordt Christus in de prediking aangeboden aan alle hoorders ? Want dat wilden de Erskine's en Fisher zeggen in hun uitleg van de kleine Catechismus van Westminster
Het is de methode van het niet met elkaar in gesprek gaan, maar steeds met je antwoord langs de ander 'af te glijden', zodat die op het laatst zich de vraag stelt 'ben ik nou gek of hoe zit dat?'

(snap het niet)
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:21
door Afgewezen
caprice schreef:En mijn antwoord is: ja, in de prediking (uitwendig) aan alle hoorders zonder onderscheid.
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een 'inwendige' aanbieding. Dus waar gaat dit over?

Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:22
door Afgewezen
huisman schreef:Afgewezen schreef:Het is de methode van het niet met elkaar in gesprek gaan, maar steeds met je antwoord langs de ander 'af te glijden', zodat die op het laatst zich de vraag stelt 'ben ik nou gek of hoe zit dat?'

(snap het niet)
Net doen of je het met iemand eens bent (zelfde woorden gebruiken bijv.) en intussen heel wat anders bedoelen. Waarmee je de ander in feite monddood maakt.
Re: ggin terugkeer buitenverband.
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:23
door caprice
Luther schreef:caprice schreef:Luther schreef:Voordat ik weer voor leugenaar wordt uitgemaakt, citeer ik in dit verband uit het boek 'Het aanbod van genade' door ds. C. Harinck: "In het Evangelie nadert een ontfermend God tot ons en biedt verloren zondaren Zijn genade aan. De Heere roept daarin: 'En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.'(openb. 22:17) Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast."
Dat God het aanbiedt aan
verloren zondaren, houdt in dat deze
zondaren bewust zijn van hun
verlorenheid. Wat is het verschil wat ds. C. Harinck wil beogen, evenals: welke voorwaarden ziet ds. C. Harinck, en wat is er niet Bijbels aan?
Elke hoorder in de kerk is een verloren zondaar; niet elke zondaar is zich daarvan bewust.
Jouw uitleg geeft exact aan, wat ik steeds betoogd heb te zeggen.
Inderdaad bedoelde ik dat ook, dat elke hoorder een verloren zondaar is, maar alleen degene in wie een hartewerk Gods is door de inwendige roeping, wordt Christus INWENDIG PARTICULIER aangeboden (waarna ook de aanneming volgt). Zij die hun kwaal niet kennen, of (menen) niet ziek (te) zijn, hebben de grote Medicijnmeester niet van node.
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:23
door huisman
caprice schreef:huisman schreef:caprice schreef:Wat je opmerking betreft, Afgewezen, sluit ik me aan bij het antwoord van huisman.
En huisman, met die citaten ben ik het ook eens. Het is juist een groot wonder dat grote zondaren niet buitengesloten worden van die boodschap. Let wel: boodschap, dus de uitwendige roeping. Die komt tot alle hoorders.
Heus, mooie uitspraak van ds. Van Voorden, maar geef je hem wel goed weer? Er zit nl. een tegenstrijdigheid in.
Ik wil geen nieuwe spijkers slaan maar jij hebt het over "boodschap, dus de uitwendige roeping. " terwijl de Erskine's het hebben over "Aan wie wordt
Hij aangeboden?
Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht "
En die Hij is Christus, heel het hoofdstuk gaat over hoe Christus ons deel wordt. B.V. vr32
Op welke grond, of met welk recht nemen wij Christus aan of rusten wij op Hem tot zaligheid?
Op die grond, dat Hij aangeboden wordt.
Mijn voorzichtige vraag is dan ook : Wordt Christus in de prediking aangeboden aan alle hoorders ? Want dat wilden de Erskine's en Fisher zeggen in hun uitleg van de kleine Catechismus van Westminster
En mijn antwoord is: ja, in de prediking (uitwendig) aan alle hoorders zonder onderscheid.
Zijn wij het eens ! het begin van de kleine oecumene ("t wordt tijd voor kanselruil

)
Re: GGiN terugkeer van buitenverband
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:25
door caprice
huisman schreef:Zijn wij het eens ! het begin van de kleine oecumene ("t wordt tijd voor kanselruil

)
Wij een dominee en jullie een preek van ds. G.H. Kersten?