Voor wie is het Heilig Avondmaal.
-
- Verbannen
Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Het is inderdaad wat problematisch dat Mara de ontwikkelingen in haar eigen CGK-gemeente (zo te lezen geen BHP) reflecteert op de gehele gezindte. Daardoor al die felle reacties.huisman schreef: Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
- Wandelende
- Inactief
Dan neem ik aan dat je een belijdenis alleen aflegt na wedergeboorte?GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
(~)
-
- Verbannen
Ik moet Mara wel gelijk geven. En ik zeg erbij: 'Helaas!' Want in een aanzienlijk deel van de linkerkant van de Gereformeerde gezindte gebeurt dit niet, tot in de GG aan toe is dit zo. De aan de rechterkant behorende gemeenten in de GG, HHK, CGK en de gehele GGiN en OGGiN doen het echter nog wel. Maar ik weet heel zeker dat Mara wel degelijk gelijk heeft en dat dit in de komende jaren alleen maar meer zal toenemen. We moeten niet onze ogen sluiten. Er wordt beweert dat Mara haar eigen ervaring tot waarheid verheft. Maar doe je dat eigenlijk ook niet als je het tegendeel beweert en zegt dat het nog wel gebeurt?huisman schreef:Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.eilander schreef:Dat alles gebeurt nog wel, hoor...Mara schreef:Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Als u enkel en alleen aangaat omdat u een kerkelijk recht heeft, bent u op een levensgevaarlijke weg en eet en drinkt u zichzelf een oordeel (Gelukkig nog niet hét oordeel. Dus er is nog vergeving, bij God vandaan!)!GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Er moet een wonder gebeuren in ons leven. Er is niet alleen dagelijkse bekering nodig, maar het belangrijkste is de éérste bekering. Dat is de grond. En zonder dat fundament zijn we een dwaze bouwer. Het mag nooit en te nimmer een vanzelfsprekendheid zijn om zomaar aan te gaan!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Misschien bedoeld GKVerontrust, dat je pas belijdenis gaat doen als je de Heere kent om toegang tot het HA te krijgen, zoals ook boven kort begrip in oude Bijbeltjes staat.Jantje schreef:Als u enkel en alleen aangaat omdat u een kerkelijk recht heeft, bent u op een levensgevaarlijke weg en eet en drinkt u zichzelf een oordeel (Gelukkig nog niet hét oordeel. Dus er is nog vergeving, bij God vandaan!)!GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Er moet een wonder gebeuren in ons leven. Het mag nooit en te nimmer een vanzelfsprekendheid zijn om zomaar aan te gaan!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Het kan nodig zijn om ook de gevaren ter linkerzijde te zien en te benoemen.samanthi schreef:Misschien bedoeld GKVerontrust, dat je pas belijdenis gaat doen als je de Heere kent om toegang tot het HA te krijgen, zoals ook boven kort begrip in oude Bijbeltjes staat.Jantje schreef:Als u enkel en alleen aangaat omdat u een kerkelijk recht heeft, bent u op een levensgevaarlijke weg en eet en drinkt u zichzelf een oordeel (Gelukkig nog niet hét oordeel. Dus er is nog vergeving, bij God vandaan!)!GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Er moet een wonder gebeuren in ons leven. Het mag nooit en te nimmer een vanzelfsprekendheid zijn om zomaar aan te gaan!!
Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.
Das waar.eilander schreef:Het kan nodig zijn om ook de gevaren ter linkerzijde te zien en te benoemen.samanthi schreef:Misschien bedoeld GKVerontrust, dat je pas belijdenis gaat doen als je de Heere kent om toegang tot het HA te krijgen, zoals ook boven kort begrip in oude Bijbeltjes staat.Jantje schreef:Als u enkel en alleen aangaat omdat u een kerkelijk recht heeft, bent u op een levensgevaarlijke weg en eet en drinkt u zichzelf een oordeel (Gelukkig nog niet hét oordeel. Dus er is nog vergeving, bij God vandaan!)!GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dat lijkt mij logisch toch? Ik weet dat de praktijk helaas anders is, maar het is logisch dat men alleen belijdenis van het geloof aflegt als men zelf het geloof mag bezitten.Wandelende schreef:Dan neem ik aan dat je een belijdenis alleen aflegt na wedergeboorte?GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
De orde, geloof=belijdenis=deelnemen aan het Heilig Avondmaal, heeft hele oude papieren en is mijns inziens ook de juiste, dat de huidige praktijk soms anders is zegt veel over die praktijk, niet over deze Bijbelse orde.
Hoe het dan ook zij, de huidige praktijk brengt dan toch met zich mee dat je niet simpelweg kunt zeggen: 'Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen.' Daarover lees ik in het Avondmaalsformulier nauwelijks iets. De verwondering klinkt er ook niet echt in door, vind ik.ejvl schreef:Dat lijkt mij logisch toch? Ik weet dat de praktijk helaas anders is, maar het is logisch dat men alleen belijdenis van het geloof aflegt als men zelf het geloof mag bezitten.Wandelende schreef:Dan neem ik aan dat je een belijdenis alleen aflegt na wedergeboorte?GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
De orde, geloof=belijdenis=deelnemen aan het Heilig Avondmaal, heeft hele oude papieren en is mijns inziens ook de juiste, dat de huidige praktijk soms anders is zegt veel over die praktijk, niet over deze Bijbelse orde.
Dat ben ik met je eens. Alhoewel ik ook een gemeente kende waar men alleen belijdenis mocht doen als men kon vertellen van geloof en bekering. Dat hoefde echt niet heel uitgebreid en theologisch, maar gewoon heel eenvoudig. Maar dat zal vast een uitzondering zijn.eilander schreef: Hoe het dan ook zij, de huidige praktijk brengt dan toch met zich mee dat je niet simpelweg kunt zeggen: 'Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen.' Daarover lees ik in het Avondmaalsformulier nauwelijks iets. De verwondering klinkt er ook niet echt in door, vind ik.
Inderdaad kan men met de huidige praktijk niet zeggen dat belijdenis en avondmaal automatisch bij elkaar horen.
Heel jammer en helaas.
- Wandelende
- Inactief
En ken je ook de inhoud van die gesprekken aan de linker- en rechterzijde van de volle breedte van de Gereformeerde gezindte? Of is het goed als er wel een gesprek plaats vindt en fout als er geen gesprek is, zonder dat je let op de inhoud?Jantje schreef: Ik moet Mara wel gelijk geven. En ik zeg erbij: 'Helaas!' Want in een aanzienlijk deel van de linkerkant van de Gereformeerde gezindte gebeurt dit niet, tot in de GG aan toe is dit zo. De aan de rechterkant behorende gemeenten in de GG, HHK, CGK en de gehele GGiN en OGGiN doen het echter nog wel. Maar ik weet heel zeker dat Mara wel degelijk gelijk heeft en dat dit in de komende jaren alleen maar meer zal toenemen. We moeten niet onze ogen sluiten. Er wordt beweert dat Mara haar eigen ervaring tot waarheid verheft. Maar doe je dat eigenlijk ook niet als je het tegendeel beweert en zegt dat het nog wel gebeurt?
Uit ervaringen nabij hoor ik dat de inhoud van de gesprekken nog weleens zeer verschillend van inhoud zijn. Gesprekken waarbij de controle vanuit argwaan leidend waren, dat doet afbreuk aan de opwas van kleingelovigen. Maar ook gesprekken waar weinig werd gevraagd naar de ‘zielenroerselen’, dat doet onrecht aan de heiligheid van het HA.
Ik kan (en wil) niet controleren of jij gelijk hebt over de linker- en rechterzijde. Wel weet ik dat sommige gesprekken zo bijzonder weinig inhoud hadden, dat je dan nog beter geen gesprek kan hebben. Gelukkig zijn er ook nog veel mooie pastorale voorbeelden te noemen, gesprekken waarin van hart tot hart met elkaar wordt gewisseld over de grote daden van God. Ja, ter linker- en rechterzijde van de GG.
(~)
Maar wat als het gesprek stokt? En je niet tot een hartelijk gesprek komt.Wandelende schreef:Gelukkig zijn er ook nog veel mooie pastorale voorbeelden te noemen, gesprekken waarin van hart tot hart met elkaar wordt gewisseld over de grote daden van God.
Wat?? Deze stellingname is bij mij geheel onbekend als het gaat over de GKV-ers. Misschien verwar je de zaken met de roeping van Christus om Hem te gedenken?GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
- Wandelende
- Inactief
Dan maar overgaan in een gesprek dat meer afbreuk doet dan goed doet? Lijkt me niet dat je dat zult bedoelen, jou kennende tenminste.Herman schreef:Maar wat als het gesprek stokt? En je niet tot een hartelijk gesprek komt.Wandelende schreef:Gelukkig zijn er ook nog veel mooie pastorale voorbeelden te noemen, gesprekken waarin van hart tot hart met elkaar wordt gewisseld over de grote daden van God.
(~)