Het nadeel van voorbeelden is dat je snel op het verkeerde been wordt gezet.
aboricultura schreef:Het woord aanbieden is iets geven bepaalde goederen bv een kopje koffie
Dat hoeft niet per se. Je kunt ook iets 'ontastbaars' zoals hulp of excuses aanbieden.
Dat maakt het wel lastig, het woord aanbieden kan dus heel verschillende dingen betekenen zoals een uitnodiging om iets te kopen of iets aan te nemen, hulp te accepteren of tot het aanvaarden van excuses. Maar jij bestrijdt hier een interpretatie in de zin van geven, daadwerkelijk
schenken. Dat is alleen
niet het standpunt van voorstanders van een aanbod van genade.
aboricultura schreef:Als ik iemand iets aanbied moet ik daar eerst voor betaald hebben anders kan ik het niet geven.
Met eerbied Jezus zou dus voor iedere hoorder van het evangelie de genade betaald moeten hebben anders kan Hij het toch niet aan iedereen genade aanbieden ?
En niet iedereen de genade aan dan zou er van de zoenverdienste verloren gaan Toch? voor veel mensen voor niks geleden.
Is de reikwijdte van Christus' verdienste dan beperkt? Had Hij nog meer moeten of
kunnen lijden, stel dat er één mens extra zalig zou worden? We belijden toch dat dat de verdiensten van Christus van een algenoegzame waarde zijn tot de zaligheid van alle mensen? Dit kan daarom geen argument tégen een aanbod van genade zijn.
aboricultura schreef:Als ik iemand een kop koffie aanbied moet de gene het nog aan kunnen pakkken lege handen hebben
Puur als voorbeeld klopt dit niet. Lege handen zijn niet strikt noodzakelijk, misschien kun je er nog wel wat bij dragen.
Het kan ook dat je op dat moment alles laat vallen wat je in je handen hebt, omdat je ziet dat hetgene wat je wordt aangeboden veel waardevoller is, of omdat het niet samen kan gaan met wat je wordt aangeboden.
Doordat je het beeld van genade aanbieden direct vergelijkt met een kopje koffie aanbieden, vergeet je te makkelijk dat het voorbeeld zelf niet krachtig genoeg is.
Genade
aannemen vooronderstelt wel schuld(besef). Maar daarom wordt het
aanbod nog niet beperkt tot zichzelf-schuldig-kennenden.