Afgewezen schreef:Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.
Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.
Wat zeg je nu eigenlijk?

Is dat niet duidelijk?
Ik stel dat veel mensen hun mening op vooroordelen baseren, op wat hun altijd geleerd is over de evangelische beweging.
Ik stel op basis daarvan dat het lastig, misschien wel onmogelijk is voor critici om een objectief boek hier over te schrijven.
En ik stel dat er een hoop verschil is tussen de ene evangelische kerk en de andere en je niet te makkelijk kan spreken over "de evangelische beweging" alsof het een pot nat is.
Is dat nou zo moeiijk uit bovenstaande reactie op te maken?
huisman schreef:Afgewezen schreef:Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.
Overigens, ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet... en we moeten uitkijken met generaliseren, de ene evangelische kerk is de andere niet.
Wat zeg je nu eigenlijk?

Ik voel mij over "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" helaas een ervaringsdeskundige, kan er niet met juichende vrolijkheid op terugkijken. De diepte breedte lengte van de Bijbelse boodschap mis ik in die kringen, en wat ik nog het meeste mis is de rechte kijk op Jezus Christus en die gekruisigd. Als je zo makkelijk over je doodstaat en je ellendestaat heen kan springen wordt het wonder van Christus Borgwerk niet verstaan.
Jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik generaliseer (uitzonderingen zullen er altijd zijn)
Vreemd. Ik voel me ook wel redelijk ervaringsdeskundige en in gesprekken met evangelischen komt telkens weer "Jezus Christus en die gekruisigd" terug, en diepe dankbaarheid voor dat offer, en grote vreugde om hun redding... en van daaruit de wil om Hem te volgens, zijn wil te doen.
henriët schreef:Marnix schreef:Het was een algemene opmerking en daarbij had ik het over een algemeen beeld, waarbij ik afvraag of dat wel klopt. Ik zeg niet dat iedereen hier dat beeld heeft. Er wordt wat dat betreft wel makkelijk meegepraat met wat men thuis of in de kerk hoort over het "juichend christendom" en al hun "oppervlakkige vrolijkheid" enzovoorts... en ik vraag me dan zelfs af hoe goed het mogelijk is om een objectief boek daar over te schrijven.
Onlang sprak ik met iemand die de Ev kerk wel kent, en hij kwam toch tot de conclusie, dat ten diepste de doodstaat van de mens geloochend wordt binnen de evangelische kerken. Ik zit er niet goed genoeg in, maar als dat zo is, lijkt me dat toch wel zorgelijk, dan kan de mens dus toch 'iets'?!
(overigens vind ik persoonlijk dat er ook een aantal zaken zijn waar wij (=ger gez) van zouden kunnen leren van de ev kerken)
Ik ken de evangelische kerken ook, en herken dat niet als zodanig.. Natuurlijk heb ik kritische noten, liggen accenten anders... de accenten liggen daar meer op de verlossing (voor wie in Christus Jezus zijn is er geen veroordeling meer) maar dat wil niet zeggen dat verlossing totaal niet belangrijk is. Men blijft als men verlost is minder bij de doodsstaat hangen omdat men gelooft dat ze door Christus verlost zijn en niet meer onder die vloek zijn. Wat op zich volop Bijbels is. In kerken waar velen zeggen ongelovig te zijn is het logisch dat dat nog steeds wel genoemd wordt.
Maar goed, zo zie je dat mensen die zich opwerpen als kenners, ook verschillen in wat voor beeld ze hebben.