Gerrie schreef:In psalm 66:16 staat het volgende:
Komt, hoort toe, o allen gij, die de Heere vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.
Opvallend is dat hier staat: o allen gij, die de Heere vreest.
Zou dit betekenen, dat je het alleen aan andere kinderen van God mag vertellen?
Zo van: gooi geen parels voor de zwijnen.
Of betekent dit wat anders?
In de tweede plaats hoor ik graag hoe je over de werken van God in je leven vertelt aan ongelovigen.
Eens hoorde ik een lezing (van de IZB) en daar werd gezegd: je moet met je buurman gaan dammen, of hardlopen.
Er schijnen ook cursussen te zijn, waar je kunt leren hoe je dat doen moet.
Mijn ervaring is, dat de meesten niet staan te springen om van dat evangelie te horen. Evangelisatieblaadjes worden (in het gunstigste geval) mee naar huis genomen en bij de oude kranten gedaan.
En de EO? Verschrikkelijk wat een ellende.
Laten ze gauw ophouden.
Kortom:
Hoe doen jullie het allemaal?
Als ons hart vervuld mag zijn van de Heilige Geest, dan mag de mond overstromen van Gods genade, barmhartigheid en goedertierenheid
bewezen aan een alles verbeurdhebbend zondaar.
Een zondaar die niet alleen zondigt in gedachten, woorden en daden, en zonde van nalatigheid,
maar zonde is in zijn verdorven bestaan.
Met de gehele wereld verdoemelijk voor God. (Romeinen 3:19)
Dan is het een wonder dat niet uit te wonderen is, als God ons genade bewijst in Zijn eniggeboren Zoon de Heere Jezus Christus.
Ja, dan is het de Heilige Geest Die ons dat getuigenis geeft, en in ons werkt om Zijn weldaden aan ons bewezen te vertellen aan anderen.
Dan zal er bij de gelovigen wederklank der bergen zijn, maar bij de natuurlijke mens is dat anders:
Lees maar 1 Cor. 2: 12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Op de Pinksterdag zeiden ook sommigen: ze zijn vol zoete wijns. (Handelingen 2:13)
Laten we de Heilige Geest bidden en smeken om vrijmoedigheid om goed van de Heere te spreken tegenover anderen.
Maar laat het bovenal door onze christelijke levenswandel openbaar worden, wie wij (met alle gebrek en onvolmaaktheid) dienen.
Immers het spreekwoord zegt: woorden wekken, maar voorbeelden strekken.