Idd maar hij is gepromoveerd aan de TUA dan gaan je preken er altijd op vooruitmemento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...

Idd maar hij is gepromoveerd aan de TUA dan gaan je preken er altijd op vooruitmemento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...
Is dit cynisch bedoeld?huisman schreef:Idd maar hij is gepromoveerd aan de TUA dan gaan je preken er altijd op vooruitmemento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...
Mijn opmerking was iig niet cynisch bedoelt. Doorleren levert m.i. altijd toegevoegde waarde op voor een predikant. Ongeacht of hij dat nu doet aan een universiteit, of dmv zelfstudie.jvdg schreef:Is dit cynisch bedoeld?huisman schreef:Idd maar hij is gepromoveerd aan de TUA dan gaan je preken er altijd op vooruitmemento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...
Nee (Het is nl ook een beetje mijn TUAjvdg schreef:Is dit cynisch bedoeld?huisman schreef:Idd maar hij is gepromoveerd aan de TUA dan gaan je preken er altijd op vooruitmemento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...
Ik ben geen "insider" in welke theologische faculteit dan ook.huisman schreef:Nee (Het is nl ook een beetje mijn TUAjvdg schreef:Is dit cynisch bedoeld?huisman schreef:Idd maar hij is gepromoveerd aan de TUA dan gaan je preken er altijd op vooruitmemento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...)
De TUA is een goede gereformeerde universiteit. Een universiteit waarvan je zeker weet dat iemand weer een hoop nieuwe dingen leert, en frisse inzichten opdoet. En als het goed is, kan het niet anders dat die nieuwe kennis en inzichten ook doorwerken in de prediking.jvdg schreef:Ik ben geen "insider" in welke theologische faculteit dan ook.
Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom juist een promovendus aan de TUA er in z'n preken altijd op vooruitgaat.
Dat laatste is zeker waar.memento schreef:De TUA is een goede gereformeerde universiteit. Een universiteit waarvan je zeker weet dat iemand weer een hoop nieuwe dingen leert, en frisse inzichten opdoet. En als het goed is, kan het niet anders dat die nieuwe kennis en inzichten ook doorwerken in de prediking.jvdg schreef:Ik ben geen "insider" in welke theologische faculteit dan ook.
Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom juist een promovendus aan de TUA er in z'n preken altijd op vooruitgaat.
Maar ook dr. Vlastuins preken zijn een tandje erbij gegaan, sinds hij als docent aan de VU tijd erbij heeft gekregen om studie te doen. En dr. de Vries, die studeert/leest ook enorm veel, en dat is ook zeer te merken aan zijn preken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het daarvoor niets was met die predikanten, of dat het toch wel minder was. Wat ik wil aangeven, is dat studeren en blijven studeren ook in de prediking zeker merkbaar is, en vruchtbaar is.
Dr. Vlastuin en de Vries zijn beiden werkzaam aan de VU, en de Vries is gepromoveerd aan de UvA, en zo ik kan horen worden die daar ook verfrist, en leren daar ook nieuwe dingen.jvdg schreef:Dat laatste is zeker waar.memento schreef:De TUA is een goede gereformeerde universiteit. Een universiteit waarvan je zeker weet dat iemand weer een hoop nieuwe dingen leert, en frisse inzichten opdoet. En als het goed is, kan het niet anders dat die nieuwe kennis en inzichten ook doorwerken in de prediking.jvdg schreef:Ik ben geen "insider" in welke theologische faculteit dan ook.
Maar ook dr. Vlastuins preken zijn een tandje erbij gegaan, sinds hij als docent aan de VU tijd erbij heeft gekregen om studie te doen. En dr. de Vries, die studeert/leest ook enorm veel, en dat is ook zeer te merken aan zijn preken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het daarvoor niets was met die predikanten, of dat het toch wel minder was. Wat ik wil aangeven, is dat studeren en blijven studeren ook in de prediking zeker merkbaar is, en vruchtbaar is.
Is de TUA de enige goede gereformeerde universiteit waar men nieuwe dingen leert en men verfrist wordt?
Ja dat weet ik niet, hij heeft het ook niet op een andere wijze gedaan en toch veel betekent voor de gehele geref gezindte. Dat wilde ik er maar mee zeggen, dat het niet altijd noodzakelijk is om te promoveren om serieus genomen te worden.huisman schreef:Absoluut mee eens , maar als Ds C Harinck de mogelijkheden had gekregen om binnen zijn eigen kerkverband te promoveren had hij het vast gedaan.Wilhelm schreef:Ach is een titel nu doorslaggevend ?huisman schreef: 3. Waarom zijn er geen predikanten uit de GerGem die doorstuderen om een Doctorstitel te behalen.
(Ds (Dr) P de Vries is net voor de tweede maal afgestudeerd )
Het zou zo mooi zijn als predikanten uit de rechterkant van onze gezindte zich ook academisch zouden verdiepen in de geloofsleer. Denk dat samenbindend zal werken voor onze hele gezindte.
Neem nu Ds C Harinck , niet gepromoveerd maar wel een autoriteit op div theologische gebieden zeker als het gaat om het Puritanisme. Hij heeft gezag in brede kring.
Zo kan het toch ook ?
knip-knap; geen dingen om grapjes over te maken. vr. gr. helmaWilhelm schreef:(...)het zou zo maar kunnen dat we de komende jaren nog voor verassingen komen te staan wat promoverende predikanten uit de GG betreft. Wacht maar af
Hier zit de verkeerde voorstelling achter dat promoveren niet ten dienste van de gemeente gedaan wordt. Goede wetenschappelijke theologiebeoefening zou weleens meer vruchten kunnen dragen dan het eindeloos bezoeken van gemeenteleden die 70 jaar of ouder zijn geworden.coupe soleil schreef:knip-knap; geen dingen om grapjes over te maken. vr. gr. helmaWilhelm schreef:(...)het zou zo maar kunnen dat we de komende jaren nog voor verassingen komen te staan wat promoverende predikanten uit de GG betreft. Wacht maar af
Maar ik zat te denken of het wel zo wenselijk is. Om te promoveren heb je een hoop tijd nodig. Die tijd kan als actieve dominee misschien beter ingezet worden op andere vlakken.
Luther schreef:Hier zit de verkeerde voorstelling achter dat promoveren niet ten dienste van de gemeente gedaan wordt. Goede wetenschappelijke theologiebeoefening zou weleens meer vruchten kunnen dragen dan het eindeloos bezoeken van gemeenteleden die 70 jaar of ouder zijn geworden.coupe soleil schreef:knip-knap; geen dingen om grapjes over te maken. vr. gr. helmaWilhelm schreef:(...)het zou zo maar kunnen dat we de komende jaren nog voor verassingen komen te staan wat promoverende predikanten uit de GG betreft. Wacht maar af
Maar ik zat te denken of het wel zo wenselijk is. Om te promoveren heb je een hoop tijd nodig. Die tijd kan als actieve dominee misschien beter ingezet worden op andere vlakken.
Voor wat betreft besturen/deputaatschappen: daar ben ik het van harte mee eens! Ik heb het idee dat dominees er graag in willen zitten, en dat stichtingen etc. graag dominees willen hebben. Dat zou best anders kunnen, denk ik.helma schreef:Luther schreef:Hier zit de verkeerde voorstelling achter dat promoveren niet ten dienste van de gemeente gedaan wordt. Goede wetenschappelijke theologiebeoefening zou weleens meer vruchten kunnen dragen dan het eindeloos bezoeken van gemeenteleden die 70 jaar of ouder zijn geworden.
eindeloos bezoeken? weet je hoe eenzaam de meeste mensen boven de 70 zijn!! En hoe weinig pastoraal bezoek ze krijgen!
Werden er maar meer bezoekjes afgelegd! Ik denk niet dat veel dominees zich schuldig maken aan eindeloze bezoeken in de gemeente. Ik denk dat al die besturen/deputaatschappen e.d. weleens de grootste 'boosdoener' kunnen zijn.
Ik vind dit wel een heel erg denigrerende uitdrukking, Luther, ten opzichte van het pastorale werk aan onze oudere gemeenteleden. Je moet je schamen om zo over pastorale bezoeken te schamperen.Luther schreef:Hier zit de verkeerde voorstelling achter dat promoveren niet ten dienste van de gemeente gedaan wordt. Goede wetenschappelijke theologiebeoefening zou weleens meer vruchten kunnen dragen dan het eindeloos bezoeken van gemeenteleden die 70 jaar of ouder zijn geworden.