jvdg schreef:'t Sluit niet helemaal aan bij deze topic, maar jaarlijks worden vele bijeenkomsten georganiseerd waarbij predikanten uit alle te rechter zijde staande denominaties predikanten laten voorgaan onder de gezamenlijke pet van GBS of SGP.
In die gehouden preken wordt nauwelijks gesproken over deze instanties, maar wat we horen is meestal een preek.
Die kerkdiensten worden druk bezocht.
Als het onder de genoemde petten gaat is het klaarblijkelijk mogelijk om predikanten van een andere denominatie (vaak met instemming) te beluisteren, maar op zondag kan dat ineens niet meer.
Ach, zucht ik dan maar weer eens, dat wat bijelkaar hoort ook weer eens bijelkaar gebracht zou worden.
Ik zou zeggen, sluit al die predikanten eens een week (desnoods een maand) op in een conferentieoord op de heide, met als enige opdracht te overdenken en te bespreken wat de Ware Kerk is c.q. inhoudt.
Ik weet heus wel dat dit een utopie is, maar dat laat onverlet mijn gevoel dat dit heilzaam kan werken voor éénheid onderling en respect voor elkaar.
In grote lijnen ben ik het er mee eens.
Maar toch...
Vergelijk eens de sprekers op een een bijeenkomst van de MBuma/GBS toogdag met de sprekers van een tijdrede voor de SGP.
Dan blijkt er toch verschil. De SGP blijkt het reformatorische denken ruimer te zien dan de andere stichtingen.
Merk eens op, daar loopt toch wel ergens een scheidslijn (die wij niet kunnen en mogen trekken) maar die we wel kunnen
opmerken.
En opmerken is beter dan het vette der rammen.