Genade door recht schreef:memento schreef:Tiberius schreef:
Maar ongelovigen kunnen wel degelijk de gave des onderscheids hebben. Denk bijvoorbeeld maar aan Bileam en de man in wie een boze geest was (in de geschiedenis van de 7 zonen van Sceva). De laatste oordeelde inderdaad best hardhandig, maar hij had wel gelijk.
Dat goddeloze (onbekeerden zijn goddelozen) soms per ongeluk het bij het rechte eind hebben, maakt de algemene regel van Paulus niet ongedaan.
En zelfs al zou in een bepaalde mate er een gave des onderscheids mogelijk zijn bij onbekeerden, dan missen zij de liefde die nodig is om tot een goed oordeel te komen. De praktijk toont dit ook aan, namelijk dat onbekeerden die van zichzelf vinden dat ze de gave des onderscheids hebben, vaak keihard oordelen. Niet alleen kwetsen ze met dat harde liefdeloze oordeel vaak kinderen Gods, maar staan daarmee ook hun eigen bekering in de weg. Het is gevaarlijk, en daarom moet er tegen gewaarschuwd worden.
Hoezo nou "zelfs al zou"? Onbekeerden kunnen soms een veel betere gave des onderscheids hebben dan bekeerden. Je moet gaven en genade niet verwarren. De discipelen konden keihard oordelen - maar waren wel bekeerd. Je kunt aan een oordeel, wat dat dan ook moge zijn, van iemand niet afmeten of hij wel of niet bekeerd is. Bekeerden kunnen liefdevol zijn, maar ook keihard, en zich ook schromelijk vergissen. Aan dit soort kenmerken is het echt niet te zien of iemand bekeerd is of onbekeerd. Denk je dat de dwaze maagden anders oordeelden dan de wijze? De vraag stellen is haar beantwoorden. Er was geen verschil waarneembaar!!
Er zijn 3 verschillen:
1. Een kind van God (als hij op zijn plaats is!) oordeelt altijd in liefde, áls hij al oordeelt. Onbekeerden kunnen dat niet, want die weten niet wat ware liefde is. Het "onderscheiden" van onbekeerden kan alleen maar zonde werken, omdat het niet voortkomt uit de ware liefde tot God en de naaste.
2. Het "onderscheiden" van een onbekeerde staat zijn zaligheid in de weg. Helaas kom je mensen tegen, die zelfs op hun sterfbed, waar ze koud getuigen zelf er buiten te staan*, nog kritiek uiten op predikanten. Verloren gaan met een oordeel over anderen op je lippen. Ik denk dat de oorzaak is, dat "onderscheiden" luisteren vaak meebrengt dat je een andere luisterhouding hebt dan je ze moeten hebben. In plaats van het binnen laten komen van de boodschap, ga je erboven staan, en ben je bezig met het checken of dit er wel in zit, en dat niet gemist wordt. Ik zeg niet dat God (bij uitzondering) niet zulke mensen bekeerd, maar vrees wel dat het een grote sta-in-de-weg is voor de zaligheid. Want hoe durft een geesteloze te oordelen over geestelijke zaken, zaken waar hij vreemd van is?**
3. Stel dat iemand bezig is een vakantie te plannen. Hij is zelf al een paar keer naar het buitenland geweest. Met de folders voor de neus is hij bezig een keus te maken. Komt zijn buurman langs, en die begint: "die folder is niets, en doe die daar ook maar weg, want dat zijn oplichters. En die, en die en die deugen ook niet. En dat land, nee, daar zou ik echt niet heengaan. En die stapel, nee, die landen zijn ook niets."
"Ow, buurman, u doet nogal alsof u er verstand van hebt, u hebt zeker wel veel gereisd, dat u zo goed kan aanwijzen welke folders ik niet moet hebben."
"Ik, veel gereisd? Nee hoor, maar ik kan gewoon goed onderscheiden."
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de adviezen van zo'n "adviseur" zou ik niet serieus nemen. Zeker niet, als je ziet dat hij een folder afkeurt van een vakantieland waar jij het jaar daarvoor geweest bent, en waar je een heerlijke vakantie gehad hebt...
* Ik heb het dus niet over bekommerden, want ik moet de eerste ware bekommerde nog horen, die meent goed te zijn in "onderscheiden", en die makkelijk antwoord.
** Een geestelijk mens (wanneer hij op zijn plaats is!) zal voorzichtig en bescheiden zijn, omdat hij zijn eigen hart kent, en zich niet zo gemakkelijk een oordeel aanmatigen, kennend zijn eigen arglistige en onwetende hart.