Het HA wordt inmiddels een beetje overgewaardeerd, zo lijkt me. Het is de bedoeling om het evangelie tastbaar te maken. Brood en wijn zijn tastbaar. Zo versterkt het het geloof: het is in het genadeleven: niet zien en nochtans geloven. Om dat geloof te versterken is er het sacrament. Naast het woord. Zie de HC vanaf zondag 25: vanwaar komt zo'n geloof.Luther schreef:Ik geloof er niks van dat die mensen zo vertrouwend en gelovend leven en zo versterkt zijn in hun bank. Volgens mij wordt de strijd en donkerheid niet opgelost door te blijven zitten. Er is dan maar één oplossing, dwars door alle systemen en denkpatronen heen: dat de Heere zo krachtig overkomt, dat Hij ze als het ware bij de hand neemt en zegt: Je bent van Mij en Ik wil je nu aan Mijn tafel zien.henriët schreef: Maar wat ik dan vervolgens moeilijk vind: als mensen niet aangingen, hadden ze vaak een duistere tijd erna. Hoe is dat dan met mensen die wel aan zouden kunnen gaan maar toch ook vertrouwend en gelovig leven, omdat ze zoo versterkt zijn, en in de bank was t ook al goed.
Door het allemaal geestelijk te maken is het HA eigenlijk niet eens nodig. De 'ware' avondmaalsganger is al een soort van versterkt en heeft dat stukje brood en slokje wijn niet wezenlijk nodig.