Dorsvloer vol confetti

Fjodor

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Fjodor »

memento schreef:
Fjodor schreef:Ja, want je laat ermee zien dat je je interesseert in de moeilijkheden die er zijn. Het getuigt van zelfkritiek waardoor je richting die mensen getuigt van eerlijkheid. En je leert hoe die mensen denken, die op een tweesprong staan. Buiten deze redenen wordt je er nog eens bij bepaald. Dat alleen lijkt me al goed. Net als dat we de wet lezen om bij onze zonden bepaald te worden. Dat is ook niet leuk, maar wel goed.
De mensen die dit soort boeken lezen, staan vaak al kritisch tegenover de misstanden die in zo'n boek beschreven worden...
Je gaat niet in op wat ik zeg.
En de mensen die de wet lezen staan vaak ook al kritisch tegenover hun eigen natuur.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Ok. Maar dan mag datgene wat ontaard is omvallen. En de één denkt dat dat meer is dan de ander.
Dat is wat anders dan de hele zuil maar om willen laten vallen. En nogmaals, het is uiteindelijk gepraat aan de zijlijn. Want we maken allemaal gebruik van de zuil, al is het maar door middel van dit forum. :)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 02 jan 2010, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:Er zijn alle eeuwen door mensen geweest die afhaakten. En natuurlijk is het goed om eens aan zelfreflectie te doen, maar om al die afhakers zo bloedserieus te nemen? Nee!
Het is de afval, die er zal zijn tot Jezus terugkomt. En áls we dan naar ons zelf kijken, laat het dan ook zijn op de manier van "wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle!"
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Die afhakers zelf moeten we niet al te serieus nemen. Ze hebben God verworpen, dat is hun eigen zaak.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Er zijn alle eeuwen door mensen geweest die afhaakten. En natuurlijk is het goed om eens aan zelfreflectie te doen, maar om al die afhakers zo bloedserieus te nemen? Nee!
Het is de afval, die er zal zijn tot Jezus terugkomt. En áls we dan naar ons zelf kijken, laat het dan ook zijn op de manier van "wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle!"
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Die afhakers zelf moeten we niet al te serieus nemen. Ze hebben God verworpen, dat is hun eigen zaak.
maar iemad die van refo naar hervormd gaat, is dat ook een afhaker?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
memento

Bericht door memento »

Fjodor schreef:
memento schreef:
Fjodor schreef:Ja, want je laat ermee zien dat je je interesseert in de moeilijkheden die er zijn. Het getuigt van zelfkritiek waardoor je richting die mensen getuigt van eerlijkheid. En je leert hoe die mensen denken, die op een tweesprong staan. Buiten deze redenen wordt je er nog eens bij bepaald. Dat alleen lijkt me al goed. Net als dat we de wet lezen om bij onze zonden bepaald te worden. Dat is ook niet leuk, maar wel goed.
De mensen die dit soort boeken lezen, staan vaak al kritisch tegenover de misstanden die in zo'n boek beschreven worden...
En de mensen die de wet lezen staan vaak ook al kritisch tegenover hun eigen natuur.
Klopt. Met het verschil dat in de wet God spreekt. Dát maakt het nuttig om er naar te luisteren. Dat kun je niet vergelijken met een boekje geschreven door een afvallig meisje.
sela

Bericht door sela »

maar met bovenstaande redeneringen komen we uiteindelijk toch weer uit bij de recensie van helma...
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:
maar iemad die van refo naar hervormd gaat, is dat ook een afhaker?
Ha, ik ben zelf hervormd :)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

memento schreef:
Fjodor schreef:
memento schreef:
Klopt. Met het verschil dat in de wet God spreekt. Dát maakt het nuttig om er naar te luisteren. Dat kun je niet vergelijken met een boekje geschreven door een afvallig meisje.
Maar wat je nu zegt is een heel andere argumentatie dan die je eerst gaf..
parsifal

Bericht door parsifal »

sela schreef:
parsifal schreef:
Het is goed dat iemand haar gedachtengang zo kan formuleren. Ik heb Philipse nooit erg serieus genomen, juist omdat hij grote woorden gebruikt en niet de kracht toont om zwakten in de eigen standpunten te benoemen. In die zin vind ik het jammer dat Franca Treur zich blijkbaar zo door hem en Dawkins laat beinvloeden. Echter door haar standpunten zo open te vertellen legt ze haar kaarten op tafel en staat ze open voor discussie. Hier kunnen we als Christenen redelijk wat van leren. Wat geloven wij en waarom geloven wij dat? Mogen we doorvragen? Je kunt je teveel blindstaren op wat de wetenschap zegt? Maar goede wetenschappers kunnen in ieder geval vragen blijven stellen aan de theorie? Wij zijn vaak te snel met "dat is een mysterie en dat moet je geloven". Hierbij wil ik opmerken dat veel critici ook lui zijn en niet de moeite nemen om echt naar de antwoorden te zoeken.
:huhu mooi om te zien wat een ieder meeneemt in het geheel. knuffel voor onze wetenschapper.
stel dat het binnen je mogelijkheid lag om mensen te adviseren kaarten op tafel te leggen om met haar in tweegesprek te gaan, wat zou je dan adviseren? of is een forum of post daarvoor te ondiep?
Ik besef nu inderdaad, dat ik zo'n stukje vooral lees als wetenschapper. Misschien is dat niet de beste manier om dit stukje te lezen, maar aan de andere kant als je argumenten gaat geven voor je ongeloof dan vraag je erom :OO3 .

Zelf zou ik graag met Franca Treur in gesprek gaan over haar argumenten, misschien mail ik haar nadat ik haar boek gelezen heb. Waarbij ik besef dat ze waarschijnlijk heel veel emails krijgt van mensen die allemaal het beste met haar voor hebben, en zeggen hoe verdrietig ze zijn omdat ze niet meer gelooft (en ja ik vind dat ook verdrietig en jammer, zeker nadat ik de Netwerk uitzending met haar, Siebelink en 't Hart heb gezien, waarin ze naar voren komt als een leuke en aardige jonge vrouw, waarvan ik denk dat ik ze in het echte leven ook graag zou mogen - en ik besef dat het fout is dat ik die gedachte niet heb bij bijvoorbeeld Siebelink).

Waar ik bang voor ben is dat we toch te veel in ons eigen wereldje zitten en daarom te veel focussen op wat ons zelf bezig houdt. Veel predikanten houden zich bezig met theologische vraagstukken, waarvan ik denk dat ze maar een marginaal belang hebben. Het gaat dan vooral om de verschillen tussen verschillende kerken en waarom Evangelisch een gevaar is - of omgekeerd, waarom bijvoorbeeld de kinderdoop een verwerpelijk Rooms bijgeloof is. Zelf houd ik me denk ik te veel bezig met wetenschappelijke vragen en de mogelijke strijd tussen natuurwetenschap en religie. Hierdoor mis ik weer veel feeling met vragen van levenswetenschappers die voortkomen uit een postmoderne kijk op de wereld. Of met de tieners op de Dabartienerclub uit de Haagse schilderswijk. De vragen die ik heb zijn gewoon anders en het kost me moeite om te begrijpen wat de vragen zijn van die campinggast die ik met Dabar ben tegengekomen, of de levenswetenschapper.
Het is daarom denk ik belangrijk om een beetje een beeld te hebben wat speelt. Laat de kerkenraad breed zijn (niet alleen maar HBO-ers bijvoorbeeld. Laat ons terdege beseffen dat de Heere Jezus niet een "white middle-class republican" was, maar dat hij niet in dit soort hokjes past.

Verder zou ik vragen om eens door te verwijzen naar de boeken van Calvijn, Lewis, Schaefer en misschien voor iemand als Franca Treur interessanter, boeken van Rebecca Pippert (Hope has its reason), Kelly Monroe Kullenberg (Veritas), of Tim Keller. Deze schrijvers staan denk ik dichterbij dan veel oudvaders of hedendaagse predikanten, juist omdat ze schrijven tegen een achtergrond van atheisme (met Calvijn als uitzondering, maar hij blijkt in staat op vragen in te gaan, die veel zijn tijdgenoten niet eens stelden). Ik denk dat Bart-Jan Spruyt een voorbeeld is van iemand die de vragen van veel mensen van deze tijd wel begrijpt, net als de huidige paus of muzikanten als Rich Mullins, schrijvers als Willem Jan Otten enz.

Uiteindelijk is een forum natuurlijk niet geschikt om diep op de vragen in te gaan, maar dat besef ik pas nadat ik deze tekst getypt heb :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
priscilla

Bericht door priscilla »

Sorry, de quote was te lang. Ik wilde me aansluiten bij Helma. Erg mooi verwoord. Het ging even mis. Dan maar even zo.

Nu gaat het alleen om het chr. element in het boek, maar ik proef ook nog iets van "niet zich zelf kunnen zijn". Geen ruimte voor ontplooiing. Een meisje is toch minder.
Verder viel het me op dat ze confetti maakt van SB. De confettie vormt nieuwe woorden (post-modern), maar ze waagt niet haar jongbloed eraan. Misschien toch positief?
Joannah

Bericht door Joannah »

Misschien zie ik het verkeerd, maar om nu je geloof zo resoluut om te zetten in atheisme, omdat je ouders hun geloof op een manier beleven die niet de jouwe is, vind ik van eenzelfde rigoreusheid getuigen , als die ze zo afbrandt.
Ze zou moeten weten dat de leeftijd die ze heeft, gepaard gaat met gevoelens van "Ik kan de wereld wel aan zonder God", mij overkomt niets.
Is een atheist niet iemand die zegt zijn sleutels kwijt te zijn, zonder er nog actief naar op zoek te zijn geweest?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:En ik zou die hele Reformatorische zuil wel door elkaar willen schudden!! Ik hoop dat de Heere erin gaat blazen. Laat maar omvallen dat zogenaamde veilige bastion. Door die enorme zuil is het kruis nog maar nauwelijks zichtbaar.
Dus omdat mensen zich de reformatorische zuil onwaardig gedragen, moet die hele zuil maar omvallen? Uiteindelijk heb jij als reformatorische huismoeder ook nog makkelijk praten. Wat, als er wérkelijk geen reformatorische zuil meer was?
Dat zegt Helma ook.
Dan is er geen enkel houvast buiten het kruis meer. Dat nu nog maar nauwelijks zichtbaar is.
Dit klinkt aardig, maar is weinig concreet. Wij zijn fysiek aanwezige mensen, met onze concrete aangelegenheden, we zijn op een plek, we doen dingen. En ik denk dat velen van ons veel te danken hebben aan de 'zuil' waar zo ontzettend op gescholden wordt.
Maar alles waar mensenhanden aan werken, ontaardt. Ook de refozuil. Maar of dit soort anti-zuilkreten nu echt helpen?
Waarom probeer je de oprechte noodkreten die hier geslaakt worden (en die jij volgens mij ook weleens slaakt) niet serieus te nemen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

En juist vanwege dat laatste moet je een dergelijk boek uiterst serieus nemen. Niet om de daad van Franca goed te praten, verre van dat zelfs, maar precies om wat Helma ook al schreef: Wie ben ik als vader, als moeder, als opvoeder? Wat straal ik uit? Ben ik in alle opzichten herkenbaar als navolger van Christus, of houdt ik louter vormen in stand?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Joannah schreef:Misschien zie ik het verkeerd, maar om nu je geloof zo resoluut om te zetten in atheisme, omdat je ouders hun geloof op een manier beleven die niet de jouwe is, vind ik van eenzelfde rigoreusheid getuigen , als die ze zo afbrandt.
Ze zou moeten weten dat de leeftijd die ze heeft, gepaard gaat met gevoelens van "Ik kan de wereld wel aan zonder God", mij overkomt niets.
Is een atheist niet iemand die zegt zijn sleutels kwijt te zijn, zonder er nog actief naar op zoek te zijn geweest?
Ho, maar hier ziet juist de crux: "...omdat je ouders hun geloof op een manier beleven die niet de jouwe is..."
Het boek lezend, ben ik bang dat die ouders helemaal geen geloof beleefden, maar slechts vormelijkheden op een betonen manier vasthielden. En daar zit juist de kern van het probleem en de kern van de spiegel naar ons allemaal toe.
sela

Bericht door sela »

daarnaast: zijn de ouders van kathelijne de ouders van franca?
@ parsifal: dank voor je post! * glimlach * wetenschapper en man...
Plaats reactie