Nieten en nullen...

Marco

Re: Nieten en nullen...

Bericht door Marco »

Joannah schreef:
Democritus schreef:
-DIA- schreef: Dan denk ik ook aan Wilhelmus Schortinghuis. Bekende woorden van hem:
'Ik wil niet, ik kan niet, ik heb niet, ik weet niet, ik deug niet,'
Klopt helemaal mee eens.

Maar:

Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt. Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn. Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Dit is een schriftgedeelte gericht aan de Joden, niet aan de heidenen, (wij)
Wij zijn niet het huis Israels, ondanks dat we wel geent zijn op de stam ervan.
Of ben je een aanhanger van de vervangingstheologie?
(Dacht dat we daar van teruggekomen waren)
En wat betekent dat geënt zijn dan, met betrekking tot deze tekst?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DIA, ik hoop binnenkort nog te reageren.

Maar op voorhand, alvast een citaat van ds. G. van Reenen: "Voor de kennis van de Middelaar kan het nog alle kanten op."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Dit is een schriftgedeelte gericht aan de Joden, niet aan de heidenen, (wij)
wie is 'we'?

Ik ben nooit een aanhanger van een zogenaamde 'vervangingstheologie' geweest, dus ik kan er ook niet van terugkomen...

2 Timóthëus 3:16
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is;

Dus niet een woordje voor de joden, en een (ander) woordje voor de heidenen...

De Kerk is 1, en de Schrift is 1...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Dr. H.F. Kohlbrugge schreef:Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, die zal
zalig worden.
(Romeinen 10: 13).

Hoe is dat toch te rijmen, dat men het Evangelie heden en morgen en steeds opnieuw hoort en dat er dan toch altijd dezelfde klacht wordt vernomen: Ik heb geen rust, ik kan maar geen vrede vinden, ik weet niet, hoe het met mij staat? God is zo goed, maar het hart wil niet breken; welk een verkeerdheid is er toch bij mij. — Wat ik u aanraad, is dit: Leer de Tien Geboden, leer ze nog eens en nog eens. En beschouw uw dagelijks leven eens, zoals dit reilt en zeilt; ge hebt geen rust en ge kunt weken en jaren lang zo gerust voortleven, alsof u niets ontbrak? Wat hebt ge dan voor een God, dat ge zo vast kunt slapen, zonder te merken, hoe hard het stormt om u heen? Is God dan soms dood, God, die gezegd heeft. ,,Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben,” dat ge niet in het verborgen bij Hem zoudt aanhouden met bidden en smeken, opdat Hij u vreugde en blijdschap mocht laten horen en Zijn Heilige Geest op u mocht laten komen?
En nu vraag ik u, die, naar gij zegt, geen vrede kunt vinden en tot dusver geen rust: Wat klaagt ge nog langer, dat ge dood zijt, dat ge zo ongelovig zijt, dat ge geen ware ernst met de zaak schijnt te maken; wat, moet dan uw ernst, uw brandend hart, uw liefde u zalig maken? Houd aan bij God en houd er niet mee op, te erkennen met een dankbaar hart, dat Hij voor onze zonden gegeven heeft die Ene, Wiens naam Jezus is; en dat deze Jezus niet uit zichzelf gekomen, maar van God gezonden is en u zo zeker gered heeft, als er bij Hem geen aanzien des persoons is.

‘k Riep God niet vruchtloos aan.
Hij wil mij niet versmaân
In al mijn tegenheden.
Hij zag van Sion neêr,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.

(Ps. 3 : 2)
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Dit is een schriftgedeelte gericht aan de Joden, niet aan de heidenen, (wij)
wie is 'we'?

Ik ben nooit een aanhanger van een zogenaamde 'vervangingstheologie' geweest, dus ik kan er ook niet van terugkomen...

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is;

"Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen"....er word hier toch onderscheid gemaakt tussen joden en heidenen?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marco

Bericht door Marco »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
wie is 'we'?

"Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen"....er word hier toch onderscheid gemaakt tussen joden en heidenen?
Zo kun je voor elke stelling een tekst gebruiken. Ja. Er is in deze tekst onderscheid tussen joden en heidenen. Maar dat kun je niet toepassen op elke situatie en iedere andere tekst in de Bijbel. Vandaar mijn eerdere vraag, wat het betekent, geënt te zijn in de stam van Israël.
freek

Bericht door freek »

Joannah schreef:
Democritus schreef:
-DIA- schreef: Dan denk ik ook aan Wilhelmus Schortinghuis. Bekende woorden van hem:
'Ik wil niet, ik kan niet, ik heb niet, ik weet niet, ik deug niet,'
Klopt helemaal mee eens.

Maar:

Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt. Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn. Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen. Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Dit is een schriftgedeelte gericht aan de Joden, niet aan de heidenen, (wij)
Dus wij mogen niet delen in de beloften van heil die aan Israël gedaan zijn? Ik dacht eigeniljk dat we na pinksteren leven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

[quote=Joannah"]Dit is een schriftgedeelte gericht aan de Joden, niet aan de heidenen, (wij)
(Dacht dat we daar van teruggekomen waren)[/quote]
Oh, help, krijgen we die flauwekul weer... :bobo

Hoe dun is jouw Nederlandse Bijbel eigenlijk??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen"....er word hier toch onderscheid gemaakt tussen joden en heidenen?
Precies, Joannah, en daarom, omdat we in de olijfboom ingeent zijn, horen we bij het volk Gods, bij Israel. Dus alle teksten over de joden betreffen ook ons.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie