De kerk: 'Gods huis'?

memento

Re: De kerk: 'Gods huis'?

Bericht door memento »

Maar daar ging het voorbeeld van het fietsen helemaal niet over. Dat ging over de vraag of in de kerk zitten meer heilig is dan fietsen. Dat geloof ik absoluut.
Dat geloof ik ook. Maar dat zit m niet in het fysieke zitten in het kerkgebouw of aan de avondmaalstafel (zonder daarmee trouwens te ontkennen dat het fysieke sacrament een bijzondere betekenis heeft), maar in de gesteldheid van het hart. Het zitten in de kerk (of aan het avondmaal) van een onbekeerde is 100% onheilig, het dankend en biddend fietsen van een kind van God is 100% heilig (alhoewel vanuit de mens gezien onvolmaakt en met zonden bevlekt, is het geheiligd in Christus bloed)

De reden dat ik zo sterk de nadruk op het "gewone" leg, is omdat ik in onze kringen regelmatig mensen tegenkom (kinderen Gods) die zichzelf aanklagen, want ze zouden meer goede boeken willen lezen, alle weekdiensten meepakken, etc. Als je doorvraagt komt dat voort uit het idee dat hoe meer je met zulk soort dingen bezig bent, des te heiliger je leeft. Hoe goed die dingen ook zijn (en laten we ze zeker niet nalaten!), het besef dat de gewone dingen ook heilig zijn, wanneer ze geschieden uit een gerichtheid op God, ja misschien nog wel meer dan met een oververmoeide kop bijna induttend in de kerk zittend, kan zeer bevrijdend zijn.

En omgedraaid kom je ook velen tegen, die alhoewel zij onbekeerd zijn, menen met hun trouwe kerkgang etc toch niet ongeestelijk bezig te zijn. Vergeten wordt dan, dan alles wat uit het geloof niet is, zonde is. De kritische vraag, is mijn kerkgang en mijn dagelijkse leven wel gericht op God en Zijn eer? Of draait alles nog om mijzelf en deze wereld, ook al geschied dat in een (schijn)vrome gestalte? Men beseft niet ten volle, dat God niet alleen bekering van ons eist, maar ook een heilig leven. Men loopt er niet mee vast, dat al ons doen en laten buiten het geloof in Christus een afschuw is in Gods ogen, iets waarvan Hij walgt. Waarvan God zegt: Jullie dienen Mij wel met jullie lippen, maar jullie hart houdt zich verre van Mij.

Let dus wel: Ik stel niet dat het één zonder het ander kan. Een christen (en daarmee bedoel ik: een waar christen, iemand die werkelijk gelooft) die meent dat hij kan zonder kerkgaan, avondmaalsgang, bidden, Bijbellezen of goede boeken lezen, mag het nog eens goed nakijken (eufemistisch uitgedrukt). Door de zonde wordt onze blik steeds weer opnieuw gevangen door deze wereld en haar begeerlijkheden. Genoemde middelen hebben wij, zondige mensen (alhoewel gereinigd in Christus bloed), steeds weer nodig om onze blik naar boven getrokken te doen worden. Maar tegelijkertijd zijn het slechts middelen, die als doel hebben onze levensrichting (steeds weer) te veranderen. Het is geen doel opzich. Niet het zijn onder de middelen is heilig, maar hetgeen de middelen door Gods genade uitwerken in het hart, en in de levensrichting, is het doel. Opdat onze wandel ten alle tijden in de hemel zou zijn.

Kortom, het gewone leven kan en mag niet losgekoppeld worden van genoemde zaken als kerkgaan, bidden, Bijbellezen, etc. Beiden zijn nodig, en beiden zijn slechts "heilig" en "geestelijk", als zij gericht zijn op God, anders zijn beiden voluit onheilig en ongeestelijk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Maar daar ging het voorbeeld van het fietsen helemaal niet over. Dat ging over de vraag of in de kerk zitten meer heilig is dan fietsen. Dat geloof ik absoluut.
Dat geloof ik ook. Maar dat zit m niet in het fysieke zitten in het kerkgebouw of aan de avondmaalstafel (zonder daarmee trouwens te ontkennen dat het fysieke sacrament een bijzondere betekenis heeft), maar in de gesteldheid van het hart. Het zitten in de kerk (of aan het avondmaal) van een onbekeerde is 100% onheilig, het dankend en biddend fietsen van een kind van God is 100% heilig (alhoewel vanuit de mens gezien onvolmaakt en met zonden bevlekt, is het geheiligd in Christus bloed)

De reden dat ik zo sterk de nadruk op het "gewone" leg, is omdat ik in onze kringen regelmatig mensen tegenkom (kinderen Gods) die zichzelf aanklagen, want ze zouden meer goede boeken willen lezen, alle weekdiensten meepakken, etc. Als je doorvraagt komt dat voort uit het idee dat hoe meer je met zulk soort dingen bezig bent, des te heiliger je leeft. Hoe goed die dingen ook zijn (en laten we ze zeker niet nalaten!), het besef dat de gewone dingen ook heilig zijn, wanneer ze geschieden uit een gerichtheid op God, ja misschien nog wel meer dan met een oververmoeide kop bijna induttend in de kerk zittend, kan zeer bevrijdend zijn.

En omgedraaid kom je ook velen tegen, die alhoewel zij onbekeerd zijn, menen met hun trouwe kerkgang etc toch niet ongeestelijk bezig te zijn. Vergeten wordt dan, dan alles wat uit het geloof niet is, zonde is. De kritische vraag, is mijn kerkgang en mijn dagelijkse leven wel gericht op God en Zijn eer? Of draait alles nog om mijzelf en deze wereld, ook al geschied dat in een (schijn)vrome gestalte? Men beseft niet ten volle, dat God niet alleen bekering van ons eist, maar ook een heilig leven. Men loopt er niet mee vast, dat al ons doen en laten buiten het geloof in Christus een afschuw is in Gods ogen, iets waarvan Hij walgt. Waarvan God zegt: Jullie dienen Mij wel met jullie lippen, maar jullie hart houdt zich verre van Mij.

Let dus wel: Ik stel niet dat het één zonder het ander kan. Een christen (en daarmee bedoel ik: een waar christen, iemand die werkelijk gelooft) die meent dat hij kan zonder kerkgaan, avondmaalsgang, bidden, Bijbellezen of goede boeken lezen, mag het nog eens goed nakijken (eufemistisch uitgedrukt). Door de zonde wordt onze blik steeds weer opnieuw gevangen door deze wereld en haar begeerlijkheden. Genoemde middelen hebben wij, zondige mensen (alhoewel gereinigd in Christus bloed), steeds weer nodig om onze blik naar boven getrokken te doen worden. Maar tegelijkertijd zijn het slechts middelen, die als doel hebben onze levensrichting (steeds weer) te veranderen. Het is geen doel opzich. Niet het zijn onder de middelen is heilig, maar hetgeen de middelen door Gods genade uitwerken in het hart, en in de levensrichting, is het doel. Opdat onze wandel ten alle tijden in de hemel zou zijn.

Kortom, het gewone leven kan en mag niet losgekoppeld worden van genoemde zaken als kerkgaan, bidden, Bijbellezen, etc. Beiden zijn nodig, en beiden zijn slechts "heilig" en "geestelijk", als zij gericht zijn op God, anders zijn beiden voluit onheilig en ongeestelijk.
Kijk, eindelijk dringen we tot de kern door en maak je je standpunt duidelijk. Je eerste alinea ben ik het mee eens (alhoewel ik 100% heilig niet zo gauw zal zeggen, maar je nuancering daarna verduidelijkt het).
want ze zouden meer goede boeken willen lezen, alle weekdiensten meepakken, etc.
Hier ben ik het weer niet met je eens. Het is nog altijd beter om naar de kerk te gaan dan te fietsen, omdat je daar onderwezen wordt in de leer naar de Godzaligheid. Omdat je daar van Christus hoort. En de natuur kan je dat niet leren. Neemt niet weg dat al onze andere werken ook tot eer van God moeten zijn (en dat ook zijn, in Christus).
En omgedraaid kom je ook velen tegen, die alhoewel zij onbekeerd zijn, menen met hun trouwe kerkgang etc toch niet ongeestelijk bezig te zijn.
Toch is het een gegeven, al is alles wat ze doen zonde, omdat ze niet gewassen zijn, dat ze toch beter in de kerk kunnen zitten, onder de middelen.

Ik hoop dat je nu eindelijk begrijpt waarom velen moeite hebben met je (nogal stellige) stellingen.
rekcor

Bericht door rekcor »

@Memento: ik ben het helemaal met je eens, dit is precies wat ik wilde zeggen.
Het is nog altijd beter om naar de kerk te gaan dan te fietsen, omdat je daar onderwezen wordt in de leer naar de Godzaligheid. Omdat je daar van Christus hoort. En de natuur kan je dat niet leren. Neemt niet weg dat al onze andere werken ook tot eer van God moeten zijn (en dat ook zijn, in Christus).
Toch blijf ik moeite hebben met het woordje 'beter'. Als we erover eens zijn dat het zitten in de kerk net zo heilig kan zijn als het fietsen op de fiets, waarom is het een dan beter dan het ander? Want als jij gelijk hebt, dan geldt:

a) we moeten altijd zo goed mogelijk leven
b) onder Gods Woord zitten is het beste wat we kunnen doen

leidt tot:

c) we moeten altijd (24/7) onder Gods Woord zitten.

Volgens mij gaat het in ons leven niet om zoveel mogelijk te weten te komen over 'de leer der Godzaligheid'. Het gaat erom dat we heilig, dat is: tot eer van onze Schepper, leven.
albion

Bericht door albion »

rekcor schreef:@Memento: ik ben het helemaal met je eens, dit is precies wat ik wilde zeggen.
Het is nog altijd beter om naar de kerk te gaan dan te fietsen, omdat je daar onderwezen wordt in de leer naar de Godzaligheid. Omdat je daar van Christus hoort. En de natuur kan je dat niet leren. Neemt niet weg dat al onze andere werken ook tot eer van God moeten zijn (en dat ook zijn, in Christus).
Toch blijf ik moeite hebben met het woordje 'beter'. Als we erover eens zijn dat het zitten in de kerk net zo heilig kan zijn als het fietsen op de fiets, waarom is het een dan beter dan het ander? Want als jij gelijk hebt, dan geldt:

leidt tot:

Volgens mij gaat het in ons leven niet om zoveel mogelijk te weten te komen over 'de leer der Godzaligheid'. Het gaat erom dat we heilig, dat is: tot eer van onze Schepper, leven.
Hoe verklaar je dan Psalm 84. En dan vooral deze tekst: Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
rekcor schreef:@Memento: ik ben het helemaal met je eens, dit is precies wat ik wilde zeggen.

leidt tot:

Hoe verklaar je dan Psalm 84. En dan vooral deze tekst: Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders
Als je die zin uit Ps 84 uitleest, heb je het antwoord. Het gaat om de vergelijking: Liever één dag bij God, dan duizend bij de goddelozen. Het gaat dus niet om de vergelijking: Liever één dag in Gods huis, dan duizend gewone werkdagen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

de Zaaier schreef:Het is maar blik
Deze goedbedoelde opmerking kregen we nogal eens te horen in de afgelopen tijd. Immers: enkele weken geleden kreeg mijn vrouw een aanrijding met de auto. De schade was dusdanig fors dat een reperatie niet meer mogelijk was. Gelukkig kwam mijn vrouw met de schrik vrij en daar zijn wij de Heere intens dankbaar voor. Tegelijkertijd betekende dit wel het einde van onze vertrouwde Mazda. Maar dat is maar blik, zo werd ons verzekerd. En dat is helemaal waar. Een auto is maar blik en toch... Voor mij is die auto nog wat meer dan alleen blik. Immers, in die auto doe ik meer dan alleen maar rijden van de ene plaats naar de andere plaats. Een auto is voor mij ook een vertrouwd plekje, waar ik mijn favoriete muziek luister. In de auto geniet ik van vele lezingen en preken. Wanneer ik op zondag in andere gemeente voorga, dan vertrek ik graag wat vroeg; dan prakeer ik de auto ergens onderweg om dan nog een poosje alleen te zijn met de Heere. Door al dit soort zaken is zo'n auto voor mij ook een soort binnenkamer geworden. Het is een kleine ruimte waar je soms van die heerlijke momenten hebt, dicht bij de Heere en Zijn Woord. Begrijpt u dat het dan toch aan mijn hart gaat wanneer ik bij zo'n stuk blik sta en er afscheid van moet nemen? Maar gelukkig: nu hebben we weer een andere auto,ook dat is maar blik. Maar toch... ik hoop dat ook deze auto voor mij binnenkort meer is dan blik
Ik weet, mijn Verlosser leeft
rekcor

Bericht door rekcor »

albion schreef:Hoe verklaar je dan Psalm 84. En dan vooral deze tekst: Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders
Dit is precies het hart van de discussie: dat 'een rondje fietsen' hetzelfde kan zijn als 'het verblijven in Uw voorhoven'. Sterker nog: dat het dat moet zijn.
Joannah

Bericht door Joannah »

Is er misschien de mogelijkheid dat iemand tijdens het stuk fietsen en het bewonderen van God's schepping in de vorm van die wonderbaarlijke natuur, een levend wonder op zich, hierin meer God's hand ziet en Hem daar van alle eer en lof geeft, en de aanzet wordt tot zijn/haar bekering, dan tijdens een preek, waar niemand warm of koud van wordt?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
memento

Bericht door memento »

Joannah schreef:Is er misschien de mogelijkheid dat iemand tijdens het stuk fietsen en het bewonderen van God's schepping in de vorm van die wonderbaarlijke natuur, een levend wonder op zich, hierin meer God's hand ziet en Hem daar van alle eer en lof geeft, en de aanzet wordt tot zijn/haar bekering, dan tijdens een preek, waar niemand warm of koud van wordt?
God gebruikt normaal de middelen van het woord daarvoor. Om bekeerd te worden moeten we onder het woord zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
albion schreef:

leidt tot:

Als je die zin uit Ps 84 uitleest, heb je het antwoord. Het gaat om de vergelijking: Liever één dag bij God, dan duizend bij de goddelozen. Het gaat dus niet om de vergelijking: Liever één dag in Gods huis, dan duizend gewone werkdagen.
Dat maakt de strekking nog niet anders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Daar geloof ik niets van, want volgens mij ben je het niet eens met deze uitspraak van Memento:
Memento schreef:Het is nog altijd beter om naar de kerk te gaan dan te fietsen, omdat je daar onderwezen wordt in de leer naar de Godzaligheid. Omdat je daar van Christus hoort. En de natuur kan je dat niet leren. Neemt niet weg dat al onze andere werken ook tot eer van God moeten zijn (en dat ook zijn, in Christus).
En verder ben je het kennelijk ook niet eens met de dichter van Psalm 84 (en van Psalm 27, om maar eens een van de vele andere te noemen).
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef: Als je die zin uit Ps 84 uitleest, heb je het antwoord. Het gaat om de vergelijking: Liever één dag bij God, dan duizend bij de goddelozen. Het gaat dus niet om de vergelijking: Liever één dag in Gods huis, dan duizend gewone werkdagen.
Dat maakt de strekking nog niet anders.
De strekking is: Liever bij God zijn, dan bij de goddelozen. Zeker wanneer je de notie meeneemt, dat in het OT het "bij God zijn" gekoppeld was een een fysieke locatie, God "woonde" in de tempel, de tempel was Zijn huis. Vanuit dat oogpunt klopt ook ps 27, die Tib aandraagt, niet. Het gaat in die psalmen om het "bij God zijn".

Sinds het NT is de koppeling tussen fysieke locatie en Gods aanwezigheid voorbij gegaan. Zie het gesprek wat Jezus heeft met de Samaritaanse vrouw. Het is niet het zijn in de kerk, wat ons dichter bij God brengt, maar het is het Woord (als tenminste recht gepredikt wordt, dus de Bijbel uitgelegd wordt ipv iets anders) en de Sacramenten, waarin God naar ons toekomt.

Maar tegelijkertijd: Het horen van het Woord is niet belangrijker dan het eruit leven en het ernaar handelen. Kortom, niet het vele horen hoe we God en onze naaste lief moeten hebben* is waar het om gaat, maar het doen ervan. Dat voorkomt de krampachtigheid om zo veel mogelijk ter kerke te moeten gaan en zoveel mogelijk met een boekje in een hoekje te moeten zitten, en is tegelijkertijd ook een waarschuwing tegen het nalaten van het bezoeken van de onderlinge bijeenkomsten (want hoe zullen zij doen, indien zij niet horen).

---------------------
Ik bedoel dit in de volle, ruime en geestelijke zin der wet, die de leer der genade insluit. Dus niet in een bekrompen, wettische en activistische zin.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
Daar geloof ik niets van, want volgens mij ben je het niet eens met deze uitspraak van Memento:
Memento schreef:Het is nog altijd beter om naar de kerk te gaan dan te fietsen, omdat je daar onderwezen wordt in de leer naar de Godzaligheid. Omdat je daar van Christus hoort. En de natuur kan je dat niet leren. Neemt niet weg dat al onze andere werken ook tot eer van God moeten zijn (en dat ook zijn, in Christus).
Tsja, het woordje 'beter', dat vind ik lastig. Als ik erge honger heb, bij wijze van spreken al een week niet heb gegeten, wat is dan beter: naar de kerk gaan of een maaltijd nuttigen? Ik zou het lastig vinden om daar een oordeel over te vellen.

Wat voor maatstaf gebruik je om te bepalen of iets 'beter' is dan het andere, als beiden in zichzelf goed zijn? Waar ik maar mee wil zeggen: voor alles is een tijd. Op zondagochtend is het inderdaad beter om naar de kerk te gaan (met de fiets wel te verstaan), maar na een anderhalfuur stilzitten in de kerk, is het m.i. beter om lekker een stuk te gaan fietsen.
Tiberius schreef: En verder ben je het kennelijk ook niet eens met de dichter van Psalm 84 (en van Psalm 27, om maar eens een van de vele andere te noemen).
Ik ben het zeker eens met Psalm 27, want waarom wil de dichter naar Gods Tempel?
Psalm 27:4 schreef: Ik vraag aan de HEER één ding,
het enige wat ik verlang:
wonen in het huis van de HEER
alle dagen van mijn leven,
om de liefde van de HEER te aanschouwen,
hem te ontmoeten in zijn tempel
.
In het NT hoeven we - zoals Memento eerder al aangetoond heeft - niet meer naar de Tempel om God te ontmoeten, maar woont God in ons met Zijn Geest. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat het niet goed is om regelmatig medechristenen te ontmoeten rondom Zijn Woord.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Sinds het NT is de koppeling tussen fysieke locatie en Gods aanwezigheid voorbij gegaan. Zie het gesprek wat Jezus heeft met de Samaritaanse vrouw.
Beide beweringen zijn onjuist.

In het gesprek met de Samaritaanse vrouw corrigeert Jezus de cultus van de Samaritanen. Hij legitimeert daar in ieder geval niet de koppeling tussen fysieke locatie en Gods aanwezigheid. Dat kan ook niet, want dat was in het OT ook al niet het geval.
Neem bijvoorbeeld de toespraak van Stefanus:
En Sálomo bouwde Hem een huis.
Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt; gelijk de profeet zegt:
De hemel is Mij een troon, en de aarde een voetbank Mijner voeten. Hoedanig huis zult gij Mij bouwen, zegt de Heere, of welke is de plaats Mijner ruste?

Het beeld dat God uitsluitend in de tempel woont, wordt in het OT regelmatig gecorrigeerd: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:In het NT hoeven we - zoals Memento eerder al aangetoond heeft - niet meer naar de Tempel om God te ontmoeten, maar woont God in ons met Zijn Geest.
Klopt, maar dat was in het OT ook al het geval, zoals ik eerder al aangetoond heb. Toch verlangt de dichter naar het heiligdom.
Plaats reactie