Democritus schreef:Bert Mulder schreef: Wat dat betreft, slaat het gezegde van Whitefield nergens op.
Oh dat vraag ik me ten zeerste af of het nergens op slaat. Ik denk dat het wel heel tekenend is hoe wij over goed en fout denken.
Overigens ik denk niet dat Whitefield dit lichtzinnig gezegd zal hebben. Blijkbaar waren er voor Whitefield genoeg redenen om Wesley te zien als broeder in Christus ondanks dat ze het leerstellig niet eens waren. Ik pleit helemaal niet voor een alles is maar goed houding.
Het gaat mij er in dat citaat helemaal niet om om een uitspraak over iemands zijn geestelijke staat te doen. Maar het is wel duidelijk dat blijkbaar Whitefield niet in goed/fout termen dacht. Door in goed en fout te (willen) spreken wordt vaak wel impliciet een oordeel over iemands staat geveld. Het wordt vaak wel niet hardop gezegd of zelfs met de mond wordt nog beleden dat ons het oordeel niet toekomt.
Dan klinkt het allemaal rechtzinnig maar ondertussen hebben we iemand een etiket opgeplakt. Als dat etiket fout is dan kunnen we vaak gelijk alles wat een dergelijk persoon zegt irrelevant verklaren immers......
Ondanks dat Whitefield en Wesley het niet met elkaar eens waren heeft het niet tot verbittering en veroordeling geleid. Althans niet aan de zijde van Whitefield. Hij bleef Wesley hoogachten en mat hem een belangrijker plaats toe dan zichzelf.....en dat is iets wat wel tekenend is. Waarvan ik hoopte dat we meer mensen met een dergelijke houding zouden hebben. Dat zou een hoop geoordeel en veroordeel schelen.
En dat is nu PRECIES waar ik het over had.
Whitefield zei dat, niet omdat hij iets van Wesley's eeuwige staat wist.
Hij zei dat ook niet, omdat hij de dwalingen van Wesley niet erg vond, dat heeft hij ook wel in zijn werk bewezen.
Maar hij zei dat, omdat hij, desondanks alles, Wesley hoogachte als een CHRISTEN.
http://www.spurgeon.org/~phil/wesley.htm
Maar de manier waarop dat gezegde tegenwoordig gebruikt wordt, is of om te rederenen dat Wesley best in de hemel is (iets waarvan we niks geen weet hebben, en waardoor we dus Gods Majesteit aantasten).
Of, men gebruikt het om te proberen te bewijzen dat de dwalingen van Wesley niet verfoeilijk waren... Lees daarover de DL maar, en Wesley's arminianisme was veel verder doorgedreven dan Arminius et al.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.