Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Jac schreef:
hoe groter de nood, hoe groter de verlossing, hoe meer dankbaarheid. Is dat niet Gode welbehaaglijk, komt Hij niet juist daardoor centraal te staan? Ik denk het wel.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar daar gaat het punt ook niet om.
Ik ageer tegen het feit dat de plastisch omschreven wijze van ellendebeleving een voorwaarde zou zijn om tot het heil te komen en dat dit een gangbare weg is die iedereen zou gelden.
Dan ben je bezig flink te ontsporen van de bijbelse lijn.
De Bijbel geeft genoeg voorbeelden. De gelijkenis van de verloren zoon is voor mij de gangbare weg van de bekering.
Gewoon in de wind slaan dan maar en leunen op je eigen conclusies.
Bekering is in het grieks "metanoia" wat veranderen van denken betekend.
Bekering heeft dus alles te maken met je verstand, dingen worden duidelijk en inzichtelijk. Je verstaat wat je leest, het dringt tot je door.
Dat kan heftig gebeuren met veel emotie en gevoel, maar het kan ook op een bedaarde manier.
Brakel stelt deze bekering dan ook aan de orde in zijn redelijke godsdienst.
Dat is dus wat anders dan eigen conclusies gaan trekken.
Bovendien zijn we het hopelijk eens dat emotie en gevoel van voorbijgaande aard zijn, dus nooit de grondslag of voorwaarde mogen zijn.
Weleens gehoord van de uitdrukking: uitwendige bekering? Laten we die niet verwarren met inwendige bekering. Er zijn er velen die zich op hun ziekbed bekeren maar wanneer ze weer beter zijn onbekeerd verder leven...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

artistiek schreef:De gelijkenis van de verloren zoon is voor mij de gangbare weg van de bekering.
Hoezeer deze gelijkenis aangeeft hoe de Heere kan werken, mag je toch niet deze gelijkenis als dé heilsorde gaan beschouwen. Daar is de gelijkenis nameelijk helemaal niet voor bedoeld!
Lees het verband. De kern van deze gelijkenis is, te tonen hoe de vader gereed staat om verloren zondaren welkom te heten.
Verder zou ik het best veel moeite hebben om bijvoorbeeld de bekering van Levi, de tollenaar, in te passen in de gelijkenis van de verloren zoon.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Luther schreef:
artistiek schreef:De gelijkenis van de verloren zoon is voor mij de gangbare weg van de bekering.
Hoezeer deze gelijkenis aangeeft hoe de Heere kan werken, mag je toch niet deze gelijkenis als dé heilsorde gaan beschouwen. Daar is de gelijkenis nameelijk helemaal niet voor bedoeld!
Lees het verband. De kern van deze gelijkenis is, te tonen hoe de vader gereed staat om verloren zondaren welkom te heten.
Verder zou ik het best veel moeite hebben om bijvoorbeeld de bekering van Levi, de tollenaar, in te passen in de gelijkenis van de verloren zoon.
Laten we niet wijzer zijn dan de Verteller van deze gelijkenis. En juist omdat het om de goedheid van de geestelijke Vader gaat is de toeleidende weg zo belangrijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

artistiek schreef:
Luther schreef:
artistiek schreef:De gelijkenis van de verloren zoon is voor mij de gangbare weg van de bekering.
Hoezeer deze gelijkenis aangeeft hoe de Heere kan werken, mag je toch niet deze gelijkenis als dé heilsorde gaan beschouwen. Daar is de gelijkenis nameelijk helemaal niet voor bedoeld!
Lees het verband. De kern van deze gelijkenis is, te tonen hoe de vader gereed staat om verloren zondaren welkom te heten.
Verder zou ik het best veel moeite hebben om bijvoorbeeld de bekering van Levi, de tollenaar, in te passen in de gelijkenis van de verloren zoon.
Laten we niet wijzer zijn dan de Verteller van deze gelijkenis. En juist omdat het om de goedheid van de geestelijke Vader gaat is de toeleidende weg zo belangrijk.
Laten we inderdaad niet wijzer zijn dan de Verteller en deze gelijkenis daarom niet als een raster over de hele Schrift leggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Luther schreef: Laten we inderdaad niet wijzer zijn dan de Verteller en deze gelijkenis daarom niet als een raster over de hele Schrift leggen.
Wel als paslood voor ons persoonlijk leven!
Noem mij anders een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel die niet overeenkomt met deze gelijkenis.
Dan pas ben ik er van overtuigd dat er ook een andere weg is tot bekering.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

artistiek schreef:
Luther schreef: Laten we inderdaad niet wijzer zijn dan de Verteller en deze gelijkenis daarom niet als een raster over de hele Schrift leggen.
Wel als paslood voor ons persoonlijk leven!
Noem mij anders een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel die niet overeenkomt met deze gelijkenis.
Dan pas ben ik er van overtuigd dat er ook een andere weg is tot bekering.
Ik noemde je al: Levi.
Denk ook aan Johannes de Doper, Lydia, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

artistiek schreef:
Luther schreef: Laten we inderdaad niet wijzer zijn dan de Verteller en deze gelijkenis daarom niet als een raster over de hele Schrift leggen.
Wel als paslood voor ons persoonlijk leven!
Noem mij anders een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel die niet overeenkomt met deze gelijkenis.
Dan pas ben ik er van overtuigd dat er ook een andere weg is tot bekering.
De bijbel roept op tot geloof en bekering niet niet tot een weg tot de bekering want dat is de prediking. De verloren zoon die alles heeft doorgebracht is een tekening van alle mensen. Alleen die mensen die ermee in de nood komen dat ze niets hebben buiten Christus gaan tot hem en lopen de weg terug met hoop in het hart al was het maar om een knecht te zijn in plaats van een kind.

Dus je gebruikt de gelijkenis verkeerd en zoal Luther het schrijft zo is het ook bij Brakel en de echte Luther te vinden.
De ellendekennis heb je altijd anders luister je nooit naar de oproep tot geloof en bekering maar bekering is niet eerst ellende helemaal uitdiepen en daarna geloven want als je Jezus nodig hebt dan heb je niets aan meer ellende want dat heb je toch nooit genoeg als je buiten Christus bent.
Het gaat dus nergens over als je mensen eerst ellende wilt laten ontdekken want dan moet je iemand in beleving buiten Christus iets laten hebben voordat er hoop is op zaligheid en dan is de weg tot Christus een ellendeweg die nooit meer eindigt want buiten Christus kom je nooit uit je ellende dus zit je in een circelredenatie van ellende.
Je ziet dat alleen achteraf als je bent vrijgesproken en dan weet je echt wel wat de verlossing is maar nooit van te voren. Als je van te voren weet hoe je bekeerd moet worden dan snap je niets van het wonder van de levendmaking want dat gaat tegen alle redeneringen in. Een dood mens die niet is wedergeboren kan nooit weten hoe hij bekeerd moet worden maar alleen maar luisteren naar Gods Woord en gewillig gehoorzamen. Dan merk je pas hoe dood je bent. Of dat je niets anders wil dan Jezus hebben omdat Hij de woorden van het eeuwige leven heeft en dan is het wonder al gebeurd.
Je wordt niet als bidder en smeker zalig maar als vijandige zondaar en dat roept vijandschap op als je dat zegt want niemand wil er afsgesneden worden van zijn vrome bidden en smeken. En toch doet een vijand dat wel maar snapt dat pas achteraf als hij helemaal ontdekt is aan zijn eigen ik en eigengerechtigheid. Iemand die Jezus met zijn hele hart wil hebben heeft de ware ellendekennis want de mens wil dat van nature niet want die zou niet weten waarom dat nodig is.
Maar dan gaat het wel over de Jezus als de Enige messias zonder eigen dingen zoals ellendekennis, bidden en smeken en dat is wat moeilijk is want het voelt heel goed om jezelf een tollenaar te maken en met een beredeneerde tollenaar jezelf geschiktheid aan te praten.
Dus als je onbekeerd ben moet je niet eerst alleen maar bidden om ontdekking van ellende en daarna pas geloven. Want dat is bidden in ongeloof en twijfel aan de gewiligheid en genoegzaamheid van Christus.
Als je onbekeerd ben moet je jezelf als dood opgeven en je lijk bij Christus voor de voeten werpen. Meer niet want dat is teveel.
Dat noemden ze vroeger aan een eind gebracht worden of aan het einde van de wet en dat is als het ware de strop om je hals heenleggen en als biddeloze bidder en als huiler zonder tranen helemaal leeg voor prins Immanuel verschijnen.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Luther schreef:
artistiek schreef:
Luther schreef: Laten we inderdaad niet wijzer zijn dan de Verteller en deze gelijkenis daarom niet als een raster over de hele Schrift leggen.
Wel als paslood voor ons persoonlijk leven!
Noem mij anders een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel die niet overeenkomt met deze gelijkenis.
Dan pas ben ik er van overtuigd dat er ook een andere weg is tot bekering.
Ik noemde je al: Levi.
Denk ook aan Johannes de Doper, Lydia, etc.
Dit noem ik geen bekeringsgeschiedenissen, hierin wordt ook niets over hoe ze het beleefden prijs gegeven. We moeten kijken naar personen die zelf aan het woord zijn over hun leven.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

artistiek schreef:
Luther schreef:
artistiek schreef:
Luther schreef: Laten we inderdaad niet wijzer zijn dan de Verteller en deze gelijkenis daarom niet als een raster over de hele Schrift leggen.
Wel als paslood voor ons persoonlijk leven!
Noem mij anders een bekeringsgeschiedenis in de Bijbel die niet overeenkomt met deze gelijkenis.
Dan pas ben ik er van overtuigd dat er ook een andere weg is tot bekering.
Ik noemde je al: Levi.
Denk ook aan Johannes de Doper, Lydia, etc.
Dit noem ik geen bekeringsgeschiedenissen, hierin wordt ook niets over hoe ze het beleefden prijs gegeven. We moeten kijken naar personen die zelf aan het woord zijn over hun leven.
Noem eens 1 persoon uit de bijbel met ellendekennis die nog niet bekeerd was en dus nog niet geloofde in Jezus?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Lourens »

Judas...... hij zag zijn ellende en verhing zich
de rijke jongeling..... hij zag zijn rijkdom en hoorde wat nodig was.....maar hij had toch zijn rijkdom lief
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Er zal geen één mens ellendekennis hebben zonder bekeerd te zijn!
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

artistiek schreef:Er zal geen één mens ellendekennis hebben zonder bekeerd te zijn!
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Nou dan is het toch duidelijk dat als een mens onbekeerd is en rustig kan slapen nooit echt kan bidden en smeken want er is nog geen ellendekennis en dan kun je wel zeggen je moeten bidden en smeken maar dat werkt niet als er geen nood is om te smeken om verlossing dus dan klopt jouw bekeringsweg niet artistiek.
Je moet een onbekeerd mens niet aan het werk zetten met bidden en smeken maar doodslaan met de wet en troosten met Jezus die dode en vijandige zondaars tot zich roept.
Je moet dus niet elke bekering zomaar eerst met ellende zonder Jezus laten beginnen want iedereen die bekeerd wordt heeft een andere ervaring van dezelfde ellende maar dezelfde wil om naar Jezus te gaan voor verlossing dus moet je altijd de weg op Jezus betrekken en niet op de ellendekennis. Het begint altijd met ellendekennis maar als iemand voor zichzelf niet weet wat ellendekennis is maar het wel heeft mag zoiemand niet worden opgehouden door onkunde maar moet altijd naar Jezus verwezen worden.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

barjan schreef:
artistiek schreef:Er zal geen één mens ellendekennis hebben zonder bekeerd te zijn!
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Nou dan is het toch duidelijk dat als een mens onbekeerd is en rustig kan slapen nooit echt kan bidden en smeken want er is nog geen ellendekennis en dan kun je wel zeggen je moeten bidden en smeken maar dat werkt niet als er geen nood is om te smeken om verlossing dus dan klopt jouw bekeringsweg niet artistiek.
Je moet een onbekeerd mens niet aan het werk zetten met bidden en smeken maar doodslaan met de wet en troosten met Jezus die dode en vijandige zondaars tot zich roept.
Je moet dus niet elke bekering zomaar eerst met ellende zonder Jezus laten beginnen want iedereen die bekeerd wordt heeft een andere ervaring van dezelfde ellende maar dezelfde wil om naar Jezus te gaan voor verlossing dus moet je altijd de weg op Jezus betrekken en niet op de ellendekennis. Het begint altijd met ellendekennis maar als iemand voor zichzelf niet weet wat ellendekennis is maar het wel heeft mag zoiemand niet worden opgehouden door onkunde maar moet altijd naar Jezus verwezen worden.
::salut

en aangezien ik vermoed dat je straks je bijdragen toch weer gaat wissen heb ik geen lust hier serieus op in te gaan...
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door barjan »

artistiek schreef:
barjan schreef:
artistiek schreef:Er zal geen één mens ellendekennis hebben zonder bekeerd te zijn!
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
Nou dan is het toch duidelijk dat als een mens onbekeerd is en rustig kan slapen nooit echt kan bidden en smeken want er is nog geen ellendekennis en dan kun je wel zeggen je moeten bidden en smeken maar dat werkt niet als er geen nood is om te smeken om verlossing dus dan klopt jouw bekeringsweg niet artistiek.
Je moet een onbekeerd mens niet aan het werk zetten met bidden en smeken maar doodslaan met de wet en troosten met Jezus die dode en vijandige zondaars tot zich roept.
Je moet dus niet elke bekering zomaar eerst met ellende zonder Jezus laten beginnen want iedereen die bekeerd wordt heeft een andere ervaring van dezelfde ellende maar dezelfde wil om naar Jezus te gaan voor verlossing dus moet je altijd de weg op Jezus betrekken en niet op de ellendekennis. Het begint altijd met ellendekennis maar als iemand voor zichzelf niet weet wat ellendekennis is maar het wel heeft mag zoiemand niet worden opgehouden door onkunde maar moet altijd naar Jezus verwezen worden.
::salut

en aangezien ik vermoed dat je straks je bijdragen toch weer gaat wissen heb ik geen lust hier serieus op in te gaan...
Als ik te fel ben en mensen erger dan haal ik het weg maar ik heb hier nog geen pb's over gehad dus laat ik het wel staan. Dus je mag het best wel beantwoorden hoor, want ik ben best wel benieuwd waarom jij een andere mening hebt dan bijvoorbeeld Brakel want wat Luther daarover zei klopt wel en wat jij ervan maakt kom je nergens zo tegen alleen bij de neonomianen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33455
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Tiberius »

Wat is nou precies je punt, Barjan?
Formuleer nu eens duidelijk wat je bedoelt. En let ook op je interpunctie.
Plaats reactie