Synode Ger. Gem. in Ned.

Wilhelm

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:Al deze bovenstaande onopgeloste zaken , zijn misschien wel de rede van de ban in het leger van ons kerkverband, waar DIA zo regelmatig op wijst.
Broeder Wilhelm,
Ik denk dat het gevaarlijk is om vanuit onze beperkte waarneming snel over een 'ban' te spreken.

Eens, en je weet dat ik een poosje terug juist nog heb gewezen op de zegeningen die er zijn, en die God ons nog schenkt.
Maar als ik bv DIA hoor , en hoe zijn predikant schijnt te spreken, dan moet men misschien wel eens leren ook naar de door mij genoemde zaken te kijken. En dit geldt ons allen trouwens zonder onderscheid.
De Heere is geen ledig aanschouwer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Al deze bovenstaande onopgeloste zaken , zijn misschien wel de rede van de ban in het leger van ons kerkverband, waar DIA zo regelmatig op wijst.
Broeder Wilhelm,
Ik denk dat het gevaarlijk is om vanuit onze beperkte waarneming snel over een 'ban' te spreken.

Eens, en je weet dat ik een poosje terug juist nog heb gewezen op de zegeningen die er zijn, en die God ons nog schenkt.
Maar als ik bv DIA hoor , en hoe zijn predikant schijnt te spreken, dan moet men misschien wel eens leren ook naar de door mij genoemde zaken te kijken. En dit geldt ons allen trouwens zonder onderscheid.
De Heere is geen ledig aanschouwer.
Dat ben ik met je eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Eens, een beroep is geen preekbeurt.
Bij ons kwamen niet alle predikanten en ik vind dat niet erg. Al hoor ik in naburige gemeenten ook de predikanten die bij ons niet zouden komen en dan valt het álles mee! :super

Ik ken ook de verhalen van rechtsere predikanten die voorgaan in een linksere gemeente en voor vele lege banken staat. Daarom is het voorbeeld van jouw gemeente prima Luther, maar het gaat niet op voor alle gemeenten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:Eens, een beroep is geen preekbeurt.
Bij ons kwamen niet alle predikanten en ik vind dat niet erg. Al hoor ik in naburige gemeenten ook de predikanten die bij ons niet zouden komen en dan valt het álles mee! :super

Ik ken ook de verhalen van rechtsere predikanten die voorgaan in een linksere gemeente en voor vele lege banken staat. Daarom is het voorbeeld van jouw gemeente prima Luther, maar het gaat niet op voor alle gemeenten.
Helaas, helaas, niet, en daar zou op synode-niveau best eens corrigerend over gesproken mogen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:

Helaas, helaas, niet, en daar zou op synode-niveau best eens corrigerend over gesproken mogen worden.
Waarom dan Luther? Ik snap dat niet. Het geeft toch niks dat daar wat onderscheid in is. Ik ben onlangs een zondag in Uddel in de GG geweest en daar passen bepaalde ds. echt niet. Wat is daar mis mee? (ja, eigenlijk wel, in Uddel denken ze dat die dominee het verkeerd heeft en in een andere gemeente trekken ze hun wenkbrauwen op als ze naar een gemeente als Uddel kijken) Dan kun je twee dingen doen: dwingen tot eenheid leidt tot scheuring. Verscheidenheid accepteren is ook niet alles, geef ik toe...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Ander schreef:Jongens, een beetje rustig! o nee, ik ben geen mod
De verschillen mogen er gewoon zijn toch? De OGG is anders dan de GG, anders dan de GGiN enz. Maar ja, het lastige is dat in de GG onderling verschillen zijn. Dat is voor sommigen moeilijk te accepteren.
Ander, ik weet heel goed dat er binnen de GG grote verschillen zijn, maar het gaat mij erom hoe AFSCHUWELIJK er hierover gesproken wordt door DIA. Dat kan echt niet!

Verder: de verschillen tussen OGGN, GGiN, GG, HHK, CGK (deel) rechtvaardigen geen aparte kerkverbanden! Maar als ik het hier goed lees allemaal, moeten er eigenlijk meer kerkverbanden ontstaan.
Wat is er "AFSCHUWELIJK" aan de harde feiten? Ik spreek de waarheid, maar dat wil men blijkbaar niet horen...
Ik kan er met de beste wil niets "AFSCHUWELIJKS" in zien, of mag je de feiten niet meer zeggen?
Ja de zaken zelf, dat is meer ellende en een oordeel, maar het woord "AFSCHUWELIJK" zou ik niet zo
snel gebruiken. Ik maak het toch niet erger het al is...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 jun 2009, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Luther schreef:

Waarom dan Luther? Ik snap dat niet. Het geeft toch niks dat daar wat onderscheid in is. Ik ben onlangs een zondag in Uddel in de GG geweest en daar passen bepaalde ds. echt niet. Wat is daar mis mee? (ja, eigenlijk wel, in Uddel denken ze dat die dominee het verkeerd heeft en in een andere gemeente trekken ze hun wenkbrauwen op als ze naar een gemeente als Uddel kijken) Dan kun je twee dingen doen: dwingen tot eenheid leidt tot scheuring. Verscheidenheid accepteren is ook niet alles, geef ik toe...
Nou, je geeft zelf het antwoord al! Dat zou mijn antwoord ook zijn.... :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ander schreef:
Luther schreef:

Ik denk dat de zaken hier net zo liggen als in Uddel... de voorganer in Uddel is ook een hartenvriend
van de voorganger in R-Noord.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Wat is er "AFSCHUWELIJK" aan de harde feiten? Ik spreek de waarheid, maar dat wil men blijkbaar niet horen...
Ik kan er met de beste wil niets "AFSCHUWELIJKS" in zien, of mag je de feiten niet meer zeggen?
Ja de zaken zelf, dat is meer ellende en een oordeel, maar het woord "AFSCHUWELIJK" zou ik niet zo
Je maakt het wel erger! Je maakt mensen geestelijk kapot. Nee, dat zijn die degenen die hier reageren, die kunnen wel voor zichzelf opkomen.
Je schrijft namelijk geroepen knechten af, je veroordeelt Gods werk in harten van zondaren. Eigenlijk zeg je: Die en die zijn onbekeerd! Dat is niet aan jou ter beoordeling, sterker nog: In mijn Bijbel lees ik: "Wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan."Ben je nou nooit eens bang om onder dat oordeel te vallen?
En waarom denk je niet veel breder. Blijf alleen binnen je eigen kerkverband. Ik heb onlangs de volgende vier prekenbundels gelezen:
- ds. C. Hogchem: "Verkondiging van de getuigenis Gods"
- ds. W.J. Karels:"Hoor dit woord"(over Amos)
- ds. J.J. Tanis: "Gij zijt Petrus"
- ds. C.G. Vreugdenhil: "Jona, de profeet"
Van alle vier heb ik geleerd, in alle vier ging het Woord open, inderdaad, er zijn accentverschillen, soms zelfs meer dan dat. Maar dat geeft toch niet? Door alle vier spreekt God tot ons en wie zijn wij dan om eigenlijk te zeggen: Heere, op die wijze wil ik Uw stem niet horen, want bij die en die zou het 'oude volk' de oren ook toegestopt houden.
Dat bedoel ik met veroordelen en dat vind ik afschuwelijk!
Leopard

Bericht door Leopard »

memento schreef:
Leopard schreef:
Luther schreef:En tegelijkertijd met deze beslissingen ook een Synodebesluit, dat in het vervolg alle kansels binnen ons kerkverband open staan voor alle predikanten uit ons kerkverband.
Alle kansels zijn toch open voor elke predikant? Daar hoeft geen Synodebesluit voor te komen lijkt me...?
Theoretisch ja. Maar heb jij ooit ds. Vreugdehil gezien op het preekrooster van Barneveld, Kootwijkerbroek, en nog een aantal gemeenten? Of ds. vd Net. Of vele anderen, die daar niet welkom zijn?
Ja, dat is uiteraard zo. Maar los van de vraag of het nou erg is of niet lijkt me dat een Synodebesluit daar weinig aan kan veranderen?
Veritas odium parit
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Wat is er "AFSCHUWELIJK" aan de harde feiten? Ik spreek de waarheid, maar dat wil men blijkbaar niet horen...
Je maakt het wel erger! Je maakt mensen geestelijk kapot. Nee, dat zijn die degenen die hier reageren, die kunnen wel voor zichzelf opkomen.
Je schrijft namelijk geroepen knechten af, je veroordeelt Gods werk in harten van zondaren. Eigenlijk zeg je: Die en die zijn onbekeerd! Dat is niet aan jou ter beoordeling, sterker nog: In mijn Bijbel lees ik: "Wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan."Ben je nou nooit eens bang om onder dat oordeel te vallen?
En waarom denk je niet veel breder. Blijf alleen binnen je eigen kerkverband. Ik heb onlangs de volgende vier prekenbundels gelezen:
Van alle vier heb ik geleerd, in alle vier ging het Woord open, inderdaad, er zijn accentverschillen, soms zelfs meer dan dat. Maar dat geeft toch niet? Door alle vier spreekt God tot ons en wie zijn wij dan om eigenlijk te zeggen: Heere, op die wijze wil ik Uw stem niet horen, want bij die en die zou het 'oude volk' de oren ook toegestopt houden.
Dat bedoel ik met veroordelen en dat vind ik afschuwelijk!
Ik vrees dat we helemaal langs elkaar heen praten...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:En waarom denk je niet veel breder. Blijf alleen binnen je eigen kerkverband. Ik heb onlangs de volgende vier prekenbundels gelezen:
Ik dacht dat jij vooral oudvaders las? :huhu
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef: Nou, je geeft zelf het antwoord al! Dat zou mijn antwoord ook zijn.... :super
;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:En waarom denk je niet veel breder. Blijf alleen binnen je eigen kerkverband. Ik heb onlangs de volgende vier prekenbundels gelezen:
Ik dacht dat jij vooral oudvaders las? :huhu
Ja hoor, maar ik lees heel veel...;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Je bent zo verblind door je eigen tunnelvisie dat je maar één waarheid kent en dat is je eigen waarheid.
Kennelijk komt het niet meer in je op dat er misschien wel andere "waarheden", andere visies op dingen mogelijk zijn alleen die van jouw eigen beperkte blikveld.
Dat is tot daar aan toe. Maar dat verschrikkelijke oordelen over anderen, waaraan je je steeds weer bezondigt, dat begint me langzamerhand wel héél erg tegen te staan. Dát noem ik nou afschuwelijk!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie