Re: De schrik des Heeren
Geplaatst: 09 jun 2009, 07:43
.
Velen menen van niet, nee. En zijn dankbaar dat ze niet zijn zoals die of gene Farizeeër.Afgewezen schreef:Natuurlijk niet. De inhoud van het Evangelie is toch gewoon dat je.... ja, wat eigenlijk?esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
Zo uit mijn hoofd staat het er niet.
groet esther.
Moet je nog ergens van 'gered' worden of hoeft dat niet?
Van drie stukken had Lydia nog nooit gehoord denk ik. Ze kon zich daar ook niet aan toetsen.Tiberius schreef:Velen menen van niet, nee. En zijn dankbaar dat ze niet zijn zoals die of gene Farizeeër.Afgewezen schreef:Natuurlijk niet. De inhoud van het Evangelie is toch gewoon dat je.... ja, wat eigenlijk?esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
Zo uit mijn hoofd staat het er niet.
groet esther.
Moet je nog ergens van 'gered' worden of hoeft dat niet?
Maar als je belijdt dat je enige troost, beide in leven en sterven, bestaat in drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid), en als je tevens belijdt, dat dat de enige weg is en voor al Gods kinderen, dan geldt dat ook voor Lydia.
Tiberius, ik zou niet weten hoe ze anders zalig zou kunnen worden, dan alleen door een oprecht geloof in Jezus Christus en Die gekruisigd. Lydia had sympathie voor het joodse geloof. Ze was op een joods gebedsplaats aan het water.Tiberius schreef:Kennen en toetsen wellicht niet. Alhoewel ze zeker Psalm 107 gekend zal hebben.
Maar ze zal die zaken zeker doorleefd hebben.
Of denk je dat de bijbelheiligen anders zalig geworden zijn als Gods volk in 2009?
Een weg die deze drieslag niet kent, is een doodlopende weg.Tiberius schreef:Maar als je belijdt dat je enige troost, beide in leven en sterven, bestaat in drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid), en als je tevens belijdt, dat dat de enige weg is en voor al Gods kinderen, dan geldt dat ook voor Lydia.
Tjoh, wat ben jij een kei in het verdraaien van andermans woorden. Waar zei ik dat we bang zijn of angst hebben voor de Heere?freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese. Het kennen van de schrik des Heeren is nog heel wat anders dan bang zijn of angst hebben voor de Heere. Want ook de kanttekeningen spreken niet over angst.artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
????PvS schreef:Ben het niet met je eens Bert,Bert Mulder schreef:Dan ben je het dus met me eens, dat de levendmaking voorop komt, en dan pas de zondekennis...PvS schreef:DE GEESTELIJKE KENNIS DER WET
-Die kennis komt niet zomaar voort uit de letter van de Heilige Schrift, of uit het eigen verstand en het vleselijke oordeel van de mens, maar ze is een bijzondere werking van God de Heilige Geest. Het is het werk van de Heilige Geest aan een mens zijn zonden en ellende te ontdekken en bekend te maken. De Geest alléén overtuigt van zonden, Johannes 16:8, en dit doet Hij door middel van het Woord.
Kan het je ook niet kwalijk nemen, want de leer leer die je voorstaat is de leer van de afscheiding.
Zij die zich hieraan schuldig hebben gemaakt, (slechts enkelen mochten hiervoor in de schuld komen) zouden er beter aan gedaan hebben dat zij Gods Woord hadden geraadpleegd en niet de bevinding der heiligen.
Hierdoor is er een spraakverwarring ontstaan.
Men is de bevinding als leidraad gaan stellen boven het Godsgetuigenis.
De levendmaking gaat niet aan de zondenkennis vooraf.
En elke overtuiging van zonden is niet zaligmakend.
De zondenkennis is een kennis uit de wet, gewerkt door de Heilige Geest.
In deze bearbeiding is geen geloof ten leven, alleen geloof ten dode, want het (zaligmakende) geloof is niet uit de wet (Gal. 3:12).
De wet en het Evangelie moeten onvermengd gepredikt worden.
Het geldt voor ons allen, zo voorgangers als kerkgangers: "Tot de Wet en tot de Getuigenis; zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben (Jes. 8:20)."
Dan wordt genâ van waarheid blij ontmoet;
De vrede met een kus van 't recht gegroet;
Dan spruit de trouw uit d' aarde blij omhoog;
Gerechtigheid ziet neer van 's hemels boog;
Dan zal de HEER' ons 't goede weer doen zien;
Dan zal ons 't land zijn volle garven biên;
Gerechtigheid gaat voor Zijn aangezicht,
Hij zet z' alom, waar Hij Zijn treden richt.
Beste PvS,PvS schreef:Ben het niet met je eens Bert,Bert Mulder schreef:Dan ben je het dus met me eens, dat de levendmaking voorop komt, en dan pas de zondekennis...PvS schreef:DE GEESTELIJKE KENNIS DER WET
-Die kennis komt niet zomaar voort uit de letter van de Heilige Schrift, of uit het eigen verstand en het vleselijke oordeel van de mens, maar ze is een bijzondere werking van God de Heilige Geest. Het is het werk van de Heilige Geest aan een mens zijn zonden en ellende te ontdekken en bekend te maken. De Geest alléén overtuigt van zonden, Johannes 16:8, en dit doet Hij door middel van het Woord.
Kan het je ook niet kwalijk nemen, want de leer leer die je voorstaat is de leer van de afscheiding.
Zij die zich hieraan schuldig hebben gemaakt, (slechts enkelen mochten hiervoor in de schuld komen) zouden er beter aan gedaan hebben dat zij Gods Woord hadden geraadpleegd en niet de bevinding der heiligen.
Hierdoor is er een spraakverwarring ontstaan.
Men is de bevinding als leidraad gaan stellen boven het Godsgetuigenis.
De levendmaking gaat niet aan de zondenkennis vooraf.
En elke overtuiging van zonden is niet zaligmakend.
De zondenkennis is een kennis uit de wet, gewerkt door de Heilige Geest.
In deze bearbeiding is geen geloof ten leven, alleen geloof ten dode, want het (zaligmakende) geloof is niet uit de wet (Gal. 3:12).
De wet en het Evangelie moeten onvermengd gepredikt worden.
Het geldt voor ons allen, zo voorgangers als kerkgangers: "Tot de Wet en tot de Getuigenis; zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben (Jes. 8:20)."
Dan wordt genâ van waarheid blij ontmoet;
De vrede met een kus van 't recht gegroet;
Dan spruit de trouw uit d' aarde blij omhoog;
Gerechtigheid ziet neer van 's hemels boog;
Dan zal de HEER' ons 't goede weer doen zien;
Dan zal ons 't land zijn volle garven biên;
Gerechtigheid gaat voor Zijn aangezicht,
Hij zet z' alom, waar Hij Zijn treden richt.
Luther, daarmee zeg je dat in/na de levendmaking de mens voor zijn gewaarwording buiten God leeft en de kennis van Christus nog mist. Ik weet dat deze leer veelal in de Geref. Gezindte wordt aangehangen, maar waar vinden we zoiets in de Schrift. En waar vinden we het in onze belijdenissen, Reformatoren en Nadere Reformatoren??Luther schreef:Als de Heilige Geest echter in het verborgene door Zijn trekkende kracht een zondaar levend maakt, wat houdt dat dan in? Dan zal zo iemand zijn zonden zien (jazeker, maar wellicht nog niet de diepte ervan), maar hij zal zich met name ellendig weten, d.w.z.: Ik leef buiten God, maar ik kan dat niet meer. Ik kan zonder Hem niet meer leven, maar ik weet ook niet hoe ik ooit bij Hem moet komen. De Heilige Geest zal echter altijd aanwerken op de kennis van Christus.
Kan een ongeborene dan iets goeds doen?Zonderling schreef:Luther, daarmee zeg je dat in/na de levendmaking de mens voor zijn gewaarwording buiten God leeft en de kennis van Christus nog mist. Ik weet dat deze leer veelal in de Geref. Gezindte wordt aangehangen, maar waar vinden we zoiets in de Schrift. En waar vinden we het in onze belijdenissen, Reformatoren en Nadere Reformatoren??Luther schreef:Als de Heilige Geest echter in het verborgene door Zijn trekkende kracht een zondaar levend maakt, wat houdt dat dan in? Dan zal zo iemand zijn zonden zien (jazeker, maar wellicht nog niet de diepte ervan), maar hij zal zich met name ellendig weten, d.w.z.: Ik leef buiten God, maar ik kan dat niet meer. Ik kan zonder Hem niet meer leven, maar ik weet ook niet hoe ik ooit bij Hem moet komen. De Heilige Geest zal echter altijd aanwerken op de kennis van Christus.
Onze kanttekeningen leerden dat de kennis en overtuiging van zonden door de wet zoals Paulus die b.v. beschrijft in Romeinen 7:7-13 het werk is in een 'onwedergeborene'. Dat sluit wel aan op wat PvS hier naar voren brengt.
3 Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.Zonderling schreef:Is overtuiging van zonde door de wet hetzelfde als gerechtigheid door de wet? Nee.
Daarmee is zondekennis niet iets wat waarlijk goed is en vervalt de tegenwerping.
Maar het zoeken van een God met een verbroken hart en een verslagen geest is wél iets goeds en dan vervalt de tegenwerping niet.Zonderling schreef:Is overtuiging van zonde door de wet hetzelfde als gerechtigheid door de wet? Nee.
Daarmee is zondekennis niet iets wat waarlijk goed is en vervalt de tegenwerping.