.
Re: De schrik des Heeren
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Velen menen van niet, nee. En zijn dankbaar dat ze niet zijn zoals die of gene Farizeeër.Afgewezen schreef:Natuurlijk niet. De inhoud van het Evangelie is toch gewoon dat je.... ja, wat eigenlijk?esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
Zo uit mijn hoofd staat het er niet.
groet esther.
Moet je nog ergens van 'gered' worden of hoeft dat niet?
Maar als je belijdt dat je enige troost, beide in leven en sterven, bestaat in drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid), en als je tevens belijdt, dat dat de enige weg is en voor al Gods kinderen, dan geldt dat ook voor Lydia.
Van drie stukken had Lydia nog nooit gehoord denk ik. Ze kon zich daar ook niet aan toetsen.Tiberius schreef:Velen menen van niet, nee. En zijn dankbaar dat ze niet zijn zoals die of gene Farizeeër.Afgewezen schreef:Natuurlijk niet. De inhoud van het Evangelie is toch gewoon dat je.... ja, wat eigenlijk?esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
Zo uit mijn hoofd staat het er niet.
groet esther.
Moet je nog ergens van 'gered' worden of hoeft dat niet?
Maar als je belijdt dat je enige troost, beide in leven en sterven, bestaat in drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid), en als je tevens belijdt, dat dat de enige weg is en voor al Gods kinderen, dan geldt dat ook voor Lydia.
Er staat dat de Heere haar hart opende dat zij acht gaf op wat Paulus zei.
Vond bij haar niet hetzelfde plaats als bij de Moorman?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Kennen en toetsen wellicht niet. Alhoewel ze zeker Psalm 107 gekend zal hebben.
Maar ze zal die zaken zeker doorleefd hebben.
Of denk je dat de bijbelheiligen anders zalig geworden zijn als Gods volk in 2009?
Of denk je dat de bijbelheiligen anders zalig geworden zijn als Gods volk in 2009?
Tiberius, ik zou niet weten hoe ze anders zalig zou kunnen worden, dan alleen door een oprecht geloof in Jezus Christus en Die gekruisigd. Lydia had sympathie voor het joodse geloof. Ze was op een joods gebedsplaats aan het water.Tiberius schreef:Kennen en toetsen wellicht niet. Alhoewel ze zeker Psalm 107 gekend zal hebben.
Ze diende de God van Israel.
De Heere opende haar hart zodat zij aandacht schonk aan wat door Paulus gezegd werd.
In deze geschiedenis gaat het er niet om of ze op de juiste manier bekeerd werd maar om het wonder dat Hij haar hart opende voor Hem.
Zo is het met het hart van een natuurlijk mens. Zonder Gods tussenkomst blijft het voor de dingen van God gesloten.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Een weg die deze drieslag niet kent, is een doodlopende weg.Tiberius schreef:Maar als je belijdt dat je enige troost, beide in leven en sterven, bestaat in drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid), en als je tevens belijdt, dat dat de enige weg is en voor al Gods kinderen, dan geldt dat ook voor Lydia.
Al zijn deze stukken niet altijd even duidelijk em helder voor die getrooste.
En het enige fundament van die Troost is Jezus Christus.
Tjoh, wat ben jij een kei in het verdraaien van andermans woorden. Waar zei ik dat we bang zijn of angst hebben voor de Heere?freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese. Het kennen van de schrik des Heeren is nog heel wat anders dan bang zijn of angst hebben voor de Heere. Want ook de kanttekeningen spreken niet over angst.artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
????PvS schreef:Ben het niet met je eens Bert,Bert Mulder schreef:Dan ben je het dus met me eens, dat de levendmaking voorop komt, en dan pas de zondekennis...PvS schreef:DE GEESTELIJKE KENNIS DER WET
-Die kennis komt niet zomaar voort uit de letter van de Heilige Schrift, of uit het eigen verstand en het vleselijke oordeel van de mens, maar ze is een bijzondere werking van God de Heilige Geest. Het is het werk van de Heilige Geest aan een mens zijn zonden en ellende te ontdekken en bekend te maken. De Geest alléén overtuigt van zonden, Johannes 16:8, en dit doet Hij door middel van het Woord.
Kan het je ook niet kwalijk nemen, want de leer leer die je voorstaat is de leer van de afscheiding.
Zij die zich hieraan schuldig hebben gemaakt, (slechts enkelen mochten hiervoor in de schuld komen) zouden er beter aan gedaan hebben dat zij Gods Woord hadden geraadpleegd en niet de bevinding der heiligen.
Hierdoor is er een spraakverwarring ontstaan.
Men is de bevinding als leidraad gaan stellen boven het Godsgetuigenis.
De levendmaking gaat niet aan de zondenkennis vooraf.
En elke overtuiging van zonden is niet zaligmakend.
De zondenkennis is een kennis uit de wet, gewerkt door de Heilige Geest.
In deze bearbeiding is geen geloof ten leven, alleen geloof ten dode, want het (zaligmakende) geloof is niet uit de wet (Gal. 3:12).
De wet en het Evangelie moeten onvermengd gepredikt worden.
Het geldt voor ons allen, zo voorgangers als kerkgangers: "Tot de Wet en tot de Getuigenis; zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben (Jes. 8:20)."
Dan wordt genâ van waarheid blij ontmoet;
De vrede met een kus van 't recht gegroet;
Dan spruit de trouw uit d' aarde blij omhoog;
Gerechtigheid ziet neer van 's hemels boog;
Dan zal de HEER' ons 't goede weer doen zien;
Dan zal ons 't land zijn volle garven biên;
Gerechtigheid gaat voor Zijn aangezicht,
Hij zet z' alom, waar Hij Zijn treden richt.
Dus Gods werk is niet onberouwelijk ter zaligheid? God volmaakt niet al Zijn Werk? Of dode zondaren kunnen nog goed doen?
PvS, als je een beetje weet we ik ben (lees even het forum door), dan weet je dat ik niet de 'bevinding' promoveer
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Beste PvS,PvS schreef:Ben het niet met je eens Bert,Bert Mulder schreef:Dan ben je het dus met me eens, dat de levendmaking voorop komt, en dan pas de zondekennis...PvS schreef:DE GEESTELIJKE KENNIS DER WET
-Die kennis komt niet zomaar voort uit de letter van de Heilige Schrift, of uit het eigen verstand en het vleselijke oordeel van de mens, maar ze is een bijzondere werking van God de Heilige Geest. Het is het werk van de Heilige Geest aan een mens zijn zonden en ellende te ontdekken en bekend te maken. De Geest alléén overtuigt van zonden, Johannes 16:8, en dit doet Hij door middel van het Woord.
Kan het je ook niet kwalijk nemen, want de leer leer die je voorstaat is de leer van de afscheiding.
Zij die zich hieraan schuldig hebben gemaakt, (slechts enkelen mochten hiervoor in de schuld komen) zouden er beter aan gedaan hebben dat zij Gods Woord hadden geraadpleegd en niet de bevinding der heiligen.
Hierdoor is er een spraakverwarring ontstaan.
Men is de bevinding als leidraad gaan stellen boven het Godsgetuigenis.
De levendmaking gaat niet aan de zondenkennis vooraf.
En elke overtuiging van zonden is niet zaligmakend.
De zondenkennis is een kennis uit de wet, gewerkt door de Heilige Geest.
In deze bearbeiding is geen geloof ten leven, alleen geloof ten dode, want het (zaligmakende) geloof is niet uit de wet (Gal. 3:12).
De wet en het Evangelie moeten onvermengd gepredikt worden.
Het geldt voor ons allen, zo voorgangers als kerkgangers: "Tot de Wet en tot de Getuigenis; zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben (Jes. 8:20)."
Dan wordt genâ van waarheid blij ontmoet;
De vrede met een kus van 't recht gegroet;
Dan spruit de trouw uit d' aarde blij omhoog;
Gerechtigheid ziet neer van 's hemels boog;
Dan zal de HEER' ons 't goede weer doen zien;
Dan zal ons 't land zijn volle garven biên;
Gerechtigheid gaat voor Zijn aangezicht,
Hij zet z' alom, waar Hij Zijn treden richt.
Je haalt nu toch het e.e.a. door elkaar. Inderdaad is het zo dat er zondekeniis is, die niet zaligmakend blijkt te zijn. Zondekennis is dan ook geen criterium op basis waarvan je conclusie mag trekken. (Als dat al onze taak zou zijn.)
Een ieder die in Christus is, is een nieuw schepsel. Dat is het zuiverste kenmerk van genade: de kennis van Christus.
Als de Heilige Geest echter in het verborgene door Zijn trekkende kracht een zondaar levend maakt, wat houdt dat dan in? Dan zal zo iemand zijn zonden zien (jazeker, maar wellicht nog niet de diepte ervan), maar hij zal zich met name ellendig weten, d.w.z.: Ik leef buiten God, maar ik kan dat niet meer. Ik kan zonder Hem niet meer leven, maar ik weet ook niet hoe ik ooit bij Hem moet komen. De Heilige Geest zal echter altijd aanwerken op de kennis van Christus.
Wij zijn mensen en hebben een verduisterd verstand; ook na ontvangen genade moeten we nog zoveel leren. Het is zeker waar dat met de levendmaking, een zondaar van God geboren is, het geloof ingestort krijgt als een gave van de Heilige Geest, deel krijgt aan Christus en aan al Zijn weldaden. Toch is het niet altijd zo dat dát even helder ligt. Juist door de oefening van het geloof, de voeding uit Gods Woord, gaat de zondaar zien wat hij in Christus reeds bezit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Luther, daarmee zeg je dat in/na de levendmaking de mens voor zijn gewaarwording buiten God leeft en de kennis van Christus nog mist. Ik weet dat deze leer veelal in de Geref. Gezindte wordt aangehangen, maar waar vinden we zoiets in de Schrift. En waar vinden we het in onze belijdenissen, Reformatoren en Nadere Reformatoren??Luther schreef:Als de Heilige Geest echter in het verborgene door Zijn trekkende kracht een zondaar levend maakt, wat houdt dat dan in? Dan zal zo iemand zijn zonden zien (jazeker, maar wellicht nog niet de diepte ervan), maar hij zal zich met name ellendig weten, d.w.z.: Ik leef buiten God, maar ik kan dat niet meer. Ik kan zonder Hem niet meer leven, maar ik weet ook niet hoe ik ooit bij Hem moet komen. De Heilige Geest zal echter altijd aanwerken op de kennis van Christus.
Onze kanttekeningen leren dat de kennis en overtuiging van zonden door de wet zoals Paulus die b.v. beschrijft in Romeinen 7:7-13 het werk is in een 'onwedergeborene'. Dat sluit wel aan op wat PvS hier naar voren brengt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Kan een ongeborene dan iets goeds doen?Zonderling schreef:Luther, daarmee zeg je dat in/na de levendmaking de mens voor zijn gewaarwording buiten God leeft en de kennis van Christus nog mist. Ik weet dat deze leer veelal in de Geref. Gezindte wordt aangehangen, maar waar vinden we zoiets in de Schrift. En waar vinden we het in onze belijdenissen, Reformatoren en Nadere Reformatoren??Luther schreef:Als de Heilige Geest echter in het verborgene door Zijn trekkende kracht een zondaar levend maakt, wat houdt dat dan in? Dan zal zo iemand zijn zonden zien (jazeker, maar wellicht nog niet de diepte ervan), maar hij zal zich met name ellendig weten, d.w.z.: Ik leef buiten God, maar ik kan dat niet meer. Ik kan zonder Hem niet meer leven, maar ik weet ook niet hoe ik ooit bij Hem moet komen. De Heilige Geest zal echter altijd aanwerken op de kennis van Christus.
Onze kanttekeningen leerden dat de kennis en overtuiging van zonden door de wet zoals Paulus die b.v. beschrijft in Romeinen 7:7-13 het werk is in een 'onwedergeborene'. Dat sluit wel aan op wat PvS hier naar voren brengt.
Verder is het zo, dat er geen grote tijd valt tussen de ene trap der wedergeboorte tot de andere, maar dat de stappen die niet in de tijd samenvallen, toch vlug op elkaar volgen normaliteit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Is overtuiging van zonde door de wet hetzelfde als gerechtigheid door de wet? Nee.
Daarmee is zondekennis niet iets wat waarlijk goed is en vervalt de tegenwerping.
Daarmee is zondekennis niet iets wat waarlijk goed is en vervalt de tegenwerping.
- Bert Mulder
- Contacteer:
3 Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.Zonderling schreef:Is overtuiging van zonde door de wet hetzelfde als gerechtigheid door de wet? Nee.
4 Wel is waar dat na den val in den mens enig licht der natuur nog overgebleven is, waardoor hij behoudt enige kennis van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen hetgeen betamelijk en onbetamelijk is, en ook betoont enige betrachting tot de deugd en tot uiterlijke tucht. Maar zo ver is het vandaar dat de mens door dit licht der natuur zou kunnen komen tot de zaligmakende kennis Gods, en zich tot Hem bekeren, dat hij ook in natuurlijke en burgerlijke zaken dit licht niet recht gebruikt; ja veelmeer, het, hoedanig het ook zij, op onderscheiden wijze geheel bezoedelt en in ongerechtigheid ten onder houdt; en dewijl hij dit doet, zo wordt hem alle verontschuldiging voor God benomen.
Johannes 16:8
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel
12 Namelijk zo door de predikatie der apostelen, als door Zijn inwendige werking.
Zo zie je, de Schrift, met de kanttekening ook, is duidelijk. Het is Gods Geest die Zijn volk overtuigd van de zonden. Door middel der inwendige roeping, hetwelk deel uitmaakt van de wedergeboorte (in ruime zin).
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dit alles heeft natuurlijk al lang niks meer met het onderwerp 'De schrik des Heeren' te maken....

Maar het zoeken van een God met een verbroken hart en een verslagen geest is wél iets goeds en dan vervalt de tegenwerping niet.Zonderling schreef:Is overtuiging van zonde door de wet hetzelfde als gerechtigheid door de wet? Nee.
Overigens zou ik willen zeggen: wanneer je overtuigd wordt van zonde, bevind je je nog ín het wedergeboren worden.
Pas wanneer je Christus door het geloof hebt aangenomen, kun je zeggen wedergeboren te zíjn, in Christus te zijn. Zo is het Bijbels spraakgebruik.