opzich mee eens, maar laten we niet vergeten om allereerst naar ons zelf te kijken.Mister schreef:De staat van ontbinding wordt wel duidelijker als we het normaal gaan vinden dat een ambtsdrager geen leven met God kent.
De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Als een kind van God niet de vrijmoedigheid heeft om aan het HA deel te nemen, is dat een zodanig tere en persoonlijke zaak tussen zijn/haar ziel en God, dat ik als buitenstaander niet de kwalificaties durf te gebruiken zoals jij doet, hoe gereformeerd ze ook mogen wezen.memento schreef:Kinderen van God kunnen ook zondigen, en kunnen ook soms van hun plaats zijn. En als zij zó duidelijk hun Meester ongehoorzaam zijn, in het openbaar (!), wil je dat geen zonde noemen?raka schreef:[Petrus was anders wel aangeweest, maar dat terzijde. Ik vind het buiten proportioneel om een kind van God, die niet (durft) deel te nemen aan het HA te betichten van deze zaken. Enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Wat ik hier stel, is trouwens uiterst gereformeerd. Niet voor niets stelden sommige kerken der reformatie belijdende leden onder de tucht, als men niet aanging aan het HA.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Daar heb je gelijk in. Ik bedoel het niet veroordelend, absoluut niet. Het is een teken aan de wand, dat is wat ik wil zeggen.henriët schreef:opzich mee eens, maar laten we niet vergeten om allereerst naar ons zelf te kijken.Mister schreef:De staat van ontbinding wordt wel duidelijker als we het normaal gaan vinden dat een ambtsdrager geen leven met God kent.
Ik had het mogelijk anders moeten/kunnen formuleren: De staat van ontbinding wordt wel duidelijker als we het normaal gaan vinden dat een christen geen leven met God kent.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Er is toch (naast schroom en onwaardigheid) ook een gevoel van verlangen om door de Heiland genodigd te zijn en aan Zijn(!) tafel aan te gaan?raka schreef:Als een kind van God niet de vrijmoedigheid heeft om aan het HA deel te nemen, is dat een zodanig tere en persoonlijke zaak tussen zijn/haar ziel en God, dat ik als buitenstaander niet de kwalificaties durf te gebruiken zoals jij doet, hoe gereformeerd ze ook mogen wezen.memento schreef:Kinderen van God kunnen ook zondigen, en kunnen ook soms van hun plaats zijn. En als zij zó duidelijk hun Meester ongehoorzaam zijn, in het openbaar (!), wil je dat geen zonde noemen?raka schreef:[Petrus was anders wel aangeweest, maar dat terzijde. Ik vind het buiten proportioneel om een kind van God, die niet (durft) deel te nemen aan het HA te betichten van deze zaken. Enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Wat ik hier stel, is trouwens uiterst gereformeerd. Niet voor niets stelden sommige kerken der reformatie belijdende leden onder de tucht, als men niet aanging aan het HA.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Het is GEEN zaak tussen God en iemands ziel, omdat het HA plaatsvindt terwijl de hele gemeente het kan zien! Straks gaat de gemeente het nog gewoon vinden, dat men om persoonlijke redenen God ongehoorzaam is.raka schreef:Als een kind van God niet de vrijmoedigheid heeft om aan het HA deel te nemen, is dat een zodanig tere en persoonlijke zaak tussen zijn/haar ziel en God, dat ik als buitenstaander niet de kwalificaties durf te gebruiken zoals jij doet, hoe gereformeerd ze ook mogen wezen.memento schreef:Kinderen van God kunnen ook zondigen, en kunnen ook soms van hun plaats zijn. En als zij zó duidelijk hun Meester ongehoorzaam zijn, in het openbaar (!), wil je dat geen zonde noemen?raka schreef:[Petrus was anders wel aangeweest, maar dat terzijde. Ik vind het buiten proportioneel om een kind van God, die niet (durft) deel te nemen aan het HA te betichten van deze zaken. Enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Wat ik hier stel, is trouwens uiterst gereformeerd. Niet voor niets stelden sommige kerken der reformatie belijdende leden onder de tucht, als men niet aanging aan het HA.
Noem eens één goede reden, waarmee een kind van God mág afblijven...
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
vanzelfsprekend begreep ik jouw goede bedoeling met deze zin, maar mooi dat je m even aanpast!Mister schreef:Daar heb je gelijk in. Ik bedoel het niet veroordelend, absoluut niet. Het is een teken aan de wand, dat is wat ik wil zeggen.henriët schreef:opzich mee eens, maar laten we niet vergeten om allereerst naar ons zelf te kijken.Mister schreef:De staat van ontbinding wordt wel duidelijker als we het normaal gaan vinden dat een ambtsdrager geen leven met God kent.
Ik had het mogelijk anders moeten/kunnen formuleren: De staat van ontbinding wordt wel duidelijker als we het normaal gaan vinden dat een christen geen leven met God kent.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Het is geen gebed, maar gewoon een paar opmerkingen.Gajus schreef:amen.Hoezo? Als een kind van God overspel doet, moeten we dan ook eerst met hem gaan praten, voordat we mogen zeggen dat hij van zn plek is? En moeten we eerst ook met Petrus gaan praten, voordat we zijn verloochening van zijn Meester zonde mogen noemen?
Laten we asjeblieft zonde gewoon zonde blijven noemen. En zeker bij hen die een voorbeeldfunctie bekleden. Want juist in dit soort zaken, doet slecht voorbeeld slecht volgen. Een eigenwillige godsdienst is levensgevaarlijk. En het is toch het toppunt van eigenwilligheid, om de Meester, als Hij zo duidelijk roept tot Zijn tafel, maar te negeren...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
ik meen dat er geen een goede reden is..memento schreef:Het is GEEN zaak tussen God en iemands ziel, omdat het HA plaatsvindt terwijl de hele gemeente het kan zien! Straks gaat de gemeente het nog gewoon vinden, dat men om persoonlijke redenen God ongehoorzaam is.raka schreef:Als een kind van God niet de vrijmoedigheid heeft om aan het HA deel te nemen, is dat een zodanig tere en persoonlijke zaak tussen zijn/haar ziel en God, dat ik als buitenstaander niet de kwalificaties durf te gebruiken zoals jij doet, hoe gereformeerd ze ook mogen wezen.memento schreef:Kinderen van God kunnen ook zondigen, en kunnen ook soms van hun plaats zijn. En als zij zó duidelijk hun Meester ongehoorzaam zijn, in het openbaar (!), wil je dat geen zonde noemen?raka schreef:[Petrus was anders wel aangeweest, maar dat terzijde. Ik vind het buiten proportioneel om een kind van God, die niet (durft) deel te nemen aan het HA te betichten van deze zaken. Enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Wat ik hier stel, is trouwens uiterst gereformeerd. Niet voor niets stelden sommige kerken der reformatie belijdende leden onder de tucht, als men niet aanging aan het HA.
Noem eens één goede reden, waarmee een kind van God mág afblijven...
wat ik me wel afvraag is dat wanneer iemand 'in het donker'loopt, of het geloof niet in beoefening heeft, is het dan zo dat je 'voor de gemeente' toch maar gaan moet..?
(misschien stel ik t een beetje raar, maar ik hoop dat je t begrijpt)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
........en wat te denken als er tussen God en Zijn kind veel tussenligt. Moet Gods kind (die zich dan misschien op dat moment wel waarneemt als een een duivelskind!) dan aangaan?memento schreef:Het is GEEN zaak tussen God en iemands ziel, omdat het HA plaatsvindt terwijl de hele gemeente het kan zien! Straks gaat de gemeente het nog gewoon vinden, dat men om persoonlijke redenen God ongehoorzaam is.raka schreef:Als een kind van God niet de vrijmoedigheid heeft om aan het HA deel te nemen, is dat een zodanig tere en persoonlijke zaak tussen zijn/haar ziel en God, dat ik als buitenstaander niet de kwalificaties durf te gebruiken zoals jij doet, hoe gereformeerd ze ook mogen wezen.memento schreef:Kinderen van God kunnen ook zondigen, en kunnen ook soms van hun plaats zijn. En als zij zó duidelijk hun Meester ongehoorzaam zijn, in het openbaar (!), wil je dat geen zonde noemen?raka schreef:[Petrus was anders wel aangeweest, maar dat terzijde. Ik vind het buiten proportioneel om een kind van God, die niet (durft) deel te nemen aan het HA te betichten van deze zaken. Enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Wat ik hier stel, is trouwens uiterst gereformeerd. Niet voor niets stelden sommige kerken der reformatie belijdende leden onder de tucht, als men niet aanging aan het HA.
Noem eens één goede reden, waarmee een kind van God mág afblijven...
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
kan het niet laten....henriët schreef: ik meen dat er geen een goede reden is..
wat ik me wel afvraag is dat wanneer iemand 'in het donker'loopt, of het geloof niet in beoefening heeft, is het dan zo dat je 'voor de gemeente' toch maar gaan moet..?
(misschien stel ik t een beetje raar, maar ik hoop dat je t begrijpt)
(wij hebben van de week voorbereiding...
Welke zijn de middelen der genade? Is dat niet de prediking, in de eerste plaats, en de sacramenten, ter versterking van het geloof?1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Als men dus niet de voeding gebruikt, die God geordineerd heeft, hoe kan men dan een gezond (geestelijk) leven leiden?
Het is toch immer geen wonder dat de reformatorische gezindte doodziek is, daar ze weigeren de middelen (het Heilig Avondmaal) te gebruiken, het welk God zelf geboden heeft?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Bert, hartelijk dank voor deze posting.Bert Mulder schreef:kan het niet laten....henriët schreef: ik meen dat er geen een goede reden is..
wat ik me wel afvraag is dat wanneer iemand 'in het donker'loopt, of het geloof niet in beoefening heeft, is het dan zo dat je 'voor de gemeente' toch maar gaan moet..?
(misschien stel ik t een beetje raar, maar ik hoop dat je t begrijpt)
(wij hebben van de week voorbereiding...
Welke zijn de middelen der genade? Is dat niet de prediking, in de eerste plaats, en de sacramenten, ter versterking van het geloof?1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Als men dus niet de voeding gebruikt, die God geordineerd heeft, hoe kan men dan een gezond (geestelijk) leven leiden?
Het is toch immer geen wonder dat de reformatorische gezindte doodziek is, daar ze weigeren de middelen (het Heilig Avondmaal) te gebruiken, het welk God zelf geboden heeft?
Eigenlijk zeg je ( even in eigen woorden)
iemand die 'dor'is.. moet de middelen waarnemen, voedsel tot zich nemen.. en dan ZAL de Heere het zegenen.
naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten
vanmorgen begon ik met een dagtekst op rf.. misschien goed om m hier te herhalen..
Maar ik, ik blijf uitzien naar de HEER, ik blijf hopen op de God die mij redding zal brengen. Hij zal mij horen, mijn God.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
........en wat te denken als er tussen God en Zijn kind veel tussenligt. Moet Gods kind (die zich dan misschien op dat moment wel waarneemt als een een duivelskind!) dan aangaan?
Nee, dan moet hij zich direct bekeren en om vergeving vragen.
Nee, dan moet hij zich direct bekeren en om vergeving vragen.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
eigenlijk als een kind van God zich waarneemt als duivelskind doet dat kind Zijn Koning te kort, en zal idd vergeving moeten vragen en zich tot Zijn Vader wenden.Gajus schreef:........en wat te denken als er tussen God en Zijn kind veel tussenligt. Moet Gods kind (die zich dan misschien op dat moment wel waarneemt als een een duivelskind!) dan aangaan?
Nee, dan moet hij zich direct bekeren en om vergeving vragen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Precies. En wie tot Hem komt, zal Hij geensinds uitwerpen. JUIST als het donker, doods en vol twijfel is, moeten we die middelen niet verachten maar getrouw waarnemen. Want dát is de manier waarop God werkt. Zoals Bert ook mooi zei hierboven...henriët schreef:eigenlijk als een kind van God zich waarneemt als duivelskind doet dat kind Zijn Koning te kort, en zal idd vergeving moeten vragen en zich tot Zijn Vader wenden.Gajus schreef:........en wat te denken als er tussen God en Zijn kind veel tussenligt. Moet Gods kind (die zich dan misschien op dat moment wel waarneemt als een een duivelskind!) dan aangaan?
Nee, dan moet hij zich direct bekeren en om vergeving vragen.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Ik vind dit heel mooie, heldere antwoorden.memento schreef:Precies. En wie tot Hem komt, zal Hij geensinds uitwerpen. JUIST als het donker, doods en vol twijfel is, moeten we die middelen niet verachten maar getrouw waarnemen. Want dát is de manier waarop God werkt. Zoals Bert ook mooi zei hierboven...henriët schreef:eigenlijk als een kind van God zich waarneemt als duivelskind doet dat kind Zijn Koning te kort, en zal idd vergeving moeten vragen en zich tot Zijn Vader wenden.Gajus schreef:........en wat te denken als er tussen God en Zijn kind veel tussenligt. Moet Gods kind (die zich dan misschien op dat moment wel waarneemt als een een duivelskind!) dan aangaan?
Nee, dan moet hij zich direct bekeren en om vergeving vragen.
Daar heb ik echt wat aan.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.