testifier schreef:In Zacheria 6:13 vinden we:
Ja, Hij zal den tempel des HEEREN bouwen, en Hij zal het sieraad dragen, en Hij zal zitten, en heersen op Zijn troon; en Hij zal priester zijn op Zijn troon; en de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen.
Hier wordt een referentie gemaakt naar 2 personen. naar Zerubabel (van het huis van David) en Jozua de hogepriester.(nazaat van Aäron.)
Naar aanleiding van Heb 5:
Er staat naar de ordening van Mechizedek. alsof er een orde van Priester is ontstaan waarvan Mechizedek de stichter was.
Een betere vertaal keuze zou wellicht zijn: Gij zijt Priester in de eeuwigheid zoals in verglijking met Melchezedek.(zo ook ps110:4, vs10 en H7vs11,17) Jezus is Priester en Koning zoals in verglijking met Mechizedek omdat Hij priester en koning in een persoon was. Dit was niet gebruikelijk bij de Joden.
In vers 7 staat, en geheiligd zijnde, echter Jezus was nooit ontheiligd, Hij was niet imperfect. Jezus is tot Zijn doel gebracht en werd de bron van eeuwige verlossing aan een ieder die Hem gehoorzaam is. Omdat Hij door God uitgeroepen als een Hogepriester zoals Mechizedek, geheel representief en met inlevingsvermogen van de menselijke conditie,(zwakheden, verleiding ed.) (Heb 4:15)
Heb 7.
Dat Jezus is te vegelijken met Mechizedek. staat in vs2 uitgelegd.
De vergelijking met PS 110:4 wordt 5 keer gemaakt in Hebreen
In vers 3 staat dat hij geen vader, moeder, geslachtregister, geboorte of dood. Niet dat hij die niet had, maar er staat niets over vermeld in het OT. Dit stelt de autheur in staat om de afspiegeling te maken dat Mechizedek voorgaat als een priester in eeuwigheid. (zoals de Zoon van God. die geen natuurlijke vader had. en die al bestond als het Woord voor zijn geboorte (zie Joh1) Merk op dat de schrijver van de brief geen verglijking trekt tussen het brood en de wijn van Mechizedek.
Deze uitleg kan deze afspiegeling hebben wanneer we uitgaan van het Woord van God.
Buiten deze afspiegeling om, heeft Melchizedek wel natuurlijke ouders gehad en is de dood gestorven. Al is het zo dat hij nog in de eerste wereld van voor de vloed heeft geleefd.
In vs 4 tot 11 worden 5 zaken aangegeven waarin Mechizedek groot was (vs4)
[*]Hij nam een tiende van de buit van Abraham, hoewel:
[*][*]A. Abraham een patriarch was, de vader van alle Joden en dus de belangrijkste van allemaal.
[*][*]B. Mechizedek geen familieband met Abraham had terwijl de Levitische priesters hun tienden van hun broeders ontvingen, van wie de ondersteuning natuurlijker is dan van mensen zonder familiebanden.
[*][*]C. Mechizedek was niet speciaal afgezonderd om tienden van iemand te ontvangen terwijl de LEvieten dat wel ware.
[*][*] De vergelijking met de Levitische priesters en Mechizedek leidt later tot de verglijking met Jezus. (vs4-6a)
[*]Mechizedek zegende Abraham waaruit blijkt dat Mechizedek belangrijker was.(vs6b-7)
[*]De Levitische priesters ontvingen hun tienden hoewel ze sterfelijk waren, terwijl van Mechizedek in het OT getuigd wordt dat hij nog in leven zou zijn (omdat zijn dood niet vermeld word) (zie vs8 en vs3+toelichting)
[*]Een orde van belangrijkheid is opgezet als volgt: Belangrijkste, Mechizedek, die een tiende van Abraham ontving, daarna Abraham, die hem betaalde, op de derde plaats Levi, die, hoewel hijzelf tienden ontving, een tiende betaalde door Abraham aangezien hij nog in Abrahams lichaam was toen mechizedek abraham ontmoette. Op de vierde plaats de afstammelingen van Levi, de priesters, die tienden ontvangen. Op de vijfde plaats de kinderen Israels. die hen betaalden (vs9-10)
[*]De Joden hadden de wet ontvangen (vs8b) in verbinding met het systeem van priesters de Levieten. Maar dat systeem was niet het definitieve systeem, noch was het mogelijke hierdoor het doel te bereiken om eewig in God's aanwezigheid te zijn; dat zal in de 4 hoodfstukken hierna uitgelegd worden. Dit feit staat de mogelijkheid toe van, meer dan dat, laat de noodzaak zien voor een ander, verschillend soort van priesters, zoals te verglijken met Melchizedek. Een priester die bij implicatie belangrijker is dan de Levitische hogepriester Aäron.(vs11)
vs12 laat de veranderingen zien in de wet wat betreft de priesterlijke wetten.
vs 15-19 laten een tweede reden zien voor de verandering van de wet, dat is, dat het Levitische priesterschap was ontvangen door Moses, door God en was gebaseerd op een wet met een vleeselijke afstamming van Levi's zoon Gerzon wat betreft de priesters en Gerzon's achterkleinzoon Aäron het hogepriesterschap. En Aärons achterkleinzoon Pinahas kreeg het verbond van het eeuwigdurend priesterschap (numeri 25:13). Jezus heeft een eeuwigdurend priesterschap door de kracht van het (eeuwigdurend)onvergankelijk leven. Dit zet de noodzaak vast van een priesterschap van generatie op generatie zoals dit expliciet staan in v22-25. Het contrast tussen een krachteloze wet en de Kracht zelf staat expliciet in vers 18-19 en op andere plaasten in NT. (Rom8:3 en verder, Gal3vs2-5)
vs 20-28 in vs4-10 waren 5 zaken aangegeven waaring Mechizedek belangrijker was dan abraham in vs11-19 the auteur richt de focus op Jezus, en begon hij aan te toenen dat wat Jezus bracht was belangrijker dan wat zijn voorlopers hadden gebracht, in vers 20-28 wordt verdergegan om meer manieren aan te geven waarin Jezus en wat Hij gedaan heeft beter was dan wat er voor Hem was geschied (vs22).
Vs20-21 moet gelezen worden in het licht van Heb 6vs13-20 (verglijk evt met Ga 3:15-18)
In de afgelopen tekstgedeelten zien we een secure uitleg van PS 110:4.
In vs 20-21 wordt "gezworen" behandeld
In vs 15-17 wordt "tot in eeuwigheid" behandeld
In vs 11-14 wordt "naar de ordening/in verglijking met" behandeld
In vs 1-10 wordt "Melchizedek" behandeld.
vs23-25 geeft nog een reden aan waarom Jezus belangrijker was dan de Levitische priesters.
vs25 verwijst naar Jes 53:12 en andere teksten.
In de Hebreeuwse geschriften heb ik nog het volgende geschreven over Shem:
Rabbi Yochanan ben Nuri zegt: - "De Heilige - gezegend is Hij! - Heeft SHEM genomen en
gescheiden om een priester van Hemzelf te worden, dat hij zou kunnen dienen vóór Hem. Hij heeft ook
gezorgd dat Zijn Shechinah(woonplaats) zou rusten met hem, en noemde zijn naam Melchizedek, priester van
de Allerhoogste en de koning van Salem. Zijn broer Japheth heeft ook de wet onderzocht in zijn
school, tot Abraham kwam die ook geleerd heeft van de wet in de school van SHEM, waar
God zelf Abraham instrueerde, zodat alles wat anders was wat had hij geleerd had van de lippen van
mensen was vergeten. Toen kwam Abraham en bad tot God dat Zijn Shechinah(woonplaats) ooit zou mogen
rusten in het huis van SHEM, die ook was beloofd aan hem, want het is gezegd (Ps.
110. 4), "Gij zijt een priester voor altijd na de orde van Melchizedek."
Avodath Hakkodesh, deel 3, chap. 20
Over verdere achtergrond is veel te lezen in:
http://www.sacred-texts.com/chr/apo/jasher/9 Dit is het boek des oprechten.
Dit is hoofdstuk 9.
Andere hoofdstukken,10,12,16,23-28, H28 staat de dood van Shem beschreven.
In de dode zeerollen '1Q Melch' is ook een 1 pagina tellend document gevonden. Dit document is unique betreft vroege Joodse literatuur wat betreft het beschrijven van een beeld van Mechizedek in overeenkomt met de Hebreen brief. Dit steunt het idee dat de schrijver bekend was met de werken van de Qumran gemeenschap.
Let wel, de Bijbel heeft meer authoriteit van de Hebreeuwse geschriften. Lees dit met wijsheid. De geciteerde stukken zijn niet persé de menig van de autheur.
Ik hoop en bid dat de lezers van dit stuk wat aan deze bijdrage kunnen hebben in hun zoektocht naar de schatten in het levende Woord van God.