Tien aanklachten tegen de kerk.
Re: Tien aanklachten tegen de kerk.
Diverse reacties verwijderd. Dit is nogal heel erg off-topic, en ook heel erg niet ter zake.
Ohhh dat bedoel je er mee. Maar dat is heel wat anders dan wat het betekent, dit is jou invulling ervan. Ik lees in de Van Dale:claus schreef:Activisten of doe-het-zelvers, daarmee wordt bedoeld mensen die zelf het geloof 'pakken' zonder er ooit buiten gezet te zijn. Ze hebben het geloof altijd, ze zijn het altijd deelachtig in eigne waarneming en kennen helaas niets van de ware 'droefheid naar God'. Lees het prachtige boekje eens van wijlen prof. G. Wisse over de ware Avondmaalganger, 'Ten dis geleid', waarin hij op eenvoudige wijze de rechte Avondmaalganger en de schijngelovige haarscherp tekent. Vroeger had men niet zoveel praatjes, maar dikwijls een verborgen omgang met de Heere. Wijlen ds. C. Smits zei eens in een voorbereidingspreek te Sliedrecht: 'Gods ware Kerk komt vaak eerst onder de tafel terecht, met de Kananese vrouw om daar de kruimltjes te eten. Daarna zet die dierbare Christus hen aan de tafel. Maar ze zijn o zo beducht van zelfbedrog.' Mensen die het zelf doen, zelf kunnen en anderen opwekken (aanpraten) tot een avondmaalsgang, bedriegen helaas vaak zichzelf en ook anderen. Alleen God Zelf leidt Zijn Sion ten dis.
ac·ti·vis·me - het; o het streven om een idee uit te dragen door bedrijvige werkzaamheid
Daar is niks mis mee. Als je die omschrijving ziet kan je stellen dat Jezus een activist was, zijn apostelen ook.. en dat Hij ons ook daartoe oproept. En om maar on-topic te gaan: Activisme is goed als het goed, als het maar door de Geest wordt gewerkt en gepaard gaat met uitvoerig de Bijbel bestuderen, die serieus nemen.... en heel veel bidden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kan je dit misschien uitleggen?claus schreef: Alleen God Zelf leidt Zijn Sion ten dis.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bedoel je dit cynisch, Albion?albion schreef:Dat zie je toch verkeerd, dat is het levend christendom Anno 2008claus schreef:Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.
Hoewel deze taal van Claus mij zeer bekend is, word ik er ongelofelijk verdrietig van.
Ik kan alleen maar een emotionele oproep doen: terug, terug naar de Schrift! En: bid en worstel om de krachtige werking van de Heilige Geest in ons kerkverband en alle andere kerkverbanden!
Levend christendom? De levendmaking gaat vooraf aan het geloof hoor! Zonder bekering, zonder levendmaking, zonder van dood levend gemaakt te zijn, is er niets, helemaal niets aanwezig. Dat zie je toch hier en daar zich manifesteren. Als je weet de manier van Avondmaalsviering in bijv. gemeenten als Elspeet, Uddel, Scherpenzeel en nog veel meer en daartegenover gemeenten als Vlissingen, Kapelle-Biezelinge en nog wel meerdere gemeenten, dan kan zelfs een leek het verschil zien en proeven. Als men tegenwoordig wijlen ds. G. H. Kersten aanhaalt, is dat al een verdachtmaking bij de zogenaamde evangelische christenen, waar veel mee door kan. Bij ons in de gemeente zijn er meerderen die aan het Avondmaal gaan en van de Bijbelkring lid zijn, maar ook heel makkelijk op zondag de was doen, week na week. Die in kleding in de week (vaak dames met lange broeken aan en met kort geknipte haren) geen uiterlijk verschil tonen met wereldse mensen. De oude ds. Van Dam, die ik met zegen heb beluisterd en dat geen scherpslijper was, zei in zijn preekjes nogal eens: 'Gewaad, gelaat en gepraat.' Dat zal ook wel weer ouderwets en niet goed zijn, maar wel Bijbels: uit de vruchten zal men ze kennen. Ik werd gisteravond bemoedigd door het stukje in het RD, die meditatie. Lees die maar eens door. Er zijn niet zoveel bedelaars meer, veel meer rijke mannen en vrouwen: rijk in zichzelf, met zichzelf, o zo Jezus-lievend met de mond, maar het hart, waaruit de uitgangen des levens zijn, houdt zich in woord en daad verre van Hem, die mijn ziel, door genade, lief mag hebben, omdat hij mij eerst heeft liefgehad. De wereld is nog niet de grootste vijand van de Kerk, nee, het oordeel van oppervlakkigheid e.d. begint bij het huis Gods. Daar zit de haper!
En kan jij daarover oordelen? Als mensen actieve christenen worden, kan jij dan stellen dat dit in strijd is met de levendmaking door de Geest, die aan het echte christen-zijn vooraf gaat? Of zou de Geest in die mensen gewerkt hebben en werken en worden ze daardoor actief? Hoezo maak je hier onderscheid tussen geloof en werken waar de Bijbel zegt dat het geloof zichtbaar wordt uit werken?
22 Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen. 23 Want wie de boodschap hoort maar er niets mee doet, is net als iemand die het gezicht waarmee hij is geboren in de spiegel bekijkt: 24 hij ziet zichzelf, maar zodra hij wegloopt is hij vergeten hoe hij eruitzag. 25 Wie zich daarentegen spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt, en dat blijft doen, niet als iemand die hoort en vergeet, maar als iemand die ernaar handelt – hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet. 26 Wie meent dat hij God dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite. 27 Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven. (Jakobus 1)
Waar bij jou een haper zit is me wel duidelijk.
8 Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist. 9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders. (Jakobus 2)
Je gaat af op uiterlijk, met farizees wetticisme en dan geen geboden die van God zijn maar die van de cultuur zijn en van jezelf, menselijke inzettingen. Op zondag de wasmachine aanzetten (waar verbiedt de Bijbel dingen als de wasmachine laten draaien, eten koken, een matras dragen etc) op zondag? Kleding, waar verbiedt de Bijbel het dragen van broeken? Inderdaad, je herkent ze aan de vrucht, de vrucht van de Geest staat beschreven in Galaten 5.
8 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.
En ook het laatste wat ik citeerde uit Jakobus 5. Aan die vruchten herken je gelovigen, niet aan de door jou bedachte vruchten die niet Bijbels zijn en waar Jezus en bijv. Paulus en Jakobus ook fel tegenin gingen. Activisme? nee, draag gewoon een rok, zet de wasmachine niet aan op zondag, lees veel oudvaders en dan komt het wel goed. Onder de vloek van de wet leven, een slavenjuk dragen en aan anderen opleggen. Daar zit bij jou de haper. Ik bid dat je hiervan ook verlost mag worden en je de echte vrijheid in Christus nog meer mag leren kennen.
22 Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen. 23 Want wie de boodschap hoort maar er niets mee doet, is net als iemand die het gezicht waarmee hij is geboren in de spiegel bekijkt: 24 hij ziet zichzelf, maar zodra hij wegloopt is hij vergeten hoe hij eruitzag. 25 Wie zich daarentegen spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt, en dat blijft doen, niet als iemand die hoort en vergeet, maar als iemand die ernaar handelt – hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet. 26 Wie meent dat hij God dient, terwijl hij zijn tong niet kan beteugelen, zit op een dwaalspoor, en heel zijn godsdienst is vergeefse moeite. 27 Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven. (Jakobus 1)
Waar bij jou een haper zit is me wel duidelijk.
8 Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist. 9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders. (Jakobus 2)
Je gaat af op uiterlijk, met farizees wetticisme en dan geen geboden die van God zijn maar die van de cultuur zijn en van jezelf, menselijke inzettingen. Op zondag de wasmachine aanzetten (waar verbiedt de Bijbel dingen als de wasmachine laten draaien, eten koken, een matras dragen etc) op zondag? Kleding, waar verbiedt de Bijbel het dragen van broeken? Inderdaad, je herkent ze aan de vrucht, de vrucht van de Geest staat beschreven in Galaten 5.
8 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.
En ook het laatste wat ik citeerde uit Jakobus 5. Aan die vruchten herken je gelovigen, niet aan de door jou bedachte vruchten die niet Bijbels zijn en waar Jezus en bijv. Paulus en Jakobus ook fel tegenin gingen. Activisme? nee, draag gewoon een rok, zet de wasmachine niet aan op zondag, lees veel oudvaders en dan komt het wel goed. Onder de vloek van de wet leven, een slavenjuk dragen en aan anderen opleggen. Daar zit bij jou de haper. Ik bid dat je hiervan ook verlost mag worden en je de echte vrijheid in Christus nog meer mag leren kennen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Zomaar wat zinnen uit het eerste inleidende gedeelte van de lezing, waar het om gaat in dit topic. Om het maar weer eens on-topic te maken.Er werd een aanklacht op mijn hart gedrukt. Maar wel een aanklacht van hoop (..) Er is een herleving nodig, maar we kunnen niet verwachten dat de Heilige Geest zomaar naar beneden komt en even alle troep die wij gemaakt hebben opruimt. Het is duidelijk door het Woord van God wat God gedaan heeft aan ons door het werk van Christus. Daarin staat ook duidelijk in hoe wij moeten leven. En het haalt dan weinig uit dat we bidden voor een herleving, terwijl we de principes van God overtreden, dat kan niet samengaan. We kunnen niet simpelweg doen wat goed is in eigen ogen en vervolgens verwachten dat de Heilige Geest zal komen om onze arbeid te zegenen. (..) Als ik om mij heen kijk in de kerk en hara vergelijk met de Schrift, dan zie ik dat er bepaalde dingen moeten veranderen. Het is een last die op mijn hart gebonden is en die ik moet delen. De vraag waar het om draait is: Is het waar? Dat is de vraag die we moeten stellen als de aanklacht wordt verklaard. En besef dat we allemaal ons aandeel hebben in deze schuld! Beroem jezelf niet als gelovige, aanbid God in nederigheid (..)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Voor Claus:
Laat het dan ook bij jou aan je gepraat merkbaar zijn.
Al eerder vandaag heb ik dit gedeelte aangehaald.
Paulus schreef het aan Timotheus, maar het is een wijsheid voor ons allen.
5 Het doel van je opdracht is de liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof.
6 Sommigen hebben zich daarvan afgewend en zijn vervallen tot zinloos gepraat.
Laat het dan ook bij jou aan je gepraat merkbaar zijn.
Al eerder vandaag heb ik dit gedeelte aangehaald.
Paulus schreef het aan Timotheus, maar het is een wijsheid voor ons allen.
5 Het doel van je opdracht is de liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof.
6 Sommigen hebben zich daarvan afgewend en zijn vervallen tot zinloos gepraat.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
claus?Gian schreef:Kan je dit misschien uitleggen?claus schreef: Alleen God Zelf leidt Zijn Sion ten dis.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Misschien moeten we ook maar eens accepteren dat niet alles wat een bekering lijkt, ook daadwerkelijk een bekering is.
In de geschiedenissen van de grote opwekkingen is het meerdere malen door verschillende van de opwekkingspredikers gezegd, dat er veel bekering was zonder diepgang en dat deze zogenaamde figuren per saldo terugvielen in hun oude leven.
De tijden veranderen. De mensen niet. Dus komt het nu ook voor. We kennen om ons heen de trouwe meelevende kerkleden, die opeens foetsie waren. Geen zin meer. De wereld is leuker. Dit speelt zich ook af op het niveau van kerkkeuze en avondmaalsgang en het staan in de wereld als christen.
Volgens mij raakt dit aan de boodschap van Washer. Daar waar het niet echt is, wordt weerstand opgewekt door een grondige prediking, of andersom. En hoe die weerstand zich uit, daar kan je naar raden.
Dus claus heeft een punt.
Net als Washer dat heeft.
In de geschiedenissen van de grote opwekkingen is het meerdere malen door verschillende van de opwekkingspredikers gezegd, dat er veel bekering was zonder diepgang en dat deze zogenaamde figuren per saldo terugvielen in hun oude leven.
De tijden veranderen. De mensen niet. Dus komt het nu ook voor. We kennen om ons heen de trouwe meelevende kerkleden, die opeens foetsie waren. Geen zin meer. De wereld is leuker. Dit speelt zich ook af op het niveau van kerkkeuze en avondmaalsgang en het staan in de wereld als christen.
Volgens mij raakt dit aan de boodschap van Washer. Daar waar het niet echt is, wordt weerstand opgewekt door een grondige prediking, of andersom. En hoe die weerstand zich uit, daar kan je naar raden.
Paul Washer zoekt de grootste problemen in de kerk op en vermaand de kerk daarover.Herman schreef:Misschien moeten we ook maar eens accepteren dat niet alles wat een bekering lijkt, ook daadwerkelijk een bekering is.
Vertel me eens... Wat is in jouw kerkverband het grootste probleem? De hoeveelheid mensen die onterecht aan het avondmaal gaan of de hoeveelheid mensen die met een koud hart jaar in jaar uit trouw in hun kerkbankje het ritueel uitzingen?
eilander schreef:Bedoel je dit cynisch, Albion?albion schreef:Dat zie je toch verkeerd, dat is het levend christendom Anno 2008claus schreef:Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.
Hoewel deze taal van Claus mij zeer bekend is, word ik er ongelofelijk verdrietig van.
Ik kan alleen maar een emotionele oproep doen: terug, terug naar de Schrift! En: bid en worstel om de krachtige werking van de Heilige Geest in ons kerkverband en alle andere kerkverbanden!
Wat is cynisch? Je begrijpt me in ieder geval wel, en zoals je zelf zegt is deze taal je zeer bekend. Waren ze vroeger dan huichelaars? Ik denk dat ze veel voorzichtiger waren.
Het moest eerst nog maar overwinteren en overzomeren. Als je het boekje leest van ds. Dumarchie van Voorthuizen, was hij blij met de afsnijdende predikig van ds. Koster terwijl
hij bij ds. Fraanje grond onder zijn voeten kreeg, was hij toch meer voor de prediking van ds. Koster hoewel die hem telkens erop wees dat het nog steeds te kort voor de eeuwigheid was.
Maar lees het boek, dan weet je wat ik bedoel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Beste Claus,
ik zou maar heel voorzichtig zijn met dit soort uitspraken.
Blijf van Gods kindreren af.! (ook al zijn ze dat in jouw ogen niet)
Het is een erg gevaarlijke bezigheid om het werk van God verdacht te maken.
En de Bijbel onderzoeken , dat is niks voor de leken , toch.?
ik zou maar heel voorzichtig zijn met dit soort uitspraken.
Blijf van Gods kindreren af.! (ook al zijn ze dat in jouw ogen niet)
Het is een erg gevaarlijke bezigheid om het werk van God verdacht te maken.
En de Bijbel onderzoeken , dat is niks voor de leken , toch.?
Dat kan zijn, maar daarom christenen die actief worden maar argwanend bekijken en beoordelen (lees veroordelen) is sowieso niet goed... en in strijd met de Bijbelse lijn. En als het "hoe het dan wel moet zijn" wordt ingevuld als "niet de wasmachine laten draaien op zondag en geen broeken dragen door de week" heeft hij al helemaal geen punt. Hij wijst iets aan wat niet per definitie goed is, dat moet nog zichtbaar worden.... en geeft als alternatief iets wat per definitie niet goed is (draai geen wasmachine op zondag en draag geen broeken als vrouw, dan kan je bekering ook niet echt zijn, ben je geen kind van God). Het raakt de boodschap van Washer dan ook totaal niet, is juist het tegenovergestelde... Washer roept op terug te keren naar de Bijbel in plaats van het volgen van een zelfgecreëerd Godsbeeld of een zelfgecreëerde god. En dat is juist waar Claus toe oproept.Herman schreef:Misschien moeten we ook maar eens accepteren dat niet alles wat een bekering lijkt, ook daadwerkelijk een bekering is.
Activisme was trouwens ook een kenmerk van de Nadere Reformatie (en het Puritanisme en Duitse Piëtisme). Deze hebben er alles aan gedaan om de staat, de kerk, het gezinsleven en het persoonlijke leven te hervormen. Kernwoord daarbij was "heiliging", waarbij zij zeer nadrukken het "doen" insloten.Marnix schreef:Dat kan zijn, maar daarom christenen die actief worden maar argwanend bekijken en beoordelen (lees veroordelen) is sowieso niet goed... en in strijd met de Bijbelse lijn.
Goed gereformeerd zijn houdt dus ook activisme in. Maar dan een activisme gericht op heiligmaking. En ik vrees dat veel activisme van vandaag de dag daaruit niet voorkomt. Maar daarmee is niet aangetoond dat activisme geen noodzakelijk onderdeel is van het ware geestelijke leven...