Huisbezoek
Re: Huisbezoek
Als je met het aantrekken van een zwart pak, ook maar niet iets anders aantrekt, maar gewoon jezelf blijft, vind ik het geen probleem.
Ik heb geleerd met een 'huiszoeking' (dialect hier) dat het beter is je mond te houden over zaken die er voor jezelf toe doen. Dat is beter voor je rust, je slaapt gewoon die nacht en de vrede onderling blijft.
In onze huidige kerk kun je goede gesprekken hebben, maar het blijft denk ik toch achter bij het idee wat ik heb bij een huisbezoek.
Onlangs hoorde ik hoe het in een bepaalde kerk ging met jonge ouderlingen en diakenen. (Dia, ze kennen echt de Heere daar... )Ik ben daar wel een beetje jaloers op. Ik geloof dat ik dan wel een enorme klik zou hebben en er naar uit zou zien..
Zou een huisbezoek over het algemeen niet in een beter alternatief aan te pakken zijn?
Ik heb geleerd met een 'huiszoeking' (dialect hier) dat het beter is je mond te houden over zaken die er voor jezelf toe doen. Dat is beter voor je rust, je slaapt gewoon die nacht en de vrede onderling blijft.
In onze huidige kerk kun je goede gesprekken hebben, maar het blijft denk ik toch achter bij het idee wat ik heb bij een huisbezoek.
Onlangs hoorde ik hoe het in een bepaalde kerk ging met jonge ouderlingen en diakenen. (Dia, ze kennen echt de Heere daar... )Ik ben daar wel een beetje jaloers op. Ik geloof dat ik dan wel een enorme klik zou hebben en er naar uit zou zien..
Zou een huisbezoek over het algemeen niet in een beter alternatief aan te pakken zijn?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Huiszoeking.... Ouderlingen en diakenen zijn hier nog geen rechercheurs of agenten in burger,
die in de kasjes kijken of je verboden zaken vinden. Er zijn hier wel eens vragen gesteld
omtrent het internetfilter, maar verder geen huiszoeking...
die in de kasjes kijken of je verboden zaken vinden. Er zijn hier wel eens vragen gesteld

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nou, vroeger bestonden er wel tv-meubels met van die schiuifdeurtjes ervoor: die werden in de volksmond wel Bregman-kastjes genoemd-DIA- schreef:Huiszoeking.... Ouderlingen en diakenen zijn hier nog geen rechercheurs of agenten in burger,

~~Soli Deo Gloria~~
De vergelijking van een pak met een uniform gaat niet op: een uniform heeft als doel het herkenbaar maken van de functie van de drager. Agenten dragen uniformen omdat ze anders niet als zodanig herkenbaar zouden zijn, en dan staat er ineens een 'gewoon' iemand het verkeer te regelen. Op een huisbezoekmis dat niet nodig. Degene bij wie de ouderling op bezoek komt, herkent die ouderling heus wel zonder zwart pak (anders moet je je echt zorgen gaan maken).
Dat een ouderling zich netje kleedt is normaal. Hij komt als gezant van Christus. Dat is in principe een blijde gebeurtenis: wie het Evangelie verkondigt heeft een blijde boodschap te brengen, ook al is die ernstig.
Dat geldt ook voor voorgangers. Afhankelijk van gelegenheid en preek kan een predikant heel goed zij outfit aanpassen. Waarom zou een predikant op Hemelvaartsdag hetzelfde moeten dragen als op Goede Vrijdag (als hij preekt over de apostelen die met grote vreugde teruggingen naar Jeruzalem past daar m.i. beter een fleurige stropdas bij dan een sombere zwarte)?
Dat een ouderling zich netje kleedt is normaal. Hij komt als gezant van Christus. Dat is in principe een blijde gebeurtenis: wie het Evangelie verkondigt heeft een blijde boodschap te brengen, ook al is die ernstig.
Dat geldt ook voor voorgangers. Afhankelijk van gelegenheid en preek kan een predikant heel goed zij outfit aanpassen. Waarom zou een predikant op Hemelvaartsdag hetzelfde moeten dragen als op Goede Vrijdag (als hij preekt over de apostelen die met grote vreugde teruggingen naar Jeruzalem past daar m.i. beter een fleurige stropdas bij dan een sombere zwarte)?
Tja, maar met welke argumenten je ook komt: ds. Van der Poel had een nabij leven, en als je een nabij leven hebt, kleed je je in het zwart. Dus als je je niet in het zwart kleedt, heb je geen nabij leven. En alles wat je dan verder nog zegt heeft geen waarde, maar toont alleen maar aan dat je bent geïnfecteerd met de geest van de tijd.Marco schreef:De vergelijking van een pak met een uniform gaat niet op: een uniform heeft als doel het herkenbaar maken van de functie van de drager. Agenten dragen uniformen omdat ze anders niet als zodanig herkenbaar zouden zijn, en dan staat er ineens een 'gewoon' iemand het verkeer te regelen. Op een huisbezoekmis dat niet nodig. Degene bij wie de ouderling op bezoek komt, herkent die ouderling heus wel zonder zwart pak (anders moet je je echt zorgen gaan maken).

Hoe kwamen ze bij zo'n naam?Hendrikus schreef:Nou, vroeger bestonden er wel tv-meubels met van die schiuifdeurtjes ervoor: die werden in de volksmond wel Bregman-kastjes genoemd-DIA- schreef:Huiszoeking.... Ouderlingen en diakenen zijn hier nog geen rechercheurs of agenten in burger,
Ik denk dat het gewoon stiekeme tv-kijkers waren,
naar ze dachten, mensen die zich der wet niet onderworpen,
en dat zo'n kastje niks met 'bregman' te malen had.
Een aantal jaar geleden fietste een ouderling uit onze kerk, in een korte broek. Het was een doordeweekse avond. Een ouder gemeentelid zag hem fietsen en riep hem.Marco schreef:De vergelijking van een pak met een uniform gaat niet op: een uniform heeft als doel het herkenbaar maken van de functie van de drager. Agenten dragen uniformen omdat ze anders niet als zodanig herkenbaar zouden zijn, en dan staat er ineens een 'gewoon' iemand het verkeer te regelen. Op een huisbezoekmis dat niet nodig. Degene bij wie de ouderling op bezoek komt, herkent die ouderling heus wel zonder zwart pak (anders moet je je echt zorgen gaan maken).
Zeg, jij bent toch ouderling?
De ouderling knikte enigszins verbaasd.
Maar ben je dat alleen op zondag?
Nou uh nee.
Waarna de man zei: het is een roeping en geen bijbaantje. Dus zou het goed zijn als een ieder dit aan je kan zien.
n.b. Dit speelde zich af in de jaren 70.
Ambtskleding wordt steeds meer een bijzaak denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.
Erger je je daaraan?DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.
En hier in de omgeving zijn geen bergen hoor.

Ik kwam eens een dominee tegen in zijn zwembroek, in het zwembad.
Ik vond het ingewikkelder dan hij, geloof ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De ergernis zal alleen nog maar groter worden, dat is een profetie die we dus nu volop in vervulling zien gaan.DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.
Hoe nader het einde aller dingen, hoe meer de zonden vrijuit gesproken worden.
Er is geen vreze Gods meer voor hun ogen. Ze haten degenen doe uiterlijk nog bij de waarheid willen blijven.
Wat ik ook al meer opmerkte en wat ds. zondag met zo'n diepe ernst opmerkte: De tijd kon wel eens naderen
dat de tien rechtvaardigen gaan ontbreken. En dan, je lieve mensen, lach maar, spot maar, maar dan zal het
gebed van Gods volk afgesneden worden. Dan zullen we in zo'n grote benauwdheid terechtkomen dat we de
dood zullen zoeken, maar die zal van ons vlieden...
Ik acht met deze woorden hier genoeg van gezegd te hebben.
-DIA- schreef:De ergernis zal alleen nog maar groter worden, dat is een profetie die we dus nu volop in vervulling zien gaan.DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.
Hoe nader het einde aller dingen, hoe meer de zonden vrijuit gesproken worden.
Er is geen vreze Gods meer voor hun ogen. Ze haten degenen doe uiterlijk nog bij de waarheid willen blijven.
Wat ik ook al meer opmerkte en wat ds. zondag met zo'n diepe ernst opmerkte: De tijd kon wel eens naderen
dat de tien rechtvaardigen gaan ontbreken. En dan, je lieve mensen, lach maar, spot maar, maar dan zal het
gebed van Gods volk afgesneden worden. Dan zullen we in zo'n grote benauwdheid terechtkomen dat we de
dood zullen zoeken, maar die zal van ons vlieden...
Ik acht met deze woorden hier genoeg van gezegd te hebben.

Mag een ander - ook een ambtsdrager - nog wel zelf weten wat hij aantrekt?DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.

Volgens mij zijn er meer mensen die zeuren dat het vooral niet moet dan dat er mensen zijn die zeuren dat het wel moet.
Ze lijken ook veel op elkaar. Allemaal zeurpieten.
Ik ben het met @DIA eens.
-
Er is - tot heden toe - in dit topic alleen gesproken over mannelijke ambtsdragers. Maar er zijn ook vrouwelijke ambtsdragers. Zelf heb ik in een tijd van verdriet (na het overlijden van mijn eerste vrouw) veel steun gehad aan een vrouwelijke ambtsdrager die telkens weer mij heenwees naar Christus die iedereen tot steun wil zijn in verdriet en rouw. Ze kwam vaak onverwacht en juist op een moment dat ik het soms niet meer wist in mijn verdriet en eenzamheid. Het was een echte moeder in Christus.
En, zo het zich laat aanzien worden er er ook in diverse hervormde gemeenten ruimte geschapen voor vrouwelijke ambtsdragers; een goede zaak dunkt me.
En, zo het zich laat aanzien worden er er ook in diverse hervormde gemeenten ruimte geschapen voor vrouwelijke ambtsdragers; een goede zaak dunkt me.
Dokter of verpleegster is ook een roeping, evenals organist, rechter, en nog veel meer.Mara schreef: Zeg, jij bent toch ouderling?
De ouderling knikte enigszins verbaasd.
Maar ben je dat alleen op zondag?
Nou uh nee.
Waarna de man zei: het is een roeping en geen bijbaantje. Dus zou het goed zijn als een ieder dit aan je kan zien.
n.b. Dit speelde zich af in de jaren 70.
Ambtskleding wordt steeds meer een bijzaak denk ik.
Als het goed is.
Dat is nu juist het punt. Als je een ouderling op de ene rommelmarkt in spijkerbroek tegenkomt in de ochtend, terwijl hij in de middag op de verkoping van de vrouwenvereniging in een zwart pak rondloopt krijg ik toch het vermoeden dat hij niet helemaal zelfstandig bepaalt wat hij aantrekt. Het was niet in mijn gemeente overigens, daar zou zoiets niet voorkomen.WimA schreef:Mag een ander - ook een ambtsdrager - nog wel zelf weten wat hij aantrekt?DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.![]()
Volgens mij zijn er meer mensen die zeuren dat het vooral niet moet dan dat er mensen zijn die zeuren dat het wel moet.
Ze lijken ook veel op elkaar. Allemaal zeurpieten.
Ik ben het met @DIA eens.
Wat DIA zegt vind ik nergens op slaan.